Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-94/08/MK
z 19 lutego 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/1/415-94/08/MK
Data
2009.02.19



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników


Słowa kluczowe
obowiązek płatnika
przychody ze stosunku pracy
składki na ubezpieczenia społeczne
Zakład Ubezpieczeń Społecznych


Istota interpretacji
Jakie są skutki podatkowe pokrycia przez płatnika za pracownika, jak również za zmarłego pracownika, dodatkowo naliczonych składek na ubezpieczenie emerytalne, rentowe i chorobowe?



Wniosek ORD-IN 949 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o. przedstawione we wniosku z dnia 26 listopada 2008r. (data wpływu do tut. Biura – 28 listopada 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych pokrycia przez płatnika za pracownika, jak również za zmarłego pracownika, dodatkowo naliczonych składek na ubezpieczenie emerytalne, rentowe i chorobowe – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 listopada 2008r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych pokrycia przez płatnika za pracownika, jak również za zmarłego pracownika, dodatkowo naliczonych składek na ubezpieczenie emerytalne, rentowe i chorobowe.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

Według wnioskodawcy niniejszy wniosek o wydanie interpretacji jest uszczegółowieniem sprawy skierowanej do KIP 18 sierpnia 2008r. (data wpływu do KIP 22 sierpnia 2008r.) i odniesieniem do interpretacji jaka w tej kwestii została wydana (IBPB2/415-1426/08/MK z dnia 13 listopada 2008r.). Poniżej wnioskodawca przedstawia przypomnienie sytuacji. Ze względu na fakt braku możliwości odniesienia się do załączonej wcześniej do wniosku dokumentacji do opisu dodano kilka szczegółów.

W oparciu o przepisy ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych art. 25 ust. 2 składka na ubezpieczenie emerytalne pracowników wnioskodawcy posiadających orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności pokrywana była przez PFRON i budżet państwa. Z naruszeniem pkt 7 wspomnianego ust. 2 art. 25 część składki pokrywana przez PFRON była wypłacana pracownikom. Nieprawidłowość została wykryta w pierwszych miesiącach br. kiedy to ZUS stwierdził, że zawyżano składkę na ubezpieczenie zdrowotne jednemu z pracowników. Zawyżenie składki wynikało z powiększenia podstawy składki o należną płatnikowi a wypłacaną pracownikowi część składki na ubezpieczenie emerytalne. Od tego czasu wnioskodawca usiłuje uzyskać od Zakładu Ubezpieczeń Społecznych informacje o sposobie skorygowania błędu, który uwzględniłby wszystkie zaistniałe w spółce okoliczności. Niezależnie w czerwcu br. ZUS przeprowadził kontrolę w spółce. Podane w protokole pokontrolnym kwoty korekt oraz szereg przytoczonych przepisów pozwalają wnioskodawcy się domyślać, że ZUS uznał nienależnie wypłaconą pracownikom kwotę za przychód ze stosunku pracy i nakazał jej oskładkowanie. Według wnioskodawcy jest to jeden ze sposobów rozwiązania problemu, ale jak wykazano w zastrzeżeniach do protokołu, ZUS nie rozważył wszystkich konsekwencji niejasności dotyczących takich interpretacji. Wnioskodawcy chodzi przede wszystkim o określenie, kto ma pokryć koszty dodatkowo naliczonych składek (skoro powstały one z winy płatnika), w taki sposób, żeby nie miało to dla spółki i dla pracowników dalszych konsekwencji składkowych, podatkowych i karnych. We wspomnianej wcześniej interpretacji indywidualnej Biuro KIP w Bielsku-Białej poparło stanowisko ZUS uznając pogląd wnioskodawcy uznający wypłacone składki za świadczenia nienależne i jako takie nie stanowiące przychodu ze stosunku pracy, za nieprawidłowy. W tej sytuacji wnioskodawca chciałby poznać stanowisko KIP dotyczące konsekwencji tej interpretacji. Jeśli bowiem, zgodnie z nią, wnioskodawca naliczy składki od nienależnie wypłaconych kwot i odprowadzi jako płatnik składki w imieniu swoim i pracownika jako strona winna popełnionego błędu, to część składek zapłacona za pracownika w myśl przepisów podatkowych będzie stanowiła przychód ubezpieczonego ze stosunku pracy. Zatem w świetle swojej (wnioskodawcy) i interpretacji KIP ZUS będzie mógł naliczyć kolejną składkę. W ten sposób składki od składek wnioskodawca będzie mógł płacić w nieskończoność, a przynajmniej do momentu kiedy osiągną one kwotę bliską zeru. Za każdym razem korygując odpowiednią ilość deklaracji i raportów ZUS I PIT. W normalnej sytuacji składka na ubezpieczenie emerytalne (1/2), rentowe (1/2) i chorobowe zostałaby potrącona z wypłaconej pracownikom kwoty. Wnioskodawca jest małą spółką, pracownicy, których dotyczy zaistniały problem są świadomi uzyskania nienależnych świadczeń i uznają fakt bezpodstawnego wzbogacenia. Jednak biorąc pod uwagę fakt, że błąd popełniany był przez dłuży okres czasu, a jeden z pracowników zmarł w listopadzie ubiegłego roku oraz stan prawny dotyczący przedawnień, w odczuciu wnioskodawcy podmiotem, wobec którego można wyciągnąć finansowe konsekwencje zaistniałej sytuacji jest wnioskodawca. Zatem nie jest możliwe uzyskanie od pracowników wnioskodawcy kwot wynikających z naliczenia dodatkowych składek lub ewentualnych kolejnych składek od składek, które wynikają z otrzymanych interpretacji. Na swoje częściowe usprawiedliwienie wnioskodawca pragnie dodać, że sprawa zawyżenia składki na ubezpieczenie zdrowotne (które wynikało z naliczenia i odprowadzania składek wg wspomnianego art. 25 ust. 2 z pominięciem pkt 7) wynikła po raz pierwszy w czerwcu 2002 roku. Wówczas ZUS uznał złożone przez wnioskodawcę wyjaśnienia za prawidłowe.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Kto ma pokryć koszty dodatkowo naliczonych składek (skoro powstały one z winy płatnika), w jaki sposób, żeby nie miało to dla spółki i dla pracowników dalszych konsekwencji składkowych, podatkowych i karnych...
  2. Jakie konsekwencje podatkowe rodzi zapłacenie składki na ubezpieczenia emerytalne, rentowe i chorobowe w części, jaką powinien pokryć pracownik, przez płatnika...
  3. W jaki sposób uregulować sprawy podatkowo-składkowe pracownika zmarłego w zeszłym roku...

Według wnioskodawcy otrzymana przez spółkę w dniu 14 listopada 2008r. interpretacja indywidualna nie przekonuje ją w pełni o słuszności przedstawionego w niej rozwiązania. Wnioskodawca podnosi, iż nie jest prawnikiem i być może jego podejście do kwestii prawnych, ogromnej ilości poszczególnych wyrazów, pojęć, list otwartych lub zamkniętych jest zbyt swobodne. Jednak w odczuciu laików, prawu podlegających, prawo nie jest czymś, co przewiduje każdą sytuację i znajduje na nią prostą jednoznaczną odpowiedź, ale powinno służyć temu, żeby w oparciu o zawarte w nim zasady, z zachowaniem należytej rzetelności i zdrowego rozsądku uzyskać uczciwe, nie krzywdzące żadnej ze stron rozwiązanie zaistniałego problemu lub sporu. Spółce wydaje się, że jej rozwiązanie jest bliższe przytoczonej powyżej definicji, a otrzymana interpretacja opiera się jedynie na fakcie braku składki wśród tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 Ustawy o PIT. Wnioskodawca zauważa, iż katalog przychodów przytoczony w art. 12 ust. 1 wspomnianej ustawy stanowi listę otwartą, ale w odczuciu wnioskodawcy zwrot „w szczególności” oraz wymieniona po nim lista przychodów mogą w równej mierze świadczyć o tym, że ustawodawca nie mogąc wymienić wszystkich tytułów wskazuje przykłady, które mają naprowadzić odbiorcę na charakter danego świadczenia, pozostawia pewną dowolność, ale przepis nie sugeruje, że to co nie jest wymienione w art. 21 ust. 1 automatycznie staje się przychodem ze stosunku pracy. Dodatkowo uzasadnienie interpretacji nie przewiduje konsekwencji, które wnioskodawca przedstawił w bloku F niniejszego wniosku czyli zapętlenia składek od składek. Biorąc pod uwagę fakt, że w sytuacji kiedy błąd nie zostałby popełniony, składki na ubezpieczenie zdrowotne byłyby niższe, a wypłacając składkę pracownikom spółka odprowadziła od jej pełnej wartości podatek, nie można uznać, że spółka naraziła na szkodę Skarb Państwa, jedyną stroną poszkodowaną w sprawie w wyniku błędu jest spółka. Jednak ze względu na fakt, że dwa organy zgodnie interpretują sytuację i dotyczące jej przepisy w sposób odmienny od spółki, z pewnością spółka podporządkuje się ich postanowieniom, ale ze względu na jej skomplikowany i nietypowy charakter, prosi o jej wnikliwe i wychodzące nieco poza ściśle podatkowy aspekt potraktowanie.

