Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/2/423-5/08/AK
z 5 marca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/2/423-5/08/AK
Data
2009.03.05



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
likwidacja
likwidacja działalności
udział w zyskach osób prawnych
udziałowiec
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy dochód Gminy z tytułu nieodpłatnego przyjęcia nieruchomości i projektu dokumentacji budowlanej budynku mieszkalnego w związki z likwidacją spółki, w której jest udziałowcem jest zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych?



Wniosek ORD-IN 612 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 11 grudnia 2008r. (data wpływu do tut. Biura 16 grudnia 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu z tytułu otrzymania majątku likwidacyjnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 grudnia 2008r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu z tytułu otrzymania majątku likwidacyjnego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Akt założycielski Towarzystwa Budownictwa Społecznego spółki z ograniczoną odpowiedzialnością został sporządzony w dniu 09 czerwca 2005r. w kancelarii notarialnej. Ww. akt notarialny został zatwierdzony przez Ministra Infrastruktury decyzją z dnia 18 sierpnia 2005r. i zarejestrowany orzeczeniem sądu rejonowego z dnia 18 listopada 2005r. w Krajowym Rejestrze Sądowym.

Towarzystwo Budownictwa Społecznego spółka z ograniczoną odpowiedzialnością jest jednoosobową spółką, której jedynym właścicielem jest Gmina, posiadająca 100% udziałów w spółce. Gmina wniosła aportem do spółki zabudowane nieruchomości, nieruchomość zabudowaną oraz projekt dokumentacji budowlanej.

Spółka od dnia 30 kwietnia 2008r. znajduje się w likwidacji. Likwidacja zakończy się w styczniu 2009r. przekazaniem otrzymanego majątku. Gmina posiada 100% udziałów w powyższej spółce.

Spółka w likwidacji zamierza przekazać Gminie nieodpłatnie nieruchomości zabudowane i niezabudowane oraz projekt dokumentacji budowlanej o wartości określonej według wyceny biegłego (będący wcześniej w całości aportem rzeczowym Gminy w spółce), a po wykreślaniu spółki z rejestru nastąpi umorzenie udziałów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy dochód Gminy z tytułu nieodpłatnego przyjęcia nieruchomości i projektu dokumentacji budowlanej budynku mieszkalnego jest zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych...

Zdaniem wnioskodawcy, zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) przychodem z tytułu wartości majątku otrzymanego w związku z likwidacją osoby prawnej jest przychód z tytułu nieodpłatnego przyjęcia od spółki nieruchomości oraz projektu dokumentacji budowlanej.

Jednocześnie kosztem uzyskania przychodu jest wartość początkowa wkładu własnego wniesionego do spółki zgodnie z art. 15 ust. 1k pkt 1a ww. ustawy.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy zwalnia się z podatku jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 13 listopada 2003r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego dochodem własnym gminy są dochody z majątku gminy. Gmina posiadając prawo do udziału w majątku zlikwidowanej spółki (posiadając jej 100% udziały) przyjmuje nieodpłatnie nieruchomości oraz projekt budowlany a tym samym dochód z powyższego tytułu jest dochodem z majątku Gminy zwolnionym z podatku dochodowego od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód. Natomiast z art. 7 ust. 2 ww. ustawy wynika, że dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Z treści art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika, że dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 1 pkt 4a i 4b, jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału (akcji), w tym także wartość majątku otrzymanego w związku z likwidacją osoby prawnej.

Jednocześnie, zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 3 ww. ustawy, do przychodów nie zalicza się zwróconych udziałów lub wkładów w spółdzielni, umorzenia udziałów lub akcji w spółce, w tym kwot otrzymanych z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) na rzecz spółki w celu ich umorzenia oraz wartości majątku otrzymanego w związku z likwidacją osoby prawnej – w części stanowiącej koszt ich nabycia lub objęcia, a także zwróconych udziałowcom (akcjonariuszom) dopłat wniesionych do spółki zgodnie z odrębnymi przepisami – w wysokości określonej w złotych na dzień ich faktycznego wniesienia.

W myśl art. 22 ust. 1 ustawy podatek dochodowy od dochodów (przychodów) z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19 % uzyskanego przychodu.

Przepisy art. 286 § 2 ustawy z dnia 15 września 2000r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 ze zm.) stanowią, że pozostały po zaspokojeniu wierzycieli majątek dzieli się między wspólników w stosunku do ich udziałów. Przepisy powyższe nie wskazują jak ustalić wartość majątku otrzymanego w związku z likwidacją osoby prawnej, a jedynie określają sposób podziału tego majątku. Zasad ustalania wartości majątku otrzymanego w związku z likwidacją spółki nie wyrażają wprost również przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Biorąc jednak pod uwagę powyżej powołane przepisy należy uznać, iż opodatkowaniu podlega różnica między wartością majątku otrzymanego w wyniku likwidacji a wydatkami poniesionymi na objęcie lub nabycie udziałów (akcji). Zatem zryczałtowany podatek dochodowy, o którym mowa w art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w przypadku podziału majątku likwidowanej osoby prawnej pobiera się od wartości majątku otrzymanego w wyniku likwidacji (przychodu z likwidacji), pomniejszonego o poniesione wydatki na nabycie lub objęcie udziałów.

Do obliczenia i pobrania zryczałtowanego podatku zobowiązany jest na mocy art. 26 ust. 1 ustawy płatnik. Zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy m.in. osoby prawne, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz w art. 22 ust. 1, są obowiązane, jako płatnicy, pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, w dniu dokonania wypłaty, zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat.

Reasumując, nieodpłatne przyjęcie nieruchomości i projektu dokumentacji budowlanej przez Gminę stanowi jej przychód (przychód udziałowca) z tytułu likwidacji osoby prawnej, ale tylko w części jaką jest nadwyżka wpływów z tego tytułu ponad równowartość wkładu niepieniężnego wniesionego w zamian za nabyte lub objęte udziały.

Zgodnie natomiast z art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zwalnia się od podatku jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.

Zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 13 listopada 2003r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2008r. Nr 88, poz. 539 ze. zm.) dochodami jednostek samorządu terytorialnego są ich dochody własne oraz subwencje ogólne i dotacje celowe z budżetu państwa. Stosownie zaś do art. 4 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego źródłami dochodów własnych gminy są m.in. dochody z majątku gminy. Majątkiem Gminy będą zatem również udziały otrzymane w zamian za wniesione do spółki mienie.

Mając na względzie przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz powyższe przepisy stwierdzić należy, że zwrócony w związku z likwidacją spółki Gminie majątek (nieruchomości zabudowane i niezabudowane oraz projekt dokumentacji) stanowi dochód z majątku Gminy, który nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym. W zakresie tego dochodu Gmina korzysta bowiem z przysługującego jej zwolnienia podmiotowego przewidzianego w art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zatem stanowisko wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Zauważyć należy, że do przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego nie zjadą zastosowania przepisy art. 15 ust. 1k pkt 1a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przepisy te nie mają bowiem zastosowania w sytuacji likwidacji osoby prawnej i wypłaty z tego tytułu jej likwidowanego majątku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj