Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB1/415-86/09-4/AK
Data
2009.03.20
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
obowiązek płatnika
pomoc materialna
stypendia
stypendium socjalne
Istota interpretacji
Czy płatnik to jest Urząd Miasta i Gminy ma obowiązek sporządzania informacji PIT-8S o wysokości wypłacanej uczniom pomocy materialnej o charakterze socjalnym przyznawanej na podstawie przepisów o systemie oświaty i uchwały Rady Miejskiej finansowanej ze środków budżetu państwa?
Wniosek ORD-IN
338 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Urzędu Miasta i Gminy (...) przedstawione we wniosku z dnia 16 stycznia 2009 r. (data wpływu 19 stycznia 2009 r.) uzupełnionym w dniu 9 marca 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 19 stycznia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.
W związku ze stwierdzeniem braków formalnych, pismem z dnia 4 marca 2009 r. nr ILPB1/415-86/09-2/AK, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku. Wezwanie prawidłowo doręczono w dniu 5 marca 2009 r., wniosek uzupełniono w dniu 9 marca 2009 r. W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Urząd Miasta i Gminy wypłaca uczniom zamieszkałym na terenie Gminy świadczenia pomocy materialnej o charakterze socjalnym w formie stypendium szkolnego, przyznawanego na podstawie przepisów o systemie oświaty tj. ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t. j. Dz. u. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.) i uchwały Rady Miejskiej z dnia 31 marca 2005 r. uchwalonej na podstawie art. 90f ustawy o systemie oświaty, mówiącej iż Rada Gminy uchwala regulamin udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym. Urząd Miasta i Gminy podaje, że szkolne stypendia socjalne finansowane są ze środków pochodzących z budżetu państwa. W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy płatnik tj. Urząd Miasta i Gminy ma obowiązek sporządzania informacji PIT-8S o wysokości wypłacanej uczniom pomocy materialnej o charakterze socjalnym przyznawanej na podstawie przepisów o systemie oświaty i uchwały Rady Miejskiej finansowanej ze środków budżetu państwa...
Zdaniem Wnioskodawcy, ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. u. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) zawiera katalog zwolnień podatkowych. Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 21 ust. 1 pkt 40 cytowanej ustawy wolne od podatku dochodowego są świadczenia pomocy materialnej dla uczniów, studentów, uczestników studiów doktoranckich i osób uczestniczących w innych formach kształcenia, pochodzące z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz ze środków własnych szkół i uczelni – przyznawane na podstawie przepisów o systemie oświaty, prawa o szkolnictwie wyższym, a także przepisów o stopniach i tytule w zakresie sztuki. Nie ma obowiązku sporządzania informacji o wysokości wypłat stypendialnych wypłaconych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 40.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że przedmiotowe stypendia są przyznawane i wypłacane na podstawie przepisów o systemie oświaty i pochodzą ze środków budżetu państwa lub budżetu gminy w związku z czym korzystają ze zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym płatnik – Urząd Miasta i Gminy nie ma obowiązku sporządzania informacji o wysokości wypłaconego stypendium. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. u. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) wolne od podatku dochodowego są świadczenia pomocy materialnej dla uczniów, studentów, uczestników studiów doktoranckich i osób uczestniczących w innych formach kształcenia, pochodzące z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz ze środków własnych szkół i uczelni - przyznane na podstawie przepisów o systemie oświaty. Prawo o szkolnictwie wyższym, a także przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki. W przypadku wypłaty wyżej wymienionego świadczenia wypłacający nie ma obowiązku jako płatnik do: - poboru zaliczek na podatek dochodowy niezależnie od wysokości świadczenia,
- pobierania oświadczenia PIT-2C,
- sporządzenia PIT-8S.
W przedmiotowym wniosku wskazano, że świadczenia pomocy materialnej o charakterze socjalnym w formie stypendium szkolnego, przyznawane są na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t. j. Dz. u. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.) i uchwały Rady Miejskiej z dnia 31 marca 2005 r. uchwalonej na podstawie art. 90f ustawy o systemie oświaty. Przepisy te określają warunki i zasady przyznawania pomocy materialnej dla uczniów.
Na podstawie art. 90b ust. 1 ww. ustawy uczniowi przysługuje prawo do pomocy materialnej ze środków przeznaczonych na ten cel w budżecie państwa lub budżecie właściwej jednostki samorządu terytorialnego. Zgodnie z art. 90c ust. 2 tej ustawy świadczeniami pomocy materialnej o charakterze socjalnym są: stypendium szkolne i zasiłek szkolny.
W myśl przepisu art. 90d ust. 2 ww. ustawy stypendium szkolne może być udzielone uczniom w formie:
- całkowitego lub częściowego pokrycia kosztów udziału w zajęciach edukacyjnych, w tym wyrównawczych, wykraczających poza zajęcia realizowane w szkole w ramach planu nauczania, a także udziału w zajęciach edukacyjnych realizowanych poza szkołą;
- pomocy rzeczowej o charakterze edukacyjnym, w tym w szczególności zakupu podręczników.
Zgodnie z art. 90e ust. 1 powołanej ustawy zasiłek szkolny może być przyznany uczniowi znajdującemu się przejściowo w trudnej sytuacji materialnej z powodu zdarzenia losowego.
Na podstawie art. 90f ww. ustawy Rada gminy uchwala regulamin udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie gminy, kierując się celami pomocy materialnej o charakterze socjalnym, w którym określa w szczególności: - sposób ustalania wysokości stypendium szkolnego w zależności od sytuacji materialnej uczniów i ich rodzin oraz innych okoliczności, o których mowa w art. 90d ust. 1;
- formy, w jakich udziela się stypendium szkolnego w zależności od potrzeb uczniów zamieszkałych na terenie gminy;
- tryb i sposób udzielania stypendium szkolnego;
- tryb i sposób udzielania zasiłku szkolnego w zależności od zdarzenia losowego.
Biorąc pod uwagę powyższe, wypłacone na podstawie ustawy o systemie oświaty i pochodzące z budżetu państwa lub budżetu Gminy kwoty świadczeń pomocy materialnej dla uczniów o charakterze socjalnym, mające formę stypendium szkolnego korzystają ze zwolnienia o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Obowiązek wystawiania informacji o wysokości wypłaconego stypendium (PIT-8S) wynika z treści art. 35 ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w myśl którego płatnicy stypendiów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 40b, są obowiązani w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym sporządzić informację o wysokości wypłaconego stypendium, według ustalonego wzoru, i przekazać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, z zastrzeżeniem art. 37.
Mając zatem na względzie, iż obowiązek wystawiania informacji PIT-8S ciąży jedynie na płatnikach stypendiów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 40b ww. ustawy, zaś stypendium, o którym mowa we wniosku, korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, Wnioskodawca nie ma obowiązku sporządzania informacji PIT-8S. Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
|