Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-899/08/AJ
z 13 stycznia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-899/08/AJ
Data
2009.01.13



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
pieczywo
stawki podatku
wyroby piekarskie


Istota interpretacji
Opodatkowanie półproduktu wstępnie wypieczonego i zamrożonego oraz wyrobu gotowego rozmrożonego i dopieczonego.



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 3 października 2008 r. (data wpływu 10 października 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 stycznia 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania pieczywa - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 10 października 2008 roku został złożony wniosek, uzupełniony pismem z dnia 7 stycznia 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania pieczywa.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Spółdzielnia planuje dostarczanie dopiekanego pieczywa (bake-off) do sieci sklepów spożywczych. Pieczywo to produkowane byłoby w innej piekarni od wytworzenia ciasta, podzielenia jego na kęsy i ich uformowania oraz po fermentacji końcowej poddane procesowi wstępnego wypieku. Po tym, całkowity proces wypieku zostaje przerwany i niecałkowicie wypieczony półprodukt jest poddany procesowi głębokiego zamrożenia. Na tym etapie, jak wskazuje Wnioskodawca, półprodukt wstępnie wypieczony i zamrożony jest sklasyfikowany według PKWiU jako 15.82.13-90.00. Zamrożenie jest w tym przypadku przechowywaniem. Czas przechowywania trwa od kilku godzin do kilku miesięcy. Następnie półprodukt, samochodem z zamrażarką byłby przetransportowany do piekarni Spółdzielni. Na ten półprodukt miałaby obowiązywać stawka podatku od towarów i usług w wysokości 7%, zaś Spółdzielnia twierdzi, że powinna to być stawka 22%. W zakładzie Spółdzielni, półprodukt byłby przechowywany od 1 do 4 dni i w tym czasie w sposób naturalny rozmrażany. Po rozmrożeniu, półprodukt byłby wypiekany w piecach w piekarni Spółdzielni. Po wypieczeniu, świeży wyrób byłby przez Spółdzielnię dostarczany do sieci sklepów spożywczych po cenie zbytu ustalonej przez Spółdzielnię i powiększonej o podatek od towarów i usług.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:


  1. Czy na półprodukt wstępnie wypieczony i zamrożony należałoby naliczać podatek od towarów i usług w wysokości 7%, jak chce tego przyszły kooperant Spółdzielni (art. 41 ust. 2)...
  2. Czy na wyrób gotowy rozmrożony i dopieczony należałoby naliczać podatek od towarów i usług w wysokości 7% (art. 41 ust. 2)...



Zdaniem Wnioskodawcy, na pieczywo wstępnie zapieczone i później zamrożone powinna być stawka podatku od towarów i usług w wysokości 22%, ponieważ nie jest to pieczywo świeże. Jak wskazuje Wnioskodawca, według Małego Słownika Języka Polskiego słowo „świeży” znaczy – niedawno powstały, wykonany, zrobiony lub przyrządzony(…)”. Trudno uznać, w ocenie Wnioskodawcy, otrzymane zamrożone pieczywo choćby po kilku tygodniach za niedawno zrobione. Zamrożenie pieczywa ma na celu jego przechowywanie, ale również, by w odpowiednim czasie, długim lub krótkim, oddać je do dopieczenia i dalej do sprzedaży. W związku z takim procesem produkcyjnym, nie można takiego niedopieczonego i zamrożonego pieczywa uznać za świeże. Dlatego, zdaniem Wnioskodawcy, nie mieści się ono w klasyfikacji PKWiU w grupowaniu „pieczywo świeże” pod symbolem 15.18.11 i w związku z tym nie kwalifikuje się do opodatkowania stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7% (poz. 25 załącznika nr 3 w związku z art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług).

Zdaniem Wnioskodawcy, czynności rozmrażania i dopiekania są częścią kończącą proces produkcyjny wypieku pieczywa, a więc przemiany półproduktu na wyrób końcowy. W ten sposób powstaje świeży wyrób, który w ciągu kilku godzin zostanie dostarczony do sklepów spożywczych. Dopieczone pieczywo ma tożsame cechy świeżego pieczywa pod względem jakościowym i fizykochemicznym. Dlatego, w ocenie Wnioskodawcy, jako sklasyfikowane według PKWiU 15.81.11 zalicza się do wykazu towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7% (poz. 25 załącznika Nr 3 w powiązaniu z art. 41 ust. 2 do ustawy o podatku od towarów i usług).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez towary, w myśl art. 2 pkt 6 ustawy, należy rozumieć rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Stosownie do zapisu art. 7 ust. 1 powołanej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zgodnie z treścią art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), podstawowa stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział także stawki preferencyjne, obniżone, tj. 7%, 3% i 0%.

Stosownie do treści art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W poz. 25 tego załącznika wymieniono sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 15.81.1 pieczywo, wyroby piekarskie i ciastkarskie, świeże, natomiast w poz. 25f – sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU ex 15.82.13-90.00 wyroby piekarskie, niezawierające dodatku środka słodzącego, pozostałe - wyłącznie chleb i bułki oraz bułka tarta.

Zgodnie z objaśnieniem do tego załącznika - ex - dotyczy tylko danego wyrobu/usługi z danego grupowania, nie wyklucza natomiast zastosowania wyłączeń poszczególnych wyrobów, czy usług.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca będzie nabywał pieczywo wyprodukowane w innej piekarni. Po fermentacji końcowej pieczywo to będzie poddawane procesowi wstępnego wypieku. Całkowity proces wypieku zostanie przerwany i niecałkowicie wypieczony półprodukt będzie poddany procesowi głębokiego zamrożenia. Na tym etapie pieczywo trafi do Wnioskodawcy, gdzie po rozmrożeniu, poddane zostanie wypiekaniu. Ponadto Wnioskodawca wskazał, że dla niecałkowicie wypieczonego, zamrożonego pieczywa właściwą według PKWiU jest klasyfikacja 15.82.13-90.00, zaś dla wypieczonego, dostarczanego następnie do sklepów – 15.81.1.

Zgodnie z definicją Współczesnego Słownika Języka Polskiego pod redakcją prof. Bogusława Dunaja, wyd. Lagenscheidt, Warszawa 2007, przez słowo wyrób należy rozumieć to, co zostało wytworzone, wyprodukowane w zakładzie rzemieślniczym, w przedsiębiorstwie produkcyjnym. Mając na uwadze powyższe, w ocenie tutejszego organu, trudno się nie zgodzić, iż efektem procesu produkcyjnego do momentu zamrożenia, jest wyrób piekarski.

Natomiast słowo świeży, zgodnie z wymienioną wyżej publikacją - (zwykle o produktach, przedmiotach nietrwałych) oznacza taki, który nie stracił jeszcze swoich walorów smakowych, zapachowych itp. nie zepsuł się, nie zeschnął, nie zwiądł; o artykułach spożywczych: nieprzetworzony, niekonserwowany, w stanie naturalnym; surowy.

Ustawa o podatku od towarów i usług oraz przepisy o statystyce publicznej nie definiują pojęcia „świeży”, dlatego też właściwym do określenia czy dany produkt jest świeży czy też ma przedłużony okres trwałości jest producent wyrobu.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, że do pieczywa rozmrożonego i poddanego dalszemu procesowi wypieczenia, sklasyfikowanego według PKWiU jako 15.81.1 – pieczywo i wyroby piekarskie świeże, należy stosować stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 7% zgodnie z art. 41 ust. 2 w powiązaniu z poz. 25 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług.

Natomiast co do nabywanych przez Spółdzielnię wyrobów piekarskich w postaci niecałkowicie wypieczonego i zamrożonego pieczywa należy stwierdzić, iż o ile podana przez Wnioskodawcę klasyfikacja PKWiU 15.82.13-90.00 – wyłącznie chleb oraz bułki niezawierające dodatku środka słodzącego jest prawidłowa, to zgodnie z art. 41 ust. 2 w powiązaniu z poz. 25f załącznika nr 3 do ustawy również podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki 7%.

Wobec powyższego, stanowisko Spółdzielni w tym zakresie należało uznać jako nieprawidłowe.

Należy wskazać, że Minister Finansów nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów lub usług do grupowania klasyfikacyjnego, w związku z tym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o grupowanie wskazane przez Spółdzielnię w złożonym wniosku.

Jednocześnie mając na uwadze, że stroną wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest Spółdzielnia zaznacza się, iż interpretacja nie ma mocy wiążącej dla jej dostawcy, który chcąc uzyskać interpretację indywidualną powinien wystąpić z odrębnym wnioskiem o jej udzielenie. W konsekwencji regulacje zawarte w art. 14k-14n ustawy Ordynacja podatkowa nie będą miały zastosowania dla tego podmiotu.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej datowania.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej – powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj