Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB3/423-1555/08-2/KK
z 11 lutego 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB3/423-1555/08-2/KK
Data
2009.02.11



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody


Słowa kluczowe
faktura
koszt
moment powstania przychodów
okres rozliczeniowy
opłata
przychód
spółki
usługi telekomunikacyjne


Istota interpretacji
Czy przychód z tytułu faktury będzie przychodem podatkowym w miesiącu wystawiona faktury? Czy faktura wystawiona w miesiącu I 2008 r. za usługę zawieszenia świadczenia usług za okres I-VI 2008 r. powinna być ujęta w przychodach podatkowych w I 2008r. czy też w ostatnim dniu okresu rozliczeniowego czyli w miesiącu VI 2008 r.



Wniosek ORD-IN 395 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 13.11.2008 r. (data wpływu 19.11.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie momentu powstania przychodu – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19.11.2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie momentu powstania przychodu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca zajmuje się świadczeniem usług telekomunikacyjnych. Zgodnie z regulaminem opłata aktywacyjna, abonamentowa i usługa zawieszenia świadczenia usług fakturowane i płatne są z góry, zaś pozostałe usługi fakturowane i płatne są z dołu. Usługa zawszenia w praktyce oznacza, iż na życzenie abonent może skorzystać z usługi zawieszenia świadczenia usług telefonicznych i wówczas zobowiązany jest do zapłaty z góry za cały okres zawieszenia opłaty z tego tytułu (stała opłata za każdy rozpoczęty okres rozliczeniowy). W momencie zawieszenia usługi jest również wystawiona faktura VAT obejmująca cały okres zawieszenia. Ponadto za cały okres zawieszenia świadczenia usług Spółka ponosi koszty utrzymania łącza i cały czas jest ono „zarezerwowane” dla danego abonenta. W każdym momencie abonent może zgłosić rezygnację z zawieszenia świadczenia usługi i dane łącze staje się aktywne

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przychód z tytułu faktury będzie przychodem podatkowym w miesiącu wystawiona faktury...

Czy faktura wystawiona w miesiącu I 2008 r. za usługę zawieszenia świadczenia usług za okres I-VI 2008 r. powinna być ujęta w przychodach podatkowych w I 2008r. czy też w ostatnim dniu okresu rozliczeniowego czyli w miesiącu VI 2008 r.

Rozważając wyżej opisaną sytuację Spółka uważa, iż za datę powstania przychodu należy uznać ostatni dzień okresu rozliczeniowego określonego na fakturze. Spółka uważa, iż w przypadku, gdy płatność nastąpiła z góry ma zastosowanie art. 12 ust. 3c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 13 i 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Stosownie do postanowień art. 12 ust. 3 ustawy, za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Zgodnie z przepisem art. 12 ust. 3a ustawy, za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 3, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 3c i 3e, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:

  1. wystawienia faktury albo
  2. uregulowania należności

Art. 12 ust. 3c stanowi, jeżeli strony ustalają, iż usługa jest rozliczana w okresach sprawozdawczych, za datę powstania przychodu uznaje się ostatni dzień okresu rozliczeniowego określonego w umowie lub na wystawionej fakturze, nie rzadziej niż raz w roku. Przepis ten stosuje się zgodnie z ust. 3d odpowiednio do dostawy energii elektrycznej, cieplnej oraz gazu przewodowego.

W myśl art. 12 ust. 3e w przypadku otrzymania przychodu, o którym mowa w ust. 3 do którego nie stosuje się ust. 3a, 3c i 3d, za datę powstania przychodu uznaje się dzień otrzymania zapłaty

W celu określenia momentu powstania przychodu zgodnie ze stanem faktycznym opisanym we wniosku, należy rozstrzygnąć, który z wymienionych przepisów znajdzie zastosowanie odnośnie przedstawionej w nim sytuacji.

Z wyżej przytoczonych przepisów wynika generalna zasada, iż przychód podatkowy dla celów podatku dochodowego od osób prawnych powstaje w dniu wykonania usługi. Wyjątek od tej zasady stanowi:

  • wystawienie faktury dokumentującej dostawę towarów lub usługi przed datą wydania towaru, zbycia prawa lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi – datą powstania przychodu będzie w tym przypadku dzień wystawienia faktury,
  • uregulowania należności przed wydaniem towaru, zbyciem prawa lub wykonania usługi albo częściowym wykonaniem usługi – datą powstania przychodu będzie w tym przypadku dzień otrzymania należności.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż na życzenie abonenta Spółka może zawiesić świadczenie usług telefonicznych. W momencie zawieszenia usługi wystawiona zostaje faktura VAT, którą abonent zobowiązany jest opłacić z góry za cały okres świadczenia usługi zawieszenia. Jest to więc usługa jednorazowa świadczona przez czas określony, za którą pobierana jest jednorazowa opłata. Z wniosku nie wynika, że strony umowy ustaliły w tym przypadku okresy rozliczeniowe (np. miesięczne, kwartalne, półroczne, roczne itp.) – w przedstawionym we wniosku przykładzie okres zawieszenia akurat obejmował okres półroczny, jednakże nie można tego utożsamić z uznaniem że strony umowy ustaliły, że usługa jest rozliczana w półrocznych okresach rozliczeniowych. Usługa ta nie ma charakteru „usługi ciągłej” której cechą charakterystyczną jest to, iż usługa ta ma stały charakter i jest rozliczana cyklicznie. W związku z powyższym nie znajdzie zastosowania art. 12 ust. 3c, gdyż usługa nie jest rozliczana w okresach rozliczeniowych. Moment rozpoznania przychodu z tej umowy powinien być określany na zasadach ogólnych wynikających z art. 12 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Z uwagi na fakt, że najwcześniejszym ze zdarzeń określonym w tym przepisie (wykonanie usługi, wystawienie faktury, zapłata należności) jest wystawienie faktury na całą kwotę opłaty za usługę zawieszenia, Spółka powinna wykazać przychód w dniu wystawienia faktury.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy)

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock..



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj