Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-895/08/JJ
z 8 grudnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-895/08/JJ
Data
2008.12.08


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
obniżenie podatku należnego
odliczenia od podatku
odliczenie podatku od towarów i usług
otrzymanie faktury
podatek naliczony
podatnik czynny
prawo do odliczenia
rejestracja dla potrzeb podatku od towarów i usług
rozpoczęcie działalności gospodarczej


Istota interpretacji
Określenie możliwości odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupami (środki trwałe, wyposażenie, materiały) dokonanymi przez dniem rejestracji oraz czy do odliczenia wystarczą faktury bez podania numeru NIP Wnioskodawcy.



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana „X”, przedstawione we wniosku z dnia 22 września 2008r. (data wpływu 25 września 2008r.), uzupełniony pismem z dnia 2 grudnia 2008r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia możliwości odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupami (środki trwałe, wyposażenie, materiały) dokonanymi przez dniem rejestracji oraz czy do odliczenia wystarczą faktury bez podania numeru NIP Wnioskodawcy -jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 września 2008r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia możliwości odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupami (środki trwałe, wyposażenie, materiały) dokonanymi przez dniem rejestracji oraz czy do odliczenia wystarczą faktury bez podania numeru NIP Wnioskodawcy.

Ponadto pismem z dnia 2 grudnia 2008r. uzupełniono ww. wniosek.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej nr xxx. Jest osobą niepełnosprawną w stopniu znacznym co potwierdza załączone do wniosku orzeczenie. Przedmiotem działalności jest projektowanie obwodów drukowanych, układów scalonych. Rozpoczęcie działalności gospodarczej nastąpiło z dniem 20 sierpnia 2008r. W tym dniu Wnioskodawca złożył w urzędzie skarbowym zgłoszenie aktualizacyjne NIP-1 oraz wybrał formę opodatkowania wg skali podatkowej zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rodzaj prowadzonej ewidencji - podatkowa księga przychodów i rozchodów. Rejestracja jako podatnika czynnego w podatku od towarów i usług nastąpiła z dniem 18 września 2008r. (miesięczne rozliczanie tego podatku). W okresie do 17 września 2008r. Wnioskodawca nie był podatnikiem tego podatku, jak również nie wykonał żadnej czynności podlegającej opodatkowaniu tym podatkiem (art. 5 ustawy o podatku od towarów i usług).

Ze względu na przedmiot działalności Wnioskodawca będzie wykonywał jedynie czynności opodatkowane podatkiem VAT. Zakupy w całości są związane ze sprzedażą opodatkowaną.

Przed złożeniem zgłoszenia rejestracyjnego, jak również przed datą faktycznego rozpoczęcia działalności (złożenie w urzędzie skarbowym zgłoszenia aktualizacyjnego NIP z dnia 20 sierpnia 2008r.) na podstawie art. 12a ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych Wnioskodawca otrzymał środki na podjęcie działalności gospodarczej zgodnie z załączoną do wniosku umową z dnia 28 lipca 2008r. Nr xxx. Pieniądze te Wnioskodawca przeznaczył na zakup środków trwałych, wyposażenia i materiałów zgodnie z załącznikiem do przedmiotowej umowy. Zakupy te dokumentowane są fakturami wystawionymi na imię i nazwisko Wnioskodawcy. Niektóre z nich są wystawione bez podania nr NIP Wnioskodawcy. Ponadto przed dniem 18 września 2008r. Wnioskodawca poniósł wydatki na adaptację lokalu na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, jak również zakup materiałów i inne niezbędne wydatki związane z prowadzoną działalnością. Opisane wyżej faktury datowane są od 6 sierpnia 2008r.

Pierwsza deklaracja VAT zostanie złożona za wrzesień 2008r. Nie zostanie w niej wykazana sprzedaż (art. 5 ustawy o podatku od towarów i usług). Ponadto nie zostanie wykazany do odliczenia będący przedmiotem niniejszego wniosku podatek naliczony od zakupów dokonanych przed dniem rejestracji VAT (do 17 września 2008r.).

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, iż wszystkie faktury dotyczące zakupów są datowane od miesiąca sierpnia 2008r. Nie ma faktur lipcowych. Ponadto wszystkie ww. zakupy związane są z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy istnieje możliwość odliczenia podatku naliczonego związanego z ww. zakupami (środki trwałe, wyposażenie materiały) dokonanymi przed dniem rejestracji, a jeśli tak to czy do odliczenia wystarczą faktury bez podania nr NIP Wnioskodawcy... Czy możliwość taka wystąpi w deklaracji VAT-7 za wrzesień 2008r. poprzez jej korektę...
  2. Gdyby ww. faktury nie dawały podstawy do odliczenia podatku naliczonego ze względu na brak nr NIP, to czy Wnioskodawca może w celu skorzystania z odliczenia wystawić noty korygujące - stosownie do par. 18 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, istnieje możliwość odliczenia podatku naliczonego z faktur zawierających nr NIP otrzymanych przed datą rejestracji jako podatnika VAT czynnego. Wnioskodawca uważa również, że ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur niezawierających nr NIP, ale dopiero po otrzymaniu od kontrahenta wysłanej mu noty korygującej ten brak (par. 18 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług).

Art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, iż w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Art. 88 ust. 4 stanowi jednak, iż obniżenia kwoty podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy czynni. Z zestawienia tych przepisów wynika iż od momentu dokonania rejestracji jako podatnik VAT czynny istnieje możliwość odliczenia podatku VAT od zakupów dokonanych przed dniem rejestracji VAT jak również przed rozpoczęciem wykonywania działalności. Powyższe potwierdza również interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 7 lutego 2008r. sygn. IP-PP2-443-627/07-2/MS oraz Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 14 kwietnia 2008r. sygn. IBPP1/443-106/08/LSz/KAN-552/01/08 oraz wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 25 stycznia 2005r., sygn. akt III SA/Wa 2244/04 oraz Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 5 stycznia 2006r., sygn. akt I SA/01 445/05.

Wnioskodawca uważa ponadto, że brak możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych (art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) nie stanowi przeszkody do odliczenia podatku od towarów i usług związanego z zakupem tych środków trwałych. Art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług co prawda wprowadza zasadę, w myśl której nie można odliczyć podatku naliczonego w sytuacji, gdy wydatek nie może być zaliczony do kosztów uzyskania przychodów lecz jego zastosowanie wyłączone jest przez ust. 3 pkt 1 i 2 tego artykułu, które stanowią, iż przepis ust. 1 pkt 2 nie dotyczy wydatków związanych z nabyciem towarów i usług zaliczanych u podatnika do środków trwałych podlegających jak również niepodlegających amortyzacji, zgodnie z przepisami o podatku dochodowym, jeżeli fakt ten pozostaje w ścisłym związku ze zwolnieniem od tego podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie art. 15 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Podstawowe uprawnienie podatnika dotyczące obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zostało zawarte w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, który stanowi, iż podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy w tym miejscu podkreślić, iż to od podatnika zależy, czy ze swojego prawa do odliczenia skorzysta.

Kwotę podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Zgodnie z art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT prawo do tego obniżenia powstaje, co do zasady, w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-4 oraz ust. 11, 12. 16 i 18.

Jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10 to zgodnie z art. 86 ust. 11 ustawy może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za następny okres rozliczeniowy. Jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, podatnik nie wykonał czynności opodatkowanych, kwotę podatku naliczonego za ten okres przenosi się do rozliczenia na następny okres rozliczeniowy (art. 86 ust. 19 ustawy).

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Natomiast zgodnie z art. 88 ust. 3 pkt 1 ustawy o VAT przepis ust. 1 pkt 2 nie dotyczy wydatków związanych z nabyciem towarów i usług, o których mowa w art. 87 ust. 3 (które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji), oraz z nabyciem gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów.

Stosownie do art. 88 ust. 4 ww. ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Art. 96 ust. 1 ustawy, stanowiący o obowiązku rejestracji, ani żaden inny przepis nie przewidują żadnych sankcji w przypadku późniejszej rejestracji lub braku rejestracji. Prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego przy zakupach towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych, kształtuje się w danym okresie rozliczeniowym stosownie do art. 86 ust. 10 do ust. 15 ustawy. Zdarzeniem uprawniającym do obniżenia podatku należnego – co wprost wynika z art. 86 ust. 10 ustawy – jest otrzymanie faktury lub dokumentu celnego, a ewentualne późniejsze rozliczenie podatku jest konsekwencją już nabytego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego.

Prawo do obniżenia podatku należnego powstaje u podatnika, o ile wykaże, że zakupy były związane z działalnością opodatkowaną, a warunek rejestracji jest niezbędny wyłącznie do skorzystania przez podatnika z prawa do obniżenia podatku należnego. Realizacja tego prawa następuje poprzez złożenie deklaracji podatkowej, wyrażającej wolę skorzystania przez podatnika z prawa do odliczenia i aby skutecznie zrealizować już powstałe uprawnienie, podatnik musi usunąć – najpóźniej przed skorzystaniem z tego prawa – wszelkie przesłanki negatywne, w tym brak rejestracji, który uniemożliwia identyfikowanie go jako podatnika.

Z treści art. 88 ust. 4 nie wynika jednakże, w którym momencie podatnik musi uzyskać status podatnika czynnego VAT, by móc skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego. Status zarejestrowanego podatnika jako „podatnika VAT czynnego” jest istotny z uwagi na jego wpływ na realizację podstawowego uprawnienia, tj. prawa do pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony. Prawo to podatnik realizuje w dniu złożenia rozliczenia (deklaracji) dla podatku od towarów i usług w obowiązującym terminie do jego złożenia, ponieważ dopiero w dniu złożenia deklaracji podatnik może zrealizować to prawo.

Z analizy treści cyt. wyżej art. 88 ust. 4 nie wynika, by do nabycia uprawnienia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego koniecznym było posiadanie statusu podatnika VAT czynnego w momencie otrzymania faktury zakupowej.

W dacie otrzymania faktury koniecznym jest aby podmiot, który ją otrzymuje był podatnikiem w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, czyli podmiotem wykonującym samodzielnie działalność gospodarczą (zdefiniowaną w ust. 2 tegoż artykułu), bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Tak więc podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy nabywa prawo do odliczenia podatku naliczonego w momencie otrzymania faktury lecz aby uprawnienie to zrealizować musi posiadać status podatnika VAT czynnego (podatnik musi posiadać taki status w momencie realizacji uprawnienia).

Prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego przy zakupach towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych (art. 86 ust. 1) kształtuje się w danym okresie rozliczeniowym. Zdarzeniem uprawniającym do obniżenia podatku należnego – co wprost wynika z art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT – jest przy tym zazwyczaj otrzymanie faktury lub dokumentu celnego, a ewentualne późniejsze rozliczenie podatku jest konsekwencją już nabytego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego.

Reasumując prawo do obniżenia podatku należnego powstaje u wszystkich podatników, o ile wykażą, że zakupy były związane z bieżącą lub przyszłą działalnością opodatkowaną, a warunek rejestracji jest niezbędny wyłącznie do skorzystania przez podatnika z prawa do obniżenia podatku należnego.

Zatem należy stwierdzić, iż ustawa o VAT nie pozbawia podatnika prawa do dokonania odliczenia podatku VAT od zakupów poczynionych przed rejestracją, o ile występują przesłanki, iż zakupione towary i usługi będą wykorzystywane do bieżącej (lub przyszłej) działalności opodatkowanej (oraz ewentualnie spełniać inne warunki określone w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług). Niemniej ustawodawca narzucił podatnikom, chcącym dokonać odliczenia podatku VAT od poczynionych nabyć, obowiązek rejestracji jako podatnik VAT czynny.

Z przedstawionych we wniosku okoliczności wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej. Jest osobą niepełnosprawną w stopniu znacznym. Przedmiotem działalności jest projektowanie obwodów drukowanych, układów scalonych. Rozpoczęcie działalności gospodarczej nastąpiło z dniem 20 sierpnia 2008r. W tym dniu Wnioskodawca złożył w urzędzie skarbowym zgłoszenie aktualizacyjne NIP-1 oraz wybrał formę opodatkowania wg skali podatkowej zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rodzaj prowadzonej ewidencji - podatkowa księga przychodów i rozchodów. Rejestracja jako podatnika czynnego w podatku od towarów i usług nastąpiła z dniem 18 września 2008r. (miesięczne rozliczanie tego podatku). W okresie do 17 września 2008r. Wnioskodawca nie był podatnikiem tego podatku, jak również nie wykonał żadnej czynności podlegającej opodatkowaniu tym podatkiem (art. 5 ustawy o podatku od towarów i usług). Ze względu na przedmiot działalności Wnioskodawca będzie wykonywał jedynie czynności opodatkowane podatkiem VAT. Zakupy w całości są związane ze sprzedażą opodatkowaną.

Przed złożeniem zgłoszenia rejestracyjnego, jak również przed datą faktycznego rozpoczęcia działalności (złożenie w urzędzie skarbowym zgłoszenia aktualizacyjnego NIP z dnia 20 sierpnia 2008r.) na podstawie art. 12a ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych Wnioskodawca otrzymał środki na podjęcie działalności gospodarczej. Pieniądze te Wnioskodawca przeznaczył na zakup środków trwałych, wyposażenia i materiałów. Zakupy te dokumentowane są fakturami wystawionymi na imię i nazwisko Wnioskodawcy. Niektóre z nich są wystawione bez podania nr NIP Wnioskodawcy. Ponadto przed dniem 18 września 2008r. Wnioskodawca poniósł wydatki na adaptację lokalu na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, jak również zakup materiałów i inne niezbędne wydatki związane z prowadzoną działalnością. Opisane wyżej faktury datowane są od dnia 6 sierpnia 2008r.

Jak wskazał Wnioskodawca, pierwsza deklaracja VAT zostanie złożona za wrzesień 2008r. Nie zostanie w niej wykazana sprzedaż (art. 5 ustawy o podatku od towarów i usług). Ponadto nie zostanie wykazany do odliczenia będący przedmiotem niniejszego wniosku podatek naliczony od zakupów dokonanych przed dniem rejestracji VAT (do dnia 17 września 2008r.).

W świetle powyższego stanu faktycznego i prawnego należy stwierdzić, iż ustawa o podatku od towarów i usług nie pozbawia podatnika prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą służących czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT, sfinansowanych ze środków PFRON oraz własnych środków pieniężnych, dokonanych przed dniem zarejestrowania jako podatnik VAT czynny pod warunkiem, iż poniesione wydatki można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów i nie zachodzą inne wyłączenia, o których mowa w art. 88 ustawy.

Kwestia uznania zakupu składników majątku niezaliczonych do środków trwałych za koszt uzyskania przychodu była przedmiotem interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 4 grudnia 2008r. nr IBPB1/415-744/08/AB, wydanej w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych, będącej również odpowiedzią na niniejszy wniosek. W interpretacji tej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, uznając stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe, wyraził pogląd, że zakup składników majątku nie zaliczonych do środków trwałych mogą stanowić koszty uzyskania przychodów działalności gospodarczej, o ile spełnione zostały warunki określone przepisem art. 2 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Ustawodawca narzucił podatnikom, chcącym dokonać odliczenia podatku VAT od poczynionych nabyć, obowiązek rejestracji jako podatnika VAT czynnego.

Mając na uwadze powyższe oraz treść ww. interpretacji znak: IBPB1/415-744/08/AB i powołanych wyżej przepisów należy stwierdzić, iż podatek naliczony w fakturach dokumentujących zakup środków trwałych, wyposażenia i materiałów, może pomniejszać podatek należny, w takiej części w jakiej zakup ten jest lub będzie związany z czynnościami opodatkowanymi.

W świetle przepisów ustawy o VAT, zobowiązanie w podatku od towarów i usług powstaje z mocy prawa, a podatnicy sami dokonują obliczenia podatku za okresy miesięczne, którego wysokość przyjmuje się w kwocie wynikającej z deklaracji podatkowej (art. 99 ust. 12 i art. 103 ust. 1 ww. ustawy). To podatnik obowiązany jest przestrzegać wynikających z przepisów ustawy obowiązków, w szczególności prawidłowo wypełnić deklaracje i obliczyć podatek.

Reasumując, po dokonaniu w dniu 18 września 2008r. formalnej rejestracji do podatku VAT Wnioskodawca w zaistniałym stanie faktycznym mógł nabyte prawo, wynikające z faktur dokumentujących zakup środków trwałych, wyposażenia i materiałów, zrealizować w złożonej deklaracji podatkowej w rozliczeniu za miesiąc wrzesień 2008r. (w związku z tym, iż Wnioskodawca wskazał, iż wszystkie faktury dotyczące zakupów są datowane od miesiąca sierpnia 2008r., nie ma faktur lipcowych). Jeżeli Podatnik nie ujął podatku VAT do odliczenia z przedmiotowych faktur zakupu w deklaracji za miesiąc wrzesień, konieczna jest jej korekta, a ponieważ, jak wskazał Wnioskodawca, w tym miesiącu nie wykonał on czynności opodatkowanych, kwotę podatku naliczonego za ten okres przenosi się do rozliczenia na następny okres rozliczeniowy (art. 86 ust. 19 ustawy).

Jednocześnie wskazać należy, że brak numeru NIP na fakturze jest brakiem formalnym, który można uzupełnić w drodze noty lub faktury korygującej po otrzymaniu decyzji o nadaniu numeru identyfikacji podatkowej.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Ogólne regulacje dotyczące danych, jakie powinny zawierać faktury zawarte są w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 ze zm.), zwanego dalej rozporządzeniem.

Stosownie do regulacji § 8 ust. 1 rozporządzenia, zarejestrowani podatnicy jako podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej, wystawiają faktury oznaczone wyrazami „FAKTURA VAT”.

Zgodnie z § 9 ust. 1 rozporządzenia, faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

  1. imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;
  2. numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;
  3. dzień, miesiąc i rok albo miesiąc i rok dokonania sprzedaży oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury oznaczonej jako „FAKTURA VAT” podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym;
  4. nazwę towaru lub usługi;
  5. jednostkę miary i ilość sprzedanych towarów lub rodzaj wykonanych usług;
  6. cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
  7. wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
  8. stawki podatku;
  9. sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;
  10. kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
  11. wartość sprzedaży towarów lub wykonanych usług wraz z kwotą podatku (wartość sprzedaży brutto), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku lub zwolnionych od podatku, lub niepodlegających opodatkowaniu;
  12. kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem, wyrażoną cyframi i słownie.

Zgodnie z § 18 ust. 1 ww. rozporządzenia Ministra Finansów nabywca towaru lub usługi, który otrzymał fakturę lub fakturę korygującą zawierającą pomyłki dotyczące jakiejkolwiek informacji wiążącej się zwłaszcza ze sprzedawcą lub nabywcą lub oznaczeniem towaru lub usługi, z wyjątkiem pomyłek w pozycjach faktury określonych w § 9 ust. 1 pkt 5-12, może wystawić fakturę nazwaną notą korygującą.

Ponadto ust. 2 powyższego przepisu stanowi, iż nota korygująca jest przesyłana wystawcy faktury lub faktury korygującej, wraz z kopią. Natomiast wg ust. 3 nota korygującą powinna zawierać co najmniej:

  • numer kolejny i datę wystawienia;
  • imiona i nazwiska albo nazwy bądź nazwy skrócone wystawcy noty i wystawcy faktury albo faktury korygującej oraz adresy i numery identyfikacji podatkowej;
  • dane zwarte w fakturze, której dotyczy nota korygująca, określone w § 9 ust. 1 pkt 1-3;
  • wskazanie treści korygowanej informacji oraz treści prawidłowej.

Zgodnie z powyższym § 18 ust. 4 jeżeli wystawca faktury lub faktury korygującej akceptuje treść noty, potwierdza ją podpisem osoby uprawnionej do wystawienia faktury lub faktury korygującej. Noty korygujące powinny zawierać wyrazy „NOTA KORYGUJĄCA” (§ 18 ust. 5 ww. rozporządzenia).

Zatem w przypadku, o którym mowa we wniosku, należy uznać, iż w razie otrzymania faktury zawierającej pomyłki dotyczące nazwy odbiorcy towaru bądź usługi, Wnioskodawca może wystawić notę korygującą. Oznacza to, że nabywca takiej noty – jeśli nie wnosi zastrzeżeń – potwierdza jej przyjęcie, w celu skorygowania posiadanej przez siebie dokumentacji.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy wyrażone we wniosku należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie tut. organ podatkowy informuje, iż ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zawarta została w odrębnym rozstrzygnięciu.

Ponadto należy zaznaczyć, iż zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, wyczerpujący opis stanu faktycznego winien wynikać z wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, a nie z załączonych do niego dokumentów. W związku z powyższym załączone do złożonego wniosku dokumenty nie były przedmiotem merytorycznej analizy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, czyli oceny stanowiska Wnioskodawcy dokonano według stanu prawnego obowiązującego przed dniem 1 grudnia 2008r.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj