Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-1632/08/MS
z 16 stycznia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-1632/08/MS
Data
2009.01.16



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku


Słowa kluczowe
pomoc bezzwrotna
pomoc zagraniczna
środki finansowe
środki pomocowe
zwrot podatku od towarów i usług


Istota interpretacji
zwrot kwot podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej w sytuacji gdy środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej gromadzone są na rachunku pomocniczym do rachunku bankowego Wnioskodawcy, a zapłata następuje częściowo w drodze płatności gotówkowych



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia, przedstawione we wniosku z dnia 23 października 2008r. (data wpływu 28 października 2008r.), uzupełnionym pismem z dnia 15 stycznia 2009r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwrotu kwot podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej w sytuacji gdy środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej gromadzone są na rachunku pomocniczym do rachunku bankowego Wnioskodawcy, a zapłata następuje częściowo w drodze płatności gotówkowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 października 2008r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwrotu kwot podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej w sytuacji gdy środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej gromadzone są na rachunku pomocniczym do rachunku bankowego Wnioskodawcy, a zapłata następuje częściowo w drodze płatności gotówkowych. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 15 stycznia 2009r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca otrzymał dotację z Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności za pośrednictwem Polskiej Fundacji Dzieci i Młodzieży, upoważnionej do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej (konkurs Równać Szansę 2008). Jest to bezzwrotna pomoc dla Polski na podstawie jednostronnej deklaracji Rządu Stanów Zjednoczonych. Zgodnie z art. 217 § 1 i 2 pkt 1 k.p.a. w związku z § 6 ust. 4 i § 25 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług Wnioskodawca uzyskał Zaświadczenie z Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej potwierdzające, iż zakupy dokonywane są przez Stowarzyszenie w ramach wspomnianej dotacji. Zaświadczenie to wraz z potwierdzeniem wpływu pieniędzy z dotacji na konto Stowarzyszenia oraz kopiami rachunków przedłożono do urzędu skarbowego w celu odzyskania podatku VAT. Tenże urząd zakwestionował możliwość ubiegania się o zwrot podatku VAT argumentując, iż dotacja wpłynęła na specjalnie wydzielone subkonto z rachunku Wnioskodawcy, a nie na nowy rachunek. Ponadto urząd nie zaakceptował zwrotu podatku VAT od zakupu towarów i usług dokonanego w formie gotówkowej. Gotówka została pobrana z rachunku, na którym znalazły się wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Środki finansowe pochodzące z dotacji Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności (umowa nr 08.05.09/147-R) konkurs dotacyjny Równać Szanse 2008r., przekazane zostały na specjalnie w tym celu utworzony rachunek bankowy XXX w YYY Banku. Rachunek ten jest rachunkiem pomocniczym dla rachunku podstawowego prowadzonego w tym samym banku.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy urząd skarbowy miał prawo zaniechać zwrotu podatku VAT domagając się założenia oddzielnego konta niepowiązanego z rachunkiem Stowarzyszenia oraz czy miał prawo odmówić zwrotu podatku VAT, który został naliczony podczas zakupu towarów i usług dokonanego w formie transakcji gotówkowej...

Zdaniem Wnioskodawcy ma on prawo odzyskać podatek VAT zapłacony ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, ponieważ we wspomnianym rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług nie mówi się o rachunku podstawowym, tylko o rachunku bankowym, „na którym są wyodrębnione środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej" (§ 25 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia). Subkonto Wnioskodawcy ma odrębny numer i zostało wydzielone wyłącznie w celu dysponowania pieniędzmi z dotacji.

„Rachunek bankowy - rachunek prowadzony przez bank na podstawie umowy zawartej między nim i klientem" - taką definicję możemy znaleźć w portalu banki.pl i w literaturze bankowej. Subkonto mieści się zatem w definicji „rachunku bankowego", o którym mowa we wspomnianym rozporządzeniu Ministra Finansów.

Subkonto jest rachunkiem pomocniczym o wyodrębnionym numerze, innym niż numer rachunku podstawowego. Wypłata środków z tego rachunku odbywa się w ten sposób, że pieniądze są przekazywane na rachunek podstawowy, z którego są niezwłocznie przekazywane dostawcom towarów i usług przelewem lub za pomocą płatności gotówkowych (po uprzednim pobraniu gotówki). Przelew z subkonta na rachunek podstawowy Wnioskodawcy oraz transfer z rachunku podstawowego na rachunki dostawców towarów lub usług mają wyłącznie charakter techniczny, który nie podważa zasadności ubiegania się o zwrot VAT. Wnioskodawca za każdym razem potrafi udokumentować, że zakup danego towaru lub usługi został zapłacony ze środków pomocowych, bowiem obie wyżej wymienione operacje dotyczą tej samej kwoty i są wykonywane w tym samym dniu, co zapewnia pełną przejrzystość dokonywanych operacji. Rachunek podstawowy Wnioskodawcy pełni więc tylko funkcję techniczną, wykorzystywaną w procesie rozliczeń, niezwiązaną z gromadzeniem lub przechowywaniem środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Również za niewłaściwy Wnioskodawca uważa brak akceptacji urzędu skarbowego dla zwrotu podatku VAT od zakupów opłaconych gotówką w sytuacji, gdy jest to dozwolony prawem sposób regulowania zobowiązań. Zdaniem Wnioskodawcy w wielu sytuacjach podmioty gospodarcze preferują płatność gotówką zamiast przelewów. W rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów nie mówi się o obowiązku dokonywania płatności za zakupione towary i usługi w formie bezgotówkowej jako warunku ubiegania się o zwrot zapłaconego podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy system dokonywania zakupów za pomocą transakcji gotówkowych pozwala na wystarczającą identyfikację przedmiotu zakupu oraz źródła finansowania. Wnioskodawca pobiera z rachunku bankowego określoną kwotę pieniędzy, dokonuje zakupu towaru lub usługi w takiej właśnie kwocie, a jako dowód zakupu przedkłada fakturę VAT, którą wcześniej rejestruje zgodnie z obowiązującymi przepisami. Przy składaniu wniosku o zwrot podatku VAT Wnioskodawca dołącza oświadczenie, że transakcja została sfinansowana ze środków pobranych z rachunku bankowego, na którym znajdują się wyłącznie pieniądze z bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Taki system rozliczeń jest równie przejrzysty, co system płatności dokonanych za pomocą przelewu bankowego i pozwala na jednoznaczne przypisanie zakupu usługi lub towaru do operacji pobrania środków z rachunku, na którym znajdują się środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Z tego powodu Wnioskodawca uważa, że zakup towaru lub usługi dokonany w formie transakcji gotówkowej uprawnia do ubiegania się o zwrot zapłaconego podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zwartą w obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008r. § 22 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 8 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do zarejestrowanych podatników dokonujących bezpośrednio nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe, przekazane z rachunku bankowego, na którym są ulokowane środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, przekazane przez podatnika o którym mowa w ust. 1.

W myśl postanowień § 8 ust. 4 pkt 2 powołanego rozporządzenia, za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się także bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom przez rządy państw obcych lub organizacje międzynarodowe udzielające pomocy na podstawie: jednostronnych deklaracji rządów i organizacji międzynarodowych udzielających pomocy, z wyłączeniem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz przypadków, kiedy umowa nie wyłącza możliwości opłacania podatku ze środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Nadmienić należy, iż zgodnie z § 23 ust. 1 ww. rozporządzenia, zwrot podatku nie dotyczy kwot podatku naliczonego:

  1. o które został pomniejszony lub mógł być pomniejszony podatek należny, lub
  2. które zostały zwrócone przez właściwy urząd skarbowy na podstawie odrębnych przepisów.

Przepis ust. 1 stosuje się również w przypadku dokonania zwrotu podatku naliczonego w formie zaliczki (§ 23 ust. 2).

Ponadto, przepis § 22 nie ma zastosowania przy nabyciu za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, gdy kwota podatku została zaliczona do objęcia kosztami kwalifikowanymi w rozumieniu przepisów regulujących zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 23 ust. 3 rozporządzenia).

Zgodnie z § 24 ust. 1 powołanego rozporządzenia zwrot podatku przysługuje podatnikom, którzy spełniają następujące warunki:

  1. złożyli zgłoszenie rejestracyjne i posiadają numer identyfikacji podatkowej;
  2. prowadzą ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy;
  3. w całości zapłacili należność obejmującą podatek naliczony z tytułu dokonanego nabycia towarów lub usług oraz posiadają oryginał faktury lub faktury korygującej, a w przypadku importu towarów - dokument stwierdzający zapłatę cła i podatków pobieranych przez organy celne, w przypadku zaś wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - fakturę wewnętrzną lub fakturę wystawioną przez dostawcę, a także dokumenty handlowe potwierdzające dokonanie dostawy lub świadczenie usług;
  4. posiadają rachunek bankowy, na którym są wyodrębnione środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4;
  5. posiadają zaświadczenie wydane przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej, że nabycie zostało sfinansowane ze środków, o których mowa w § 8 ust. 4 pkt 2, a w przypadku nabycia sfinansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej wymienionych w § 8 ust. 3 i 4 pkt 1 przedstawią takie zaświadczenie, gdy naczelnik urzędu skarbowego zażąda jego przedstawienia w związku z potrzebą jednoznacznej identyfikacji tych środków.

W myśl § 24 ust. 2 cyt. rozporządzenia zwrot podatku przysługuje także podatnikom, którzy kwotę podatku naliczonego zapłacili z innych środków niż środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4.

Powyższe przepisy są odzwierciedleniem uprzednio (tj. do dnia 30 listopada 2008r.) obowiązujących uregulowań zawartych w § 6 ust. 3 i 4, § 23, 24 i 25 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r., w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.).

Należy zatem zauważyć, iż przepisy rozporządzenia z dnia 28 listopada 2008r. jak i obowiązującego uprzednio rozporządzenia z dnia 27 kwietnia 2004r. przewidują możliwość zwrotu kwoty podatku naliczonego zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług (w całości lub w części) za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 8 ust. 4 rozporządzenia z dnia 28 listopada 2008r. i w § 6 ust. 4 obowiązującego uprzednio rozporządzenia z dnia 27 kwietnia 2004r.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca otrzymał dotację z Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności za pośrednictwem Polskiej Fundacji Dzieci i Młodzieży, upoważnionej do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej (konkurs Równać Szansę 2008). Jest to bezzwrotna pomoc dla Polski na podstawie jednostronnej deklaracji Rządu Stanów Zjednoczonych. Wnioskodawca uzyskał zaświadczenie z Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej potwierdzające, iż zakupy dokonywane są przez Stowarzyszenie w ramach wspomnianej dotacji.

A zatem otrzymana dotacja stanowi środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej w rozumieniu § 8 ust. 4 rozporządzenia z dnia 28 listopada 2008r. i § 6 ust. 4 rozporządzenia z dnia 27 kwietnia 2004r., co decyduje o możliwości ubiegania się przez Wnioskodawcę o zwrot podatku naliczonego na podstawie przepisów rozdziału 10 rozporządzenia z dnia 28 listopada 2008r. i rozdziału 12 rozporządzenia z dnia 27 kwietnia 2004r.

Jednakże kwestią wymagającą wyjaśnienia w przedmiotowej sprawie jest to, czy Wnioskodawcy przysługuje ww. zwrot podatku w przypadku, gdy dotacja wpłynęła na rachunek pomocniczy specjalnie otwarty do rachunku bankowego Wnioskodawcy, a nie na nowy czy też podstawowy rachunek bankowy oraz zapłata za część nabytych towarów i usług (w związku z nabyciem których Wnioskodawca ubiega się o zwrot podatku naliczonego) dokonana została w formie gotówkowej.

Zgodnie z art. 49 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Prawo bankowe (t.j. Dz. U. z 2002r. Nr 72, poz. 665 ze zm.) banki mogą prowadzić rachunki rozliczeniowe, w tym bieżące i pomocnicze. Przy czym zgodnie z przyjętą w literaturze definicją rachunku pomocniczego, rachunek pomocniczy to rachunek bankowy służący do gromadzenia środków pieniężnych na wyodrębnione cele i przeprowadzania rozliczeń związanych z jego przeznaczeniem. Jednocześnie powołany już § 24 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 28 listopada 2008r. stwierdza, że zwrot podatku przysługuje podatnikom posiadającym rachunek bankowy, na którym są wyodrębnione środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4. Analogiczne stwierdzania zawarte został w § 25 ust. 1 pkt 4 i w § 6 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 27 kwietnia 2004r.

Ze stanu faktycznego wynika, że rachunek pomocniczy utworzony do rachunku bankowego Wnioskodawcy ma odrębny numer i został wydzielony wyłącznie w celu dysponowania pieniędzmi z dotacji. Wypłata środków z tego rachunku odbywa się w ten sposób, że pieniądze są przekazywane na rachunek podstawowy, z którego są niezwłocznie przekazywane dostawcom towarów i usług przelewem lub za pomocą płatności gotówkowych (po uprzednim pobraniu gotówki). Przelew na rachunek podstawowy Wnioskodawcy oraz transfer z rachunku podstawowego na rachunki dostawców towarów lub usług mają wyłącznie charakter techniczny. Wnioskodawca za każdym razem potrafi udokumentować, że zakup danego towaru lub usługi został zapłacony ze środków pomocowych, bowiem obie wyżej wymienione operacje dotyczą tej samej kwoty i są wykonywane w tym samym dniu, co zapewnia pełną przejrzystość dokonywanych operacji.

W świetle przedstawionego stanu faktycznego i prawnego stwierdzić należy, że posiadany przez Wnioskodawcę w ramach rachunku bankowego rachunek pomocniczy do ewidencjonowania środków pomocowych spełnia zawarty w § 22 i § 24 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 28 listopada 2008r. oraz w § 23 i § 25 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 27 kwietnia 2004r. warunek wyodrębnienia środków pomocowych. Wskazać należy ponadto, że warunek wyodrębnienia środków pomocowych ma cel kontrolny, tym samym należy przyjąć, że posiadanie przez Wnioskodawcę rachunku pomocniczego, w ramach rachunku bankowego, przeznaczonego na gromadzenie na nim wyłącznie środków pomocowych umożliwi organom podatkowym ustalenie faktycznego źródła pochodzenia środków finansowych, za które Wnioskodawca dokonał zakupu towarów i usług.

W kwestii natomiast dokonywania płatności w formie gotówkowej należy stwierdzić, że zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 2 lipca 2004r. o swobodzie działalności gospodarczej (t.j. Dz. U. z 2007r. Nr 155, poz. 1095 ze zm.) dokonywanie lub przyjmowanie płatności związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą następuje za pośrednictwem rachunku bankowego przedsiębiorcy w każdym przypadku, gdy:

  1. stroną transakcji, z której wynika płatność, jest inny przedsiębiorca oraz
  2. jednorazowa wartość transakcji, bez względu na liczbę wynikających z niej płatności, przekracza równowartość 15.000 euro przeliczonych na złote według średniego kursu walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym dokonano transakcji.

Powołane przepisy ustawy o swobodzie działalności gospodarczej (narzucając obowiązek dokonywania lub przyjmowania płatności związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą za pośrednictwem rachunku bankowego przedsiębiorcy gdy jednorazowa wartość transakcji, bez względu na liczbę wynikających z niej płatności, przekracza równowartość 15.000 euro), pozwalają tym samym na dokonywanie płatności w formie gotówkowej gdy transakcja nie przekracza, bez względu na liczbę wynikających z niej płatności, równowartości 15.000 euro. Jednocześnie postanowienia § 24 ust. 1 rozporządzenia z dnia 28 listopada 2008r. oraz § 25 ust. 1 rozporządzenia z dnia 27 kwietnia 2004r., warunkujące prawo do zwrotu kwot podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, nie uzależniają prawa do otrzymania przedmiotowego zwrotu od, tylko i wyłącznie, bezgotówkowego dokonania zapłaty za nabyte towary i usługi. Brak zatem podstaw, przy spełnieniu warunków wynikających z art. 22 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, do odmowy zwrotu podatku VAT w trybie przewidzianym w rozdziale 10 rozporządzenia z dnia 28 listopada 2008r. czy uprzednio w trybie rozdziału 12 rozporządzenia z dnia 27 kwietnia 2004r. z uwagi na to, iż część zakupów towarów i usług dokonanych za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej uregulowana została w drodze płatności gotówkowych.

Powyższe stanowisko potwierdzają także postanowienia art. 87 ust. 6 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług uzależniające zwrot różnicy podatku w terminie 25 dni, licząc od dnia złożenia rozliczenia, od zapłaty w całości kwot podatku naliczonego, wykazanych w deklaracji podatkowej, z uwzględnieniem postanowień art. 22 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej.

Reasumując po spełnieniu warunków określonych w § 24 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. i § 25 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, oraz niezaistnienia okoliczności, o których mowa w § 23 ww. rozporządzenia z dnia 28 listopada 2008r. i odpowiednio § 24 ww. rozporządzenia z dnia 27 kwietnia 2004r., Wnioskodawca ma prawo do zwrotu podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na zakup towarów i usług finansowany ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Przy czym fakt, iż środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej gromadzone są (wyodrębnione) na specjalnie w tym celu utworzonym rachunku bankowym (rachunku pomocniczym do rachunku podstawowego) Wnioskodawcy posiadającym odrębny od rachunku podstawowego numer, a zapłata za dokonane z tych środków zakupy następuje częściowo w drodze płatności gotówkowych nie, ogranicza przedmiotowego prawa Wnioskodawcy.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w przedmiotowym zakresie należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Należy podkreślić, że niniejsza interpretacja nie stanowi oceny postępowania organu podatkowego, lecz jest wykładnią przepisów prawa podatkowego zastosowaną względem przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego, zadanego pytania oraz odnosi się do stanowiska zajętego przez Wnioskodawcę.

Ponadto należy podkreślić, że złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej – powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj