Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-1355/12/RS
z 1 lutego 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 18 października 2012 r. (data wpływu 5 listopada 2012 r.), uzupełnionym w dniach 4 i 31 stycznia 2013 r. (daty wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania 0% stawki podatku do usług polegających na pomiarze grubości statków – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 5 listopada 2012 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniach 4 i 31 stycznia 2013 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania 0% stawki podatku do usług polegających na pomiarze grubości statków.


W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca i Jego zleceniodawca zajmują się wykonywaniem pomiarów grubości na statkach. Oboje prowadzą działalność w zakresie wykonywania pomiarów grubości jednostek pływających. Zleceniodawca (polska spółka) posiada uznanie Towarzystw Klasyfikacyjnych i dlatego armatorzy (właściciele statków), przedstawiciele armatorów lub agencje armatorów mogą zlecać i zlecają zleceniodawcy wykonywanie pomiarów grubości na jednostkach pływających. Tak więc zleceniodawca otrzymuje zamówienia od armatorów, którzy zobligowani są przez klasyfikatorów, ze względu na wymogi bezpieczeństwa jednostek pływających, do wykonywania okresowych ich przeglądów a Wnioskodawca częściowo je wykonuje na podstawie umowy ze zleceniodawcą. W ramach tych okresowych przeglądów wykonywane są pomiary grubości. Dają one wiedzę o faktycznym stanie jednostki. Po pomiarach klasyfikator określa, czy należy przeprowadzać wymianę części konstrukcji, czy nie. Jeżeli tak, to wykonuje specyfikację remontową z obliczoną ilością stali, którą należy wymienić. Praca wykonywana jest w czasie eksploatacji statków (port, morze) lub remontów (stocznia).


W pojęciu pomiarów grubości jest szereg czynności, które składają się na całokształt wykonania przez zleceniodawcę otrzymanego zlecenia. Głównie są to:


  1. przydział zadań i obowiązków dla poszczególnych pracowników i zleceniobiorców,
  2. zorganizowanie transportu, dojazdu i powrotu do i z miejsca wykonania zlecenia,
  3. ustalenie zakresu prac z klasyfikatorem lub armatorem na konkretnej jednostce,
  4. wykonanie inspekcji/przeglądu konstrukcji kadłuba,
  5. przygotowanie poprzez szlifowanie miejsc do wykonania pomiaru, przy czym przy pomiarach przez farbę - szlifowanie może być niekonieczne,
  6. fizyczne wykonanie pomiarów,
  7. asysta drugiej osoby podczas pomiarów dla zapewnienia bezpieczeństwa, oświetlenia miejsca pracy oraz bieżącego wykonywania rysunków, na które nanosi się wyniki pomiarów /tzw. brudnopisy/ oraz do innych czynności pomocniczych,
  8. każdego dnia na bieżąco przedstawianie wyników pomiarów oraz omawianie ich z klasyfikatorem i armatorem. W zależności od wyników podejmuje się decyzje o przeprowadzeniu wymian - remontu,
  9. wykonanie raportu z przeprowadzonych pomiarów w wersji papierowej i elektronicznej. Na raport składają się tabele zawierające dopuszczalne zużycia i faktyczne pomiary miejsc „pomierzanych” oraz rysunki do poszczególnych tabel. Raport wykonuje się w czterech egzemplarzach, zawiera najczęściej kilkaset stron i zależy od wielkości zakresu wykonanych pomiarów, wieku statku i jego wielkości,
  10. wykonanie w wersji papierowej i elektronicznej specyfikacji remontowej i dostarczenie jej armatorowi. Specyfikacja to przeważnie około kilkudziesięciostronicowy dokument,
  11. wyliczanie ilości stali jaka musi być wymieniona według zaleceń klasyfikatora,
  12. dostarczenie (dowóz lub przesyłka) gotowego raportu do klasyfikatora w celu jego zatwierdzenia,
  13. dostarczenie do armatora kopii zatwierdzonego przez klasyfikatora raportu,
  14. sprawdzenie czy wyznaczone przez klasyfikatora miejsca konstrukcji kadłuba faktycznie zostały wyremontowane-wymienione na nowe oraz obliczenie ile kilogramów nowej stali zostało zamontowane i czy jej grubość zgadza się z zaleconą grubością.


Z powyższych czynności zleceniodawca wykonuje co do zasady zakres związany z:


  • organizacją pracy - pkt 1 i 8
  • zarządzaniem pomiarami - pkt 3
  • fizycznym wykonywaniem pomiarów - pkt 6
  • przeprowadzaniem inspekcji kadłuba - pkt 4
  • marketingiem czyli działaniem zmierzającym do pozyskania nowych kontrahentów i zleceń.


We wrześniu 2009 r. Wnioskodawca podpisał ze zleceniodawcą umowę o współpracy, na mocy której zleceniodawca wykonując zlecone przez armatora, jego przedstawiciela lub agenta usługi w zakresie pomiarów grubości, zleca podatnikowi, co do zasady, wykonywanie niżej wymienionych czynności:


  • sporządzanie raportów - pkt 9
  • sporządzanie specyfikacji remontowych - pkt 10 i 11
  • pomoc „fizyczna" przy pomiarach (szlifowanie, etc.) - pkt 5 i 7
  • usługi transportowe i logistyczne dotyczące danego zlecenia - pkt 2,12 i 13
  • usługi kontrolne, poremontowe - pkt 14


Działalność gospodarczą Wnioskodawca prowadzi od 2009 r. do chwili obecnej.


W związku z powyższym, w uzupełnieniu wniosku, zadano następujące pytanie:


Czy przy tego rodzaju działalności podatnikowi przysługuje stawka 0% w każdym roku prowadzenia działalności, tj. w 2009 r., 2010 r., 2011 r. i 2012 r. ?


Zdaniem Wnioskodawcy, przysługuje stawka 0%. Ponownie wskazał, iż w ramach wykonywania pomiarów grubości na statkach - osobiście lub korzystając z pracy własnych pracowników – wykonuje tylko niektóre czynności, tj.


  • sporządzanie raportów,
  • sporządzanie specyfikacji remontowych,
  • pomoc „fizyczna" przy pomiarach (szlifowanie etc.),
  • usługi transportowe i logistyczne dotyczące danego zlecenia,
  • usługi kontrolne, poremontowe.


Usługi te wykonywane są na statkach (wg. PKWiU z 1997 r. ex 35.11, wg. PKWiU z 2008 r. ex 30.11) należących do armatorów morskich a ich rodzaj bez wątpienia wskazuje na to, że nie są to usługi świadczone na cele osobiste załogi. Ten rodzaj świadczonych usług, mimo, że zlecany przez polskiego zleceniodawcę - dla którego Wnioskodawca jest podwykonawcą tych usług, dotyczy obowiązkowej, okresowej obsługi klasyfikacyjnej statków (zezwolenia na pływanie) - a więc wypełnia hipotezę punktu 14 powołanego niżej artykułu. Dodatkowo wskazał, że wykonywane pomiary grubości stanowią wstępny i niezbędny element wykonywanych później /przez inne firmy/ ewentualnych prac konserwacyjnych lub remontowych - co wypełnia także hipotezę punktu 15 tego artykułu. Wnioskodawca zwrócił uwagę, że co do zasady usługi pomiarów grubości wykonywane są w trakcie postojów statków w portach morskich i stanowią jeden z elementów ich obsługi, co dodatkowo wypełnia również hipotezę punktu 9 tegoż artykułu. Reasumując stwierdził, że wykonywanie pomiarów grubości na statkach na zlecenie polskiego zleceniodawcy jest opodatkowane stawką 0% a stawka ta wynika przede wszystkim z subsumpcji opisanego stanu faktycznego do normy prawnej wynikającej z punktu 14 ustępu 1 artykułu 83 ustawy o podatku od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

W przypadku usług, dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług, istotnym jest ustalenie miejsca ich świadczenia, bowiem od określenia miejsca świadczenia zależeć będzie miejsce ich opodatkowania.

W okresie od dnia 1 maja 2004 r. do dnia 31 grudnia 2009 r. kwestię miejsca świadczenia regulowały m. in. następujące przepisy.

Stosownie do ogólnej zasady sformułowanej w art. 27 ust. 1 ustawy, w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności – miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

W odniesieniu do niektórych rodzajów usług ustawodawca ustanowił inne, niż wynikające z ww. zasady, miejsce świadczenia.

W myśl art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d) ustawy, w przypadku świadczenia usług na ruchomym majątku rzeczowym - miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone, z zastrzeżeniem art. 28.

Zgodnie z treścią regulacji zawartej w obowiązującym do ww. daty art. 28 ust. 7 ustawy, w przypadku usług, o których mowa w art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. c) i d), świadczonych dla nabywcy, który podał wykonującemu te usługi numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi są wykonywane, miejscem świadczenia usług jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy usługi ten numer, pod warunkiem, że towary po wykonaniu tych usług zostaną wywiezione z terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi te zostały faktycznie wykonane.

W myśl ust. 8 powołanego artykułu, w przypadku gdy usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, przepis ust. 7 stosuje się, jeżeli towary po wykonaniu usług zostaną w terminie 90 dni od wykonania na nich usług wywiezione poza terytorium kraju.

Od 1 stycznia 2010 r. powyższa kwestia została uregulowana w art. 28b ust. 1 ustawy, zgodnie z którym miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j i art. 28n.


Dla celów określenia miejsca świadczenia usług, ustawodawca odrębnie zdefiniował pojęcie podatnika. Z obowiązującego od ww. daty art. 28a ustawy wynika, iż na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:


  1. ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:


    1. podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
    2. osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana do celów podatku lub podatku od wartości dodanej.


  2. podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.


Stawka podatku, zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział stawki preferencyjne oraz możliwość stosowania zwolnień podatkowych.

Wszelkie preferencje dotyczące wysokości opodatkowania stanowią wyjątek od ogólnej zasady i dlatego zastosowanie niższej niż podstawowa stawka podatku może być zrealizowane wyłącznie w granicach określonych przepisami ustawy o podatku od towarów i usług i wydanych na podstawie delegacji ustawowej aktów wykonawczych do tej ustawy.

Na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 14 ustawy, w brzemieniu obowiązującym od dnia 1 maja 2004 r. do dnia 31 grudnia 2010 r., stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług związanych z obsługą statków wymienionych w klasie PKWiU ex 35.11 należących do armatorów morskich, z wyjątkiem usług świadczonych na cele osobiste załogi.

Powyższa regulacja od dnia 1 stycznia 2011 r. ma następujące brzmienie, „Stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług związanych z obsługą statków wymienionych w klasie PKWiU ex 30.11 należących do armatorów morskich, z wyjątkiem usług świadczonych na cele osobiste załogi”.

W myśl ust. 2 tegoż artykułu, opodatkowaniu stawką 0% podlegają czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 7-18 i 20-22, w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca i Jego zleceniodawca zajmują się wykonywaniem pomiarów grubości statków. Zleceniodawca otrzymuje zamówienia od armatorów, którzy zobligowani są, ze względu na wymogi bezpieczeństwa jednostek pływających, do wykonywania okresowych ich przeglądów a Wnioskodawca częściowo je wykonuje na podstawie umowy zawartej ze zleceniodawcą. Wykonywane pomiary grubości dają wiedzę o faktycznym stanie jednostki. Praca wykonywana jest w czasie eksploatacji statków (port, morze) lub remontów (stocznia). W pojęciu pomiarów grubości jest szereg czynności, które składają się na całokształt wykonania przez zleceniodawcę otrzymanego zlecenia. Głównie są to: przydział zadań i obowiązków dla poszczególnych pracowników i zleceniobiorców, zorganizowanie transportu, dojazdu i powrotu do i z miejsca wykonania zlecenia, ustalenie zakresu prac, wykonanie inspekcji/przeglądu konstrukcji kadłuba, przygotowanie poprzez szlifowanie miejsc do wykonania pomiaru, fizyczne wykonanie pomiarów, asysta drugiej osoby podczas pomiarów dla zapewnienia bezpieczeństwa, oświetlenia miejsca pracy oraz bieżącego wykonywania rysunków, na które nanosi się wyniki pomiarów (tzw. brudnopisy) oraz do innych czynności pomocniczych, na bieżąco przedstawianie wyników pomiarów oraz omawianie ich, wykonanie raportu z przeprowadzonych pomiarów, wykonanie specyfikacji remontowej i dostarczenie jej armatorowi, wyliczanie ilości stali jaka musi być wymieniona według zaleceń klasyfikatora, dostarczenie (dowóz lub przesyłka) gotowego raportu do klasyfikatora w celu jego zatwierdzenia, dostarczenie do armatora kopii zatwierdzonego przez klasyfikatora raportu, sprawdzenie czy wyznaczone przez klasyfikatora miejsca konstrukcji kadłuba faktycznie zostały wyremontowane - wymienione na nowe oraz obliczenie ile kilogramów nowej stali zostało zamontowane i czy jej grubość zgadza się z zaleconą grubością. Z powyższych czynności zleceniodawca wykonuje co do zasady zakres związany z organizacją pracy, zarządzaniem pomiarów, fizycznym wykonywaniem pomiarów, przeprowadzaniem inspekcji kadłuba oraz marketingiem, czyli działaniem zmierzającym do pozyskania nowych kontrahentów i zleceń. We wrześniu 2009 r. Wnioskodawca podpisał umowę o współpracy, na mocy której otrzymuje zlecenie wykonania następujących czynności: sporządzania raportów, specyfikacji remontowych, pomocy „fizycznej" przy pomiarach, usług transportowych i logistycznych oraz usług kontrolnych i poremontowych.


Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz powołane regulacje w zakresie miejsca świadczenia usług przy uwzględnieniu faktu, iż z treści wniosku nie wynika, że zleceniodawca był zarejestrowany dla potrzeb VAT w innym niż Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej należy stwierdzić co następuje:


  • W 2009 r., w sytuacji, kiedy przedmiotowe czynności Wnioskodawca wykonywał na terytorium Polski, zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d) ustawy, miejscem ich świadczenia i opodatkowania było terytorium Polski. W przypadku, kiedy usługi te wykonywane były poza terytorium kraju miejscem ich świadczenia było również terytorium Polski, pod warunkiem, że statek po wykonaniu tych usług opuścił terytorium państwa członkowskiego, na terytorium którego usługi te były faktycznie wykonane, w terminie 90 dni od wykonania tych usług (art. 28 ust 7 i 8 ustawy).
  • W latach 2010-2012, w związku z tym, iż przedmiotowe usługi świadczone były na rzecz podmiotu polskiego, będącego podatnikiem w rozumieniu art. 28a pkt 1 ustawy - miejscem ich świadczenia i opodatkowania, zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy, było także terytorium Polski.


W konsekwencji należy stwierdzić, że skoro przedmiotowe usługi – na co wskazuje treść wniosku – były związane z obsługą statku, ich świadczenie, w okresie którego dotyczy wniosek, korzystało z preferencyjnej, 0% stawki podatku na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 14 ustawy, o ile prowadził Pan dokumentację, z której jednoznacznie wynikało, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj