Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-947/08/AK
z 20 stycznia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-947/08/AK
Data
2009.01.20



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
bilety
impreza artystyczna
stawki podatku
usługi związane z kulturą
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy tzw. współorganizacja imprez podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w wysokości 7%, czy jest zwolniona od podatku?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 22 października 2008 r. (data wpływu 27 października 2008 r.), uzupełniony pismem z dnia 16 stycznia 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku w przypadku współorganizacji imprez kulturalnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 27 października 2008 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismem z dnia 16 stycznia 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku w przypadku współorganizacji imprez kulturalnych.


W przedmiotowym wniosku, oraz piśmie uzupełniającym wniosek, przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca, jako instytucja kultury, świadczy usługi kulturalne takie jak: koncerty, spektakle, spotkania autorskie, wystawy, promocje filmowe. Usługi te świadczone są odpłatnie, bądź nieodpłatnie. Zdarza się, że imprezy takie są organizowane łącznie z innym podmiotem – tzw. współorganizacja. Wzajemne prawa i obowiązki stron z tytułu współorganizacji imprez określa stosowna umowa. Jeżeli impreza jest biletowana, strony dzielą się wpływami w uzgodnionej proporcji, zależnej z reguły od wkładu pracy i ilości obowiązków stron przy organizacji i prowadzeniu imprezy. W przypadku zaś, gdy wstęp na imprezę jest wolny praktykowane są dwa rozwiązania: koszty wzajemnych świadczeń każda ze stron ponosi we własnym zakresie i między nimi nie występują żadne rozliczenia, bądź jeżeli jedna ze stron obciążona jest większa ilością obowiązków i/lub ponosi większe koszty – z reguły jest to Wnioskodawca – druga strona ponosi ustaloną w umowie opłatę, na która Ośrodek wystawia fakturę. Faktura wystawiana jest z adnotacją: współorganizacja imprezy i podany jest symbol PKWiU 91.32.10. poza sytuacją wskazaną wyżej żadne koszty nie są zwracane przez inny podmiot. Imprezy te są organizowane w obiektach kulturalnych lub innych, np. szkoła, stadion, plac miejski.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy tzw. współorganizacja imprez podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w wysokości 7%, czy jest zwolniona od podatku – pytanie dotyczy stawki podatku jaka winna znaleźć się na fakturze dla współorganizatora...


Zdaniem Wnioskodawcy współorganizowanie imprez kulturalnych nie korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie przepisu zawartego w poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy o podatku o towarów i usług. Współorganizowanie imprez, podobnie jak ich organizowanie jest usługą o symbolu PKWiU 92.32.10 i zgodnie z poz. 156 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług podlega opodatkowaniu tym podatkiem w wysokości 7%.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 cytowanej ustawy.

Stosownie do treści przepisu art. 8 ust. 3 ustawy, w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 listopada 2008 r., usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Od dnia 1 grudnia 2008 r., przepis ten, na mocy ustawy z dnia 7 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1320), zyskał brzmienie: usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119

Konstrukcja wielu przepisów ustawy wskazuje, iż wszelkie preferencje w stawce podatku od towarów i usług uzależnione są od zaklasyfikowania danego towaru/usługi do właściwego grupowania statystycznego, o wskazanym w ustawie symbolu PKWiU.

Zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane wg zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Ustawa przewiduje jednakże w art. 43 ustawy katalog czynności, których dokonanie korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. W ustępie 1 pkt 1 powołanego artykułu ustawodawca zwolnił od podatku od towarów i usług usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy.


Pod pozycją 11 wskazanego załącznika, jako zwolnione od opodatkowania podatkiem od towarów i usług zostały wymienione usługi związane z kulturą, sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU ex 92, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem¹ - z wyłączeniem:


  1. usług związanych z taśmami wideo oraz wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi,
  2. usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych i promocyjnych,
  3. usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61),
  4. wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33 i 92.34.11 i 92.34.12). oraz wstępu na imprezy sportowe,
  5. wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5),


    1. usług związanych z produkcją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.11), usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.12), usług związanych z produkcją filmów i nagrań na innych nośnikach, usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań na innych nośnikach,
    2. wstępu do parków rekreacyjnych, plaż i innych miejsc o charakterze kulturalnym (PKWiU ex 92.72),

  6. działalności agencji informatycznych,
  7. usług wydawniczych,
  8. usług radia i telewizji (PKWiU 92.2), z zastrzeżeniem poz. 12.


Stosownie do treści art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu stawką w wysokości 7% podlegają usługi wymienione w załączniku nr 3 do ustawy, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. W pozycji nr 156 załącznika nr 3 do ustawy zostały wymienione usługi o symbolu PKWiU ex 92.3 – usługi rozrywkowe pozostałe – wyłącznie wstęp na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy:


  1. w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2),
  2. związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10),
  3. świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11 i 92.34.12).


Oznaczenie w załącznikach danej grupy „ex” oznacza, że zwolnienie lub obniżona stawka podatku odnosi się tylko do danej usługi z tego grupowania. W tym przypadku określenie „ex” przy grupowaniu 92 wymieniono zarówno w załączniku nr 3 dotyczącym opodatkowania stawką 7%, jak i w załączniku nr 4 dla wykazu usług zwolnionych od podatku.

W załączniku nr 3 poz. 156 zawężono tę grupę do oznaczonych jako ex 92.3, lecz tylko w zakresie wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy. Ponadto w załączniku nr 4 do ustawy wskazano całą grupę ex 92 jako usługi związane z kulturą, rekreacją i sportem zwolnione od opodatkowania, z wyłączeniem wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11, 92.34.12) oraz wstępu na imprezy sportowe (...).

Jak wynika z przedstawionego w złożonym wniosku stanu faktycznego przedmiotem działalności Ośrodka jest m.in. współorganizowanie wraz z innymi podmiotami koncertów, spektakli, spotkań autorskich, wystaw, promocji filmowych, które to usługi Wnioskodawca sklasyfikował w grupowaniu PKWiU 92.32.10, jako usługi związaną z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych. W sytuacji, gdy Wnioskodawca obciążony jest większą ilością obowiązków i/lub ponosi większe koszty, współorganizator ponosi ustaloną w umowie opłatę, na którą Ośrodek wystawia fakturę. Usługi te świadczone są w obiektach kulturalnych, szkołach, na stadionach, placach miejskich, zarówno odpłatnie, jak też nieodpłatnie.

Analizując zaistniały w sprawie stan faktyczny w kontekście obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa stwierdzić należy, iż świadczenie usług polegających na organizowaniu (współorganizowaniu) imprez kulturalnych, o ile – jak wskazuje Wnioskodawca - usługi te sklasyfikowane są w grupowaniu 92.32.10, jest przedmiotowo zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 oraz poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy. Natomiast sama sprzedaż biletów wstępu na taką imprezę opodatkowana będzie na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy, jako usługa wymieniona w pozycji nr 156 załącznika nr 3 do ustawy, o symbolu PKWiU 92.3 - usługi rozrywkowe pozostałe – wyłącznie wstęp na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy, stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%.

Jednocześnie wskazuje się, iż kwestie dotyczące klasyfikacji statystycznych świadczonych usług, nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska dotyczącego klasyfikacji statystycznej świadczonych usług.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej – powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj