Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-162/08-2/CS
z 5 lutego 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-162/08-2/CS
Data
2009.02.05



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne --> Obowiązek podatkowy i podstawa opodatkowania --> Przedmiot opodatkowania


Słowa kluczowe
dostawca
obowiązek podatkowy
podatek akcyzowy


Istota interpretacji
Czy Zainteresowany może nabywać od dostawcy polskiego będącego składem podatkowym, albo innej firmy pośredniczącej w sprzedaży, uniwersalny rozcieńczalnik produkowany w kraju i dokonywać jego dalszej odsprzedaży ze stawką 0 zł (zero)?



Wniosek ORD-IN 425 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 12 listopada 2008 r. (data wpływu 14 listopada 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie odsprzedaży rozcieńczalnika – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 listopada 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie odsprzedaży rozcieńczalnika.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca zajmuje się zakupem w kraju (zarówno od producentów – składów podatkowych, jak i od innych firm pośredniczących w sprzedaży) i dalszą odsprzedażą uniwersalnego rozcieńczalnika będącego mieszaniną alkoholu etylowego, benzoesanu denatonium, alkoholu izopropylowego i glikolu propylenowego pochodzącego z produkcji krajowej i zawierającego alkohol etylowy skażony środkami dopuszczonymi do skażenia na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (t.j. z 2006 r. Dz. U. Nr 72, poz. 500 ze zm.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Zainteresowany może nabywać od dostawcy polskiego będącego składem podatkowym, albo innej firmy pośredniczącej w sprzedaży, uniwersalny rozcieńczalnik produkowany w kraju i dokonywać jego dalszej odsprzedaży ze stawką 0 zł (zero)...

Zdaniem Wnioskodawcy, rozpuszczalniki i rozcieńczalniki złożone organiczne pozostałe, zawierające w swym składzie alkohol etylowy powinny być klasyfikowane do kodu PKWiU 24.30.22-79 i CN ex 3814 00 90 (wg rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.)

W załączniku Nr 2 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 87, poz. 825 ze zm.), zawierającego tabelę stawek akcyzy dla wyrobów akcyzowych dostarczanych wewnątrzwspólnotowo, nabywanych wewnątrzwspólnotowo i importowanych, rozpuszczalniki i rozcieńczalniki złożone organiczne pozostałe, zawierające w swym składzie alkohol etylowy, o kodzie CN 3814 00 90, nie zostały wymienione w poz. 1-23, a więc stawka podatku akcyzowego dla tego wyrobu, zgodnie z poz. 24 wynosi 0 zł (stawka zero).

W załączniku Nr 1 do wyżej powołanego rozporządzenia Ministra Finansów, zawierającego tabelę stawek akcyzy dla wyrobów akcyzowych sprzedawanych w kraju, rozpuszczalniki i rozcieńczalniki złożone organiczne pozostałe, zawierające w swym składzie alkohol etylowy, o symbolu PKWiU 24.30.22-79, nie zostały wymienione w poz. 1-28, a więc stawka podatku akcyzowego dla tego wyrobu, zgodnie z poz. 29 ww. załącznika nr 1, wynosi 0 zł (stawka zero).

Zgodnie z § 18 ust. 1 pkt 2a rozporządzania Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (t.j. z 2006 r. Dz. U. Nr 72, poz. 500 ze zm.), zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy używany do produkcji rozpuszczalników i rozcieńczalników złożonych organicznych pozostałych, zawierających w swym składzie alkohol etylowy, oznaczonych symbolem PKWiU ex 24.30.22-79 i kodem CN ex 3814 00 90 (…) i skażony:

b) ketonem etylowo-metylowym w ilości nie mniejszej niż 3 dm#179; na 100 dm#179; 100% alkoholu etylowego, albo alkoholem izopropylowym (2-propanol) w ilości nie mniejszej niż 10 dm#179; na 100 dm#179; 100% alkoholu etylowego, do którego po skażeniu dodano, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 2 marca 2001 r. o wyrobie alkoholu etylowego oraz wytwarzaniu wyrobów tytoniowych i rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego (Dz. U. Nr 65, poz. 598, ze zm.):

  • octan etylu w ilości nie mniejszej niż 5 dm#179; na 100 dm#179; 100% alkoholu etylowego,albo,
  • benzoesan denatonium (B) w ilości nie mniejszej niż 1 gram na 100 dm#179; 100% alkoholu etylowego.

Zatem zdaniem Strony można dokonywać zakupu od dostawcy krajowego i dalszej odsprzedaży przedmiotowego towaru ze stawką akcyzy 0 zł (zero).

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zm.), wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi są paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe określone w załączniku Nr 2 do ww. ustawy. Pod pozycją 28 tego załącznika zostały ujęte wyroby akcyzowe zaklasyfikowane do kodu ex CN 3814 00 90 - organiczne złożone rozpuszczalniki i rozcieńczalniki, gdzie indziej nie wymienione ani nie włączone; gotowe zmywacze farb i lakierów - pozostałe, zawierające w swym składzie alkohol etylowy.

W myśl art. 4 ust. 1 ww. ustawy opodatkowaniu akcyzą podlegają:

  1. produkcja wyrobów akcyzowych zharmonizowanych;
  2. wyprowadzenie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego;
  3. sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju;
  4. eksport i import wyrobów akcyzowych;
  5. nabycie wewnątrzwspólnotowe i dostawa wewnątrzwspólnotowa.

Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1-3, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności określonej w tych przepisach, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości (art. 4 ust. 5 ww. ustawy).

Z powyższych przepisów wynika, iż zarówno czynność wyprowadzenia ze składu podatkowego wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jak i ich sprzedaż rodzą powstanie obowiązku podatkowego, a w konsekwencji z zasady konieczność rozliczenia podatku akcyzowego. Wyjątkiem są sytuacje stosowania procedury zawieszonego poboru akcyzy.

W przedstawionym stanie faktycznym, tj. opodatkowanej sprzedaży uniwersalnego rozcieńczalnika Zainteresowanemu, następuje albo dopuszczenie przez prowadzącego skład podatkowy niniejszego wyrobu do konsumpcji na terytorium kraju, albo kolejna nieopodatkowana już sprzedaż.

Pierwsza ze wskazanych powyżej czynności rodzi więc powstanie obowiązku podatkowego, a w konsekwencji konieczność rozliczenia akcyzy. Zatem w sytuacji gdy podmiot, od którego Wnioskodawca nabywa przedmiotowe wyroby akcyzowe, zadeklarował lub też została określona kwota należnej akcyzy należy uznać, że dalszy obrót tymi wyrobami przez Spółkę nie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, gdyż z przepisów art. 4 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym wynika, iż podatek ten ma charakter jednokrotnego opodatkowania.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznano za nieprawidłowe.

Ponadto należy zauważyć, iż tut. Organ nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego wyrobów do grupowania klasyfikacyjnego, w związku z tym w niniejszej interpretacji odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o grupowanie wskazane przez Spółkę w stanie faktycznym. Zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje produkty (wyroby) wg zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach. Zaś w przypadku jakichkolwiek trudności w ustaleniu właściwego grupowania, należy zwrócić się do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj