Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/415-1128/08/ENB
z 24 lutego 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB2/415-1128/08/ENB
Data
2009.02.24



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z innych źródeł


Słowa kluczowe
przychody z innych źródeł
stypendia
stypendium naukowe


Istota interpretacji
Czy środki finansowe przeznaczone na pokrycie kosztów utrzymania i bieżących wydatków związanych z pobytem oraz kosztów podróży pod warunkiem późniejszego ich udokumentowania, wypłacane zgodnie z umową zawartą z Ministerstwem będą stanowiły dla uczestnika przychód opodatkowany podatkiem dochodowym od osób fizycznych?



Wniosek ORD-IN 934 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 25 listopada 2008 roku (data wpływu 8 grudnia 2008 roku) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania środków finansowych przeznaczonych na finansowanie udziału pracownika naukowego w projekcie badawczym w zagranicznym ośrodku naukowym – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 8 grudnia 2008 roku został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania środków finansowych przeznaczonych na finansowanie udziału pracownika naukowego w projekcie badawczym w zagranicznym ośrodku naukowym.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


W ramach programu „Wsparcie międzynarodowej mobilności naukowców”, decyzją Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, nauczyciel akademicki posiadający tytuł naukowy doktora uzyskał dofinansowanie udziału w projekcie badawczym w zagranicznym ośrodku naukowym w Portugalii. Udział polskiego naukowca w projekcie będzie obejmował okres od 1 października 2008 roku do 31 grudnia 2010 roku. Minister przyznał niniejsze środki finansowe na podstawie art. 3 ust. 3 i art. 15 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 8 października 2004 roku o finansowaniu nauki. Przepisy wykonawcze zawiera rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z 7 maja 2008 roku w sprawie programu „Wsparcie międzynarodowej mobilności naukowców”. Szczegółowe warunki realizacji, finansowania i rozliczania uczestnictwa w programie zostały określone w umowach zawartych między Wnioskodawcą i Ministerstwem oraz Wnioskodawcą i uczestnikiem programu.

Podpisana umowa z Ministerstwem zobowiązuje Wnioskodawcę do niezwłocznego przekazywania uczestnikowi projektu całości środków finansowych (określonych w umowie) po ich otrzymaniu z Ministerstwa. Kwoty obejmują finansowanie kosztów utrzymania i bieżących wydatków oraz kosztów podróży. Jednocześnie Ministerstwo zobowiązuje do udokumentowania (fakturą, rachunkiem) kosztów podróży. Niezgodne rozliczenie przekazanych kwot skutkować będzie ich zwrotem. W ramach finansowania Wnioskodawca przekazuje uczestnikowi projektu (z góry) otrzymane z Ministerstwa kwoty na sfinansowanie kosztów pobytu i podróży. Środki finansowe na pokrycie kosztów pobytu przyznane są w sposób ryczałtowy, natomiast na koszty podróży limit stanowi kwota określona w załączniku Nr 1 do rozporządzenia pod warunkiem ich dokumentowania.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy środki finansowe przeznaczone na pokrycie kosztów utrzymania i bieżących wydatków związanych z pobytem oraz kosztów podróży pod warunkiem późniejszego ich udokumentowania, wypłacane zgodnie z umową zawartą z Ministerstwem będą stanowiły dla uczestnika przychód opodatkowany podatkiem dochodowym od osób fizycznych...


Zdaniem Wnioskodawcy, przedmiotem umowy jest finansowanie udziału polskiego naukowca w projekcie badawczym realizowanym w zagranicznym ośrodku naukowym poprzez wypłacenie środków finansowych przeznaczonych na pokrycie kosztów utrzymania i bieżących wydatków związanych z pobytem oraz zwrotem udokumentowanych kosztów podróży. Uczestnictwo w projekcie badawczym nie jest świadczeniem ekwiwalentnym w zamian za otrzymane środki. Umowa ma charakter jednostronnego świadczenia pieniężnego na pokrycie kosztów prowadzenia badań naukowych. Dlatego też zdaniem Wnioskodawcy, świadczenie pieniężne ma charakter stypendium naukowego zwolnionego z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wobec braku w przepisach prawa podatkowego definicji stypendium naukowego, o naukowym charakterze stypendium powinien każdorazowo decydować cel i rodzaj działalności stypendysty a nie formalna nazwa stypendium. Taką wskazówkę interpretacyjną zawiera wyrok sądu administracyjnego (sygn. akt SA/Bk 292/94). Na podobnym stanowisku stoi Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w wydanej interpretacji indywidualnej z dnia 21 kwietnia 2008 roku Nr IBPB2/415-168/08/BJ/KAN-709/01/08.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Stosownie do przepisu art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów zwolnionych na podstawie art. 21, 52, 52a i 52c wymienionej ustawy oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 20 ust. 1 wskazanej ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Stypendia należą do przychodów z innych źródeł, nie wszystkie jednak stypendia podlegają opodatkowaniu bowiem niektóre z nich ustawodawca zwolnił od podatku, wymieniając w katalogu zwolnień przedmiotowych ustawy.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 39 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są stypendia otrzymywane na podstawie przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki, stypendia doktoranckie otrzymywane na podstawie przepisów - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz inne stypendia naukowe i za wyniki w nauce, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.

Z art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy wynika zatem, że powyższym zwolnieniem od podatku objęte są wyłącznie stypendia spełniające kryteria określone w cytowanym przepisie.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż nauczyciel akademicki uzyskał w ramach programu „Wsparcie międzynarodowej mobilności naukowców” finansowanie udziału w projekcie badawczym w zagranicznym ośrodku naukowym przyznane decyzją Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Minister przyznał niniejsze środki finansowe na podstawie art. 3 ust. 3 i art. 15 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 8 października 2004 roku o finansowaniu nauki, oraz rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z 7 maja 2008 roku w sprawie programu „Wsparcie międzynarodowej mobilności naukowców”. Szczegółowe warunki realizacji i rozliczania uczestnictwa w programie zostały określone w umowach zawartych między Wnioskodawcą i Ministerstwem oraz Wnioskodawcą i uczestnikiem programu – nauczycielem akademickim. Umowy określają między innymi wysokość środków finansowych przeznaczonych na pokrycie kosztów utrzymania i bieżących wydatków związanych z pobytem, zasady zwrotu kosztów podróży (udokumentowanie wydatku). Umowa zawiera również klauzulę o terminach przekazywania środków finansowych uczestnikowi projektu.

Jak wskazał Wnioskodawca, uczestnictwo w projekcie badawczym nie jest świadczeniem ekwiwalentnym w zamian za otrzymane środki. Umowa ma charakter jednostronnego świadczenia pieniężnego na pokrycie kosztów prowadzenia badań naukowych.

Na podstawie art. 3 ust. 3 ustawy o finansowaniu nauki Minister przyznaje środki finansowe na naukę, w drodze decyzji, na podstawie wniosków złożonych przez podmioty, o których mowa w ust. 2, po zasięgnięciu opinii właściwego organu Rady Nauki, o której mowa w art. 21 ust. 1, lub zespołu, o którym mowa w art. 30 ust. 1-2a, natomiast stosownie do art. 15 ust. 1 pkt 4 tej ustawy Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego finansuje programy lub przedsięwzięcia określane jako dostosowywanie kadr naukowych do warunków międzynarodowej współpracy naukowej i naukowo-technicznej.

Szczegóły dotyczące przyznawania tych środków określa rozporządzenie wykonawcze do ustawy o zasadach finansowania nauki, wydane przez MNiSzW w dniu 7 maja 2008 r. w sprawie programu „Wsparcie międzynarodowej mobilności naukowców” (Dz. U. Nr 84, poz. 510).

W cytowanym powyżej przepisie art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ustawodawca użył określenia „stypendia naukowe” w sensie stypendium związanego z działalnością twórczą i badawczą w dziedzinie nauki co oznacza, że o naukowym charakterze stypendium winien decydować cel i rodzaj działalności stypendysty. Wobec powyższego mając na uwadze fakt, iż udział nauczyciela akademickiego w projekcie badawczym w zagranicznym ośrodku naukowym jest związany z jego działalnością naukowo-badawczą należy stwierdzić, że przyznane przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego środki finansowe na pokrycie kosztów utrzymania i bieżących wydatków związanych z pobytem naukowca w zagranicznym ośrodku naukowym oraz udokumentowanych kosztów podróży między miejscem zamieszkania i miejscowością w której, lub w pobliżu której znajduje się zagraniczny ośrodek, mogą mieć charakter stypendium naukowego.

Jednakże ponieważ ustawa o zasadach finansowania nauki nie została wymieniona w zwolnieniu, jako podstawa do wypłaty wolnych od podatku stypendiów zatem nie można uznać, że stypendia przyznawane na podstawie tej ustawy są objęte zwolnieniem od podatku, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ponadto, środków finansowych przekazywanych w ramach programu „Wsparcie międzynarodowej mobilności naukowców”, (nawet uznając je za stypendia naukowe) wypłacanych na podstawie ustawy o zasadach finansowania nauki nie można utożsamiać ze stypendiami naukowymi i za wyniki w nauce, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego. Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego przyznając omawiane środki (stypendia), realizuje bowiem postanowienia ustawy o zasadach finansowania nauki i wydanego na jej podstawie rozporządzenia wykonawczego, czego nie można identyfikować z zatwierdzaniem zasad przyznawania stypendiów, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy.

Wobec powyższego środki przekazywane w ramach programu „Wsparcie międzynarodowej mobilności naukowców” będą stanowiły przychód określony w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji, na Wnioskodawcy wypłacającym środki przekazywane w ramach programu „Wsparcie międzynarodowej mobilności naukowców”, o którym mowa w przepisach ustawy o zasadach finansowania nauki, ciąży obowiązek płatnika podatku, na podstawie art. 35 ust. 1 pkt 2 ustawy. Jednocześnie od przychodu ze stosunku pracy łączącego osobę wskazaną we wniosku z Wnioskodawcą, płatnik jest obowiązany pobierać zaliczki na podatek na zasadach określonych w art. 32 ustawy.

Odnosząc się natomiast do wskazanej przez Wnioskodawcę, interpretacji indywidualnej należy stwierdzić, iż decyzje organów podatkowych są wydawane w konkretnych sprawach, nie są źródłem prawa powszechnie obowiązującego i tym samym nie stanowią podstawy wydania interpretacji indywidualnej.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, że niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj