Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-1516/08/AZb
z 12 grudnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-1516/08/AZb
Data
2008.12.12



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
instalacja kasy rejestrującej
kasa rejestrująca


Istota interpretacji
Czy Wnioskodawca będzie miał prawo do ulgi z tytułu terminowego rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy fiskalnej w sytuacji, gdy zgłoszenia o ilości, miejscu i dacie ufiskalnienia instalowanych kas zgłosi Naczelnikowi Urzędu Skarbowego przed odwieszeniem działalności w miesiącu kwietniu 2009r., tj. przed uzyskaniem pierwszego przychodu po odwieszeniu, czy utraci prawo do ulgi, ponieważ rozporządzenie określa dla tych towarów termin 1 listopada 2008r. kiedy to Wnioskodawca nie będzie prowadzić działalności gospodarczej?



Wniosek ORD-IN 807 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 października 2008r. (data wpływu 7 października 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia wydatków z tytułu zakupu kasy rejestrującej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 października 2008r. wpłynął do tutejszego organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia wydatków z tytułu zakupu kasy rejestrującej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi sezonowo działalność gospodarczą z zakresu małej gastronomii i handlu. Działalność wykonuje z reguły w miesiącach maju, lipcu i sierpniu każdego roku.

Do chwili obecnej Wnioskodawca korzystał ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy fiskalnej ze względu na nieprzekroczenie limitu obrotu powodującego ten obowiązek.

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008r. nałożyło na Wnioskodawcę obowiązek od 1 listopada 2008r. ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy fiskalnej bez względu na wysokość obrotu, ze względu na dostawę piwa, alkoholu i tytoniu.

Dnia 31 sierpnia Wnioskodawca poinformował Naczelnika Urzędu Skarbowego o zaprzestaniu wykonywania czynności w ramach działalności, a po wejściu 20 września 2008r. przepisów zmieniających ustawę o swobodzie działalności gospodarczej dokonał zawieszenia działalności gospodarczej w ewidencji działalności gospodarczej z określeniem terminu zawieszenia do dnia 30 kwietnia 2009r. W miesiącu listopadzie Wnioskodawca nie będzie prowadzić działalności i osiągać bieżących przychodów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca będzie miał prawo do ulgi z tytułu terminowego rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy fiskalnej w sytuacji, gdy zgłoszenia o ilości, miejscu i dacie ufiskalnienia instalowanych kas zgłosi Naczelnikowi Urzędu Skarbowego przed odwieszeniem działalności w miesiącu kwietniu 2009r., tj. przed uzyskaniem pierwszego przychodu po odwieszeniu, czy utraci prawo do ulgi, ponieważ rozporządzenie określa dla tych towarów termin 1 listopada 2008r. kiedy to Wnioskodawca nie będzie prowadzić działalności gospodarczej...

Zdaniem Wnioskodawcy, terminem instalacji kasy i ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy fiskalnej jest termin odwieszenia działalności gospodarczej w 2009r., w związku z czym ma on prawo do ulgi z tytułu terminowego rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy, pomimo, że rozporządzenie dla tych towarów wprowadza termin 1 listopada 2008r.

Wnioskodawca prawo to wywodzi z zapisów art. 14a ust. 3 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, który mówi, że nie może on w okresie zawieszenia osiągać bieżących przychodów, oraz art. 111 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, który mówi: „(…) mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania (…)”. Wnioskodawca rozpocznie ewidencjonowanie dopiero po odwieszeniu działalności gospodarczej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W myśl art. 111 ust. 4 ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 listopada 2008r.) podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 50 % jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 2.500 zł.

Natomiast zgodnie z art. 111 ust. 4 ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008r.) podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 90% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 700 zł.

Zgodnie z delegacją ustawową zawartą w art. 111 ust. 7 ustawy o VAT, Minister Finansów w drodze rozporządzenia z dnia 27 czerwca 2008r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 113, poz. 720), określił szczegółowe warunki i tryb odliczenia od kwoty podatku należnego (zwrotu) kwoty wydatkowanej na zakup kas rejestrujących, jak również zwolnił na czas określony niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu. Zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących określone zostały w § 2 i § 3 ww. rozporządzenia. Jednakże, w sytuacjach określonych w § 4, bez względu na wysokość osiągniętych obrotów, zwolnień się nie stosuje.

Stosownie do § 4 ust. 1 pkt 9 ww. rozporządzenia zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i 3, nie stosuje się bez względu na wysokość osiąganych obrotów przy dostawie: wyrobów tytoniowych (PKWiU 16.00), napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2 % oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5 %, bez względu na symbol PKWiU, z wyjątkiem dostaw towarów, o których mowa w poz. 43 załącznika do rozporządzenia.

Zgodnie z § 13 ww. rozporządzenia powołany wyżej przepis § 4 ust. 1 pkt 9 wszedł w życie z dniem 1 listopada 2008 r.

Jak stanowi § 6 ust. 1 i 2 ww. rozporządzenia w terminach wynikających z § 2, § 3 ust. 2-6 oraz § 4 podatnicy są obowiązani rozpocząć ewidencjonowanie przy zastosowaniu co najmniej 1/5 (w zaokrągleniu w górę do liczb całkowitych) liczby kas rejestrujących, która zgodnie z art. 111 ust. 4 ustawy została zgłoszona przez podatnika do właściwego naczelnika urzędu skarbowego do prowadzenia ewidencji we wszystkich miejscach prowadzenia sprzedaży, na dzień rozpoczęcia ewidencjonowania. Od pierwszego dnia każdego następnego miesiąca podatnicy są obowiązani zastosować do ewidencjonowania kolejne kasy rejestrujące, w liczbie nie mniejszej niż liczba kas rejestrujących przypadająca do ewidencjonowania w pierwszym miesiącu ewidencjonowania wynikająca z dokonanego przez podatnika zgłoszenia. Rozpoczęcie ewidencjonowania, na zasadach określonych w ust. 1, przedłuża odpowiednio okres zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania w części dotyczącej obrotów realizowanych na stanowiskach kasowych, na których ewidencjonowanie powinno być prowadzone w kolejnych miesiącach.

Zgodnie z § 8 ust. 1 ww. rozporządzenia dokonanie odliczenia następuje pod warunkiem złożenia przez podatnika do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania, pisemnego zgłoszenia, o którym mowa w § 6 ust. 1, o liczbie kas rejestrujących i miejscu (adresie) ich używania, które podatnik zamierza stosować do ewidencjonowania. W przypadku podatników, którzy zamierzają stosować do ewidencjonowania jedną kasę rejestrującą, zgłoszenie może być dokonane na formularzu zawiadomienia o miejscu instalacji kasy rejestrującej zgodnie z przepisami dotyczącymi kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników, o ile zawiadomienie to zostało złożone przed powstaniem obowiązku ewidencjonowania.

Natomiast w myśl § 8 ust. 2 ww. rozporządzenia odliczenia mogą dokonać podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie nie później niż w obowiązujących ich terminach, przy użyciu kas rejestrujących spełniających wymagania określone w przepisach dotyczących kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników.

Ponadto z przepisu § 7 ust. 1 ww. rozporządzenia wynika, że podstawą do odliczenia jest posiadanie przez podatnika dowodu zapłaty całej należności za kasę rejestrującą.

Natomiast przepis § 5 ust. 1 pkt 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 lipca 2002r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz. U. Nr 108, poz. 948 ze zm.) (w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 listopada 2008r.) stanowi, iż podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujących, z zastrzeżeniem ust. 2, są obowiązani do zgłoszenia kasy w terminie 7 dni od dnia jej fiskalizacji do naczelnika urzędu skarbowego w celu otrzymania numeru ewidencyjnego kasy, zgodnie z załącznikiem nr 3 do rozporządzenia.

Powyższe uregulowanie zostało utrzymane w § 7 ust. 1 pkt 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2002r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania (Dz. U. Nr 212, poz. 1338) (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008r.), zgodnie z którym podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 2, są obowiązani spełniać następujące warunki przy prowadzeniu ewidencji przy zastosowaniu kas: dokonywać zgłoszenia kasy w terminie 7 dni od dnia jej fiskalizacji do naczelnika urzędu skarbowego w celu otrzymania numeru ewidencyjnego kasy, zgodnie z załącznikiem nr 3 do rozporządzenia.

W świetle powołanych wyżej przepisów, aby podatnik mógł skorzystać z odliczenia, o którym mowa w art. 111 ust. 4 ustawy o VAT, zobowiązany jest spełnić wszystkie wyżej wymienione warunki, czyli:

  • zapłacić całą należność za nabycie kasy rejestrującej i posiadać dowód zapłaty (§ 7 ust. 1 ww. rozporządzenia),
  • przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego pisemne zgłoszenie, o którym mowa w § 6 ust. 1, o liczbie kas rejestrujących i miejscu (adresie) ich używania, które podatnik zamierza stosować do ewidencjonowania (§ 8 ust. 1 ww. rozporządzenia),
  • rozpocząć ewidencjonowanie obrotu za pomocą kasy rejestrującej nie później niż w obowiązującym terminie przy użyciu kas rejestrujących spełniających wymagania określone w przepisach dotyczących kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (§ 8 ust. 2 ww. rozporządzenia),
  • dokonać zgłoszenia kasy w terminie 7 dni od dnia jej fiskalizacji do naczelnika urzędu skarbowego w celu otrzymania numeru ewidencyjnego kasy (zgodnie z przepisem § 5 ust. 1 pkt 10 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 lipca 2002r. obowiązującym do dnia 30 listopada 2008r., lub odpowiednio przepisem § 7 ust. 1 pkt 10 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2002r. obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008r.).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca prowadzi sezonową działalność gospodarczą z zakresu małej gastronomii i handlu. Do chwili obecnej Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy fiskalnej ze względu na nieprzekroczenie limitu obrotu powodującego ten obowiązek. Z uwagi na sprzedaż piwa, alkoholu i tytoniu Wnioskodawca na mocy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008r. został zobowiązany do ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy fiskalnej bez względu na wysokość obrotu od dnia 1 listopada 2008r. W dniu 31 sierpnia 2008r. Wnioskodawca zgłosił do właściwego urzędu skarbowego informację o zaprzestaniu wykonywania czynności w ramach działalności. Na mocy przepisów zmieniających ustawę o swobodzie działalności gospodarczej Wnioskodawca określił termin „zawieszenia” prowadzenia działalności do dnia 30 kwietnia 2009r. Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca rozpocznie ewidencjonowanie dopiero po odwieszeniu działalności gospodarczej.

W związku z powyższym Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy w sytuacji, gdy dokona zgłoszenia o ilości, miejscu i dacie ufiskalnienia instalowanych kas do właściwego naczelnika urzędu skarbowego przed odwieszeniem działalności w miesiącu kwietniu 2009r., tj. przed uzyskaniem pierwszego przychodu po odwieszeniu, będzie miał prawo do ulgi z tytułu terminowego rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy fiskalnej, czy też straci prawo do ulgi, gdyż rozporządzenie określa dla tych towarów termin 1 listopada 2008r. kiedy to Wnioskodawca nie będzie prowadzić działalności gospodarczej.

Należy zauważyć, iż powołane wyżej przepisy rozporządzenia nie mówią o instalacji kasy rejestrującej w obowiązującym terminie, ale o rozpoczęciu ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy pomocy kasy fiskalnej w obowiązującym terminie, co powinno zostać poprzedzone złożeniem przez podatnika do właściwego urzędu skarbowego zawiadomienia, o którym mowa wyżej.

W przedstawionej sytuacji Wnioskodawca ma zamiar rozpocząć ewidencjonowanie obrotu przy użyciu kasy rejestrującej z chwilą odwieszenia działalności (tj. po obowiązującym terminie rozpoczęcia ewidencjonowania określonym przepisem § 4 ust. 1 pkt 9 ww. rozporządzenia z dnia 27 czerwca 2008r.) oraz dokonać zgłoszenia, o którym mowa w § 6 ust. 1, o liczbie kas rejestrujących i miejscu (adresie) ich używania, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego przed odwieszeniem tej działalności w miesiącu kwietniu 2009r., tj. przed uzyskaniem pierwszego przychodu po odwieszeniu.

Odnosząc przedstawiony stan faktyczny do ww. przepisów prawa należy stwierdzić, że jeżeli Wnioskodawca:

  • w okresie od 1 listopada 2008r. do dnia rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu przy pomocy kasy rejestrującej nie dokona sprzedaży z tytułu działalności, o której mowa w art. 111 ust. 4 ustawy o VAT, tj. na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych,
  • rozpocznie prowadzenie ewidencji obrotu przy użyciu kasy rejestrującej spełniającej wymagania określone odrębnymi przepisami, od momentu dokonania pierwszej sprzedaży po odwieszeniu działalności gospodarczej, na rzecz osób wymienionych w art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług,
  • złoży do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania, pisemne zgłoszenie, o którym mowa w § 6 ust. 1, o liczbie kas rejestrujących i miejscu (adresie) ich używania, które podatnik zamierza stosować do ewidencjonowania,
  • spełni pozostałe wymogi wynikające z powołanych wyżej przepisów prawnych dotyczących prawa do odliczenia kwoty wydatkowanej na zakup kasy rejestrującej, a nie będących przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy (rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008r. w sprawie kas rejestrujących, rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 lipca 2002r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników – obowiązujące do dnia 30 listopada 2008r., rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2002r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania - obowiązujące od dnia 1 grudnia 2008r.),

to będzie przysługiwało mu prawo do odliczenia kwoty wydatkowanej na zakup kasy rejestrującej, o którym mowa w art. 111 ust. 4 ustawy o VAT.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zaznacza się, że regulacje prawne, w oparciu o które wydano niniejsze rozstrzygnięcie, mają moc prawną do czasu wprowadzenia ewentualnych zmian do przepisów prawa podatkowego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Józefa Ignacego Kraszewskiego 4A, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj