Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1-443-1973/08-2/JL
z 30 grudnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1-443-1973/08-2/JL
Data
2008.12.30



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
dotacja
obrót
podstawa opodatkowania
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości


Istota interpretacji
Otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja, jako niezwiązana z dostawą towarów lub świadczeniem usług, nie stanowi obrotu, o którym mowa w art. 29 ust. 1 cyt. ustawy i nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.



Wniosek ORD-IN 356 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 23.10.2008 r. (data wpływu 24.10.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania otrzymanej dotacji za obrót w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupach stanowiących koszty kwalifikowane podlegające dofinansowaniu dotacją oraz stosowania art. 90 ust. 2 ustawy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24.10.2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania otrzymanej dotacji za obrót w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupach stanowiących koszty kwalifikowane podlegające dofinansowaniu dotacją oraz stosowania art. 90 ust. 2 ustawy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zamierza ubiegać się jako beneficjent o udzielenie przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) pomocy finansowej współfinansowanej z Europejskiego Funduszu Społecznego w formie dotacji w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Priorytet 2 Rozwój zasobów ludzkich i potencjału adaptacyjnego przedsiębiorstw. PARP jest Instytucją Pośredniczącą II stopnia (Instytucją Wdrażającą) w ramach celu szczegółowego 2 - Rozwój wykwalifikowanej i zdolnej do adaptacji siły roboczej. PARP odpowiedzialna jest za realizację Poddziałania 2.1.1. Rozwój kapitału ludzkiego przedsiębiorstw - projekty konkursowe oraz Poddziałania 2.1.2 Partnerstwo dla zwiększania adaptacyjności - projekty konkursowe realizowane przez partnerów społecznych w ramach Działania 2.1 Rozwój kadr nowoczesnej gospodarki.

Wskazana pomoc finansowa pochodzi z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej i jest przyznawana jako objęta Narodową Strategią Spójności na podstawie ustawy z dnia z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2006 r. Nr 227, poz. 1658 z późn. zm.). Do ubiegania się o dofinansowanie projektu uprawnieni są: 1) przedsiębiorcy; 2) podmioty działające na rzecz zatrudnienia, rozwoju zasobów ludzkich lub potencjału adaptacyjnego przedsiębiorców.

Pomoc finansowa przyznawana jest w danym tu przypadku bezpośrednio Wnioskodawcy jako przedsiębiorcy - beneficjentowi, na podstawie umowy zawartej z PARP. Jej efektem jest dofinansowanie - pokrycie 60% kosztów kwalifikowanych projektów szkoleń (ogólnych i specjalistycznych). Uczestnikami tych szkoleń są oddelegowani pracownicy Wnioskodawcy. 40% wartości kosztów szkoleń pokrywa wkładem własnym Wnioskodawca.

Kwota udzielonego dofinansowania nie ma bezpośredniego wpływu na bieżącą działalność Wnioskodawcy polegającą na dostawie towarów i świadczeniu usług w rozumieniu przepisów o VAT. W szczególności nie wpływa ona na ceny sprzedawanych przez Wnioskodawcę towarów i świadczonych usług.

Wnioskodawca wykonując ww. projekt szkoleniowy będzie nabywał także towary i usługi opodatkowane VAT bezpośrednio związane z projektem szkoleniowym. Stanowią one element kosztów kwalifikowanych, finansowanych w 60% przez PARP. Wnioskodawca będąc podatnikiem VAT wykonuje w ramach swojej bieżącej działalności czynności zwolnione z VAT i opodatkowane VAT. VAT naliczony, rozliczany jest na podstawie struktury sprzedaży (art. 90 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług).

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy wartość otrzymanej dotacji uzyskanej z PARP, stanowi dla Wnioskodawcy obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług...
  2. Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo odliczenia VAT naliczonego przy zakupach opodatkowanych VAT stanowiących koszty kwalifikowane podlegające dofinansowaniu dotacją uzyskaną z PARP...

Zdaniem wnioskodawcy przedstawione w pytaniu dofinansowanie z PARP kosztów kwalifikowanych projektu szkoleniowego nie stanowi dla Wnioskodawcy obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z tym przepisem „Podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.” Ani Wnioskodawca nie wykonuje tu żadnych czynności w rozumieniu art. 7 lub art. 8 ustawy o podatku od towarów i usług (dostawa towarów, świadczenie usług), ani też PARP nie dokonuje zapłaty za czynności wykonane przez Wnioskodawcę na jej rzecz. Jedynym efektem pozyskania dotacji z PARP jest przeprowadzenie projektu szkoleniowego dla oddelegowanych pracowników Wnioskodawcy. Pozyskana dotacja nie ma bezpośredniego wpływu na cenę towarów lub usług świadczonych przez Wnioskodawcę, o którym mowa wart. 29 ustawy o podatku od towarów i usług. Samo pozyskanie dotacji nie jest więc czynnością opodatkowaną VAT, kwota dofinansowania uzyskana z PARP nie podlega więc opodatkowaniu tym podatkiem. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług „w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.” Omawiane wyżej pozyskanie środków z dofinansowania projektu szkoleniowego w ogóle nie stanowi dla Wnioskodawcy czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (opodatkowanych albo zwolnionych od podatku). Wykluczone jest zatem, aby Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (tj. do odliczenia podatku naliczonego) w związku z dokonaniem zakupów towarów i usług w ramach projektu szkoleniowego. Koszty kwalifikowane, dotyczące również zakupów opodatkowanych VAT, podlegające dofinansowaniu w formie dotacji są wprost określone co do rodzaju i kwoty w umowie zawartej z PARP. Wnioskodawca - podatnik ma możliwość odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego jaki czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje (art. 90 ust. 1 ustawy o VA). Nie zachodzą więc tu przesłanki stosowania rozliczenia VAT naliczonego przy zakupach podlegających dofinansowaniu, na podstawie tzw. struktury sprzedaży określonej w art. 90 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przy czym przez dostawę towarów, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi towarów w rozumieniu art. 7 ustawy.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zgodnie z art. 29 ust. 2 ustawy w przypadku gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Dla określenia, czy dane dotacje są, czy też nie są opodatkowane istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania oraz cele na jakie zostały przeznaczone. Z treści cytowanych przepisów wynika, iż w sytuacji gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, jako pokrycie części ceny konkretnej dostawy towarów lub świadczenia usług, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia. Kryterium uznania dotacji za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie, iż dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i niemające bezpośredniego wpływu na wartość dostawy lub usługi, nie stanowią obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, czyli nie zwiększają podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zamierza ubiegać się jako beneficjent o udzielenie przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) pomocy finansowej współfinansowanej z Europejskiego Funduszu Społecznego w formie dotacji. Ponadto Wnioskodawca oznajmił, że kwota udzielonego dofinansowania nie ma bezpośredniego wpływu na bieżącą działalność Wnioskodawcy polegającą na dostawie towarów i świadczeniu usług w rozumieniu przepisów o VAT. W szczególności nie wpływa ona na ceny sprzedawanych przez Wnioskodawcę towarów i świadczonych usług.

Podsumowując tą kwestię, w oparciu o przedstawione zdarzenie przyszłe oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja, jako niezwiązana z dostawą towarów lub świadczeniem usług, nie stanowi obrotu, o którym mowa w art. 29 ust. 1 cyt. ustawy i nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ww. ustawy, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki - odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, wykorzystywane są do czynności opodatkowanych.

Jak wynika z powyższego, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione podmiotowo lub przedmiotowo, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o VAT. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z uwagi zatem na dokonane wyżej ustalenia, iż przedmiotowa dotacja nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług – zgodnie z ww. art. 86 ust. 1 ustawy, Spółce nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zakupach opodatkowanych podatkiem VAT stanowiących koszty kwalifikowane podlegające dofinansowaniu opisaną we wniosku dotacją.

Ponadto z informacji zawartych we wniosku Spółki wynika, że ma ona możliwość odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami z czynnościami, w stosunku do których przysługuje jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego jaki czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje. Wnioskodawca słusznie zatem zauważa, iż nie zachodzą przesłanki stosowania rozliczenia VAT naliczonego przy zakupach podlegających dofinansowaniu, na podstawie tzw. struktury sprzedaży określonej w art. 90 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj