Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1/443-2072/08-6/AW
Data
2009.02.20
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów
Słowa kluczowe
przekazanie nieodpłatne
przekazanie towarów
Istota interpretacji
Opodatkowania nieodpłatnego przekazania urządzeń (dostawy towarów).
Wniosek ORD-IN
516 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 12.11.2008 r. (data wpływu 17.11.2008 r.), uzupełnione pismem z dnia 16.01.2009r. (data wpływu 21.01.2009r. wysłanym w odpowiedzi na wezwanie z dnia 08.01.2009r., oraz pismem z dnia 10.02.2009r. (data wpływu 16.02.2009r.) nadesłanym w odpowiedzi na wezwanie z dnia 04.02.2009r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku opodatkowania nieodpłatnego przekazania urządzeń (dostawy towarów) – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 17.11.2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku opodatkowania nieodpłatnego przekazania urządzeń (dostawy towarów).
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Xxx Sp. z o.o. realizuje inwestycję budowy hali z zapleczem socjalno - biurowym oraz placem magazynowo - przeładunkowym w miejscowości K, zwanej dalej bazą materiałową. Projektowana inwestycja kolidowała ze stanowiącą własność Przedsiębiorstwa YYY siecią elektroenergetyczną tj.: linią napowietrzną 20 kV: L-287, w związku z czym XXX Sp. z o.o. zobowiązała się na podstawie zawartego porozumienia o przebudowę sieci elektroenergetycznej z dnia 18.03.2008 r. dokonać własnym kosztem przebudowy sieci elektroenergetycznej, w sposób umożliwiający jej jako inwestorowi realizację wyżej opisanej inwestycji, zaś Przedsiębiorstwu YYY realizację jego statutowych obowiązków w zakresie dystrybucji energii elektrycznej. Dodatkowo zgodnie z § 2 porozumienia XXX Sp. z o.o. jako inwestor zobowiązała się do:
- zgłoszenia do inwentaryzacji przebudowanej sieci elektroenergetycznej, zgodnie z obowiązującymi przepisami geodezyjno-kartograficznymi,
- uzgodnienia z Przedsiębiorstwem YYY rozwiązań technicznych i lokalizacji projektowanej przebudowy sieci elektroenergetycznej,
- dostarczenia Przedsiębiorstwu YYY dokumentacji technicznej odbioru końcowego robót związanych z przebudową oraz przekazania pozostałej dokumentacji w tym karty gwarancyjne urządzeń elektroenergetycznych wraz z scedowaniem uprawnień z tytułu rękojmi na Przedsiębiorstwo YYY, stosowne certyfikaty, atesty, deklaracje zgodności, uzgodnienia, pozwolenia, itp,
- przekazania Przedsiębiorstwu YYY protokołem odbioru końcowego, urządzeń elektroenergetycznych bez jakichkolwiek roszczeń, w szczególności finansowych,
- poniesienia kosztów wyłączenia spod napięcia kolidującej sieci elektroenergetycznej oraz załączenia do sieci elektroenergetycznej przebudowanych urządzeń elektroenergetycznych, według cen obowiązujących na terenie działania Przedsiębiorstwa YYY w dniu dokonania tych czynności;
- poniesienia kosztów wykonania pomiarów powykonawczych w zakresie koniecznym do odbioru końcowego robót związanych z przebudową i przekazania obiektu do eksploatacji (pomiary elektryczne i geodezyjne)
- poniesienia kosztów oszacowania szkód kosztów odszkodowań wypłaconych dla osób trzecich z tytułu dokonania przebudowy sieci elektroenergetycznej w tym z tytułu posadowienia słupów i zniszczonych upraw oraz wycinki drzew i krzewów;
- uprzątnięcia własnym kosztem i staraniem placu budowy i zwózki materiałów (złomu) z demontażu w miejsce wskazane przez Przedsiębiorstwo YYY;
- ustanowienie w formie aktu notarialnego na rzecz YYY bezterminowego i nieodpłatnego ograniczonego prawa rzeczowego służebności pasa gruntu wzdłuż przebiegu sieci elektroenergetycznej, niezbędnego do eksploatacji i napraw tej sieci wraz z dojazdem.
Natomiast Przedsiębiorstwo Sieciowe zobowiązało się do:
- wyłączenia spod napięcia przedmiotowej istniejącej sieci elektroenergetycznej oraz załączenia do sieci elektroenergetycznej przebudowanych urządzeń elektroenergetycznych;
- sprawdzenia gotowości do załączenia urządzeń i sieci przebudowanych w wyniku usunięcia kolizji;
- odbioru urządzeń elektroenergetycznych przebudowanych w ramach niniejszego porozumienia i przekazanych protokołem odbioru końcowego robot związanych z przebudową.
Strony określiły w porozumieniu, że wykonanie przedmiotu porozumienia tj. przebudowy sieci elektroenergetycznej zlecają Zakładowi R. Ponadto spółka XXX podpisała umowę z dnia 18.03.2008r. o przyłączenie obiektu powstałej bazy materiałowej zlokalizowanej w miejscowości K do sieci elektroenergetycznej YYY, w której w szczególności YYYY zobowiązała się do wybudowania złącza kablowego 20 kV przy granicy nieruchomości, linii 20 kV dla zasilania złącza kablowego oraz do przyłączenia do sieci wykonanych instalacji wraz z urządzeniami zgodnie z obowiązującymi przepisami. Spółka dokonywała rozliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach dotyczących poniesienia powyższych nakładów. W nadesłanym uzupełnieniu Wnioskodawca podał, że przedmiotem przekazania będą przebudowane urządzenia elektroenergetyczne, które należy sklasyfikować pod numerami jn.:
27.44.23 – druty nieizolowane;
31.30.14 – kable energetyczne;
31.62.14 – izolatory elektryczne;
27.22.10 – rury osłonowe;
26.61.12 – słupy betonowe;
Powstałe w wyniku przebudowy linii napowietrznej SN (jej likwidacji) i budowy linii kablowej tzn. usługi którą można zaklasyfikować pod nr 31.20.9 – usługi instalowania, napraw i konserwacji elektrycznej aparatury rozdzielczej i kontrolnej
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy w momencie nieodpłatnego przekazania Przedsiębiorstwu YYY urządzeń elektroenergetycznych Spółka ma obowiązek naliczyć podatek VAT należny...
Zdaniem Wnioskodawcy
Zgodnie z art. 2 ustawy o podatku od towarów usług - ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o:
6) towarach - rozumie się przez to rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty;
22) sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów;
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają:
1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:
- przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;
- wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;
- wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;
- wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;
- ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego.
Zgodnie z art. 7 ust 2. przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:
- przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
- wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny
- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.
Zgodnie z art. 7 ust 3. przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek. Zdaniem spółki zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług każde nieodpłatne przekazanie towarów, w tym także związanych z prowadzonym przedsiębiorstwem podlega opodatkowaniu, jeżeli przy ich nabyciu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części. Wyłączeniu z opodatkowania, w sytuacji kiedy podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku, na mocy art. 7 ust 3 ww. ustawy podlega jedynie nieodpłatne przekazanie drukowanych materiałów reklamowych, informacyjnych, prezentów o małej wartości oraz próbek towarów. A zatem spółka uważa, iż w momencie nieodpłatnego przekazania Przedsiębiorstwu YYY urządzeń elektroenergetycznych spółka zobowiązana jest do opodatkowania podatkiem należnym powyższej transakcji tj. nieodpłatnego przekazania urządzeń elektroenergetycznych i wystawienia faktury wewnętrznej w terminie 7 dni od dnia przekazania.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie obowiązku opodatkowania nieodpłatnego przekazania urządzeń (dostawy towarów) uznaje się za prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
|