Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-964/08-4/AA
z 17 lutego 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB1/415-964/08-4/AA
Data
2009.02.17



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zryczałtowany podatek dochodowy --> Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych --> Wyłączenia w ryczałcie od przychodów ewidencjonowanych


Słowa kluczowe
działalność gospodarcza
opodatkowanie dochodów
ryczałty


Istota interpretacji
Czy od 2009 roku jako mały podatnik Wnioskodawca może zmienić formę opodatkowania na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych?



Wniosek ORD-IN 500 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 25 listopada 2008 r. (data wpływu 26 listopada 2008 r.), uzupełnionym w dniu 17 grudnia 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie wyboru formy opodatkowania – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 26 listopada 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie wyboru formy opodatkowania.


Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy Ordynacji podatkowej, w związku z czym pismem z dnia 10 grudnia 2008 r., znak ILPB1/415-964/08-2/AA, na podstawie art. 169 § 1 tej ustawy wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia bez rozpatrzenia.


Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 12 grudnia 2008 r., a w dniu 17 grudnia 2008 r. wniosek uzupełniono o brakujące informacje.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie przetwórstwa metali szlachetnych na biżuterię oraz obrót tą biżuterią jak również kupno i handel biżuterią z metali szlachetnych. Wnioskodawca zajmuje się również kupnem złomu metali szlachetnych do przerobu.

Zainteresowany informuje, iż świadczy usługi dla ludności w zakresie napraw biżuterii oraz wyrobu z powierzonego materiału metali szlachetnych, sprzedaż zegarków i upominków. Obecnie działalność Wnioskodawcy opodatkowana jest podatkiem liniowym i prowadzona jest podatkowa księga przychodów i rozchodów. Zainteresowany informuje, że w 2008 roku obrót z ww. działalności gospodarczej nie przekroczy nawet połowy kwoty 150.000 euro.

Wnioskodawca podaje następujące symbole PKWiU świadczonych usług:

52.73.usługi w zakresie napraw zegarków i biżuterii,

36.22 produkcja wyrobów jubilerskich i podobnych, gdzie indziej niesklasyfikowanych,

52.48. usługi w zakresie handlu artykułów nieżywnościowych w wyspecjalizowanych sklepach, gdzie indziej niesklasyfikowanych.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy od 2009 roku Wnioskodawca jako mały podatnik może zmienić formę opodatkowania na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych...

Zdaniem Wnioskodawcy, może zmienić formę opodatkowania na ryczałt ewidencjonowany z działalności wymienionej w art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych rzez osoby fizyczne.

Wnioskodawca informuje, że spełnia warunek art. 6 ust. 4 pkt 1, tj. w roku podatkowym 2008 przychody nie przekroczą 150.000 euro, jak również nie korzystał z opodatkowania w formie karty podatkowej.

Wnioskodawca jest małym przedsiębiorcą i nie jest w stanie osiągnąć przychodów w kwocie 150.000 euro, a tym bardziej ją przekroczyć. Działalność Zainteresowany prowadzi samodzielnie i nie zatrudnia pracowników.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do treści art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 1998 r. Nr 144, poz. 930 ze zm.), opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych.


W myśl art. 6 ust. 4 ww. ustawy podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

  1. w roku poprzedzającym rok podatkowy:
    nbspnbsp a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 150 000 euro, lub
    nbspnbsp b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 150 000 euro,
  2. rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

Zatem w sytuacji kiedy przychody z prowadzonej działalności gospodarczej za 2008 rok nie przekroczą 150.000 euro, Wnioskodawca może jako formę opodatkowania wybrać ryczałt ewidencjonowany.

Jednocześnie tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e) cytowanej ustawy opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem ust. 1b nie stosuje się do podatników osiągających w całości lub w części przychody z tytułu świadczenia usług wymienionych w załączniku Nr 2 do ustawy „Wykaz usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług”.

Ze złożonego wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest opodatkowany zgodnie z art. 30c ust. 1 ww. ustawy i prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów. W związku z niskimi obrotami zamierza zmienić formę opodatkowania na ryczałt ewidencjonowany.

Zainteresowany podaje, że usługi jakie świadczy są sklasyfikowane pod następującymi symbolami PKWiU: 52.73, 36.22 oraz 52.48.

W związku z powyższym usługi wymienione przez Wnioskodawcę sklasyfikowane pod ww. symbolami PKWiU nie są wyłączone z opodatkowania w formie ryczałtu ewidencjonowanego na mocy ww. art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Mając na uwadze przedstawione powyżej informacje oraz powołane przepisy prawa należy uznać, iż Wnioskodawca prowadząc działalność gospodarczą w zakresie usług, których świadczenie nie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług oraz po spełnieniu warunku wynikającego z art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne –może na 2009 rok zmienić formę opodatkowania i wybrać ryczałt ewidencjonowany.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj