Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1-443-1295/08-4/BS
z 3 października 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1-443-1295/08-4/BS
Data
2008.10.03



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy


Słowa kluczowe
działalność
działalność gospodarcza
działalność pożytku publicznego
działalność statutowa
stowarzyszenia


Istota interpretacji
Działalność pożytku publicznego prowadzona przez Stowarzyszenie w formie określonej w art. 6, 7 i 8 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie jak również działalność pożytku publicznego prowadzona przez Stowarzyszenie w formie określonej w art. 9 tejże ustawy podlega przepisom ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług i zobowiązany jest stosować do całości prowadzonej działalności gospodarczej przepisy ustawy o podatku od towarów i usług.



Wniosek ORD-IN 526 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia, przedstawione we wniosku z dnia 30.06.2008 r. (data wpływu 07.07.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania działalności pożytku publicznego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 07.07.2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania działalności pożytku publicznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Stowarzyszenie jest organizacją pożytku publicznego, posiadającą osobowość prawną, wpisaną do Krajowego Rejestru Sądowego. Statutową działalnością Stowarzyszenia jest udzielanie społecznej pomocy osobom chorym oraz innym osobom potrzebującym, a w szczególności osobom niepełnosprawnym z zaburzeniami psychicznymi. W ramach działalności statutowej Stowarzyszenie prowadzi:

  • Środowiskowy Dom Samopomocy,
  • Warsztat Terapii Zajęciowej,
  • Mieszkania chronione,

oraz realizuje różne inne formy profilaktyki i rehabilitacji dla osób niepełnosprawnych i innych osób potrzebujących pomocy.

Statutową działalność Stowarzyszenie prowadzi w oparciu o przepisy ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. nr 96 z dnia 29.05.2003 r. z późn. zm.), w formach przewidzianych w ustawie, określonych w art. 6, 7, 8 i 9 ustawy tj. działalność nieodpłatną pożytku publicznego i działalność odpłatną pożytku publicznego.

Zgodnie z art. 6 ustawy Stowarzyszenie prowadząc działalność określoną w ustawie jako nieodpłatną i odpłatną pożytku publicznego, nie prowadzi działalności gospodarczej.

Powoduje to, że na mocy ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. nr 54 poz. 535 z późn. zm.) art. 15 ust. 1, Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Jedną z form działalności prowadzonej przez Stowarzyszenie jest działalność odpłatna pożytku publicznego określona w art. 9 ustawy jako działalność gospodarcza, która charakteryzuje się tym, że nastawiona jest na uzyskanie dochodu wykorzystanego następnie jako środki własne do prowadzenia działalności statutowej pomocy społecznej. Ta część działalności pożytku publicznego Stowarzyszenia spełnia wymogi art. 15 ust 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług i podlega rozliczeniu w zakresie podatku VAT. Ustawa o organizacjach pożytku publicznego i o wolontariacie wymaga (art. 9 ust 3 oraz art. 10 ust. 1 i 2) aby poszczególne formy działalności nie dotyczyły tego samego przedmiotu działania i były rachunkowo wyodrębnione w stopniu umożliwiającym określenie przychodów, kosztów i wyników, z zastosowaniem przepisów ustawy o rachunkowości. Stowarzyszenie spełnia te wymogi.

W szczególności w zakresie wyodrębniania działalności odpłatnej pożytku publicznego podlegającej przepisom ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Stowarzyszenie nalicza podatek należny oraz odlicza podatek naliczony od podatku należnego i ustala zobowiązanie w zakresie podatku VAT tylko od wyodrębnionej części działalności odpłatnej pożytku publicznego i o wolontariacie, podlegającej przepisom ustawy o podatku od towarów i usług. Do pozostałej części działalności Stowarzyszenie nie stosuje przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

W ramach statutowej działalności nieodpłatnej pożytku publicznego Stowarzyszenie prowadzi Warsztat Terapii Zajęciowej w skrócie WTZ. Działalność WTZ określa ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 1997 r. nr 123 poz. 776 z późn. zm.) oraz rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki społecznej z dnia 25 marca 2007 r. w sprawie warsztatów terapii zajęciowej (Dz. U. z dnia 15 kwietnia 2007 r.)

WTZ jest wyodrębnioną organizacyjnie i finansowo częścią Stowarzyszenia stwarzającą, zgodnie z postanowieniami ustawy, osobom niezdolnym do podjęcia pracy, możliwość rehabilitacji społecznej i zawodowej w zakresie pozyskania lub przywracania umiejętności niezbędnych do podjęcia zatrudnienia.

Jednym z elementów programu terapii zajęciowej jest wykonywanie przedmiotów.

Część z tych przedmiotów ma charakter użytkowy i jest sprzedawana przez osoby niepełnosprawne na specjalnie zorganizowanych kiermaszach.

Środki finansowe ze sprzedaży przedmiotów gromadzone są na wyodrębnionym rachunku bankowym i wydatkowane (p. 10 ust. 2 rozporządzenia) na integrację społeczną osób niepełnosprawnych uczestników warsztatu. Od sprzedawanych przedmiotów Stowarzyszenie nie nalicza i nie odprowadza podatku należnego VAT.

Zakupy materiałów i usług na potrzeby WTZ, w tym materiały, służące do terapii zajęciowej, przyjmowane są w wartości brutto.

Wartość materiałów zużytych do terapii wynosiła w 2007 r. … zł. a wartość sprzedanych przedmiotów użytkowych … zł. W 2007 r. Stowarzyszenie zakupiło na potrzeby WTZ, z dofinansowaniem ze środków PFRON samochód osobowy. Zakup samochodu, podobnie jak zakup materiałów i usług dla WTZ został rozliczony w całości brutto i w takiej wartości został przyjęty do ewidencji środków trwałych

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy przedstawiony we wniosku sposób rozliczania działalności, pożytku publicznego prowadzonej przez Stowarzyszenie, w oparciu o ustawę z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. nr 96 z dnia 29.05.2003 r. z późn. zm.) jest właściwy w zakresie stosowania przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w szczególności:

  1. Czy działalność pożytku publicznego prowadzona w formie określonej w art. 6, 7 i 8 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie nie podlega przepisom ustawy o podatku od towarów i usług ...
  2. Czy działalność pożytku publicznego prowadzona w formie określonej w art. 9 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie podlega przepisom ustawy o podatku od towarów i usług ...


Zdaniem Wnioskodawcy:

  1. Działalność pożytku publicznego prowadzona przez Stowarzyszenie w formie określonej w art. 6, 7 i 8 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie nie podlega przepisom ustawy o podatku od towarów i usług.
  2. Działalność pożytku publicznego prowadzona przez Stowarzyszenie w formie określonej w art. 9 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie podlega przepisom ustawy o podatku od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług( Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ww. ustawy działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 5 ust. 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega, co do zasady odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust.1 ww. ustawy rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie z podatku.

I tak, stosownie do zapisu art. 43 ust. ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy.

W załączniku nr 4 pod pozycją 10 jako zwolnione z opodatkowania wymienione zostały „Usługi świadczone przez organizacje członkowskie, gdzie indziej niesklasyfikowane (wyłącznie statutowe)” - PKWiU 91.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Stowarzyszenie jest organizacją pożytku publicznego, posiadającą osobowość prawną, wpisaną do Krajowego Rejestru Sądowego, nr wpisu KRS xxx.

Statutową działalność Stowarzyszenie prowadzi w oparciu o przepisy ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. nr 96 z dnia 29.05.2003 r. z późn. zm.), w formach przewidzianych w ustawie, określonych w art. 6, 7, 8 i 9 ustawy tj. działalność nieodpłatną pożytku publicznego i działalność odpłatną pożytku publicznego. Zgodnie z art. 6 ustawy Stowarzyszenie prowadząc działalność określoną w ustawie jako nieodpłatną i odpłatną pożytku publicznego, nie prowadzi działalności gospodarczej.

Według Wnioskodawcy, powoduje to, że na mocy ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. nr 54 poz. 535 z późn. zm.) art. 15 ust. 1, Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Jedną z form działalności prowadzonej przez Stowarzyszenie jest działalność odpłatna pożytku publicznego określona w art. 9 ustawy jako działalność gospodarcza, która charakteryzuje się tym, że nastawiona jest na uzyskanie dochodu wykorzystanego następnie jako środki własne do prowadzenia działalności statutowej pomocy społecznej. Stowarzyszenie spełnia wymogi określone w art. 9 ust 3 oraz art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o organizacjach pożytku publicznego i o wolontariacie aby poszczególne formy działalności nie dotyczyły tego samego przedmiotu działania i były rachunkowo wyodrębnione w stopniu umożliwiającym określenie przychodów, kosztów i wyników, z zastosowaniem przepisów ustawy o rachunkowości.

W zakresie wyodrębniania działalności odpłatnej pożytku publicznego podlegającej przepisom ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług Stowarzyszenie nalicza podatek należny oraz odlicza podatek naliczony od podatku należnego i ustala zobowiązanie w zakresie podatku VAT tylko od wyodrębnionej części działalności odpłatnej pożytku publicznego i o wolontariacie, podlegającej przepisom ustawy o podatku od towarów i usług. Do pozostałej części działalności Stowarzyszenie nie stosuje przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 6 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 ze zm.) statutowa działalność organizacji pozarządowej oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3, w części obejmującej działalność pożytku publicznego, nie jest, z zastrzeżeniem art. 9 ust. 1, działalnością gospodarczą w rozumieniu przepisów Prawa działalności gospodarczej i może być prowadzona jako działalność nieodpłatna lub jako działalność odpłatna.

Stosownie do art. 9 działalność odpłatna pożytku publicznego organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 stanowi działalność gospodarczą, jeżeli:

  1. wynagrodzenie o którym mowa w art. 8 ust. 1, jest w odniesieniu do działalności danego rodzaju wyższe od tego, jakie wynika z kalkulacji bezpośrednich kosztów tej działalności, lub
  2. wynagrodzenie osób fizycznych z tytułu zatrudnienia przy wykonywaniu statutowej działalności nieodpłatnej oraz działalności odpłatnej przekracza 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w sektorze przedsiębiorstw ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za rok poprzedni.


Mając na uwadze powyższe przepisy oraz okoliczności przedstawione we wniosku, stwierdzić należy, iż ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie odnosi się do definicji działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 19 listopada 1999 r. Prawo działalności gospodarczej. Ustawa ta została uchylona z dniem 21.08.2004 r. ustawą z dnia 02 lipca 2004 r. Przepisy wprowadzające ustawę o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 173, poz. 1808). Zatem ustawa o działalności pożytku publicznego i wolontariacie odnosi się do definicji działalności gospodarczej w rozumieniu obecnie obowiązującej ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. Nr 173, poz. 1807 ze zm.).

Należy zauważyć, iż definicja działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, różni się od definicji działalności gospodarczej zawartej w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. O ile w pierwszym przypadku jednym z warunków jest jej prowadzenie w celu zarobkowym, to już w drugim przypadku, definicja ta tego warunku nie zawiera, bowiem zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Zatem według ww. definicji zarówno działalność pożytku publicznego prowadzona przez Stowarzyszenie w formie określonej w art. 6, 7 i 8 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie jak również działalność pożytku publicznego prowadzona przez Stowarzyszenie w formie określonej w art. 9 tejże ustawy podlega przepisom ustawy o podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług i zobowiązany jest stosować do całości prowadzonej działalności gospodarczej przepisy ustawy o podatku od towarów i usług.

Podkreślić jednak należy, że w odniesieniu do działalności statutowej wykonywanej przez Stowarzyszenie, jeżeli jest ona sklasyfikowana w grupowaniu PKWiU 91, korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT w związku z pozycją 10 Załącznika Nr 4 tej ustawy.

W pozostałych przypadkach zastosowanie znajdą ogólne zasady opodatkowania podatkiem VAT.

Na podstawie art. 8 ust. 3 ustawy o VAT usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystycznych, o których mowa w art. 119.

Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o VAT jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU). Zgodnie z § 2 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 89, poz. 844 ze zm.), do celów podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług, o której mowa w § 3, tj. wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.), nie dłużej jednak niż do 31 grudnia 2008 r.

Obowiązek prawidłowego zaklasyfikowania świadczonej usługi do właściwego grupowania statystycznego spoczywa wyłącznie na wykonawcy usługi, w przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania wyrobu lub usługi według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług podatnik może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do uprawnionego organu statystycznego – Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj