Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB2/415-714/08-2/ES
z 3 lutego 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB2/415-714/08-2/ES
Data
2009.02.03



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów


Słowa kluczowe
dochody uzyskiwane za granicą
sprzedaż nieruchomości
Ukraina
umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania


Istota interpretacji
Opodatkowanie przychodu ze sprzedaży nieruchomości w 2008 r. nabytych w 2006 r. położonych na Ukrainie, których właścicielką jest Wnioskodawczyni posiadająca stałe miejsce zamieszkania i zameldowana w Polsce oraz jest osobą nie prowadzącą działalności gospodarczej, zatrudnioną na umowę o pracę.



Wniosek ORD-IN 440 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 07 listopada 2008 r. (data wpływu – 10 listopada 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów zagranicznych – jest prawidłowe


UZASADNIENIE


W dniu 10 listopada 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów zagranicznych.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni jest osobą fizyczną nie prowadzącą działalności gospodarczej, zatrudnioną na podstawie umowy o pracę w Polsce. Zainteresowana posiada stałe miejsce zamieszkania i zameldowania w Polsce, w związku z czym podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terenie naszego kraju. W 2006 r. Wnioskodawczyni zakupiła na terenie Ukrainy dwa lokale mieszkalne, które następnie przekształciła na lokale niemieszkalne - jeden lokal mieszkalny o powierzchni ogólnej 44,9 m2 został przekształcony na lokal biurowy i drugi lokal mieszkalny o powierzchni ogólnej 45,4 m2 został przekształcony na sklep artykułów przemysłowych.

W dniu 08 września 2008 r. Zainteresowana dokonała sprzedaży lokali dla podmiotu z Ukrainy, na podstawie dwóch odrębnych aktów notarialnych, każdy z dnia 8 września 2008 r. W związku z tą transakcją notariusz naliczył i pobrał zgodnie z obowiązującymi na terenie Ukrainy przepisami 5% zryczałtowany podatek dochodowy od osób fizycznych ze sprzedaży każdej nieruchomości. Pobrano łącznie podatku 131 761,85 hrywni.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy w związku ze zbyciem nieruchomości przychód ze sprzedaży lokali Wnioskodawczyni musi uwzględnić w swoich dochodach w zeznaniu rocznym za 2008 r., przy zastosowaniu metody wyłączenia z progresją o której mowa w artykule 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...

Czy powstanie obowiązek rozliczenia przychodów ze sprzedaży nieruchomości położonej na terenie Ukrainy w zeznaniu rocznym za 2008 r., nabytej, a następnie zbytej podmiotowi posiadającemu siedzibę na Ukrainie, w przypadku kiedy podatek z tej transakcji został już zapłacony w państwie źródła...

Zdaniem Wnioskodawczyni, przychodów ze sprzedaży nieruchomości nie należy łączyć z innymi dochodami przy rozliczeniu rocznym za 2008 r., ponieważ ten rodzaj przychodów według naszych krajowych przepisów podlega opodatkowaniu w sposób zryczałtowany, a podatek z tego tytułu został zapłacony na Ukrainie.

Na podstawie Konwencji między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Ukrainy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzonej w K(…) dnia 12 stycznia 1993 r. (Dz. U. z 1994 r. Nr 63, poz. 269) - dalej polsko-ukraińska UOP (art. 6 ust. 1), dochody osiągane przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie z majątku nieruchomego (włączając dochody z eksploatacji gospodarstwa rolnego i leśnego), położonego w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie. W ocenie Zainteresowanej, w związku z tym należy wyciągnąć wniosek, że dochód uzyskany przez Nią – polskiego rezydenta ze zbycia nieruchomości położonej na Ukrainie zgodnie z niniejszą Konwencją mógł być opodatkowany w drugim Umawiającym się Państwie, w tym przypadku na Ukrainie.

Na podstawie ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizyczny – w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2006 r. – w myśl art. 28 ust. 2, gdyby powyższa nieruchomość sprzedana była na terenie naszego kraju, to należałoby ją opodatkować w formie zryczałtowanej 10% stawką podatku od uzyskanego przychodu ze sprzedaży, co wykluczyłoby uwzględnienie przychodu w rozliczeniu rocznym za 2008 r.

Poza tym, gdyby nawet okazało się, że przychód ze sprzedaży ww. nieruchomości należało opodatkować nie w sposób zryczałtowany, tylko zgodnie z art. 30e ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. - o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), tzn. od dochodu według stawki 19% podstawy obliczenia podatku, to również wtedy podatnik nie może łączyć tych dochodów z dochodami z innych źródeł, a tym samym nie wykazuje się ich w zeznaniu za rok podatkowy.

Biorąc pod uwagę obowiązujące zasady opodatkowania przychodów ze zbycia nieruchomości w naszym kraju, których w żaden sposób nie można łączyć i innymi dochodami podatnika (w tym wypadku z dochodami z umowy o pracę) oraz fakt, że podatek ze sprzedaży nieruchomości został już zapłacony w Państwie źródła na Ukrainie, na co pozwala umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania, Zainteresowana uważa, że przychód z tej sprzedaży w żaden sposób nie podlega łączeniu i opodatkowaniu na terenie naszego kraju.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe

Jak wynika z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów.


Powołany przepis stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a powołanej wyżej ustawy).

Zgodnie z art. 13 ust. 1 umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Ukrainy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz. U. z 1994, Nr 63, poz. 269 ze zm.), dochody osiągnięte przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie z przeniesienia własności majątku nieruchomego,o którym mowa w artykule 6, położonego w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.

Zatem z powyższego wynika, że dochód ze sprzedaży nieruchomości może być opodatkowany zarówno w państwie miejsca zamieszkania zbywcy tj. w Polsce, jak też w państwie, w którym nieruchomość ta jest położona – tj. na Ukrainie.

Natomiast, przepis art. 24 ust. 2 lit. a) cytowanej umowy stanowi, że z zastrzeżeniem przepisów ustawodawstwa Polski (które nie będą sprzeczne z zasadami tego ustępu), dotyczących zwolnienia od podatku zapłaconego poza granicami Polski, podatek ukraiński będzie zaliczany na poczet podatku polskiego w sposób następujący:

  • jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce uzyskuje dochód lub posiada majątek, który zgodnie z postanowieniami niniejszej konwencji może być opodatkowany w Ukrainie, to Polska zwolni taki dochód lub majątek od podatku zgodnie z postanowieniami lit. b) i ustępów 3 i 4.

Ponadto, stosownie do art. 24 ust. 4 cytowanej umowy, jeżeli zgodnie z jakimikolwiek postanowieniami niniejszej konwencji uzyskany dochód lub majątek posiadany przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie będzie zwolniony od opodatkowania w tym Państwie, to Państwo może tym niemniej przy obliczaniu kwoty podatku od pozostałego dochodu lub majątku tej osoby wziąć pod uwagę zwolniony od podatku dochód lub majątek.

Jednakże dochody uzyskane w Polsce z odpłatnego zbycia nieruchomości nie podlegają łączeniu z dochodami z innych źródeł, do których zastosowanie mają przepisy art. 27 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (w tym ust. 8 tego artykułu). Dlatego dochód uzyskany ze zbycia nieruchomości położonej na Ukrainie nie podlega wykazaniu w zeznaniu podatkowym w Polsce i nie będzie miał wpływu na opodatkowanie w Polsce.

Reasumując, stwierdzić należy, że dochód uzyskany przez Zainteresowaną ze zbycia nieruchomości położonych na Ukrainie podlega w Polsce zwolnieniu z opodatkowania i nie wpływa w Polsce na opodatkowanie uzyskanych przez Wnioskodawczynię dochodów z umowy o pracę.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj