Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB4/415-129/08-5/MO
z 27 lutego 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB4/415-129/08-5/MO
Data
2009.02.27



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Nieograniczony obowiązek podatkowy


Słowa kluczowe
Anglia
giełda
miejsce zamieszkania
opodatkowanie dochodów
rezydent podatkowy
unikanie podwójnego opodatkowania


Istota interpretacji
Czy Wnioskodawca powinien zapłacić podatek od dochód z giełdy za 2006 i 2007 r. w Polsce, czy w Wielkiej Brytanii, będąc od 11 maja 2005 r. rezydentem brytyjskim, uwzględniając to, że Urząd Skarbowy w Wielkiej Brytanii stoi na stanowisku, że musi zapłacić w Wielkiej Brytanii?



Wniosek ORD-IN 447 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 10.11.2008 r. (data wpływu 17.11.2008 r.), piśmie z dnia 02.02.2009 r. (data nadania 30.01.2009 r.) oraz piśmie z dnia 24.02.2009 r. (data nadania 20.02.2009 r.) uzupełniającymi braki formalne na wezwanie Nr IPPB4/415-129/08-3/MO z dnia 13.01.2009 r. (data nadania 13.01.2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów z giełdy uzyskanych w latach 2006 i 2007 przez rezydenta Wielkiej Brytanii - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17.11.2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów z giełdy uzyskanych w latach 2006 i 2007 przez rezydenta Wielkiej Brytanii.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Od dnia 11 maja 2005 r. Wnioskodawca jest rezydentem brytyjskim, zgodnie z prawem brytyjskim i Unii Europejskiej. Posiada certyfikat rezydencji wydany przez brytyjski Urząd Skarbowy. W Polsce rozlicza się na zasadzie ograniczonego obowiązku podatkowego. Od dnia przyjazdu mieszka na stałe i pracuje na pełen etat w Wielkiej Brytanii. Wnioskodawca nie ma zamiaru wracać do Polski i przyjechał do Wielkiej Brytanii na stałe. Rok podatkowy spędza w Wielkiej Brytanii, czasami wyjeżdża na urlopy (krótkie) za granicę, w tym do Polski.

W latach 2005-2007 Wnioskodawca osiągnął dochód na giełdzie papierów wartościowych w W., inwestując poprzez internetowy rachunek maklerski. Spekulacja, gra na instrumentach finansowych odbywała się na giełdzie papierów wartościowych w W.. Spekulacji dokonywał rezydent brytyjski z terytorium Wielkiej Brytanii za pomocą internetowego rachunku maklerskiego. Wnioskodawca zaznaczył, iż inwestuje nie tylko w Polsce, ale również w Wielkiej Brytanii. W latach 2006 i 2007 zapłacił podatek od zysków giełdowych w Polsce, a nie jak powinien w Wielkiej Brytanii. W formularzu PIT-38 zawsze podawał faktyczny, brytyjski adres zamieszkania.

We wrześniu 2008 r. Wnioskodawca uzyskał informację w brytyjskim Urzędzie Skarbowym, że za okres od 6 kwietnia 2007 r. do 5 kwietnia 2008 r. musi zapłacić podatek w Wielkiej Brytanii, a nie w Polsce. Rok podatkowy w Wielkiej Brytanii trwa od 6 kwietnia do 5 kwietnia. Wnioskodawca twierdzi, iż nie musi płacić podatku za 2006 i 2007 r., ponieważ nie przekroczył wolnej kwoty od podatku. Wnioskodawca zapłacił podatek w Polsce za 2005, 2006 i 2007 r. i chce te pieniądze odzyskać, gdyż musi zapłacić podatek w Wielkiej Brytanii, za dochody osiągnięte na giełdzie w roku podatkowym 2007-2008. Wnioskodawca uważa, że zgodnie z umową o unikaniu podwójnego opodatkowania nie może płacić dwa razy podatku za ten sam okres.

Pismem Nr IPPB4/415-129/08-3/MO z dnia 13.01.2009 r. wezwano Wnioskodawcę do uzupełnieniu wniosku poprzez doprecyzowanie stanu faktycznego. Wnioskodawca pismem z dnia 02.02.2009 r. (data wpływu) oraz pismem z dnia 24.02.2009 r. (data wpływu) doprecyzował stan faktyczny informacją, że uzyskał dochód na giełdzie papierów wartościowych w W. z odpłatnego zbycia instrumentów finansowych w myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi z: - odpłatnego zbycia akcji zakupionych na rynku pierwotnym i wtórnym, - odpłatnego przedstawienia do wykupu certyfikatów inwestycyjnych skupowanych wcześniej na mało płynnym rynku giełdowym, certyfikatów stosujących strategię zabezpieczenia portfela poprzez zmiany udziałów akcji i instrumentów dłużnych po to, aby ochraniać aktywa Funduszu na certyfikat inwestycyjny przed spadkiem poniżej zakładanego poziomu na koniec założonego każdorazowo okresu , - odpłatnego przedstawienia do wykupu certyfikatów inwestycyjnych, skupowanych wcześniej na rynku giełdowym, inwestujących między innymi w opcje mające największy wpływ na ryzyko i wycenę, dla których instrumentem bazowym były indeksy giełd światowych, - odpłatnego zbycia certyfikatów inwestycyjnych – funduszy inwestycyjnych zamkniętych nieruchomości zakupionych na rynku wtórnym, - odpłatnego zbycia, spekulacji średnioterminowej obligacjami skarbu państwa – hurtowych, dwuletnich, zerokuponowych, płynnych serii X i mniej płynnych, dziesięcioletnich serii Y na stały procent, w mniejszym zakresie obligacji serii X i detalicznych trzyletnich X na zmienny procent, -odpłatnego zbycia praw poboru (PP) do akcji.

Poza tym Wnioskodawca wskazał, iż aktywa nie składają się głównie z nieruchomości lecz z akcji, obligacji i innych instrumentów finansowych lub w przypadku FIZ, np. z akcji, opcji, obligacji, bonów skarbowych, lokat, środków pieniężnych itp. Często akcje spoza WIG20, a zwłaszcza certyfikaty, obligacje, czy prawo poboru nie są instrumentami płynnymi, tzn. nie są przedmiotem znaczącego i regularnego obrotu na giełdzie. Często przez długi okres czasu nie ma na danym instrumencie żadnego obrotu. Ponadto nie wszystkie instrumenty były przedmiotem kupna-sprzedaży na giełdzie, np. fundusze inwestycyjne zamknięte, które były nabywane przez Wnioskodawcę na rynku wtórnym i przedstawione do wykupu w okresach trzy miesięcznych w domach maklerskich.

Wnioskodawca oświadczył również, że nie uzyskał zysku z przeniesienia własności udziałów (akcji), innych niż akcje, które są przedmiotem znaczącego i regularnego obrotu na giełdzie, których wartość w całości lub w większej części związana jest bezpośrednio lub pośrednio z majątkiem nieruchomym położonym w Polsce oraz zysku z przeniesienia własności udziałów w spółce osobowej lub truście, których aktywa składają się głównie z majątku nieruchomego położonego w Polsce, o których mowa w art. 13 ust. 2 Konwencji o unikaniu podwójnego opodatkowania między Rzeczpospolitą Polską a Wielką Brytanią.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca powinien zapłacić podatek od dochód z giełdy za 2006 i 2007 r. w Polsce, czy w Wielkiej Brytanii, będąc od 11 maja 2005 r. rezydentem brytyjskim, uwzględniając to, że Urząd Skarbowy w Wielkiej Brytanii stoi na stanowisku, że musi zapłacić w Wielkiej Brytanii...

Zdaniem Wnioskodawcy, przychód uzyskany ze sprzedaży ww. papierów wartościowych powinien zostać zaklasyfikowany do źródeł przychodów – zyski majątkowe. W konsekwencji przychód ten powinien być zwolniony od podatku dochodowego w Polsce i opodatkowany w Wielkiej Brytanii.

Swoje stanowisko Wnioskodawca opiera na postanowieniu zawartym w Konwencji między Rzeczpospolitą Polską a Wielką Brytanią w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, art. 13 „zyski majątkowe” ust. 4 w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2006 r. oraz art. 13 ust. 5 w brzmieniu po 01 stycznia 2007 r. Zgodnie z treścią tego artykułu zyski z przeniesienia własności jakiegokolwiek majątku nie wymienionego w ustępach 1, 2, 3 i 4 niniejszego artykułu podlegają opodatkowaniu tylko w tym Umawiającym się Państwie, w którym przenoszący własność ma miejsce zamieszkania lub siedzibę.

W związku z powyższym o tym, w którym państwie będą opodatkowane dochody uzyskane w Polsce z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, i z realizacji praw z nich wynikających oraz z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną zakupionych akcji na giełdzie papierów wartościowych, decydować powinno miejsce zamieszkania lub siedziby przenoszącego tytuł własności posiadanych ww. papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych. W ocenie Wnioskodawcy dochody osiągnięte z przedstawienia do umorzenia wyżej wskazanych instrumentów finansowych, i z realizacji praw z nich wynikających oraz ze zbycia akcji na giełdzie papierów wartościowych, podlegać powinny opodatkowaniu w państwie, w którym Wnioskodawca zamieszkuje.

Zgodnie z art. 3 ust. 2a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2006 r. osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów z pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego lub stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia, oraz od innych dochodów osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy). Stosownie do art. 4a ww. ustawy, art. 3 ust. 1 i 2a stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczypospolita Polska. W myśl z art. 3 ust. 2a ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2007 r., osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy). Stosownie do art. 4a ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2007 r. przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczypospolita Polska.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2005 r. Nr 183, poz.1538 ze zm.) instrumentami finansowymi w rozumieniu ustawy są:

  1. papiery wartościowe;
  2. niebędące papierami wartościowymi:

  1. tytuły uczestnictwa w instytucjach zbiorowego inwestowania,
  2. instrumenty rynku pieniężnego,
  3. finansowe kontrakty terminowe oraz inne równoważne instrumenty finansowe rozliczane pieniężnie, umowy forward dotyczące stóp procentowych, swapy akcyjne, swapy na stopy procentowe, swapy walutowe,
  4. opcje kupna lub sprzedaży instrumentów finansowych, opcje na stopy procentowe, opcje walutowe, opcje na takie opcje, oraz inne równoważne instrumenty finansowe rozliczane pieniężnie,
  5. prawa majątkowe, których cena zależy bezpośrednio lub pośrednio od wartości oznaczonych co do gatunku rzeczy, określonych rodzajów energii, mierników i limitów wielkości produkcji lub emisji zanieczyszczeń (pochodne instrumenty towarowe),
  6. inne instrumenty, jeżeli zostały dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym na terytorium państwa członkowskiego lub są przedmiotem ubiegania się o takie dopuszczenie.

Zgodnie z art. 30b ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przepisy ust. 1 stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest RP. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niezapłacenie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania dla celów podatkowych miejsca zamieszkania podatnika uzyskanym od niego certyfikatem rezydencji.

Wnioskodawca podkreśla, że od 11 maja 2005 r. mieszka na stałe w Wielkiej Brytanii i posiada certyfikat rezydencji tego państwa. Prawo brytyjskie i prawo Unii Europejskiej uznaje Wnioskodawcę za rezydenta brytyjskiego od dnia Jego przyjazdu do Wielkiej Brytanii. A zatem w myśl art. 3 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych Wnioskodawca podlega ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Według Wnioskodawcy do dochodu uzyskanego z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach, zastosowanie będą miały postanowienia zawarte w Konwencji między Rzeczypospolitą Polską a Wielką Brytanią w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, art. 13. W związku z tym dochody osiągnięte przez Wnioskodawcę z tytułu zbycia akcji, certyfikatów inwestycyjnych i innych instrumentów finansowych na giełdzie papierów wartościowych, podlegać będą opodatkowaniu wyłącznie w państwie zamieszkania podatnika uzyskującego te dochody.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z regulacją zawartą w art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym od 01.01.2007 r., obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy) podlegają w Polsce osoby fizyczne jeśli mają miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Na podstawie art. 3 ust. 2a ww. ustawy osoby fizyczne nie posiadające na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Natomiast art. 3 ust. 2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje przykładowe kategorie dochodów, które należy uznać za osiągnięte na terytorium Polski (np. z pracy wykonywanej na terytorium naszego kraju, z wykonywanej tu działalności gospodarczej, z położonej na terytorium polski nieruchomości). Jednakże ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie wskazuje wprost, czy osiągnięty przez zagranicznego rezydenta dochód ze sprzedaży bądź wniesienia aportem akcji lub udziałów w Polskiej spółce uznać należy za osiągnięty w Polsce.

Z uwagi na fakt, iż przepisy ustaw o podatkach dochodowych nie regulują powyższej kwestii, konieczne jest dokonanie wykładni tych przepisów poprzez odwołanie się w tym zakresie do wyjaśnień organów podatkowych udzielanych na tle przedmiotowego zagadnienia. Podstawowe znaczenie ma w tym zakresie pismo Ministra Finansów z dnia 24 lipca 2001 r. (PB4/AK-8214-1045-277/01), odnoszące się zarówno do podatku dochodowego od osób prawnych, jak i podatku dochodowego od osób fizycznych. W piśmie tym Minister Finansów wyjaśnił, że co do zasady dochód osiągany jest na terytorium Polski, gdy jego źródło jest trwale związane z tym terytorium lub gdy źródłem dochodów są Polscy rezydenci eksploatujący rzeczy lub dobra niematerialne należące do innych podmiotów.

W odniesieniu do zbycia przez nierezydentów udziałów bądź akcji w polskich spółkach Minister Finansów stwierdził, że transakcja taka zasadniczo nie jest dochodem uzyskanym ze źródeł położonych na terytorium Polski „gdyż zbycie takie stanowi odrębne od zbywanego źródła źródło dochodów, które nie jest trwale związane z terytorium Polski”.

Równocześnie wskazał wyjątki, gdy zbycie przez nierezydenta udziałów lub akcji polskiej Spółki traktowane jest jako dokonane na terytorium Polski. Do wyjątków tych należą następujące przypadki:

  • ie akcji polskiej spółki dokonywane jest na polskiej giełdzie papierów wartościowych (zdaniem Ministra finansów „w takim przypadku giełda i obrót na niej dokonywany stanowi samoistne źródło dochodów położone na terytorium Polski”),
  • ie udziałów lub akcji polskiej spółki prowadzące w praktyce do przeniesienia praw do nieruchomości położonej w Polsce (np. gdy majątek spółki, której udziały lub akcje są zbywane, składa się głównie z nieruchomości).

Minister finansów wskazał również, że „w celu uniknięcia podwójnego opodatkowania podpisywane są dwustronne międzynarodowe umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania i zapobieganiu uchylaniu się od opodatkowania, które kwestie miejsca opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł regulują w sposób szczegółowy”.

Biorąc pod uwagę przytoczone wyżej poglądy stwierdzić należy, iż w przypadku transakcji pomiędzy nierezydentami, w wyniku której następuje zbycie udziałów lub akcji polskiej spółki mające postać sprzedaży lub wniesienia aportem, dochód osiągnięty przez zbywcę jest opodatkowany w Polsce jedynie wówczas, gdy sprzedaż akcji następuje na polskiej giełdzie, bądź gdy zbycie udziałów lub akcji prowadzi w praktyce do przeniesienia praw do nieruchomości. W pozostałych zaś wypadkach dochód taki nie będzie opodatkowany w Polsce.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 umowy z dnia 16 grudnia 1976 r., w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2006 r. między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Północnej Irlandii w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu w zakresie podatków od dochodu i zysków majątkowych (Dz. U. z 1978 r. Nr 7, poz. 20), zyski majątkowe pochodzące z przeniesienia tytułu własności majątku nieruchomego, mogą być opodatkowane w tym Umawiającym się Państwie, w którym majątek ten się znajduje.

Jednakże w myśl art. 13 ust. 4 ww. umowy zyski z przeniesienia tytułu własności majątku nie wymienionego w ustępach 1, 2 lub 3 niniejszego artykułu mogą być opodatkowane tylko w tym Umawiającym się Państwie, w którym przenoszący tytuł własności ma miejsce zamieszkania lub siedzibę.

Natomiast w odniesieniu do dochodu uzyskanego w 2007 r. będą miały zastosowanie przepisy ww. umowy w brzmieniu obowiązującym od 01 stycznia 2007 r.

Bez zmian pozostała generalna zasada, polegająca na tym, że dochód osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się państwie z tytułu przeniesienia własności majątku nieruchomego może być opodatkowany w państwie, w którym ten majątek jest położony.

W nowej konwencji w sposób szczegółowy uregulowano opodatkowanie zysków z przeniesienia własności udziałów (akcji) spółek, których aktywa majątkowe składają się głównie z majątku nieruchomego. Zgodnie z art. 13 ust. 2 ww. konwencji, zyski osiągane przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się państwie z przeniesienia własności:

  1. udziałów (akcji), innych niż akcje, które są przedmiotem znaczącego i regularnego obrotu na giełdzie, których wartość w całości lub w większej części związana jest bezpośrednio lub pośrednio z majątkiem nieruchomym położonym w drugim Umawiającym się Państwie, lub
  2. udziału w spółce osobowej lub truście, których aktywa składają się głównie z majątku nieruchomego położonego w drugim Umawiającym się Państwie, lub z udziałów (akcji), o których mowa w punkcie a),mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.

Powyższe przepisy stanowią wyjątek od ogólnej zasady opodatkowania dochodów z przeniesienia własności udziałów (akcji) i innych papierów wartościowych. Bowiem dochody te zasadniczo opodatkowane są tylko w państwie rezydencji podatkowej zbywcy (art. 13 ust. 5 ww. umowy w brzmieniu obowiązującym od 01 stycznia 2007 r.).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż aktywa majątkowe spółek, których akcje i udziały są zbywane, nie składają się głównie z nieruchomości lecz z akcji, obligacji i innych instrumentów finansowych lub w przypadku FIZ, np. z akcji, opcji, obligacji, bonów skarbowych, lokat, środków pieniężnych itp. Ponadto nie wszystkie instrumenty były przedmiotem kupna-sprzedaży na giełdzie, np. fundusze inwestycyjne zamknięte, które były nabywane przez Wnioskodawcę na rynku wtórnym.

Wnioskodawca oświadczył również, że nie uzyskał zysku z przeniesienia własności udziałów (akcji), innych niż akcje, które są przedmiotem znaczącego i regularnego obrotu na giełdzie, których wartość w całości lub w większej części związana jest bezpośrednio lub pośrednio z majątkiem nieruchomym położonym w Polsce oraz zysku z przeniesienia własności udziałów w spółce osobowej lub truście, których aktywa składają się głównie z majątku nieruchomego położonego w Polsce

Reasumując, w świetle przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego oraz powołanych przepisów, należy uznać iż dochód z tytułu zbycia akcji, certyfikatów inwestycyjnych i innych instrumentów finansowych na giełdzie papierów wartościowych w latach 2006 i 2007 r. może być opodatkowany tylko w Wielkiej Brytanii (zgodnie z prawem wewnętrznym obowiązującym w tym kraju) chyba, że aktywa majątkowe spółek, których akcje i udziały są zbywane, składają się głównie z majątku nieruchomego położonego w Polsce, bądź gdy sprzedaż akcji następuje na polskiej giełdzie. W sytuacji takiej dochody te należy opodatkować w Polsce.

Na mocy ustawy z dnia 10 lipca 2008 r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 141, poz. 888), która zmieniała treść art. 14f § 1 ustawy Ordynacja podatkowa od dnia 20 września 2008 r. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej podlega opłacie w wysokości 40 zł. Oznacza to, że wszystkie wnioski, które wpływają do organów od wymienionej daty podlegają opłacie w wysokości 40 zł. Z uwagi na fakt, iż Strona opłaciła wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w kwocie 75 zł w dniu 02.10.2008 r. różnica w kwocie 35 zł zostanie zwrócona zgodnie z § 18 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz trybu postępowania przy przekształceniu w inną formę organizacyjno – prawną (Dz. U. Nr 116, poz. 783), na wskazany we wniosku adres do korespondencji.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj