Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-17/08/AZ
z 13 stycznia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-17/08/AZ
Data
2009.01.13



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
kasa rejestrująca
pamięć kasy rejestrującej


Istota interpretacji
obowiązek wykonania bezpłatnie odczytu pamięci kasy rejestrującej na żądanie właściwego organu skarbowego przez wykonującego serwis



Wniosek ORD-IN 602 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 października 2008r. (data wpływu 27 października 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku wykonania bezpłatnie odczytu pamięci kasy rejestrującej na żądanie właściwego organu skarbowego przez wykonującego serwis - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 października 2008r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku wykonania bezpłatnie odczytu pamięci kasy rejestrującej na żądanie właściwego organu skarbowego przez wykonującego serwis.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca, pełniąc rolę serwisu urządzeń fiskalnych został wezwany telefonicznie przez urzędnika skarbowego do wykonania bezpłatnie odczytu pamięci fiskalnej wyżej wymienionego urządzenia w terminie wskazanym przez urzędnika bez możliwości wskazania alternatywy. Termin przypadł na następny dzień roboczy. Urzędnik powołał się na przepis (podany w pkt 45 – tj. pkt 9 załącznika nr 7 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 lipca 2002r. w sprawie kryteriów) obligując do stawienia się w wyznaczonym czasie i miejscu w celu dokonania odczytu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Proszę o wyjaśnienie, czy w świetle obowiązującego prawa urzędnik skarbowy może wezwać serwis w dowolnym terminie i czasie w celu wykonania odczytu fiskalnego bądź innej operacyjnej czynności serwisowej... Czy wezwanie takie ma być nieodpłatne... Jaki jest zakres interwencji serwisu odnoszących się tego punktu...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgłoszenie potrzeby odczytu pamięci fiskalnej zawsze winno wychodzić od użytkownika (właściciela) urządzenia fiskalnego. W praktyce klient (właściciel) urządzenia zgłasza taka potrzebę odpowiedniemu serwisowi. Klient umawia termin odczytu z urzędem skarbowym i serwisem, ustalony zostaje termin i miejsce wykonania usługi. Usługa taka jeżeli nie mieści się w gwarancji urządzenia jest zawsze odpłatna.

Serwis interweniuje na wezwanie urzędu skarbowego wtedy gdy zostaje wykryta rozbieżność bądź nieprawidłowość w dokumentacji np. błąd zgłoszenia fiskalizacji ale nigdy gdy sprawa tyczy się operacji serwisowych (awaria, przegląd, odczyt itp.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnik dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych jest zobowiązany prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Stosownie do przepisów art. 111 ust. 6b ustawy o VAT, producenci krajowi i importerzy kas rejestrujących są obowiązani do uzyskania dla kas służących do prowadzenia ewidencji, o której mowa w ust. 1, potwierdzenia ministra właściwego do spraw finansów publicznych, że kasy te spełniają funkcje wymienione w ust. 6a oraz kryteria i warunki techniczne, którym muszą odpowiadać. Potwierdzenie wydaje się na czas określony i może być ono cofnięte w przypadku:

  1. wprowadzenia do obrotu kas rejestrujących niezgodnych z kryteriami i warunkami technicznymi, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz złożonymi dokumentami (w tym wzorcem kasy), o których mowa w ust. 9 pkt 2;
  2. niezorganizowania serwisu kas lub jego prowadzenia niezgodnie z warunkami, o których mowa w ust. 9 pkt 4;
  3. zakończenia działalności przez producenta krajowego lub importera kas;
  4. nieprzestrzegania innych warunków wynikających z przepisów wydanych na podstawie ust. 9.

Ponadto zgodnie z art. 111 ust. 6c ustawy o VAT, producenci krajowi i importerzy kas rejestrujących, którzy uzyskali potwierdzenie, o którym mowa w ust. 6b, są obowiązani do zorganizowania serwisu kas dokonującego między innymi przeglądów technicznych kas.

Jednocześnie w art. 111 ust. 9 pkt 4 ustawy zawarto upoważnienie dla ministra właściwego do spraw finansów publicznych do określenia w drodze rozporządzenia warunków zorganizowania i prowadzenia serwisu kas, mające znaczenie dla ewidencjonowania.

Stosownie do § 1 pkt 19 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 lipca 2002r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz. U. Nr 108, poz. 948 ze zm.), zwanym dalej rozporządzeniem, pod pojęciem serwisu kasy rejestrującej - rozumie się czynności obejmujące fiskalizację kas, ich naprawy i konserwacje oraz przeglądy prowadzone zgodnie z wymogami rozporządzenia.

Fiskalizacja kasy to jednokrotna i niepowtarzalna czynność inicjująca pracę modułu fiskalnego kasy z pamięcią fiskalną kasy, zakończona wydrukiem dobowego raportu fiskalnego (§ 1 pkt 11).

Natomiast w § 5 ust. 1 pkt 6 i 14 oraz ust. 2 pkt 2 rozporządzenia, ustawodawca zobowiązał podatników prowadzących ewidencje przy zastosowaniu kas rejestrujących, do wykonywania obowiązkowych przeglądów technicznych kasy przez właściwy serwis.

Z powyższego wynika, iż pod pojęciem serwisu kasy rejestrującej należy rozumieć ww. czynności tj. inicjacja pracy modułu fiskalnego kasy, wykonywanie przeglądów technicznych, naprawa i konserwacja kasy.

Jednakże w treści rozporządzenia ustawodawca wskazał również inne czynności do których wykonywania zobowiązany jest serwisant, a które wykraczają poza zakres wymienionej wyżej definicji.

Ustawodawca szczegółowo określając kryteria i warunki techniczne jakie musi spełniać używana przez podatnika kasa rejestrująca narzucił serwisowi jako przedstawicielowi producenta zadbanie o to, aby spełniała ona wskazane przez ustawodawcę wymagania i aby jej użytkownik mógł w pełni i prawidłowo realizować wynikające z rozporządzenia obowiązki dotyczące ewidencjonowania, tj. przede wszystkim dostosowanie kasy rejestrującej adekwatne do rodzaju prowadzonej przez użytkownika działalności poprzez dobór kasy o odpowiednich możliwościach oraz jej odpowiednie zaprogramowanie, które umożliwi drukowanie paragonów spełniających wszystkie wymagania określone w rozporządzeniu, sporządzanie raportów fiskalnych, prawidłowe przyporządkowanie stawek podatku do sprzedawanych towarów i usług itp.

Służby serwisowe obowiązane są do poinformowania naczelnika urzędu skarbowego o fiskalizacji kasy u podatnika w określonym terminie (§ 11 ust. 1 rozporządzenia) oraz do dołączenia do kasy rejestrującej książki kasy.

Ponadto zgodnie z zapisem § 5 ust. 8 powołanego rozporządzenia, zakończenie pracy w trybie fiskalnym przez każdą kasę lub wymiana pamięci fiskalnej kasy wymaga dokonania, z udziałem pracownika urzędu skarbowego, czynności określonych w załączniku nr 4 do rozporządzenia, czyli dokonania odczytu zawartości pamięci fiskalnej kasy rejestrującej przez użytkownika z udziałem uprawnionego serwisanta oraz urzędnika skarbowego.

W myśl § 11 ust. 3 ww. rozporządzenia, warunki wykonywania serwisu technicznego kas określa załącznik nr 7 do rozporządzenia.

Zgodnie z pkt 1, serwis techniczny kas rejestrujących może być wykonywany tylko na warunkach określonych w ww. załączniku. Za zorganizowanie serwisu gwarancyjnego i pogwarancyjnego oraz jego właściwe działanie odpowiedzialny jest producent (importer). Wykonywanie serwisu przez inne podmioty wymaga autoryzacji producenta (importera).

Do obowiązków wykonującego serwis wymienionych w powołanym załączniku należy m.in. dokonanie na zlecenie podatnika obowiązkowego przeglądu technicznego kasy, o którym mowa w § 5 ust. 1 pkt 6 i 14 oraz ust. 2 pkt 2 rozporządzenia.

Przeglądem należy objąć:

  1. stan wszystkich plomb kasy i zgodność ich z zapisem w książce kasy i dokumentacją serwisu,
  2. stan obudowy kasy,
  3. czytelność dokumentów fiskalnych drukowanych przez kasę,
  4. program kasy, jego wersję, zgodność z zapisami w książce kasy i dokumentacją serwisu,
  5. poprawność działania kasy, w szczególności w zakresie emisji dokumentów fiskalnych,
  6. poprawność działania wyświetlacza klienta,
  7. stan płyty głównej, pamięci fiskalnej i modułu fiskalnego co do zgodności z dokumentacją konstrukcyjną kasy, a wynik przeglądu wraz z zaleceniami należy wpisać do książki kasy.

Z powyższego wynika, iż pod pojęciem serwisu kasy rejestrującej należy rozumieć szereg czynności, które mają wpływ na prawidłowe działanie kasy oraz umożliwiają użytkownikowi realizację obowiązków wynikających z ww. rozporządzenia, w tym także m. in. dokonywanie odczytu pamięci kasy fiskalnej, o którym mowa w § 5 ust. 8 powołanego rozporządzenia.

Ewidencja obrotu i kwot podatku należnego prowadzona z zastosowaniem kas rejestrujących stanowi dowód, co do wysokości obrotu oraz kwot podatku należnego od dokonanych przez podatnika transakcji sprzedaży.

Funkcja jaką pełni kasa rejestrująca, powoduje, iż zarówno dla użytkownika jak i dla organów podatkowych niezwykle istotnym jest aby kasa funkcjonowała prawidłowo, była odpowiednio zabezpieczona, a przede wszystkim odzwierciedlała rzeczywisty przebieg realizowanych transakcji.

W świetle powyższego tak istotne jest prawidłowe wykonanie przez serwis obsługujący dane urządzenie wszystkich czynności mających wpływ na pracę urządzenia. Jednocześnie należy podkreślić, iż istotna rola serwisu technicznego obsługującego kasę polega nie tylko na tym, iż wyłącznie uprawniony serwisant może dokonywać niektórych czynności, lecz również z faktu, iż wykonujący serwis jest najbardziej kompetentną osobą, która może dokonywać wszelkich czynności związanych z kasą fiskalną bez obawy jej zepsucia lub np. dokonania nieprawidłowego odczytu pamięci. Tylko serwisant jest w stanie ocenić zakres możliwości kasy, rodzaj uszkodzenia lub przyczynę nieprawidłowego funkcjonowania. Te właśnie okoliczności powodują, iż w niektórych sytuacjach obecność wykonującego serwis może stać się niezbędna.

W pkt 9 załącznika określającego warunki dotyczące wykonywania serwisu technicznego kas rejestrujących, wskazano, iż wykonujący serwis musi niezwłocznie i bez opłaty interweniować na żądanie (wezwanie) właściwego organu skarbowego.

Z powyższego zapisu nie wynika jednoznacznie o jaki zakres interwencji chodzi ustawodawcy, jednakże należy przyjąć, iż biorąc pod uwagę czynności wykonywane w ramach serwisu kas rejestrujących w zakresie tym mieści również dokonanie odczytu pamięci kasy. Jednocześnie w przepisie tym wskazano, iż wykonujący serwis ma obowiązek interweniować na wezwanie właściwego organu skarbowego niezwłocznie, czyli w jak najkrótszym czasie (zaraz, natychmiast).

Należy podkreślić, iż organ skarbowy w toku prowadzonych czynności kontrolnych może napotykać na okoliczności, które uniemożliwią mu dokonanie odczytu samodzielnie, bądź z powodów technicznych bądź ze względu na odmowę współpracy przez kontrolowanego. Jak już wyjaśniono powyżej uprawniony serwisant jest osobą najbardziej kompetentną do dokonania prawidłowego odczytu kasy rejestrującej, a więc może wystąpić taka sytuacja, w której organ skarbowy w oparciu o ww. przepis zwróci się do wykonującego serwis danego urządzenia o interwencję w jak najkrótszym czasie, tj do dokonania m.in. odczytu pamięci fiskalnej lub innej czynności serwisowej.

Takie działanie organu skarbowego winno być jednak podyktowane wyjątkowymi okolicznościami, i w tym przypadku zarówno wykonujący serwis jak i organ skarbowy powinny wykazać wzajemne zrozumienie w kwestii ustalenia terminu.

Niemniej przepis wyraźnie wskazuje, iż serwis musi interweniować niezwłocznie i bez opłaty.

Należy jednak zaznaczyć, iż w przypadku dokonywania czynności nałożonych na użytkownika kasy przepisami rozporządzenia tj. między innymi:

  • dokonanie odczytu pamięci fiskalnej kasy z udziałem pracownika urzędu w przypadku zakończenia pracy w trybie fiskalnym przez każdą kasę lub wymiany pamięci fiskalnej (§ 5 ust. 8);
  • poddawania urządzenia obowiązkowemu przeglądowi technicznemu wykonywanemu przez właściwy serwis co 12 miesięcy (§ 5 ust. 1 pkt 6);
  • poddawania obowiązkowemu przeglądowi technicznemu kas, które zostały przez podatnika utracone a następnie odzyskane przed ich ponownym zastosowaniem do prowadzenia ewidencji (§ 5 ust. 1 pkt 14);
  • poddawania obowiązkowemu przeglądowi technicznemu kasy o której mowa w § 3 ust. 2 przez właściwy serwis nie rzadziej niż w terminach wymaganych, zgodnie z odrębnymi przepisami, dla taksometrów (§ 5 ust. 2 pkt 2);
  • naprawa wszelkich awarii lub dokonywanie konserwacji poza gwarancją,

zapłacić użytkownik kasy nie ma podstaw, żeby czynności te były wykonywane przez „serwis” nieodpłatnie.

Podsumowując należy stwierdzić, iż nie można uznać za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy, iż serwis interweniuje na wezwanie urzędu skarbowego wtedy gdy zostaje wykryta rozbieżność bądź nieprawidłowość w dokumentacji np. błąd zgłoszenia fiskalizacji ale nigdy gdy sprawa tyczy się operacji serwisowych (awaria, przegląd, odczyt itp.), bowiem dyspozycja przepisu zawartego w poz. 9 załącznika do rozporządzenia, zgodnie z którą wykonujący serwis musi niezwłocznie i bez opłaty interweniować na żądanie (wezwanie) właściwego organu skarbowego, w żaden sposób nie zawęża zakresu działania tego przepisu wyłącznie do wskazanych przez Wnioskodawcę czynności.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Z uwagi na fakt, że wniosek dotyczy zaistniałego stanu faktycznego interpretacja została udzielona w oparciu o przepisy obowiązujące do dnia 30 listopada 2008r. Jednocześnie nadmienia się, iż zmiany w podatku od towarów i usług obowiązujące od dnia 1 grudnia 2008r. nie mają wpływu na podjęte w niniejszej interpretacji rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44 -101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj