Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1-443-1613/08-4/BS
z 27 listopada 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1-443-1613/08-4/BS
Data
2008.11.27



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
dane
faktura korygująca
nabywca
odliczenie podatku


Istota interpretacji
interpretacja dotyczy braku możliwości dokonania zmiany podmiotu umowy sprzedaży (adresata faktury) poprzez wystawienie noty korygującej przez Stronę oraz braku prawa do odliczenia podatku naliczoenego



Wniosek ORD-IN 395 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 25.08.2008 r. (data wpływu 26.08.2008 r.) uzupełnione na wezwanie tutejszego organu z dnia 18.11.2008 r. (skutecznie doręczone w dniu 20.11.2008 r. pismem z dnia 24.11.2008 r. (data wpływu 25.11.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wystawiania not korygujących oraz prawa do obniżenia podatku należnego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26.08.2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wystawiania not korygujących oraz prawa do obniżenia podatku należnego. Wniosek został uzupełniony w dniu 25.11.2008 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka z o.o. w X została zawiązana w 1999 r. przez małżeństwo Y (akt notarialny z ….. r.). Pan Y (główny udziałowiec Spółki) prowadził już wówczas i prowadzi do dziś działalność gospodarczą jako osoba fizyczna pod nazwą Przedsiębiorstwo Y w X. Ta działalność Pana Y koncentrowała się głównie wokół przetwórstwa mięsnego i rozbudowy własnej sieci handlowej. Zawiązana Spółka pełniła więc rolę dostawcy mięsa do przetwórni. Procesy dostosowawcze w obu zakładach do wymogów Unii Europejskiej spowodowały kłopoty finansowe zarówno Spółki jak i masarni. Rok 2007 powoli zaczął przynosić pewne zwiastuny poprawy sytuacji finansowej. Szczególnie stało się to zauważalne w Spółce, gdyż nawiązała ona stałą współpracę w zakresie usługowego uboju bydła. Zgromadzenie Wspólników w dniu …….2007 r. uchwałami nr … ,… ,… podjęło decyzję o wydzierżawieniu nieruchomości masarni i kontynuowaniu działalności przetwórczej Przedsiębiorstwa Y, korzystając z wypracowanej technologii i znanej marki tejże firmy. Umowa o dzierżawie nieruchomości, maszyn i urządzeń oraz o korzystaniu z technologii i logo firmy zostały zawarte przed notariuszem. Spółka rozpoczęła działalność przetwórczą od ….. 2007 r., jednocześnie zatrudniając pracowników Przedsiębiorstwa Y, korzystając z kanałów i dystrybucji tejże firmy i współpracując z tymi samymi dostawcami co poprzednia firma. Natomiast Przedsiębiorstwo Y skoncentrowało się głównie na działalności handlowej. Spowodowało to problemy związane szczególnie z właściwym określeniem odbiorcy przy wystawianiu faktur przez dostawców Wnioskodawcy. Przyzwyczajenie, ta sama kadra pracownicza, spowodowały częste błędy, polegające na wpisaniu na fakturach danych firmy Przedsiębiorstwa Y zamiast Spółki. W sytuacji, kiedy Wnioskodawca szybko wychwycił błędy, dostawcy niechętnie ale je korygowali. Zdarzały się też sytuacje, gdzie dostawcy odmawiali wystawienia faktur korygujących, motywując to nagminnym popełnianiem błędów (wprowadzaniem w błąd) przez pracowników Wnioskodawcy oraz tym. że zarówno jedna jak i druga firma, jest firmą Pana Y. Wnioskodawca zmuszony był zatem do wystawiania not korygujących – podpisanych przez kontrahentów. Wnioskodawca wskazuje, iż stanowisko większości z jego dostawców było takie, że skoro transakcja rzeczywiście zaistniała i obie strony się zgadzają, że zaistniała pomyłka w nazwie firmy to należy wypisać notę korygującą (gdyż jest to stara nazwa firmy a nie całkiem inny podmiot).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy w opisanej sytuacji można potraktować błędne użycie nazwy poprzedniej firmy zajmującej się przetwórstwem Przedsiębiorstwo Y jako mylne mniemanie, utrwalenie o rzeczywistości związanej z tym, że głównym udziałowcem Spółki jest właśnie Pan Y - czy wystawianie not korygujących zmieniających dane dotyczące nabywcy do tak wypisanych faktur nie będzie uznane przez organ podatkowy za postępowanie błędne...
  2. Czy Spółka mając udokumentowane nabycie towaru, usług, materiałów oraz fakturę wystawioną na Przedsiębiorstwo Y wraz z wystawioną do niej notą korygującą zmieniającą nabywcę na Spółkę ma prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wskazanego w danej fakturze...

Zdaniem Wnioskodawcy, sytuacja zaistniała od …… 2007 r. zmieniła producenta wyrobów mięsno-wędliniarskich w zakresie formalnym, ale w mentalności i przyzwyczajeniach ludzi pracujących w zakładzie przy ul. …. niewiele się zmieniło. Nawet zmiana nazwy pracodawcy bardzo powoli do nich docierała. Wnioskodawca wskazuje, iż ma trudności w egzekwowaniu od swoich pracowników poprawności przy składaniu zamówień na przyprawy, usługi czy części zamienne. W chwili obecnej takie sytuacje są sporadyczne, jednakże z chwilą rozpoczęcia działalności były częste. Spółka więc zmuszona była zająć jakieś stanowisko, w sytuacji gdy dostawca odmawiał wystawiania faktur korygujących. Faktury zakupu, do których Spółka wystawiła noty korygujące całkowicie zmieniające dane nabywcy dotyczyły transakcji, które rzeczywiście miały miejsce, zarówno dostawca jak i odbiorca istnieją i zgadzają się, że zaistniała pomyłka polegająca na błędnym określeniu nabywcy. Przepisy bowiem dopuszczają poprawianie pomyłek dotyczących jakiejkolwiek informacji wiążącej się zwłaszcza ze sprzedawcą lub nabywcą.

W uzupełnieniu z dnia 24.11.2008 r. (data wpływu 25.11.2008 r.) Wnioskodawca przedstawił swoje stanowisko dotyczące prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wykazany w przedmiotowych fakturach, do których były wystawione noty korygujące.

Zdaniem Strony (Spółka podjęła taką decyzję) podatek VAT z takich faktur zakupu podlega odliczeniu, gdyż zdarzenie gospodarcze – nabycie towarów, usług i materiałów miały istotnie miejsce i były dla Spółki kosztem uzyskania przychodu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Ad. 1)

Zgodnie z zapisami art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.) podatnicy mają obowiązek wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy. W myśl § 9 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95 poz. 798 ze zm.) konieczne jest, aby faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży zawierała imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy, a także numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy.

Wobec powyższego prawidłowe udokumentowanie przeprowadzonej transakcji zobowiązuje do wystawienia faktury na faktycznego odbiorcę dostarczonych towarów lub wykonanych usług.

Zgodnie z przepisem § 18 ust. 1 ww. rozporządzenia - nabywca towaru lub usługi, który otrzymał fakturę lub fakturę korygującą zawierającą pomyłki dotyczące jakiejkolwiek informacji wiążącej się zwłaszcza ze sprzedawcą lub nabywcą lub oznaczeniem towaru lub usługi, z wyjątkiem pomyłek w pozycjach faktury określonych w § 9 ust. 1 pkt 5-12, może wystawić fakturę nazwaną notą korygującą. Przy czym zwrot: „jakakolwiek informacja wiążąca się z nabywcą” oznacza możliwość korygowania pomyłek w sposobie określenia nabywcy, np. błąd w nazwie, adresie lub numerze identyfikacyjnym, itp. Powyższe jednoznacznie wskazuje, iż w tym trybie mogą być prostowane jedynie pomyłki dotyczące tego konkretnego podatnika. Nie można natomiast poprzez wystawienie noty korygującej zmienić podmiotu umowy sprzedaży.

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, iż w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej dochodzi do sytuacji w których Wnioskodawca otrzymuje od swoich dostawców faktury zawierające dane innego nabywcy, w wyniku błędów popełnianych przez pracowników Strony. Z uwagi na dużą ilość popełnianych omyłek dostawcy w niektórych przypadkach odmawiają wystawienia faktur korygujących, wówczas Spółka wystawia noty korygujące całkowicie zmieniające dane nabywcy. Noty te są podpisane przez kontrahenta.

Mając na uwadze powyższe przepisy oraz okoliczności przedstawione we wniosku, stwierdzić należy, iż Wnioskodawca w wypadku otrzymania faktury dokumentującej nabycie towarów lub usług, która zawiera dane nabywcy niebędące danymi Wnioskodawcy, nie może wystawić do takiej faktury noty korygującej nawet jeżeli będzie ona podpisana przez dostawcę, bowiem notą korygującą nie można zmienić adresata faktury.

W przypadku wprowadzenia do obrotu prawnego błędnych faktur (wystawionych na nieprawidłowego odbiorcę), dokonanie ich korekty ich możliwe jest jedynie poprzez wystawienie faktur korygujących.

Przypadki, w których dopuszczalne jest wystawienie faktur korygujących przez sprzedawcę określone zostały w § 16 i § 17 ww. rozporządzenia. Stosownie do zapisów § 17 ust. 1, fakturę korygującą wystawia się również w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

Ad. 2)

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Art. 86 ust. 2 ww. ustawy natomiast precyzuje, iż kwotę podatku naliczonego stanowi z zastrzeżeniem ust. 3 – 7 tego artykułu, suma kwot podatku określona w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu
  • z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Art. 86 ust. 1 ustawy o VAT stanowi również, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikowi, o którym mowa w art. 15.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Przy czym, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 88 ust. 2 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Mając na uwadze powołane przepisy a także wykazany powyżej brak możliwości dokonania zmiany podmiotu umowy sprzedaży (adresata faktury) poprzez wystawienie noty korygującej przez Stronę, Wnioskodawca - Spółka nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wskazanego w fakturze wystawionej dla Przedsiębiorstwa Y.

Podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, przysługuje uprawnienie do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Podkreślić jednak jeszcze raz należy, iż uprawnienie to dotyczy jedynie faktur VAT wystawionych dla Podatnika -Wnioskodawcy. Faktury wystawione na inny podmiot niż podatnik uprawniony do realizacji prawa określonego w art. 86 ust. 1 ustawy, nie dają podstawy do odliczenia podatku naliczonego w nich zawartego.

Wskazać jednakże należy, iż uprawnienie to będzie przysługiwało Wnioskodawcy w przypadku otrzymania od dostawców faktur korygujących, w takim zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, bowiem z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż przedmiotowe nabycia towarów stanowiły dla Spółki koszty uzyskania przychodów, zatem nie zachodzą przesłanki negatywne określone w powołanym wyżej art. 88 ustawy o VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj