Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-49/09/DG
z 16 lutego 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-49/09/DG
Data
2009.02.16



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne --> Zwolnienia --> Inne przypadki zwolnień z podatku akcyzowego


Słowa kluczowe
alkohol etylowy
import (przywóz)
podatek akcyzowy
wyroby akcyzowe zharmonizowane
zwolnienie z podatku akcyzowego


Istota interpretacji
Czy planowany import koncentratu płynu do spryskiwaczy o kodzie CN 3820 00 00 zwolniony będzie od podatku akcyzowego?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 stycznia 2009r. (data wpływu 16 stycznia 2009r.), uzupełnionym pismem z dnia 30 stycznia 2009r. (data wpływy 3 lutego 2009r.) oraz z dnia 10 lutego 2009r. (data wpływu 13 lutego 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia z podatku akcyzowego importowanego koncentratu do spryskiwaczy szyb samochodowych o kodzie CN 3820 00 00 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 stycznia 2009r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 30 stycznia 2009r. (data wpływu 3 lutego 2009r.) będącym odpowiedzią na wezwanie z dnia 19 stycznia 2009r. znak IBPP3/443-49/09/DG), oraz z dnia 10 lutego 2009r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia z podatku akcyzowego importowanego koncentratu do spryskiwaczy szyb samochodowych o kodzie CN 3820 00 00.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zamierza importować z Ukrainy koncentrat etanolowy występujący w obrocie pod nazwą handlową jako koncentrat płynu do spryskiwaczy szyb samochodowych. Wnioskodawca będzie wykorzystywał ww. koncentrat do produkcji wyrobów chemii gospodarczej tj. wyrobów zharmonizowanych w klasie „środki piorące, myjące, powierzchniowo czynne”. Skład surowcowy koncentratu etanolowego jest następujący:

  1. Alkohol etylowy 94-97% obj.
  2. Skażalniki: bitrex (benzoesan denatorium) 1 g na 100 l spirytusu 100% oraz alkohol izopropylowy – 10 l na 100 litrów spirytusu 100%
  3. Środek powierzchnio-czynny
  4. Metanol 0 -2,5%

Nabywany koncentrat płynu do spryskiwaczy posiada kod CN 3820 00 00

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy planowany import koncentratu płynu do spryskiwaczy o kodzie CN 3820 00 00 zwolniony będzie od podatku akcyzowego...

Zdaniem Wnioskodawcy import koncentratu etanolowego zwolniony jest z podatku akcyzowego. W myśl § 18 ust. 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (t.j. Dz.U. z 2006r. Nr 72, poz. 500 ze zm.) zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy zawarty w importowanych rozpuszczalnikach i rozcieńczalnikach złożonych organicznych pozostałych, pod warunkiem skażenia go m.in. bitrexem w podanej minimalnej ilości 1 gram na 100 dm3 100% alkoholu etylowego oraz alkoholem izopropylowym – 10 l na 100 dm3 alkoholu etylowego 100%

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 29, poz. 257 ze zm.) – wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi są paliwa silnikowe, oleje opałowe, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe określone w załączniku nr 2.

Pod pozycją 29 tego załącznika zostały wymienione środki zapobiegające zamarzaniu i pozostałe płyny usuwające oblodzenia, zawierające w swym składzie alkohol etylowy o kodzie CN ex 3820 00 00.

W świetle powyższego przedmiotowy wyrób jest wyrobem akcyzowym zharmonizowanym i podlega regulacjom ustawy o podatku akcyzowym. W tym miejscu należy zwrócić uwagę na definicje alkoholu etylowego zawartą w art. 72 ust. 1 ww. ustawy o podatku akcyzowym. Na mocy przedmiotowej definicji alkoholem etylowym są wszelkie wyroby o rzeczywistej zawartości alkoholu przekraczającej 1,2 % objętości oznaczone odpowiednio symbolami PKWiU 15.91.10, 15.92.11 i 15.92.12 oraz kodami CN 2208 i 2207, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego grupowania PKWiU i kodu CN oraz napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony spirytus oznaczone odpowiednio symbolami PKWiU 15.91.10 i 15.92.11 oraz kodami CN 2208 i 2207 10 00, a także wyroby o rzeczywistej zawartości alkoholu przekraczającej 22 % objętości, oznaczone odpowiednio symbolami PKWiU 15.93.11, 15.93.12, 15.94.10 i 15.95.10 oraz kodami CN 2204 10, 2204 21 10, 2204 29 10, 2204, 2206 00 i 2205.

W świetle tej definicji wyrobem akcyzowym objętym akcyzą jest alkohol etylowy zawarty w środkach zapobiegających zamarzaniu objętych kodem CN 3820 00 00.

Ponadto należy wyjaśnić, iż zgodnie z art. art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku akcyzowym opodatkowaniu akcyzą podlega import wyrobów akcyzowych. Natomiast art. 4 ust. 2 pkt 9 przedmiotowej ustawy stanowi, iż opodatkowaniu akcyzą podlega zużycie wyrobów akcyzowych na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej. Przy czym, stosownie do treści art. 4 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym, jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1-3, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności określonej w tych przepisach, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości.

Jednocześnie na mocy § 18 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (t.j. Dz. U. z 2006 r. Nr 72, poz. 500 z późn. zm.), zwolnieniu podlega alkohol etylowy skażony środkami dopuszczonymi do skażania alkoholu etylowego na podstawie przepisów odrębnych wydanych na podstawie ustawy z dnia 2 marca 2001 r. o wyrobie alkoholu etylowego oraz wytwarzaniu wyrobów tytoniowych (Dz. U. Nr 31, poz. 353, z 2002 r. Nr 166, poz. 1362 oraz z 2004 r. Nr 29, poz. 257 i Nr 173, poz. 1808) i wykorzystywany do produkcji produktów nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi z wyłączeniem rozpuszczalników i rozcieńczalników złożonych organicznych pozostałych, zawierających w swym składzie alkohol etylowy, oznaczonych symbolem PKWiU ex 24.30.22-79 i kodem CN ex 3814 00 90, środków zapobiegających zamarzaniu i pozostałych płynów usuwających oblodzenie, zawierających w swym składzie alkohol etylowy, oznaczonych symbolem PKWiU ex 24.66.33-50 i kodem CN ex 3820 00 00 oraz produktów ułatwiających rozpalanie ognia, zawierających w swym składzie alkohol etylowy, bez względu na symbol PKWiU i kod CN.

Ponadto na mocy § 18 ust. 7 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego zmienionego rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 10 października 2007r. (Dz.U. Nr 196, poz. 1416), zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy zawarty w importowanych rozpuszczalnikach i rozcieńczalnikach złożonych organicznych pozostałych, zawierających w swym składzie alkohol etylowy, oznaczonych symbolem PKWiU ex 24.30.22-79 i kodem CN ex 3814 00 90, w środkach zapobiegających zamarzaniu i pozostałych płynach usuwających oblodzenie, zawierających w swym składzie alkohol etylowy, oznaczonych symbolem PKWiU ex 24.66.33-50 i kodem CN ex 3820 00 00 oraz w produktach ułatwiających rozpalanie ognia, zawierających w swym składzie alkohol etylowy, bez względu na symbol PKWiU i kod CN i skażony:

  1. środkami dopuszczonymi do skażania na podstawie rozporządzenia Komisji nr 3199/93/WE albo
  2. ketonem etylowo-metylowym w ilości nie mniejszej niż 3 dm3 na 100 dm3 100 % alkoholu etylowego, albo alkoholem izopropylowym (2-propanol) w ilości nie mniejszej niż 10 dm3 na 100 dm3 100 % alkoholu etylowego, do którego po skażeniu dodano:
    a) octan etylu w ilości nie mniejszej niż 5 dm3 na 100 dm3 100 % alkoholu etylowego albo
    b) benzoesan denatonium ("Bitrex") w ilości nie mniejszej niż 1 gram na 100 dm3 100 % alkoholu etylowego.

W świetle powyższego, na mocy przedmiotowego rozporządzenia, alkohol etylowy zawarty w wyrobie o kodzie CN 3820 00 00, a następnie wykorzystywany do produkcji chemii gospodarczej w postaci środków piorących, myjących, powierzchnio czynnych (zaliczonych przez Wnioskodawcę do wyrobów akcyzowych zharmonizowanych), będzie mógł korzystać ze zwolnienia na podstawie § 18 ust. 7 ww. rozporządzenia, po spełnieniu warunków skażenia, o których mowa powyżej.

Z przedstawionego we wniosku sposobu skażenia alkoholu etylowego zawartego w importowanym koncentracie płynu do spryskiwaczy szyb samochodowych wynika, przedmiotowy wyrób będzie skażony zgodnie z warunkami zawartymi w § 18 ust. 7 ww. rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego.

Mając powyższe na uwadze, stwierdzić należy, iż alkohol etylowy zawarty w przedmiotowym importowanym wyrobie o kodzie CN 3820 00 00 wykorzystywanym do produkcji wyrobów chemii gospodarczej w postaci środków piorących, myjących, powierzchnio czynnych, spełnia warunki dotyczące skażenia wymienione w § 18 ust. 7 ww. rozporządzenia, a zatem podlega zwolnieniu z podatku akcyzowego na podstawie ww. przepisów.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Należy równocześnie zauważyć, iż tutejszy organ nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego wyrobów do grupowania klasyfikacyjnego CN, w związku z tym w niniejszej interpretacji udzielono odpowiedzi wyłącznie w oparciu o klasyfikację wskazaną przez Wnioskodawcę. Zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania wyrobów akcyzowych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz.U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj