Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB2/415-127/08-3/MK
z 19 lutego 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB2/415-127/08-3/MK
Data
2009.02.19



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od czynności cywilnoprawnych --> Przedmiot opodatkowania


Słowa kluczowe
akcja
sprzedaż akcji
umowa sprzedaży
zakład pracy chronionej
zwolnienia podatkowe


Istota interpretacji
Czy czynność zakupu akcji przez Wnioskodawcę (zakład pracy chronionej) jest zwolniona na podstawie art. 31 ust. 1 pkt 1a ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych od podatku od czynności cywilnoprawnych?



Wniosek ORD-IN 406 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Sp. z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 18 listopada 2008 r. (data wpływu 26 listopada 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie zwolnienia od podatku zakupu akcji przez zakład pracy chronionejjest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 26 listopada 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie zwolnienia od podatku zakupu akcji przez zakład pracy chronionej. W związku ze stwierdzeniem braków formalnych, pismem z dnia 29 stycznia 2009 r. nr ILPB2/436-127/08-2/MK Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów wezwał Wnioskodawcę do usunięcia braków formalnych wniosku, poprzez jednoznacznie wskazanie, czy jego przedmiotem jest opisany stan faktyczny dotyczący podatku od czynności cywilnoprawnych, czy także podatku dochodowego od osób prawnych. Przedmiotowe wezwanie zostało skutecznie doręczone w dniu 2 lutego 2009 r.

We wskazanym terminie Wnioskodawca nie uzupełnił wniosku. W związku z powyższym stosownie do zawartego w przedmiotowym wezwaniu pouczenia, niniejszy wniosek podlega rozpatrzeniu tylko w zakresie ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca będący zakładem pracy chronionej nabył na podstawie umów kupna akcje od akcjonariuszy spółki akcyjnej.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Stosownie do art. 31 ust. 1 pkt 1a ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz o zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 123, poz. 776 z późn. zm.) prowadzący zakład pracy chronionej lub zakład aktywności zawodowej w stosunku do tego zakładu jest zwolniony z podatku od czynności cywilnoprawnych – jeżeli czynność przez niego dokonana pozostaje w bezpośrednim związku z prowadzeniem zakładu.


Czy czynność zakupu akcji przez Wnioskodawcę jest zwolniona na podstawie ww. przepisu od podatku od czynności cywilnoprawnych...

Zdaniem Wnioskodawcy, jako zakład pracy chronionej na podstawie cyt. przepisu, jest On zwolniony z podatku od czynności cywilnoprawnych od umów zakupu akcji. Zainteresowany uważa bowiem, że przedmiotowe czynności nabycia akcji dokonane przez Niego jako zakład pracy chronionej pozostają w bezpośrednim związku z prowadzeniem tego zakładu. Celem nabycia akcji jest uzyskanie przez Wnioskodawcę, jako akcjonariusza, udziału w zysku spółki akcyjnej w formie dywidendy i przeznaczenie otrzymanego przysporzenia na działalność i wydatki Swojej spółki.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) pkt 2 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t.j. Dz. U. z 2007 r. Nr 68, poz. 450 z późn. zm.) podatkowi temu podlegają m.in. umowy sprzedaży oraz zmiany tych umów, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Według art. 3 ust. 1 pkt 1 i art. 4 ww. ustawy obowiązek podatkowy z tytułu umowy sprzedaży powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej i ciąży na kupującym. Następnie stosownie do postanowień art. 6 ust. 1 pkt 1 lit. c) i art. 7 ust. 1 pkt 1 lit. b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych podstawę opodatkowania stanowi wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego, a stawka podatku wynosi 1%.

Art. 31 ust. 1 pkt 1 lit. b) ustawy z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz o zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (t.j. Dz. U. z 2008r. Nr 14, poz. 92 z późn. zm.) stanowi, że prowadzący zakład pracy chronionej lub zakład aktywności zawodowej w stosunku do tego zakładu jest zwolniony z podatku od czynności cywilnoprawnych - jeżeli czynność przez niego dokonana pozostaje w bezpośrednim związku z prowadzeniem zakładu.

Z treści art. 31 ust. 3 pkt 1 lit. a) i b) ww. ustawy wynika, że prowadzący zakład pracy chronionej jest zobowiązany przekazać środki uzyskane z tytułu zwolnienia od podatku od czynności cywilnoprawnych w wysokości 10% na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, oraz w wysokości 90% na zakładowy fundusz rehabilitacji osób niepełnosprawnych. Zwrot „w stosunku do tego zakładu” z językowego punktu widzenia należy odczytać jako warunek, który musi spełnić prowadzący zakład pracy chronionej, aby skorzystać ze zwolnienia przewidzianego w ww. przepisie. Zwolnienie to dotyczy wyłącznie podatków należnych od prowadzącego zakład pracy chronionej i pozostających w związku z funkcjonowaniem tego zakładu. Zatem zwolnienie to jest o charakterze podmiotowo-przedmiotowym i podatnik ma obowiązek wykazać, że posiada status firmy prowadzącej zakład pracy chronionej oraz, że istnieje bezpośredni związek pomiędzy przedmiotem opodatkowania a działalnością gospodarczą prowadzonego zakładu pracy chronionej.

W związku z powyższym przepis art. 31 ust. 1 pkt 1 lit. b) ww. ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz o zatrudnianiu osób niepełnosprawnych będzie miał zawsze zastosowanie, gdy dokonana przez zakład pracy chronionej czynność cywilnoprawna będzie pozostawała w bezpośrednim związku z prowadzeniem tego zakładu. Stąd też nie można zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, iż dokonana przez Niego czynność zakupu akcji nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, ponieważ środki pieniężne jakie otrzyma, jako akcjonariusz, w postaci dywidendy zostaną przeznaczone na działalności i wydatki spółki. Wskazać bowiem należy, że ustawodawca w przepisie art. 31 ust. 1 pkt 1 lit. b) ww. ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz o zatrudnianiu osób niepełnosprawnych zastosowanie tego zwolnienia uzależnił od wystąpienia obiektywnej przesłanki w postaci zaistnienia bezpośredniego związku pomiędzy dokonaną czynnością cywilnoprawną a prowadzeniem zakładu pracy chronionej. Tym samym nabycie przedmiotowych akcji podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na zasadach ogólnych.

Ponadto informuje się, że w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz o zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (t.j. Dz. U. z 2008 r. Nr 14, poz. 92 z późn. zm.) prowadzący zakład pracy chronionej lub zakład aktywności zawodowej w stosunku do tego zakładu zwolniony jest z podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 31 ust. 1 pkt 1 lit. b) przedmiotowej ustawy, a nie jak Wnioskodawca wskazuje w poz. 51 wniosku ORD-IN na podstawie art. 31 ust. 1 pkt 1a ww. ustawy.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj