Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/415-1049/08/RS
z 5 lutego 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB2/415-1049/08/RS
Data
2009.02.05



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Katalog źrodeł przychodów

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
cele mieszkaniowe
plan zagospodarowania przestrzennego
zakup gruntu
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Zwolnienie z opodatkowania przychodu ze sprzedaży nieruchomości.



Wniosek ORD-IN 838 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 12 listopada 2008 r. (data wpływu 13 listopada 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania przychodu ze sprzedaży nieruchomości - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 13 listopada 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania przychodu ze sprzedaży nieruchomości.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


W dniu 3 marca 2006 r. uzyskał Pan przychód ze sprzedaży kawalerki w wysokości 53.000 zł, którą posiadał krócej niż 5 lat, więc należało zapłacić podatek w wysokości 10% wartości sprzedaży. Chcąc skorzystać z ulgi podatkowej, w dniu 10 marca 2006 r. złożył Pan oświadczenie o przeznaczeniu uzyskanego przychodu na zaspokojenie swoich potrzeb mieszkaniowych oraz PIT-23, w którym wykazał zryczałtowany podatek w wysokości 0 zł.

W dniu 16 marca 2006 r. całą kwotę uzyskaną ze sprzedaży kawalerki przeznaczył na zakup działek usytuowanych obok siebie, o łącznej powierzchni 1189 m². Po dokonanej transakcji przedstawił w urzędzie skarbowym akty notarialne dotyczące zakupionych działek. W akcie notarialnym znajduje się zapis mówiący, że w starym planie zagospodarowania przestrzennego gminy działki te leżały na terenie oznaczonym symbolem A42 MN – projektowany zespół zabudowy mieszkaniowej z usługami podstawowymi (plan ten wygasł i obecnie nie ma aktualnego planu zagospodarowania przestrzennego).

W październiku 2008 r. otrzymał Pan pismo z urzędu skarbowego wzywające do przedłożenia dokumentów potwierdzających prawo do skorzystania z ulgi zwalniającej przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości w dniu 3 marca 2006 r.

Przedstawił Pan zaświadczenie i wypis ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy. Działki te w „Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego” oznaczone są symbolem B12, co oznacza, że na tych działkach ma być zabudowa mieszkaniowa z infrastrukturą społeczną. Studium to zostało uchwalone w dniu 7 listopada 1997 r. i obowiązuje do dnia dzisiejszego.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


Czy zakup działek leżących obok siebie o łącznej powierzchni 1189 m², na które przedstawił Pan dokumenty, tj. akt notarialny (w którym znajduje się zapis, że w wygasłym planie zagospodarowania przestrzennego gminy leżały na terenie oznaczonym symbolem A42 MN – projektowany zespół zabudowy mieszkaniowej z usługami podstawowymi) oraz „Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego” gminy (mówiące o tym, że działki oznaczone są symbolem B12 co oznacza, że na tych działkach ma być zabudowa mieszkaniowa z infrastrukturą społeczną) jest podstawą do skorzystania z ulgi zwalniającej przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości...


Zdaniem Wnioskodawcy zakup działek leżących obok siebie o łącznej powierzchni 1189 m², na które przedstawiono dokumenty, tj. akt notarialny (w którym znajduje się zapis, że w wygasłym planie zagospodarowania przestrzennego gminy leżały na terenie oznaczonym symbolem A42 MN – projektowany zespół zabudowy mieszkaniowej z usługami podstawowymi) oraz „Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego” gminy (mówiące o tym, że działki oznaczone są symbolem B12 co oznacza, że na tych działkach ma być zabudowa mieszkaniowa z infrastrukturą społeczną) jest podstawą do skorzystania z ulgi zwalniającej przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości.

Uważa Pan zatem, że środki pochodzące ze sprzedaży mieszkania zostały wydane prawidłowo i nie zachodzi potrzeba składania korekty deklaracji PIT-23 zapłaty podatku od sprzedaży mieszkania wraz z odsetkami.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zmianami), źródłem przychodów jest odpłatne zbycie:


  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,
  4. innych rzeczy


  • jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) – przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.


Podatek od przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) - c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z art. 28 ustawy, w brzmieniu obowiązującym w 2006 r., ustala się w formie ryczałtu w wysokości 10% uzyskanego przychodu.

Podatek ten jest płatny bez wezwania w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika. Zasada ta nie ma zastosowania do podatników, którzy w terminie 14 dni od dnia dokonania tej sprzedaży złożą oświadczenie, że przychód uzyskany ze sprzedaży przeznaczą na cele określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) lub lit. e) ww. ustawy.


Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, w części wydatkowanej nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży:


  • na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,
  • na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,
  • na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie przeznaczonych pod budowę budynku mieszkalnego, w tym również gruntu lub udziału w gruncie albo prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego,
  • na budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, remont lub modernizację własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  • na rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację – na cele mieszkalne – własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.


W myśl art. 21 ust. 2 ustawy przepisy ust. 1 pkt 32 i 32a nie mają zastosowania, jeżeli:


  1. budowa i sprzedaż budynków i lokali oraz sprzedaż gruntów i prawa wieczystegoużytkowania gruntów jest przedmiotem działalności gospodarczej podatnika,
  2. przychód ze sprzedaży lub zamiany jest wydatkowany na:

    1. nabycie gruntu lub udziału w gruncie, prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie, budynku, jego części lub udziału w budynku, lub
    2. budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, modernizację, adaptację lub remont budynku albo jego części


  • przeznaczonych na cele rekreacyjne.


Ze wskazanego zwolnienia skorzystać można zatem tylko pod warunkiem, stosownie do ust. 2 powołanego przepisu, że budowa i sprzedaż budynków i lokali oraz sprzedaż gruntów i prawa wieczystego użytkowania gruntów nie jest przedmiotem działalności gospodarczej podatnika oraz, że przychód ze sprzedaży lub zamiany nie jest wydatkowany na nabycie gruntu lub udziału w gruncie, prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie, budynku, jego części lub udziału w budynku albo na budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, modernizację, adaptację lub remont budynku albo jego części w sytuacji, gdy są one przeznaczone na cele rekreacyjne.

Wyliczenie zawartych w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wydatków mieszkaniowych ma charakter wyczerpujący, w związku z czym tylko realizacja jednego z nich, przy jednoczesnym niespełnieniu wymienionych w ust. 2 przesłanek negatywnych, pozwala na skorzystanie ze zwolnienia z opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości. Drugim warunkiem jest obowiązek wydatkowania tej kwoty w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży na wskazane w ustawie cele. Jak wynika z powyższego przepisu celem mieszkaniowym może być m.in. nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie przeznaczonych pod budowę budynku mieszkalnego. Jednocześnie zauważyć należy, że status gruntu przeznaczonego pod zabudowę budynkiem mieszkalnym nie może wynikać jedynie z zamiarów nabywcy tegoż gruntu. Decydujące znaczenie dla jego ustalenia mają postanowienia obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku jego braku, decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowaniu terenu wydana przez właściwy organ gminy.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, w dniu 3 marca 2006 r. uzyskał Pan przychód z odpłatnego zbycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego i w dniu 10 marca 2006 r. złożył oświadczenie, że uzyskaną ze sprzedaży kwotę przeznaczy na cele mieszkaniowe. Następnie w dniu 16 marca 2006 r. nabył Pan niezabudowaną nieruchomość rolną, która w wygasłym planie zagospodarowania przestrzennego gminy położona była na terenie oznaczonym symbolem A42 MN – projektowany zespół zabudowy mieszkaniowej z usługami podstawowymi, a zgodnie z wypisem ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy znajduje się na obszarze oznaczonym symbolem B12 - zabudowa mieszkaniowa z infrastrukturą społeczną.

Zatem w stosunku do zakupionej przez Pana działki nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy, umożliwiająca rozpoczęcie na niej przedsięwzięcia inwestycyjnego, polegającego na budowie budynku mieszkalnego. Decyzja taka, wydawana przez właściwy organ gminy, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 ze zmianami), jest, w przypadku braku określonego planu zagospodarowania przestrzennego, wyrazem działań faktycznych i prawnych gminy w obrębie wskazanej nieruchomości. To ona więc decyduje o faktycznym przeznaczeniu gruntu.

Z treści wniosku wynika wprawdzie, iż na zakup działki wydatkował Pan środki uzyskane ze sprzedaży lokalu mieszkalnego, z zachowaniem 2 letniego terminu, określonego w art. 21 ust. 1 pkt 32 ustawy podatkowej jednakże kwestią do rozstrzygnięcia pozostaje jeszcze ustalenie, czy przeznaczenie kwoty uzyskanej ze sprzedaży na nabycie przedmiotowego gruntu uprawnia do skorzystania ze zwolnienia stanowiącego o wydatkowaniu środków na nabycie gruntu przeznaczonego pod budowę budynku mieszkalnego.

Przeznaczenie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego, jak wyżej wskazano, nie może wynikać wyłącznie z zamiaru nabywcy tego gruntu, dlatego też mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz cytowane uprzednio przepisy należy stwierdzić, że nabywając grunt rolny, który w momencie nabycia znajdował się na terenie, dla którego nie istniał aktualny plan zagospodarowania przestrzennego świadczący o przeznaczeniu gruntu pod zabudowę mieszkaniową oraz dla którego nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy nie spełnił Pan wymogów określonych w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Taki stan rzeczy sprawia, że przychód z dokonanej w 2006 r. sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego nie będzie korzystał ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu sprzed 1 stycznia 2007 r.

Podkreślenia wymaga, iż w sytuacji gdy nie zostaną spełnione warunki, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) lub lit. e) ustawy, podatek jest płatny najpóźniej następnego dnia po upływie terminów określonych w tym przepisie wraz z odsetkami naliczanymi: 1) od terminu płatności określonego w ust. 2 do dnia, w którym upłynęły dwa lata od dnia sprzedaży - w wysokości połowy odsetek za zwłokę pobieranych od zaległości podatkowych, 2) począwszy od następnego dnia po upływie dwóch lat, licząc od dnia sprzedaży, aż do dnia zapłaty - w pełnej wysokości odsetek za zwłokę pobieranych od zaległości podatkowych (art. 28 ust. 3 ustawy).


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej – powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj