Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1-443-1741/08-3/AK
z 9 grudnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1-443-1741/08-3/AK
Data
2008.12.09



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług


Słowa kluczowe
akcja promocyjna
czynności niepodlegające opodatkowaniu
przekazanie nieodpłatne
świadczenie nieodpłatne
usługa nieodpłatna


Istota interpretacji
nieodpłatne przekazanie praw do uczestnictwa w konferencjach bądź wyjazdu na wycieczkę, jako związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT



Wniosek ORD-IN 484 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko I… Sp. z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 12 września 2008r. (data wpływu 17 września 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania usług na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 września 2008r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania usług na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

I… Sp. z o.o. („Spółka”) prowadzi działalność polegającą na organizacji konferencji. W ramach prowadzonej działalności Spółka przeprowadza akcje promocyjne wśród obecnych oraz potencjalnych klientów. Spółka przedstawiła dwa rodzaje akcji promocyjnych skierowanych do klientów Spółki:

Stan faktyczny nr 1

Spółka przesłała swoim klientom, którzy brali udział (odpłatnie) w organizowanych przez nią konferencjach ankietę, w której należało podać następujące dane:

  1. Dane osobowe (imię, nazwisko, stanowisko, nazwę i adres firmy, dane kontaktowe),
  2. Zgodę na przetwarzanie danych osobowych,
  3. Informację jaka tematyka interesuje poszczególne osoby,
  4. Podanie najlepszego tyułu konferencji (jaki tytuł konferencji był zdaniem uczestników najlepszy).

Wśród osób, które wypełniły ankietę i podały tytuł imprezy wylosowano 10 osób, które otrzymały prawo do nieodpłatnego uczestnictwa w wybranej przez nie konferencji organizowanej w roku 2008.

Stan faktyczny nr 2

Spółka organizuje wśród swoich klientów konkursy w których można wygrać nagrody rzeczowe (np. sprzęt AGD, wycieczki itp). Celem konkursów i akcji promocyjnych jest zachęcenie klientów do udziału w konferencjach organizowanych przez Spółkę.

Spółka nadmieniła, że odlicza podatek naliczony przy zakupie towarów i usług gdyż prowadzona przez nią działalność (organizacja konferencji i kongresów) podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Spółka odlicza również podatek naliczony przy zakupie nagród rzeczowych i usług wydawanych klientom nieodpłatnie w ramach prowadzonych akcji promocyjnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w opisanym stanie faktycznym (dwa rodzaje działań promocyjnych) Spółka powinna od wartości wydawanych nieodpłatnie usług naliczać podatek VAT zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, zarówno w przypadku działań promocyjnych opisanych w stanie faktycznym nr 1 (nieodpłatne przekazanie własnych usług) jak i w stanie faktycznym nr 2 (nieodpłatne przekazanie towarów i usług obcych) nie ma obowiązku naliczania podatku VAT z tytułu nieodpłatnego świadczenia usług lub nieodpłatnej dostawy towarów.

Zarówno art. 7 ust. 2 jak i art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług uznają nieodpłatną dostawę towarów i usług za czynność podlegającą opodatkowaniu pod warunkiem spełnienia dwóch przesłanek: tj. (a) odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług przekazywanych nieodpłatnie oraz (b) braku związku z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem. O ile zatem nieodpłatne przekazywanie towarów i usług pozostaje w związku z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem brak jest podstaw do naliczania podatku przy nieodpłatnym przekazaniu. Bez wątpienia akcje promocyjne mające na celu zachęcenie klientów do dalszego korzystania z usług Spółki pozostają w związku z prowadzonym przedsiębiorstwem. Akcje promocyjne są elementem strategii marketingowej mającej na celu zwiększenie przychodów Spółki.

Stanowisko, zgodnie z którym, w przypadku istnienia związku między nieodpłatnym przekazaniem towarów i usług, a prowadzeniem przedsiębiorstwa brak jest podstaw do naliczania podatku VAT przez przekazującego, znajduje potwierdzenie w bogatym orzecznictwie sądów administracyjnych. Stanowisko takie zajął m.in. NSA w uchwale siedmiu sędziów z dnia 28 maja 2007r., sygn. akt I FPS 5/06, jak również WSA w sprawie o sygnaturze I SA/Wr 126/08.

Warto zaznaczyć, że przepisy polskiej ustawy o podatku od towarów i usług nieprecyzyjnie przenoszą na grunt polskiego ustawodawstwa podatkowego regulacje dyrektywy Rady Europy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej. O ile na gruncie regulacji unijnej można uznać, że wszelkie nieodpłatne przekazanie towarów i usług wiąże się z powstaniem obowiązku podatkowego, o tyle literalna interpretacja przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wskazuje na to, że nieodpłatne przekazanie związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa nie jest czynnością opodatkowaną. Podatnicy, co wynika zarówno z orzecznictwa sądów administracyjnych, jak również orzeczeń ETS nie mogą ponosić negatywnych konsekwencji wynikających z niewłaściwej implementacji przepisów dyrektyw Rady Europy, które nie mają charakteru bezpośrednio obowiązującego. Literalna interpretacja polskich przepisów prowadzi natomiast do wniosków podanych powyżej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zmianami), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 cyt. ustawy. W myśl art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast art. 8 ust. 1 cyt. ustawy stanowi, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zauważyć jednak należy, że niektóre czynności wykonane nieodpłatnie ustawodawca zrównał z odpłatnym świadczeniem usług. W myśl art. 8 ust. 2 cyt. ustawy, nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jako odpłatne świadczenie usług.

Z powyższego zapisu wynika, że nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów uznaje się za odpłatne świadczenie usług, jeżeli spełnione zostaną łącznie następujące warunki wynikające z ww. przepisu:

  • nieodpłatne świadczenie usług nie jest związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa oraz
  • podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami.

Przez świadczenie usług, które nie jest związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy rozumieć takie świadczenie usług, które odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności. Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 ustawy jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z informacji zawartych przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku wynika, iż Spółka prowadzi działalność polegającą na organizacji konferencji. W ramach prowadzonej działalności Spółka przeprowadza akcje promocyjne wśród obecnych i potencjalnych klientów, mających na celu zachęcenie klientów do dalszego korzystania z usług Spółki; są one elementem strategii marketingowej mającej na celu zwiększenie przychodów. Spółka wskazała, iż w ramach akcji promocyjnych przesłała swoim klientom, którzy brali udział (odpłatnie) w organizowanych przez nią konferencjach ankietę, w której należało podać m.in. tytuł konferencji, który zdaniem uczestników był najlepszy. Wśród osób, które wypełniły ankietę i podały tytuł imprezy wylosowano 10 osób, które otrzymały prawo do nieodpłatnego uczestnictwa w wybranej przez nie konferencji organizowanej w 2008 roku. Ponadto Spółka organizuje wśród swoich klientów konkursy, w których można wygrać nagrody rzeczowe (np. sprzęt AGD czy wycieczki).

Podkreślić należy, iż przekazywanie klientom, w ramach akcji promocyjnej, prawa do udziału w wybranych przez nich konferencjach czy też przekazywanie im nagród rzeczowych w organizowanych przez Spółkę konkursach jest niewątpliwie związane z prowadzonym przez Spółkę przedsiębiorstwem, gdyż ma na celu zachęcenie klientów do korzystania z jej usług.

Z okoliczności przedstawionych przez Wnioskodawcę wynika więc, iż w organizowanych konkursach, stanowiących element strategii marketingowej mającej na celu zwiększenie przychodów Spółki, Wnioskodawca – poza nieodpłatnym wydaniem nagród rzeczowych – nieodpłatnie przekazuje również np. wycieczki. Spółka organizuje również akcje promocyjne, w których uczestnicy otrzymują prawo do uczestnictwa w wybranej przez nich konferencji.

Zatem nieodpłatne przekazanie przedmiotowych praw do uczestnictwa w konferencjach bądź wyjazdu na wycieczkę, jako związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, nie spełnia jednej z przesłanek wymienionej w art. 8 ust. 2 cyt. ustawy. W związku z powyższym czynność nieodpłatnego przekazania usług na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, która nie stanowi odpłatnego świadczenia usług, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, nie podlega opodatkowaniu tym podatkiem.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj