Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP3/443-18b/09/ZG
z 31 marca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP3/443-18b/09/ZG
Data
2009.03.31



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi --> Zabezpieczenie akcyzowe --> Zabezpieczenie generalne oraz zabezpieczenie ryczałtowe


Słowa kluczowe
paliwo
podatek akcyzowy
wyroby akcyzowe zharmonizowane
zabezpieczenie akcyzowe


Istota interpretacji
W celu prawidłowego oszacowania kwoty zabezpieczenia akcyzowego dla wyrobu energetycznego podwójnego zastosowania jakim jest toluen należy przyjąć stawkę wyższą, która jest właściwą w przypadku użycia toluenu jako paliwo i wynosi 1822 zł/1000 litrów.



Wniosek ORD-IN 700 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (t. j. z 2005 roku Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 26 stycznia 2009 roku (data wpływu 4.02.2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie szacowania wysokości składanego zabezpieczenia akcyzowego - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 4 lutego 2009 roku został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie szacowania wysokości składanego zabezpieczenia akcyzowego.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka jest podmiotem gospodarczym nabywającym wyrób akcyzowy w postaci toluenu o kodzie CN 2902 30 00. Na mocy obowiązujących przepisów toluen nabywany jest w procedurze zawieszającej i dostarczany do składu podatkowego Wnioskodawcy. Jako podmiot prowadzący skład podatkowy Spółka korzysta ze zwolnienia z obowiązku składania zabezpieczenia akcyzowego (podstawa: rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 1 marca 2004 roku w sprawie zwolnień z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego Dz. U. Nr 35 poz. 313) oraz korzysta ze zwolnienia z podatku akcyzowego z uwagi na przeznaczenie (podstawa: obwieszczenie Ministra Finansów z dnia 23 marca 2006 roku w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 72 poz. 500 § 14).

W chwili obecnej dla toluenu obowiązuje stawka akcyzy w wysokości 1882 zł za 1000 litrów. Określona stawka akcyzy wynika z faktu, iż toluen zgodnie z ustawą zaliczony jest do paliw silnikowych, olejów opałowych i gazów (podstawa: ustawa z dnia 23 stycznia 2004 roku o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29 poz. 257 art. 62).

Z dniem 1 marca 2009 roku wchodzi w życie nowa ustawa o podatku akcyzowym (ustawa z dnia 6 grudnia 2008 roku ogłoszona w Dz. U. Nr 3 poz. 11). W związku z tym Spółka zainteresowana jest interpretacją nowej ustawy, która wprowadza zmiany w powyżej poruszanej kwestii.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy w przypadku stawki akcyzy 0 zł będzie wymagane złożenie zabezpieczenia akcyzowego...


Zdaniem Wnioskodawcy w związku z faktem, iż dla toluenu będzie obowiązywać stawka akcyzy w wysokości 0 zł, to nie ma podstawy do wyliczenia wysokości ewentualnego podatku akcyzowego co wiąże się z brakiem możliwości określenia wysokości składanego zabezpieczenia akcyzowego.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 roku o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3 poz. 11), do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycjami CN 2901 i 2902. Natomiast zgodnie z treścią zawartą w ust. 2 omawianego przepisu ustawy, paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych.

Toluen klasyfikowany do kodu CN 2902 30 00 na mocy powyżej zaprezentowanego przepisu jest wyrobem energetycznym podlegającym opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. Z treści wniosku wynika, iż jest on przeznaczony do innych celów niż napędowe.

Zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 14 ustawy, w przypadku przeznaczenia toluenu jako paliwo silnikowe stawka wynosi 1822 zł/1000 litrów, natomiast w przypadku przeznaczenia wyrobu do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, na mocy ust. 2 tego przepisu stawka wynosi 0 zł.


Zatem odnosząc się do zagadnienia dotyczącego określenia wysokości zabezpieczenia akcyzowego dla toluenu, należy wskazać, iż zgodnie z art. 65 ust. 2 ustawy, właściwy naczelnik urzędu celnego ustala wysokość zabezpieczenia na poziomie równym:


  • wysokości zobowiązań podatkowych, gdy kwota ta może zostać dokładnie obliczona przy przyjmowaniu zabezpieczenia;
  • szacunkowej kwocie maksymalnej wynikającej z mogących powstać zobowiązań podatkowych.


Z powyższego wynika, iż zabezpieczenie generalne złożone przez podmiot prowadzący skład podatkowy powinno pokrywać jego zobowiązanie podatkowe w pełnej wysokości, obliczone lub oszacowane w kwocie maksymalnej wynikającej z zobowiązania podatkowego. W przypadku gdy jest przyjmowane zabezpieczenie generalne, którego wysokość może ulec zmianie z upływem czasu - co może mieć miejsce w przypadku zabezpieczenia przyszłych zobowiązań podatkowych podmiotu - wysokość takiego zabezpieczenia powinna być oszacowana przez niego na poziomie pozwalającym na pokrycie w każdym czasie jego zobowiązań podatkowych.

Celem złożenia zabezpieczenia akcyzowego jest bowiem zagwarantowanie zapłaty zarówno zobowiązań podatkowych wynikających z powstałego obowiązku podatkowego, jak i zobowiązań, które mogą dopiero powstać w sytuacjach określonych w ustawie np. nastąpi zmiana przeznaczenia wyrobu.

Zatem podmiot prowadzący skład podatkowy szacując wysokość składanego zabezpieczenia akcyzowego powinien uwzględnić również maksymalną kwotę zobowiązania podatkowego mogącego powstać z tego tytułu. Oznacza to, że podmiot prowadzący skład podatkowy jest obowiązany do złożenia zabezpieczenia akcyzowego pokrywającego zobowiązanie podatkowe mogące powstać z tego tytułu w maksymalnej wysokości.

Reasumując stwierdza się, iż w celu prawidłowego oszacowania kwoty zabezpieczenia akcyzowego dla wyrobu energetycznego podwójnego zastosowania jakim jest toluen należy przyjąć stawkę wyższą, która jest właściwą w przypadku użycia toluenu jako paliwo i wynosi 1822 zł/1000 litrów.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej – powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 roku Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj