Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP4/443-191/12-4/TK
z 9 sierpnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia, przedstawione we wniosku z dnia 2 maja 2012 r. (data wpływu 9 maja 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 1 sierpnia 2012 r. (data wpływu 3 sierpnia 2012 r.) oraz pismem z dnia 3 sierpnia 2012 r. (data wpływu 8 sierpnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów związanych z realizacją projektu pn. „(...)” w ramach działania Osi IV Leader Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2011-2015 – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 maja 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów związanych z realizacją projektu pn. „(...)” w ramach działania Osi IV Leader Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2011-2015. Wniosek uzupełniono pismami z dnia 1 sierpnia 2012 r. (data wpływu 3 sierpnia 2012 r.) oraz z dnia 3 sierpnia 2012 r. (data wpływu 8 sierpnia 2012 r.) w zakresie opisanego zdarzenia przyszłego, pytania i stanowiska.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca został wpisany do rejestru KRS pod nr (…) w dniu 27 sierpnia 2008 r. Jego celem jest realizacja lokalnej strategii rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego. Stowarzyszenie podpisało umowę nr (…) w ramach działania funkcjonowanie LGD, nabywanie umiejętności i aktywizacja objętego PROW - Oś IV Leader lata 2007-2013 w dniu 16 maja 2011 r. Ze środków będą finansowane koszty bieżące na funkcjonowanie biura: najem powierzchni biurowej, opłata za media, zakup materiałów biurowych, płace pracowników, wyposażenie biura, nieodpłatna działalność szkoleniowa dla beneficjentów działań osi IV z terenu partnerstwa, działalność promocyjna dotycząca możliwości realizacji projektów przez beneficjentów oraz przygotowanie konkursów w naborach na realizacje lokalnej strategii rozwoju. Umowy na dofinansowanie projektów i rozliczenie ich realizacji będzie prowadził Urząd Marszałkowski w (…) oraz ARiMR jako instytucja płatnicza. Wszelkie świadczenia dla beneficjentów, LGD będzie świadczyła nieodpłatnie. Realizując projekt Zainteresowany nie będzie osiągał żadnego obrotu, natomiast usługi szkoleniowe będą mieściły się w zakresie edukacji. Realizując zadania Stowarzyszenia po stronie zakupów wystąpi podatek naliczony na fakturach zakupu.

Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia podmiotowego od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o PTU, a otrzymana dotacja nie ma wpływu na cenę świadczonych przez niego usług. Nabywane towary i usługi nie będą służyć do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług w okresie od 2011 r. do 2015 r., tj. w okresie funkcjonowania LGD w ramach PROW - Oś IV Leader, tj. do czasu złożenia ostatecznego wniosku o płatność.

W uzupełnieniu Zainteresowany wskazał, iż projekt nosi nazwę „(...)” w ramach działania Osi IV Leader Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2011-2015, oraz że nie jest on zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od PTU w okresie realizacji ww. projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (sformułowane ostatecznie w uzupełnieniu z dnia 3 sierpnia 2012 r.).

Czy Stowarzyszenie ma możliwość odzyskania podatku VAT zapłaconego w fakturach w związku z realizacją projektu pn. „(…)” w ramach Osi-IV Leader Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich w latach 2011-2015?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie może on w żaden sposób odzyskać podatku VAT zapłaconego w związku z realizacją ww. projektu.

Dotacja przeznaczona na realizację ww. projektu w okresie 2011-2015 nie stanowi podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ dotacja nie ma bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług przez podatnika. Zainteresowany z przedmiotowej dotacji będzie dokonywał zakupu m.in. usług z zakresu edukacji i zakresu kultury.

Wnioskodawca uważa, że nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, ponieważ po stronie obrotów nie wystąpi podatek należny - brak sprzedaży opodatkowanej.

Zdaniem Zainteresowanego, brak podstawy do opodatkowania podatkiem od towarów i usług pozostawia go podatnikiem zwolnionym od podatku od towarów i usług w ww. okresie realizacji projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Art. 86 ust. 1 ustawy określa, że podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

   - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie będą w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca podpisał w dniu 16 maja 2011 r. umowę na realizację projektu pn. „(…)” w ramach działania Osi IV Leader Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2011-2015. Z otrzymanych środków będą finansowane koszty bieżące funkcjonowania biura: najem powierzchni biurowej, opłata za media, zakup materiałów biurowych, płace pracowników, wyposażenie biura, nieodpłatna działalność szkoleniowa dla beneficjentów działań osi IV z terenu partnerstwa, działalność promocyjna dotycząca możliwości realizacji projektów przez beneficjentów oraz przygotowanie konkursów w naborach na realizacje lokalnej strategii rozwoju. Umowy na dofinansowanie projektów i rozliczenie ich realizacji będzie prowadził Urząd Marszałkowski w W oraz ARiMR jako instytucja płatnicza. Wszelkie świadczenia dla beneficjentów, LGD będzie świadczyła nieodpłatnie. Realizując projekt Zainteresowany nie będzie osiągał żadnego obrotu, natomiast usługi szkoleniowe będą mieściły się w zakresie edukacji. Po stronie zakupów wystąpi podatek naliczony na fakturach zakupu. Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia podmiotowego od podatku VAT. Nabywane towary i usługi nie będą służyć do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zainteresowany nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług.

Jak wynika z dokonanej wyżej analizy przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabywane towary i usługi nie będą służyły czynnościom opodatkowanym tym podatkiem. Zatem, brak jest podstaw do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione z tytułu realizacji projektu, będącego przedmiotem pytania.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów przysługuje zarejestrowanym podatnikom podatku od towarów i usług oraz obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r.

Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Zainteresowany nie będzie miał możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „(...)” w ramach działania Osi IV Leader Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2011-2015.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto, tut. Organ pragnie również poinformować, iż granice szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Zainteresowany występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do zdarzenia przyszłego przedstawionego przez niego, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy Ordynacja podatkowa. Natomiast na podstawie art. 14c § 1 i § 2 tej ustawy, tut. Organ dokonuje oceny stanowiska Wnioskodawcy.

W związku z powyższym, w niniejszej interpretacji odniesiono się wyłącznie do możliwości odzyskania podatku VAT zapłaconego w fakturach w związku z realizacją przedmiotowego projektu, a nie dokonano analizy, czy wykonywane przez Zainteresowanego czynności nie zobligują go do zarejestrowania się jako podatnika VAT czynnego, bowiem nie było to przedmiotem wniosku.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. ustawy, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Należy zatem zaznaczyć, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono w oparciu o wskazanie, iż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego opisu sprawy, w szczególności konieczności zarejestrowania się Zainteresowanego jako podatnika VAT czynnego oraz wykorzystywania nabywanych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Ponadto, zwrócić należy uwagę, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy oraz stanowisku własnym, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj