Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-1017/12-2/EL
z 21 stycznia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 20.11.2012 r. (data wpływu 26.11.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów z tytułu pełnienia funkcji dyrektora w spółce z siedzibą w Zjednoczonych Emiratach Arabskich – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 26.11.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów z tytułu pełnienia funkcji dyrektora w spółce z siedzibą w Zjednoczonych Emiratach Arabskich.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawczyni posiada stałe miejsce zamieszkania i ośrodek interesów życiowych w Polsce i podlega opodatkowaniu od całości swoich dochodów w Polsce. Jednocześnie Wnioskodawczyni nie posiada w żadnym innym państwie poza Polską stałego miejsca zamieszkania oraz ośrodka interesów życiowych.

Na mocy uchwały Zgromadzenia Wspólników Wnioskodawczyni pełni funkcję dyrektora (dalej: „Dyrektor”) w organie zarządzającym spółki kapitałowej z siedzibą w Zjednoczonych Emiratach Arabskich (dalej: „Spółka”). Spółka ma siedzibę w Zjednoczonych Emiratach Arabskich i jest rezydentem podatkowym Zjednoczonych Emiratów Arabskich (podlega opodatkowaniu w Zjednoczonych Emiratach Arabskich od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania), z zastrzeżeniem przepisów umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których Zjednoczone Emiraty Arabskie są stroną.

Wnioskodawczyni będzie otrzymywała wynagrodzenie oraz inne należności i świadczenia związane z pełnieniem tej funkcji. Jednocześnie Wnioskodawczyni nie będzie pozostawała ze Spółką w stosunku pracy, zlecenia, o dzieło, ani w jakimkolwiek innym stosunku prawnym lub faktycznym, na podstawie którego mogłaby pełnić funkcję Dyrektora w Spółce i otrzymywać z tego tytułu wynagrodzenie. Wszelkie wyżej opisane i pełnione przez Wnioskodawcę funkcje jako Dyrektor, mają wyłączną podstawę prawną w statucie Spółki i uchwale wspólników. Wnioskodawczyni może jednocześnie otrzymać wynagrodzenie z tytułu pełnienia funkcji członka rady nadzorczej lub członka zarządu w spółce z siedzibą na terenie Polski. Ponadto Wnioskodawczyni prowadzi dodatkowo pozarolniczą działalność gospodarczą opodatkowaną zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej :”ustawa o ZPD”).


W związku z powyższym zadano następujące pytania:


  1. Czy wynagrodzenie, które Wnioskodawczyni ma otrzymywać na podstawie uchwały Zgromadzenia Wspólników Spółki z tytułu wykonywania obowiązków dyrektora Spółki oraz inne należności i świadczenia związane z pełnieniem funkcji dyrektora przysługujące Wnioskodawczyni na podstawie umowy spółki będą opodatkowane wyłącznie w Zjednoczonych Emiratach Arabskich ?
  2. Czy w Polsce wynagrodzenia, należności i inne świadczenia wymienione w pytaniu nr 1 będą miały wpływ wyłącznie na ustalenie efektywnej stopy procentowej podatku dochodowego od osób fizycznych, według której będą opodatkowane inne dochody podlegające w Polsce opodatkowaniu tym podatkiem na zasadach ogólnych, tzn. na podstawie art. 27 ust. 1 Ustawy o PDOF - jeżeli takie wystąpią?

Zdaniem Wnioskodawcy:


Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

W myśl art. 3 ust. 1a pkt 1 ustawy o PDOF za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych). Jako że Wnioskodawczyni posiada ośrodek interesów życiowych wyłącznie w Polsce, nie ulega wątpliwości że Wnioskodawczyni na gruncie polskich przepisów jest osobą mającą rezydencję podatkową wyłącznie w Polsce i podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Jednakże, stosownie do art. 4a ustawy o PDOF, przepisy art. 3 ust. 1, 1 a, 2a i 2b tej ustawy stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczypospolita Polska.

W związku z uzyskiwaniem przez Wnioskodawczynię wynagrodzenia z tytułu pełnienia obowiązków Dyrektora w Spółce, do przychodów z tego tytułu winien mieć zastosowanie art. 19 w związku z art. 24 Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Zjednoczonych Emiratów Arabskich w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylania się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu z dnia 31 stycznia 1993 r. (Dz. U. z 1994 r. Nr 81 , poz.373) , (dalej: „UPO”).

Zgodnie z treścią art. 19 UPO, wynagrodzenia i inne podobne należności, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie otrzymuje z tytułu członkostwa w zarządzie, radzie nadzorczej lub w innym podobnym organie spółki mającej siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie. Zakres regulacji art. 19 UPO obejmuje zdaniem Wnioskodawczyni także przychody otrzymywane w związku z pełnieniem funkcji zarządczych w spółkach. Oznacza to, że wynagrodzenie Dyrektora, które będzie otrzymywała Wnioskodawczyni z tytułu członkostwa w zarządzie spółki z siedzibą w Zjednoczonych Emiratach Arabskich będzie opodatkowany w Zjednoczonych Emiratach Arabskich.

Natomiast w celu zapobieżenia podwójnego opodatkowania tego dochodu (tj. wynagrodzenia Dyrektora) w Polsce należy zastosować metodę o której mowa w art. 24 ust 1 lit. a) UPO - tj. metodę wyłączenia z progresją. Zgodnie z tym przepisem, jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód lub posiada majątek, który zgodnie z postanowieniami niniejszej umowy może być opodatkowany w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, to Polska zwolni, z uwzględnieniem postanowień punktu b), taki dochód lub majątek od opodatkowania, lecz może przy obliczaniu kwoty podatku od pozostałego dochodu lub majątku tej osoby zastosować stawkę podatkową, która byłaby zastosowana, gdyby dochód zwolniony od opodatkowania w powyższy sposób nie był tak właśnie zwolniony od opodatkowania. Jak wskazano wyżej, przepisy UPO wskazują, że jeżeli rezydent Polski osiąga dochód, który zgodnie z postanowieniami UPO może być opodatkowany w Zjednoczonych Emiratach Arabskich to Polska będzie zwalniać taki dochód do opodatkowania. Należy tu zauważyć, iż na powyższe traktowanie tj. zwolnienie w całości od opodatkowania omawianego wynagrodzenia w Polsce nie może mieć żadnego wpływu sposób faktycznego jego opodatkowania w Zjednoczonych Emiratach Arabskich (np. tego, czy w Zjednoczonych Emiratach Arabskich jest pobierany podatek dochodowy od osób fizycznych).

Z kolei postanowienia w UPO stwierdzające, że danego rodzaju dochód może podlegać opodatkowaniu w państwie źródła nie oznacza, że podatnik czy organ podatkowy mogą wybrać państwo, w którym opodatkują taki dochód i zapłacony zostanie podatek. Postanowienie to wskazuje natomiast, że państwo źródła ma prawo opodatkować dany dochód. W tym przypadku Zjednoczone Emiraty Arabskie mają prawo skorzystać z przysługującego im prawa do opodatkowania powstającego w nim dochodu, bądź nie skorzystać - odpowiednio regulując tę kwestię w swoich wewnętrznych przepisach. Sposób, w jaki Zjednoczone Emiraty Arabskie poddają opodatkowaniu wynagrodzenie Wnioskodawczyni z tytułu pełnienia opisanych funkcji w spółce z siedzibą w Zjednoczonych Emiratach Arabskich nie wpłynie na sytuację Wnioskodawcy na gruncie polskiej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast żaden sposób regulacji opodatkowania wynagrodzenia dyrektorów przyjęty w Zjednoczonych Emiratach Arabskich nie wyklucza zastosowania metody unikania podwójnego opodatkowania przewidzianej w UPO w Polsce.

Nie ma bowiem możliwości wykluczenia zastosowania metody unikania podwójnego opodatkowania (metody wyłączenia z progresją) przewidzianej stosowną umową. Oznacza to, iż dochód uzyskany przez Wnioskodawczynię z tytułu pełnienia opisanych funkcji w zarządzie Spółki z siedzibą w Zjednoczonych Emiratach Arabskich będzie w całości zwolniony z opodatkowania w Polsce niezależnie od jego opodatkowania/zwolnienia w Zjednoczonych Emiratach Arabskich zgodnie z wewnętrznymi zasadami przyjętymi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Jednocześnie, jeżeli Wnioskodawczyni uzyska w danym roku podatkowym dochody podlegające opodatkowaniu w Polsce na zasadzie skali podatkowej tj. zgodnie z art. 27 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to dochód uzyskany w Zjednoczonych Emiratach Arabskich będzie uwzględniony dla potrzeb obliczenia efektywnej stawki podatku od pozostałego dochodu podlegającego opodatkowaniu w Polsce (tj. z wyłączeniem dochodów opodatkowanych zgodnie z Ustawą o ZPD).

W konsekwencji uzyskane dochody w Zjednoczonych Emiratach Arabskich będą miały wpływ na opodatkowanie Wnioskodawczyni w Polsce na zasadach określonych w art. 27 ust. 8 Ustawy o PDOF. Zgodnie bowiem z art. 27 ust. 8 Ustawy o PDOF jeżeli podatnik, mający miejsce zamieszkania na terytorium Polski oprócz dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach ogólnych będzie osiągał również dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych - podatek określa się w następujący sposób:

  1. do dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym dodaje się dochody zwolnione od tego podatku od sumy tych dochodów oblicza się podatek według skali określanej w ust. 1,
  2. ustala się stopę procentową tego podatku do tak obliczonej sumy dochodów,
  3. ustaloną zgodnie z pkt 2 stopę procentową stosuje się do dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Reasumując, uzyskiwane przez Wnioskodawczynię wynagrodzenie i inne należności z tytułu pełnienia funkcji dyrektora spółki z siedzibą w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, przy jednoczesnym uzyskiwaniu innych dochodów podlegających opodatkowaniu w Polsce podatkiem dochodowym, będą opodatkowane tylko w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Natomiast na Wnioskodawczyni będzie spoczywał obowiązek rozliczenia całości dochodów w Polsce na zasadach określanych w ww. art. 27 ust. 8 Ustawy o PDOF.

Ponadto w myśl art. 3 Ustawy o ZPD przychodów (dochodów) opodatkowanych w formach zryczałtowanych nie łączy się z przychodami (dochodami) z innych źródeł podlegającymi opodatkowaniu na podstawie ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem dochody osiągnięte z tytułu pełnienia funkcji dyrektora w Spółce mającej siedzibę w Zjednoczonych Emiratach Arabskich (jak również każde inne dochody uzyskane na terytorium państwa, z którym zawarta umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania przewiduje metodę wyłączenia z progresją) nie mogą mieć wpływu na opodatkowanie w formach zryczałtowanych dochodów z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej.

Z kolei art. 24 ust. 1 lit, a) UPO przewiduje, że jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód, który może być opodatkowany w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, to Polska będzie zwalniać taki dochód z opodatkowania.


W świetle powyższego, otrzymywane przez Wnioskodawczynię wynagrodzenie z tytułu pełnienia funkcji Dyrektora, powinno podlegać zwolnieniu od podatku dochodowego w Polsce.


W przedmiotowej sprawie nie ma wątpliwości, że do wynagrodzenia wypłacanego przez Spółkę będą miały zastosowanie postanowienia UPO.


Wynika to wprost z treści Ustawy o PDOF, która nakazuje stosować przepisy wprowadzające nieograniczony obowiązek podatkowy, z uwzględnieniem umów w sprawie zapobiegania podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Polska. Ponieważ część dochodów Wnioskodawczyni będzie osiągała w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, ich opodatkowanie musi zostać dokonane z uwzględnieniem przepisów UPO. Postanowienia art. 19 UPO wskazują, że ma on zastosowanie do wynagrodzeń dyrektorów i innych podobnych należności, które rezydent Umawiającego się Państwa „osiąga z tytułu członkostwa w zarządzie, radzie nadzorczej lub w innym podobnym organie spółki mającej siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie”. Literalna wykładnia tego artykułu prowadzi do wniosku, że wynagrodzenia Dyrektorów (i inne podobne należności) osiągane z tytułu członkostwa w organie takim jak zarząd Spółki będą podlegały jego regulacji. Dodatkowo, przepisy UPO wskazują, że jeżeli rezydent Polski osiąga dochód, który zgodnie z postanowieniami UPO może być opodatkowany w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, to Polska będzie zwalniać taki dochód do opodatkowania. Wynagrodzenia Dyrektorów, choć mogłyby być opodatkowane w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, korzystają tam ze zwolnienia od podatku dochodowego. Nie wpływa to jednak na zmianę kategorycznie sformułowanej dyspozycji adresowanej do Polski, która nakazuje zwolnić z opodatkowania dochody uzyskane w Zjednoczonych Emiratach Arabskich w sytuacji, gdy mogą te dochody zostać opodatkowane w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, Nie oznacza to jednak, że muszą zostać faktycznie opodatkowane w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Zdaniem Wnioskodawczyni, Zjednoczone Emiraty Arabskie mogą nawet stosować zwolnienie tych dochodów z opodatkowania i pozostanie to bez wpływu na zastosowanie zwolnienia z opodatkowania tych dochodów w Polsce. Reasumując, wynagrodzenie otrzymywane przez Wnioskodawczynię w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, ponieważ może być tam opodatkowane, musi zostać w Polsce zwolnione z opodatkowania.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14 c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 poz. 270 ze zm). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj