Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-1772/08-4/MS
z 16 lutego 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-1772/08-4/MS
Data
2009.02.16



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury w zakresie dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków --> Szczególne procedury w zakresie dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
książka
opodatkowanie
podatek od towarów i usług
sprzedaż opodatkowana


Istota interpretacji
zakresie opodatkowania sprzedaży znaczków kolekcjonerskich oraz sprzedaży przedmiotów o wartości numizmatycznej oraz sprzedaży książek o tematyce znaczków kolekcjonerskich, wartości numizmatycznych i innych



Wniosek ORD-IN 274 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 14 listopada 2008r. (data wpływu 01 grudnia 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • opodatkowania sprzedaży znaczków kolekcjonerskich oraz sprzedaży przedmiotów o wartości numizmatycznej - jest nieprawidłowe

  • sprzedaży książek o tematyce znaczków kolekcjonerskich, wartości numizmatycznych i innych – jest nieprawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 01 grudnia 2008r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży znaczków kolekcjonerskich oraz sprzedaż przedmiotów o wartości numizmatycznej i sprzedaży książek o tematyce znaczków kolekcjonerskich, wartości numizmatycznych i innych .

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe i stan faktyczny.

Podatnik na podstawie swojego wpisu do ewidencji działalności gospodarczej dokonuje sprzedaży towarów w systemie wysyłkowym, w tym między innymi zajmuje się sprzedażą znaczków kolekcjonerskich oraz rozpoczyna sprzedaży przedmiotów o wartości numizmatycznej. Przedmiotem sprzedaży są także książki o tematyce fachowej, traktujące o znaczkach kolekcjonerskich oraz o przedmiotach o wartości numizmatycznej. W chwili obecnej podatnik jest podmiotem zarejestrowanym jako „podatnik VAT czynny” zgodnie z art. 96 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r Nr 54, poz. 535 z późn. zm.)

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy właściwym jest opodatkowanie sprzedaży znaczków kolekcjonerskich na zasadach określonych w art. 120 ustawy z dnia 11 marca 2004 r o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.)...
  2. Czy sprzedaż przedmiotów o wartości numizmatycznej powinno sio również rozliczać zgodnie z tymi przepisami...
  3. Jakie przepisy i stawkę podatku VAT należy zastosować w stosunku do sprzedaży książek o tematyce znaczków kolekcjonerskich, wartości numizmatycznych i innych...

Zdaniem wnioskodawcy: Zgodnie z art. 120 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm) podatnik traktuje sprzedaż znaczków kolekcjonerskich jako czynności polegające na dostawie przedmiotów kolekcjonerskich i zgodnie z art. 120 pkt 5 w/w ustawy podstawę opodatkowania podatkiem VAT ustala na podstawie marży określonej jako różnicy między całkowitą kwotą sprzedaży tychże towarów a kwotą nabycia, pomniejszoną o kwotę tego podatku. Z uwagi na fakt, iż specyfika prowadzonej działalności i dostaw nie pozwala na określenie marży jako różnicy między wartością sprzedaży a wartością według cen nabycia (kupowane są całe kolekcje znaczków, bez wyszczególnienia wartości poszczególnych znaczków z kolekcji), podatnik wystąpił z prośbą do naczelnika urzędu skarbowego o wyrażenie zgody na obliczanie marży zgodnie z art. 120 pkt 5 w/w ustawy, tj. jako różnicy pomiędzy łączną wartością dostaw a łączną wartością nabyć tych przedmiotów kolekcjonerskich w danym okresie rozliczeniowym. W chwili obecnej podatnik rozpoczyna również sprzedaż przedmiotów o wartości numizmatycznej i zamierza stosować także przepisy art. 120 ustawy o VAT. Podatnik wystąpił do Naczelnika Urzędu Skarbowego z prośbą o wyrażenie zgody na obliczanie marży zgodnie z art. 120 pkt 5 w/w ustawy.

Sprzedaż książek bez względu na ich tematykę, podatnik rozliczana zasadach ogólnych, z zastosowaniem stawki VAT 0 % (stosownie do art. 146 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT z późn zmianami).

Na tle przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, stwierdzam, co następuje:

Odp. 1 i 2 Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi sprzedaż wysyłkową przedmiotów kolekcjonerskich, tj. znaczków. Ich sprzedaż opodatkowuje zgodnie z art. 120 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.).

Wnioskodawca w stanie faktycznym opisał iż, wystąpił do Naczelnika Urzędu Skarbowego z prośbą o wyrażenie zgody na obliczanie marży zgodnie z art. 120 pkt 5 w/w ustawy.

W myśl art. 120 ust. 4 ww. ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku podatnika wykonującego czynności polegające na dostawie towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika dla celów prowadzonej działalności lub importowanych w celu odsprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku. Przez przedmioty kolekcjonerskie, o których mowa w art. 120 ust. 4 rozumie się między innymi określone w art. 120 ust. 1 pkt 2 lit. b - kolekcje oraz przedmioty kolekcjonerskie o wartości zoologicznej, mineralogicznej, anatomicznej, historycznej, archeologicznej, paleontologicznej, etnograficznej lub numizmatycznej (PCN 9705 00 00 0), (CN 9705 00 00), a także przedmioty kolekcjonerskie, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7. Zgodnie z przepisem art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) za przedmioty kolekcjonerskie uważa się monety ze złota, srebra lub innego metalu oraz banknoty, które nie są zwykle używane jako prawny środek płatniczy lub które mają wartość numizmatyczną.

Mianem numizmatu określa się "dawną monetę mającą wartość zabytkową" (Słownik języka polskiego PWN).

W myśl art. 120 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, jeżeli rodzaj poszczególnych przedmiotów kolekcjonerskich lub specyfika ich dostaw czyni skomplikowanym lub niemożliwym określenie marży zgodnie z ust. 4, podatnik może, za zgodą naczelnika urzędu skarbowego, obliczać marżę jako różnicę pomiędzy łączną wartością dostaw a łączną wartością nabyć określonego rodzaju przedmiotów kolekcjonerskich w okresie rozliczeniowym.

Dodatkowo, aby można było zastosować procedurę opodatkowania określoną w art. 120 konieczne jest m.in. spełnienie warunku, o którym mowa w art. 120 ust. 10. Ten z kolei wyjaśnia, że przepis ust. 4 i 5 dotyczy dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków, które podatnik nabył od:

  1. osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem, o którym mowa w art. 15, lub niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej,
  2. podatników, o którym mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust 1 pkt 2 lub art. 113,
  3. podatników, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana zgodnie z ust. 4 i 5,
  4. podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 43 ust 1 pkt 2 lub art. 113,
  5. podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w ust. 4 i 5, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach.

Natomiast celem unormowań powołanych w art. (120 ust. 4) ustawy o podatku od towarów i usług z 2004r jest uzależnienie jego stosowania od tego, czy podatnik dostawca) sprzedający pośrednikowi jeden z towarów wymienionych w tym przepisie jest uprawniony do odliczania podatku naliczonego wynikającego z uprzednio dokonanych przez niego zakupów tych towarów. Zgodnie z przepisem art. 120 ust. 10 ustawy, opodatkowanie marzy stosuje się wyłącznie do towarów, które pośrednik nabył od osób, którym prawo takie nie służyło.

Stanowisko strony w tym zakresie uznaje się za nieprawidłowe, gdyż zaprezentowany system rozliczania marzy jest prawidłowy wyłącznie przy nabywanych rzeczach od podmiotów określonych w zaprezentowanym wyżej przepisie art. 120 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług.

Przy tym, jak słusznie zauważył Wnioskodawca, możliwości rozliczenia marży w trybie art. 120 ust. 5 (a nie art. 120 ust. 4) ustawy zależy od aprobaty naczelnika urzędu skarbowego.

Odp. 3 Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 3 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 z późn. zm.) w okresie od przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r. stawkę podatku 0% stosuje się do dostaw w kraju i wewnątrzwspólnotowego nabycia:

  • książek (PKWiU ex 22.11) z wyłączeniem książek adresowych o zasięgu krajowym, regionalnym i lokalnym, książek telefonicznych teleksów (PKWiU 22.11.20-60.10) map i ulotek oznaczonych stosowanymi na podstawie odrębnych przepisów symbolami ISBN,
  • czasopism specjalistycznych.

W świetle powyższego należy uznać, iż w przypadku dostawy książek oznaczonych symbolami ISBN i mieszczących się w grupowaniu PKWiU ex 22.11. z uwzględnieniem wyłączeń to taka dostawa w okresie od 1 maja 2004 r. do 31 grudnia 2007 r. była opodatkowana stawką 0%.

Wskazać w tym miejscu należy, iż stawką podstawową podatku VAT jest stawka 22% określona w art. 41 ust. 1 ustawy o VAT. Natomiast wszelkie preferencje dotyczące wysokości opodatkowania stanowią wyjątek od ogólnej zasady i dlatego, zastosowanie niższej niż podstawowa stawka VAT może być zrealizowane wyłącznie w granicach określonych przepisami ustawy o podatku od towarów i usług. Przepisy obecnie obowiązującej ustawy odwołują się do klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej przez podanie symboli pod jakim towary te figurują w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Zgodnie z przywołanym przepisem art. 146 ust. 1 pkt 3 lit. a cytowanej ustawy zastosowanie preferencyjnej stawki podatku VAT 0% dotyczy wyłącznie sprzedaży książek mieszczących się w grupowaniu PKWiU ex 22.11, oznaczonych na podstawie odrębnych przepisów symbolem ISBN. Wskazać przy tym należy, iż symbol "ex" oznacza, iż preferencja dotyczy wyłącznie wyrobów z danego grupowania. Symbol PKWiU ex 22.11 dotyczy zaś wyrobów przemysłu poligraficznego.

Od dnia 1 stycznia 2008 roku analogiczną preferencję przewidywał przepis § 7 ust. 1 pkt 9 rozporządzenia Ministra finansów z dnia 27 kwietnia 2004 roku w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97 poz.970 ze zmianami), zgodnie z powołanym przepisem obniżoną do wysokości 0 % stawkę podatku stosuje się również do dostaw w kraju i wewnątrzwspólnotowego nabycia książek (PKWiU ex 22.11) - z wyłączeniem książek adresowych o zasięgu krajowym, regionalnym i lokalnym, książek telefonicznych, teleksów i telefaksów (PKWiU 22.11.20-60.10), nut, map i ulotek - oznaczonych stosowanymi na podstawie odrębnych przepisów symbolami ISBN.

Ponadto tutejszy organ informuje, iż rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 roku w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212 poz. 1336) obowiązujące od 01 grudnia 2008 roku również przewiduje stosowanie preferencyjnej stawki.

Zgodnie z § 9 ust.1 pkt 10 lit. a. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 roku w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212 poz. 1336) obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się do dostaw w kraju i wewnątrzwspólnotowego nabycia książek (PKWiU ex 22.11) - z wyłączeniem książek adresowych o zasięgu krajowym, regionalnym i lokalnym, książek telefonicznych, teleksów i telefaksów (PKWiU 22.11.20-60.10), nut, map i ulotek - oznaczonych stosowanymi na podstawie odrębnych przepisów symbolami ISBN.

W powstałej sytuacji sprzedaż przedmiotowych książek podlega opodatkowaniu 0% stawką wyłącznie w sytuacji, gdy książki te zgodnie z Polską Klasyfikacją wyrobów i Usług posiadają klasyfikację PKWiU 22.11 oraz gdy oznaczone są symbolem ISBN. W przeciwnym razie, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług przedmiotowa sprzedaż podlega opodatkowaniu 22% stawką podatku.

Podkreślenia wymaga fakt, że organ podatkowy nie jest uprawniony do zaklasyfikowania wskazanych przez Wnioskodawcę przedmiotowych usług do odpowiedniego grupowania PKWiU. Każdy podatnik jest obowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z poprawnym zdefiniowaniem dokonywanej czynności, również w zakresie opodatkowania. Podkreślić należy, iż to podatnik posiada niezbędne informacje do właściwego zaliczenia świadczonych przez siebie usług . Organem kompetentnym do wydawania informacji w zakresie zaklasyfikowania na podstawie przepisów o statystyce publicznej omawianych usług jest Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego.

Stanowisko Wnioskodawcy uznaje się za nieprawidłowe ze względu na to, iż preferencyjna 0% stawka podatku VAT jest prawidłowa wyłącznie dla określonych wydawnictw, jak również podstawa prawna stosowana wynika z innego przepisu prawnego niż przedstawiony przez Wnioskodawcę.

Bez znaczenia co do zastosowania stawki VAT ma tematyka sprzedawanych książek, w tym zakresie tutejszy organ podziela stanowisko Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj