Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-752/08-2/MC
z 3 lutego 2009 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB3/423-752/08-2/MC
Data
2009.02.03
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Podstawa opodatkowania i wysokość podatku --> Zryczałtowany podatek dochodowy od przychodów
Słowa kluczowe
dzierżawa
Irlandia
należności licencyjne
umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania
urządzenie przemysłowe
wagon
zryczałtowany podatek dochodowy
Istota interpretacji
Czy Spółka w związku z ponoszeniem opłat z tytułu wynajmu wagonów od podmiotu mającego siedzibę w Irlandii będzie zobowiązany do pobierania zryczałtowanego podatku u źródła z tytułu należności licencyjnych?
Wniosek ORD-IN 613 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Wnioskodawca jest jednym z największych na świecie producentów płyt i wyrobów drewnopochodnych. Spółka zamierza zawrzeć z podmiotem mającym siedzibę w Irlandii (spółką kapitałową będącą irlandzkim rezydentem podatkowym) umowę wynajmu wagonów w celu transportowania towarów wykorzystywanych następnie w prowadzonej działalności. W związku z tą transakcją, Spółka będzie zobowiązana do zapłaty na rzecz podmiotu irlandzkiego wynagrodzenia z tytułu wynajmu przedmiotowych wagonów.
Zdaniem Wnioskodawcy, wypłata na rzecz podmiotu mającego siedzibę w Irlandii, wynagrodzenia z tytułu wynajmu wagonów nie powoduje powstania po stronie Spółki obowiązku poboru podatku u źródła z tytułu należności licencyjnych (pod warunkiem posiadania przez Spółkę certyfikatu rezydencji podmiotu irlandzkiego). Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r., Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), podatnik nie posiadający na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby ani zarządu jest zobowiązany do zapłaty zryczałtowanego podatku u źródła w wysokości 20% przychodów uzyskiwanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, m. in. z tytułu użytkowania lub prawa do użytkowania urządzenia przemysłowego. Stosownie do regulacji zawartej w art. 26 ust. 1 tej ustawy, osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz będące przedsiębiorcami osoby fizyczne, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, są zobowiązane pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat. W związku z powyższym - gdyby abstrahować od regulacji zawartych w Umowie - należałoby uznać, że wynajem wagonów od podmiotu irlandzkiego podlegałby - w świetle regulacji zawartej w art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - opodatkowaniu podatkiem u źródła, a w konsekwencji na Spółce spoczywałby obowiązek poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych. Organy podatkowe jednoznacznie bowiem wskazują, iż wagony kolejowe należy zaliczyć do urządzeń przemysłowych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a zatem przychody uzyskiwane przez podmioty nieposiadające w Polsce siedziby lub zarządu z tytułu opłat za użytkowanie lub prawo do użytkowania wagonów kolejowych stanowią należności licencyjne w rozumieniu polskiej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a tym samym co do zasady podlegają opodatkowaniu podatkiem u źródła. Potwierdzenie powyższego stanowiska zawiera m. in. postanowienie Ministra Finansów w sprawie interpretacji prawa podatkowego z 18 grudnia 2006 r., sygn. DD7/033-296-TK/06-850, w którym Minister Finansów zauważył, iż „Podkreślić należy, iż zarówno przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jak również postanowienia umowy nie zawierają definicji urządzenia przemysłowego. Zatem, aby wyjaśnić sens tego pojęcia należy sięgnąć do języka potocznego wyrażonego w określeniach słownikowych. (...) I tak, według „Słownika Języka Polskiego” (PWN Warszawa 1996 r. tom III, str. 575) urządzenie jest rodzajem mechanizmu lub zespołem elementów, przyrządów, służącym do wykonywania określonych czynności, ułatwiającym pracę; urządzenie przeładunkowe, transportowe. W świetle zaprezentowanego rozumienia omawianego terminu uzasadniony jest pogląd, że wagony i cysterny kolejowe, należy zaliczyć do urządzeń przemysłowych, o których mowa w art. 12 umowy oraz art. 21 ust.1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych”. Spółka podnosi jednak, że zgodnie z art. 21 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przepis art. 21 ust. 1 pkt 1 tejże ustawy, a więc również przepis art. 26 ust. 1 ustawy, stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których Polska jest stroną, co oznacza, że stosowne umowy międzynarodowe mogą obniżyć stawkę podatku u źródła bądź wyłączyć obowiązek jego poboru. Spółka wskazuje dalej, iż w niektórych umowach międzynarodowych opartych na Modelowej Konwencji OECD w sprawie podatku od dochodu i majątku, przedmiotowe przychody uznawane są za zrównane z przychodami z należności licencyjnych (np. w umowie polsko-niemieckiej, która była podstawą wydania przez Ministra Finansów interpretacji indywidualnej powołanej powyżej). Niemniej, Spółka pragnie zaznaczyć, iż umowa między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Irlandii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu (Dz. U. z 1996 r. Nr 29, poz. 129), mająca zastosowanie w stanie faktycznym będącym podstawą niniejszego wniosku, zawiera w art. 12 regulację, zgodnie z którą „Należności licencyjne i opłaty za usługi techniczne powstałe w Umawiającym się Państwie i wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie. (...) określenie „należności licencyjne”, użyte w niniejszym artykule oznacza wszelkiego rodzaju należności uzyskiwane z tytułu użytkowania lub prawa do użytkowania każdego prawa autorskiego do dzieła literackiego, artystycznego lub naukowego, włącznie z filmami dla kin oraz filmami i taśmami dla radia i telewizji lub innych sposobów odtwarzania lub przekazywania, patentu, znaku towarowego, wzoru lub modelu, planu, tajemnicy technologii lub procesu produkcyjnego lub za informacje związane z doświadczeniem zdobytym w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej (...)”. Należy zatem zauważyć, iż zawarta w art. 12 Umowy definicja należności licencyjnych nie obejmuje swoim zakresem przedmiotowym – w przeciwieństwie do polskiej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – należności z tytułu „użytkowania lub prawa do użytkowania urządzenia przemysłowego”. Podobny sposób konstrukcji definicji należności licencyjnych, tj. nie obejmujący swym zakresem „użytkowania lub prawa do użytkowania urządzenia przemysłowego”, zawarty jest także w wielu innych umowach o unikaniu podwójnego opodatkowania, których Polska jest stroną, m. in. w umowie polsko-chorwackiej, w umowie polsko-fińskiej, w umowie polsko-słoweńskiej, w umowie polsko-amerykańskiej. Tym samym, biorąc pod uwagę prymat Umowy nad ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych, zdaniem Spółki, zapłata wynagrodzenia na rzecz podmiotu irlandzkiego z tytułu wynajmu wagonów nie będzie – w świetle art. 12 Umowy – stanowiła zapłaty należności licencyjnej. Zakres przedmiotowy art. 12 Umowy obejmuje również „opłaty za usługi techniczne”, określając je jako „płatności jakichkolwiek kwot na rzecz jakiejkolwiek osoby z tytułu świadczonych usług mających charakter organizacyjno-zarządzający, techniczny lub konsultacyjny, w tym wynagrodzenie za usługi personelu technicznego lub innego, z wyłączeniem płatności na rzecz osób zatrudnionych przez osobę dokonującą płatności oraz jakiejkolwiek osoby fizycznej z tytułu osobistych niezależnych usług, o których mowa w artykule 14 dotyczącym wolnych zawodów”. Niemniej, zdaniem Spółki, wynagrodzenie z tytułu wynajmu wagonów nie może być uznane za opłaty za usługi techniczne w rozumieniu powołanego artykułu, bowiem umowa, którą Spółka zamierza zawrzeć z podmiotem irlandzkim, będzie dotyczyła jedynie wynajmu wagonów, nie zaś świadczenia jakichkolwiek usług o charakterze organizacyjno-zarządzającym, technicznym, czy też konsultacyjnym, świadczonych przez podmiot irlandzki. W związku z powyższym, z uwagi na niemożność zakwalifikowania wypłaty wynagrodzenia z tytułu wynajmu wagonów do zakresu objętego regulacją art. 12 Umowy, Spółka nie będzie zobowiązana do poboru podatku u źródła z tytułu przedmiotowej transakcji. Biorąc pod uwagę zaprezentowane powyżej okoliczności, Spółka stoi na stanowisku, że wypłata na rzecz podmiotu mającego siedzibę w Irlandii wynagrodzenia z tytułu wynajmu wagonów nie powoduje powstania po stronie Spółki obowiązku poboru podatku u źródła z tytułu należności licencyjnych, pod warunkiem posiadania przez Nią certyfikatu rezydencji podmiotu irlandzkiego. Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dotyczące opodatkowania i poboru podatku u źródła z tytułu należności licencyjnych należy bowiem stosować z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których Polska jest stroną. W związku z powyższym brak regulacji zawartej w Umowie pozwalającej na zakwalifikowanie wynagrodzenia z tytułu wynajmu wagonów jako należności licencyjnej - pomimo, iż w świetle polskiej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynagrodzenie takie stanowi należność licencyjną - skutkuje brakiem obowiązku poboru podatku u źródła po stronie Spółki. Przychód uzyskany przez podmiot irlandzki na terenie Polski będzie zatem opodatkowany na zasadach ogólnych, nie nakładających na Spółkę obowiązków płatnika.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.