Stanowisko wnioskodawcy jest następujące:

Ad. 1

W przypadku nieuznania stanowiska wnioskodawcy, które jego zdaniem rozwiązałoby sprawę, składki musi pokryć płatnik.

Ad. 2

Zapłata składki byłaby świadczeniem pieniężnym poniesionym za pracownika, co zgodnie z przytoczonym w interpretacji KIP art. 12 ust. 1 Ustawy o PIT rodziłoby konsekwencje podatkowe i w dalszej konsekwencji składkowe.

Ad. 3

Z uwagi na fakt, że pracownik ani jego spadkobiercy nie skorzystają ze świadczeń jakie gwarantowały im ubezpieczenia społeczne, składki na ubezpieczenie zdrowotne zostały zawyżone, a podatek od otrzymanych kwot został odprowadzony, sprawa w zakresie zmarłego pracownika powinna zostać umorzona.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Przepis art. 10 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy stanowi, iż źródłami przychodów jest stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.

Stosownie do przepisu art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W świetle powyższego, za przychody należy uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika.

Zgodnie z postanowieniami art. 12 ust. 1 ww. ustawy za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Użyty powyżej zwrot „w szczególności” oznacza, że wymienione w art. 12 ust. 1 ww. ustawy kategorie przychodów stanowią katalog otwarty. Przychodem ze stosunku pracy są więc wszelkiego rodzaju wypłaty i świadczenia, a więc każda forma przysporzenia majątkowego (tzn. zarówno pieniężna jak i niepieniężna) mająca swoje źródło w łączącym pracownika z pracodawcą stosunku pracy. A zatem, wszystko co pracownik otrzymuje od swojego pracodawcy – o ile nie stanowi wymienionego w art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dochodu zwolnionego od podatku lub dochodu, od którego został zaniechany pobór podatku w drodze rozporządzenia Ministra Finansów – podlega opodatkowaniu ze źródła przychodu, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż wnioskodawca wypłacał osobom zatrudnionym na podstawie umowy o pracę kwoty odpowiadającej części składki na ubezpieczenie emerytalne pokrywanej przez PFRON. Od kwot tych nie pobierał i nie odprowadzał zaliczki na podatek dochodowy. Jako, że w świetle cytowanego wyżej art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wypłacane pracownikom przez wnioskodawcę kwoty odpowiadające części składki na ubezpieczenie emerytalne pokrywanej przez PFRON stanowią przychód, to od kwot tych winny być – jak stwierdza wnioskodawca uiszczane składki na ubezpieczenie społeczne.

Z wniosku wynika, że nie jest możliwe uzyskanie od pracowników wnioskodawcy kwot wynikających z naliczenia dodatkowych składek.

Na wstępie stwierdzić należy, że organ podatkowy nie jest władny do rozstrzygania jak winny się układać stosunki prawne między pracownikiem i pracodawcą (wzajemne prawa i obowiązki), a jedynie jest zobligowany do zajęcia stanowiska co do skutków podatkowych podjętych czynności, wynikających z relacji pracodawca – pracownik.

Zatem należy stwierdzić, że jeżeli istotnie pracodawca ureguluje składki na ubezpieczenie społeczne za pracowników, czyli w tej części, w której winny być pokryte z dochodu pracowników, to dla pracownika jest to przychód ze stosunku pracy w świetle szeroko rozumianego zapisu art. 12 ust. 1 w związku z art. 11 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Skoro, jak słusznie wnioskodawca zauważył, w treści art. 21 cytowanej ustawy brak jest uregulowań co do zwolnienia z opodatkowania powyższego przychodu, to w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychód ten winien podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym, a jako że źródłem jego powstania jest stosunek pracy – należy go zaliczyć do przychodów, o których mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ponadto, jeżeli pracownicy dokonają zwrotu nienależnie pobranych świadczeń, bo jak stwierdzono we wniosku sami pracownicy są świadomi uzyskania nienależnych świadczeń i uznają fakt bezpodstawnego wzbogacenia, (a jak stwierdza wnioskodawca są to właśnie takie świadczenia), to zastosowanie ma zapis art. 26 ust. 1 pkt 5 lub art. 41b ww. ustawy.

Zgodnie bowiem z art. 26 ust. 1 pkt 5 ustawy podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 3, art. 29-30c oraz art. 30e, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 24 ust. 1, 2, 4, 4a-4e, ust. 6 lub art. 24b ust. 1 i 2, lub art. 25, po odliczeniu kwot dokonanych w roku podatkowym zwrotów nienależnie pobranych świadczeń, które uprzednio zwiększyły dochód podlegający opodatkowaniu, w kwotach uwzględniających pobrany podatek dochodowy, jeżeli zwroty te nie zostały potrącone przez płatnika. Natomiast z treści art. 41b tej ustawy wynika, iż jeżeli podatnik dokonał zwrotu nienależnie pobranych świadczeń, które uprzednio zwiększyły dochód podlegający opodatkowaniu, przy ustalaniu wysokości podatku (zaliczek) płatnicy, o których mowa w art. 31, 33, 35 i 41, odejmują od dochodu kwotę dokonanych zwrotów, łącznie z pobranym podatkiem (zaliczką).

Jeszcze raz należy podkreślić, iż wypłacane przez wnioskodawcę pracownikom zatrudnionym na podstawie umowy o pracę kwoty odpowiadającej części składki na ubezpieczenie emerytalne pokrywanej przez PFRON są przychodami ze stosunku pracy, natomiast na płatniku (wnioskodawcy) ciąży odpowiedzialność z tytułu niepobrania zaliczek na podatek dochodowy.

W odniesieniu do zmarłego w listopadzie 2008r. pracownika należy stwierdzić, że jeżeli wnioskodawca ureguluje za niego zaległe składki na ubezpieczenie, to w świetle uregulowań art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowego od osób fizycznych byłby to również dla niego przychód ze stosunku pracy. Przy czym w tej sytuacji zastosowanie będą miały postanowienia art. 63#61446; § 2 ustawy z dnia 26 czerwca 1974r. Kodeks pracy (t. j. Dz. U. z 1998r. Nr 21, poz. 94 ze zm.).

Zgodnie bowiem z art. 63#61446; § 2 Kodeksu pracy prawa majątkowe ze stosunku pracy przechodzą po śmierci pracownika, w równych częściach, na małżonka oraz inne osoby spełniające warunki wymagane do uzyskania renty rodzinnej w myśl przepisów o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. W razie braku takich osób prawa te wchodzą do spadku.

Zatem uregulowanie składek na ubezpieczenie społeczne w części, która winna być pobrana z dochodu pracownika będzie skutkowało powstaniem przychodu w świetle art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. z praw majątkowych dla osób wymienionych w art. 63#61446; § 2 Kodeksu pracy, a w razie ich braku – kwota ta będzie wchodziła do spadku.

Natomiast w odniesieniu do kwestii stanu prawnego dotyczącego przedawnienia wyjaśnia się, że zgodnie z art. 70 § 1 Ordynacji podatkowej zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.

Z treści przepisu art. 71 ww. Ordynacji podatkowej wynika, iż przepisy art. 70 stosuje się odpowiednio do należności płatników lub inkasentów z tytułu niepobranych albo niewpłaconych podatków.

Wobec powyższego stanowisko wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj