Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-1036/08/AJ
z 5 lutego 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-1036/08/AJ
Data
2009.02.05



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług


Słowa kluczowe
Holandia
instalacja
miejsce świadczenia usług
usługi budowlano-montażowe
usługi związane z nieruchomościami


Istota interpretacji
1. Czy polski podwykonawca prawidłowo wystawił swoją fakturę na rzecz Wnioskodawcy ( t.j. bez podatku od towarów i usług)?
2. Czy Wnioskodawca (jako wykonawca) prawidłowo wystawił fakturę na rzecz ostatecznego odbiorcy (kontrahenta z Holandii), jako niepodlegającą opodatkowaniu w Polsce, przenosząc na niego obowiązek rozliczenia podatku na terenie Holandii?



Wniosek ORD-IN 861 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 27 listopada 2008 r.(data wpływu 2 grudnia 2008 roku) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania usług polegających na wykonaniu instalacji elektrycznych na nieruchomościach położonych poza granicami kraju przez wykonawcę i podwykonawcę - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 2 grudnia 2008 roku został złożony wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania usług polegających na wykonaniu instalacji elektrycznych na nieruchomościach położonych poza granicami kraju przez wykonawcę i podwykonawcę .


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Spółka w październiku 2008 r. wykonała instalacje elektryczne na nieruchomości położonej na terenie Holandii. Usługi elektryczne wykonywane były dla holenderskiego płatnika podatku od wartości dodanej (nabywca usług podał swój nr VAT UE).

Usługi te wykonywane były przez pracowników spółki. Spółka nie posiada zakładu na terenie Holandii.

Wnioskodawca w związku z wykonywaniem wyżej wymienionych usług korzystał z usług podwykonawcy (spółki polskiej – płatnika podatku od towarów i usług), który koordynował i nadzorował wykonywane przez Spółkę prace na nieruchomości położonej w Holandii i wystawił Wnioskodawcy fakturę na podstawie art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku (bez podatku od towarów i usług). Następnie Spółka wystawiła odbiorcy holenderskiemu fakturę – również na podstawie art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy, z adnotacją, że powyższe usługi nie podlegają opodatkowaniu w Polsce oraz, że podatek VAT będzie rozliczony przez nabywcę (kontrahenta z Holandii). Faktura wystawiona przez Wnioskodawcę została wykazana w deklaracji VAT-7 w poz. 21 – jako świadczenie usług poza terytorium kraju.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:


  1. Czy polski podwykonawca prawidłowo wystawił swoją fakturę na rzecz Wnioskodawcy ( t.j. bez podatku od towarów i usług)...
  2. Czy Wnioskodawca (jako wykonawca) prawidłowo wystawił fakturę na rzecz ostatecznego odbiorcy (kontrahenta z Holandii), jako niepodlegającą opodatkowaniu w Polsce, przenosząc na niego obowiązek rozliczenia podatku na terenie Holandii...


Zdaniem Wnioskodawcy, polski podwykonawca, który koordynował i nadzorował wykonanie prac na nieruchomości położonej w Holandii, prawidłowo wystawił fakturę jako niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, ponieważ miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami jest miejsce ich położenia (Holandia).

Również Wnioskodawca, jako wykonawca usług wystawił swoją fakturę dla kontrahenta holenderskiego prawidłowo, powołując się na rat. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez odpłatne świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi odpłatnej dostawy towarów (art. 8 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy).

W przypadku świadczenia usług, istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca ich świadczenia. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy dane świadczenie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Ogólna zasada wyrażona w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, stanowi, że w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi – miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności – miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2 -6 i art. 28.

Ustawodawca w treści przepisów wskazanej powyżej ustawy określił przypadki, w których występuje inne niż określone w art. 27 ust. 1 miejsca świadczenia usług.

Stosownie do treści ust. 2 pkt 1 powołanego artykułu, w przypadku świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców majątkowych i pośredników w obrocie nieruchomościami oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów nadzoru budowlanego – miejscem świadczenia usług jest miejsce położenia nieruchomości.

Wnioskodawca wskazał, że zarówno On, jak i Jego podwykonawca świadczyli usługi na nieruchomości położonej na terenie Holandii.

Mając na uwadze powyższe oraz treść przywołanych przepisów stwierdzić należy, że miejscem świadczenia i opodatkowania przedmiotowych usług jest terytorium państwa członkowskiego, na terenie którego zostały one wykonane. Usługi te jako wykonane, na nieruchomościach położonych w Holandii nie podlegają opodatkowaniu na terytorium kraju.

O sposobie rozliczanie podatku od wartości dodanej i jego wysokości, oraz o podmiocie zobowiązanym do jego rozliczenia przesądzają w takim przypadku przepisy kraju, w którym znajduje się miejsce świadczenia usług.

W myśl art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Ponadto, na mocy § 27 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 ze zm.), przepisy § 9, 11-23 i 26 stosuje się odpowiednio do faktur stwierdzających dokonanie dostawy towarów lub świadczenia usług, dla których miejscem opodatkowania jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego, jeżeli dla tych czynności podatnicy wystawiający fakturę nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub – w przypadku terytorium państwa trzeciego – podatku o podobnym charakterze.

Stosownie do § 27 ust. 2 ww. rozporządzenia, faktury, o których mowa w ust. 1, powinny zawierać dane określone w § 9, z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem.

Powyżej wskazane rozporządzenie Ministra Finansów obowiązywało do dnia 30 listopada 2008 r., utraciło ono moc obowiązującą na mocy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337). Zakres regulacji nowego rozporządzenia pozostaje taki sam jak rozporządzenia, które utraciło moc obowiązującą. Zmianie uległa jedynie numeracja poszczególnych przepisów. Nie inaczej jest w zakresie regulacji odnoszących się do obowiązku wystawiania faktur oraz danych jakie one powinny zawierać.

Reasumując, uznać należy, że zarówno Wnioskodawca jak i podwykonawca świadczonych usług na nieruchomości w Holandii powinni udokumentować tę czynność fakturą VAT bez wskazywania stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem.

W omawianym przypadku na fakturze nie powinno wskazywać się informacji dotyczącej wskazania zobowiązanego do dokonania rozliczenia podatku. Przepisy wprost wskazują jakie informacje powinny znaleźć się w fakturze dokumentującej świadczenie usług na nieruchomościach położonych poza granicami kraju i te informację w powiązaniu ze stanem faktycznym opisanym we wniosku są wystarczające do prawidłowego określenia miejsca świadczenia i opodatkowania takiej transakcji.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj