Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-126/08/BJ
z 27 lutego 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/1/415-126/08/BJ
Data
2009.02.27


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Pojęcie przychodu


Słowa kluczowe
informacja podatkowa
obowiązek płatnika
przychody z innych źródeł
spółdzielnie mieszkaniowe


Istota interpretacji
Czy na gruncie obecnych uwarunkowań prawnych różnica pomiędzy wartością rynkową, z której następuje rozliczenie a wartością zwaloryzowanego wkładu mieszkaniowego stanowi przysporzenie majątkowe dla osoby uprawnionej oraz czy powstały dochód podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, a tym samym rodzi dla spółdzielni obowiązek ujawnienia go w informacji PIT 8C?



Wniosek ORD-IN 819 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni Mieszkaniowej przedstawione we wniosku z dnia 11 grudnia 2008r. (data wpływu do tut. Biura – 12 grudnia 2008r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu członka spółdzielni (w przypadku wygaśnięcia lokatorskiego prawa do zajmowanego mieszkania) wynikającego z różnicy między wartością rynkową mieszkania a zwaloryzowanym wkładem mieszkaniowym – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 grudnia 2008r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu członka spółdzielni (w przypadku wygaśnięcia lokatorskiego prawa do zajmowanego mieszkania) wynikającego z różnicy między wartością rynkową mieszkania a zwaloryzowanym wkładem mieszkaniowym.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W związku z wygaśnięciem lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego spółdzielnia mieszkaniowa rozliczyła osobę uprawnioną zgodnie z art. 11 ust. 2, ust. 21, ust. 24 ustawy z dnia 15 grudnia 200r. o spółdzielniach mieszkaniowych, z uwzględnieniem nowelizacji tej ustawy z dnia 14 czerwca 2007r. Zgodnie z zapisami przywołanej ustawy rozliczenie następuje z wartości rynkowej lokalu, jednak nie większej od kwoty, jaką spółdzielnia uzyska od osoby obejmującej lokal w wyniku przetargu przeprowadzonego przez spółdzielnię zgodnie z postanowieniami statutu. Z wartości rynkowej potrąca się kwoty według tytułów ściśle określonych w art. 11 ust. 22 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, zatem katalog tytułów, które spółdzielnia może potrącić jest zamknięty. Różnica pomiędzy wartością rynkową a sumą potrąceń wypłacana jest uprawnionej osobie fizycznej. Sposób rozliczenia diametralnie uległ zmianie w związku ze wskazaną powyżej nowelizacją ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych. Rozliczenie według stanu prawnego sprzed wejścia w życie noweli ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych odbywało się nie, jak obecnie, z wartości rynkowej, ale z wartości zwaloryzowanego czyli urealnionego na dzień rozliczenia, wkładu mieszkaniowego. Wnioskodawca dodał, iż prawo lokatorskie, w przeciwieństwie do własnościowego prawa do lokalu, nie jest prawem majątkowym, rzeczowym, jest niezbywalne – nie może być sprzedane, ani dziedziczone, nie podlega egzekucji sądowej i wygasa z chwilą ustania członkostwa w spółdzielni mieszkaniowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy na gruncie obecnych uwarunkowań prawnych różnica pomiędzy wartością rynkową, z której następuje rozliczenie a wartością zwaloryzowanego wkładu mieszkaniowego stanowi przysporzenie majątkowe dla osoby uprawnionej oraz czy powstały dochód podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, a tym samym rodzi dla spółdzielni obowiązek ujawnienia go w informacji PIT-8C...

Zdaniem wnioskodawcy, ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych zwalnia w art. 21 ust. 1 pkt 50 „przychody otrzymane w związku ze zwrotem udziałów lub wkładów do spółdzielni (…)”. Wobec powyższego zwolnieniu podlega jedynie przychód do wysokości zwaloryzowanego wkładu mieszkaniowego, brak jest natomiast klarownych i jednoznacznych regulacji w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, co do wartości wynikającej z różnicy pomiędzy wartością rynkową a wartością zwaloryzowanego wkładu mieszkaniowego. Pewnej analogii sytuacyjnej, czy też raczej intencji ustawodawcy, można zdaniem wnioskodawcy doszukać się w odniesieniu do sytuacji przeniesienia własności lokalu z lokatorskiego prawa na odrębną własność, po wejściu w życie ustawy z dnia 14 czerwca 2007r. o zmianie ustawy o spółdzielniach oraz o zmianie niektórych innych ustaw ((Dz. U. Nr 125, poz. 873), gdzie ustawodawca uznał dochód członka wynikający z różnicy między wartością rynkową lokalu, a zwaloryzowaną wartością wkładu mieszkaniowego, jako niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem dochodowym – Komunikat Ministerstwa Finansów z dnia 24 stycznia 2008r. sygn. DD3/033/5/IMD/08/94. Według wnioskodawcy w powyższej sytuacji, pomimo porównywalnych korzyści majątkowych, nie zachodzi proces rozliczenia i wypłaty środków pieniężnych, tak jak to ma miejsce w odniesieniu do sytuacji związanej z wygaśnięciem lokatorskiego prawa, a w konsekwencji, z koniecznością zastosowania określonego sposobu rozliczenia osoby fizycznej. Jego zdaniem, w odniesieniu do postawionego w poz. 51 pytania i treści w nim zawartych, zachodzi przesłanka ujawnienia przez Spółdzielnię, powstałego na gruncie rozliczenia osoby uprawnionej w związku z wygaśnięciem lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, dochodu osoby fizycznej poprzez wystawienie informacji PIT-8C.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 15.12.2000r. o spółdzielniach mieszkaniowych, w brzmieniu obowiązującym po 31 lipca 2007r. (t. j. Dz. U. z 2003r. Nr 119, poz. 1116 ze zm.) spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego wygasa z chwilą ustania członkostwa oraz w innych wypadkach określonych w niniejszym rozdziale.

Na podstawie art. 11 ust. 11 ww. ustawy spółdzielnia może podjąć uchwałę o wygaśnięciu spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego z następujących przyczyn:

  1. jeżeli członek pomimo pisemnego upomnienia nadal używa lokal niezgodnie z jego przeznaczeniem lub zaniedbuje obowiązki, dopuszczając do powstania szkód, lub niszczy urządzenia przeznaczone do wspólnego korzystania przez mieszkańców albo wykracza w sposób rażący lub uporczywy przeciwko porządkowi domowemu, czyniąc uciążliwym korzystanie z innych lokali, lub
  2. jeżeli członek jest w zwłoce z uiszczeniem opłat, o których mowa w art. 4 ust. 1, za 6 miesięcy.


Stosownie do art. 11 ust. 13 tej ustawy do uchwały o wygaśnięciu spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego stosuje się odpowiednio przepisy ustawy - Prawo spółdzielcze o uchwale o wykluczeniu członka ze spółdzielni.

W myśl art. 11 ust. 14 ww. ustawy z chwilą gdy wygaśnięcie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na podstawie uchwały, o której mowa w ust. 11 i 12, stanie się skuteczne, ustaje członkostwo w spółdzielni.

Na podstawie art. 11 ust. 2 1ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych w wypadku wygaśnięcia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego spółdzielnia wypłaca osobie uprawnionej wartość rynkową tego lokalu. Przysługująca osobie uprawnionej wartość rynkowa nie może być wyższa od kwoty, jaką spółdzielnia uzyska od osoby obejmującej lokal w wyniku przetargu przeprowadzonego przez spółdzielnię zgodnie z postanowieniami statutu.

Z wartości rynkowej lokalu potrąca się przypadającą na dany lokal część zobowiązań spółdzielni związanych z budową, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 1, w tym w szczególności niewniesiony wkład mieszkaniowy. Jeżeli spółdzielnia skorzystała z pomocy uzyskanej ze środków publicznych lub z innych środków, potrąca się również nominalną kwotę umorzenia kredytu lub dotacji, w części przypadającej na ten lokal oraz kwoty zaległych opłat, o których mowa w art. 4 ust. 1, a także koszty określenia wartości rynkowej lokalu (art. 11 ust. 22 ustawy).

W myśl art. 11 ust. 24 ww. ustawy warunkiem wypłaty, o której mowa w ust. 21, jest opróżnienie lokalu.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) źródłami przychodów są inne źródła.

W myśl art. 20 ust.1 ww. ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użyty powyżej zwrot „w szczególności” oznacza, że katalog przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty, co oznacza, że do tej kategorii przychodów można zaliczyć również inne niż te, które zostały w nim wymienione.

Stosownie do art. 11 ust. 1 tej ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Na podstawie art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa należy zatem stwierdzić, iż wypłacona przez wnioskodawcę różnica między wartością rynkową lokalu, z której następuje rozliczenie a wartością zwaloryzowanego wkładu mieszkaniowego stanowi przychód osoby uprawnionej podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych jako przychód z innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym, a tym samym na wnioskodawcy ciąży obowiązek sporządzenia i przekazania w terminie do końca lutego następującego po roku podatkowym informacji PIT-8C.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70 , 45-372 Opole po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj