Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-980/08-6/IM
z 26 lutego 2009 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB1/415-980/08-6/IM
Data
2009.02.26
Referencje
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z działalności gospodarczej
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
dotacja
działalność gospodarcza
wydatek
zwolnienia przedmiotowe
Istota interpretacji
Czy zakup koni dla potrzeb technikum hodowli koni, można uznać za pomoc dydaktyczną zgodnie z art. 21 ust. 7 i czy tym samym dochody z tytułu prowadzenia szkół korzystają ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 36 i czy zwolnienie dotyczy przychodów uzyskiwanych ze wszystkich szkół prowadzonych przez podatnika czy tylko przychodów ze szkół, dla których zakup stanowi pomoc dydaktyczną?
Wniosek ORD-IN 2 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy Ordynacji podatkowej, w związku z czym pismem z dnia 2 lutego 2009 r., znak ILPB1/415-980/08-2/IM, na podstawie art. 169 § 1 tej ustawy wezwano Wnioskodawczynię do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania. Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 9 lutego 2009 r., a w dniu 16 lutego 2009 r. wniosek uzupełniono o brakujące informacje.
Wnioskodawczyni, osoba fizyczna, prowadzi działalność edukacyjną, na podstawie wpisu do rejestru placówek oświatowych, polegającą na prowadzeniu kilku szkół niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych, czyli szkół w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Szkoły mieszczą się na terenie kilku województw, w znacznej odległości od siebie i znacznej odległości od siedziby osoby prowadzącej działalność. Szkoły te kształcą słuchaczy w różnych kierunkach, między innymi jest technikum o profilu hodowca koni. Z tej działalności Wnioskodawczyni uzyskuje przychody w formie dotacji od organów samorządu terytorialnego, oraz przychody z tytułu czesnego, wpłacanego przez uczniów gotówką w sekretariatach poszczególnych szkół. Zebrane w ten sposób kwoty, jeden raz w miesiącu wpłacane są na rachunek bankowy prowadzącego działalność. Wysokość czesnego jest określona w ofercie szkoły. Prowadzący działalność oraz dyrektorzy szkół mają kompetencje do obniżania czesnego, bądź zwalniania poszczególnych słuchaczy albo całych grup z obowiązku jego uiszczania, obniżając tym samym cenę za naukę jednak nie mniej niż do wysokości wynikającej z dotacji uzyskiwanej od jednostki samorządu terytorialnego. W kwietniu 2008 roku na potrzeby prowadzonej działalności został zakupiony samochód osobowy. Służy on wyłącznie prowadzeniu działalności oświatowej, wykonywanej przez Wnioskodawczynię, w szczególności do zaopatrywania szkół w materiały, pomoce naukowe, programy nauczania, wizytowanie i koordynowanie prac szkół, uczestniczenie w radach pedagogicznych, przejazdów nauczycieli z jednej szkoły do drugiej itp. Dla potrzeb Technikum Hodowli Koni, Wnioskodawczyni planuje zakupić konie. Spełniać one mają funkcje dydaktyczne. Uczniowie, w ramach praktyk, będą wykonywać przy nich wszelkie prace związane z ich hodowlą i pielęgnacją. Zakupiony samochód został zaliczony do środków trwałych. Podobnie, jeżeli dojdzie do zakupu konia, również zaliczony on zostanie do środków trwałych.
Czy zakup koni dla potrzeb technikum hodowli koni, można uznać za pomoc dydaktyczną zgodnie z art. 21 ust. 7 i czy tym samym dochody z tytułu prowadzenia szkół korzystają ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 36 i czy zwolnienie dotyczy przychodów uzyskiwanych ze wszystkich szkół prowadzonych przez podatnika czy tylko przychodów ze szkół, dla których zakup stanowi pomoc dydaktyczną... Zdaniem Wnioskodawczyni, konie można uznać za pomoc dydaktyczną i tym samym ich zakup spełnia warunki ustawowe do uzyskania zwolnienia podatkowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 36. Jak podaje Wnioskodawczyni, ze względu na treść tego przepisu zwolnione są przychody podatnika z tytułu prowadzenia szkół a nie tylko przychody uzyskane tej szkoły, dla której zakupiono pomoc dydaktyczną.
Stosownie do treści art. 3 pkt 1 ww. ustawy ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o szkole - należy przez to rozumieć także przedszkole. Przechodząc na płaszczyznę prawa podatkowego należy wskazać, iż zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 36 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) wolne od podatku dochodowego są dochody z tytułu prowadzenia szkół w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w części wydatkowanej na cele szkoły w roku podatkowym lub w roku po nim następującym.
Na gruncie prawa podatkowego koń jako inwentarz żywy nie stanowi rzeczowego składnika majątku podatnika (środka trwałego). Przepisy ustaw podatkowych definiując pojęcie środków trwałych nie objęły jego zakresem zwierząt (art. 22a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) dla celów odpisów amortyzacyjnych. Jednakże pojęcie środków trwałych występuje również w innych aktach prawnych, w szczególności w ustawie z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t. j. Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 ze zm.) oraz rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych (Dz. U. Nr 112, poz. 1317 ze zm.). Przepisy Klasyfikacji Środków Trwałych klasyfikują inwentarz żywy do grupy 9, obejmującej zwierzęta hodowlane, zwierzęta gospodarskie, zwierzęta cyrkowe i w ogrodach zoologicznych oraz pozostałe zwierzęta żywe, zarówno pojedyncze sztuki zwierząt, jak i całe stada. W ustawie o rachunkowości w art. 3. ust.1 pkt 5 ilekroć mowa jest o środkach trwałych - rozumie się przez to, z zastrzeżeniem pkt 17, rzeczowe aktywa trwałe i zrównane z nimi, o przewidywanym okresie ekonomicznej użyteczności dłuższym niż rok, kompletne, zdatne do użytku i przeznaczone na potrzeby jednostki. Zalicza się do nich w szczególności:
Prowadzenie przez Wnioskodawczynię ośmiu szkół niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych w rozumieniu ustawy o systemie oświaty stanowi jedno źródło przychodu określone w art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych a więc zwolnienie przedmiotowe będzie dotyczyło całości przychodów uzyskiwanych ze wszystkich szkół prowadzonych przez Wnioskodawczynię. Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno. Referencje
|
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.