Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB3/423-678/08/DK
z 23 lutego 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB3/423-678/08/DK
Data
2009.02.23



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dochody wolne od podatku
dotacja
korekta
pomoc finansowa
przedsiębiorstwa
przekształcanie
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Jak ustalić zobowiązanie i terminy rozliczania podatku dochodowego z tytułu otrzymanej dotacji?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 21 listopada 2008 r. (data wpływu 24 listopada 2008 r.) – uzupełnionym pismem z dnia 10 lutego 2009 r. (data wpływu 11 lutego 2009 r.) – o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie sposobu rozliczenia otrzymanej dotacji – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 24 listopada 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego – uzupełniony pismem z dnia 10 lutego 2009 r. (data wpływu 11 lutego 2009 r.) – w indywidualnej sprawie dotyczącej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie sposobu rozliczenia otrzymanej dotacji.


W złożonym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Na podstawie art. 2 pkt 1, art. 5 i art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 23 sierpnia 2001 r. o organizowaniu zadań na rzecz obronności państwa realizowanych przez przedsiębiorców (Dz. U. Nr 122, poz. 1320 ze zm.) a także § 2 pkt 6 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2007 r. w sprawie wykazu przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym (Dz. U. Nr 214, poz. 1571) oraz § 1 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 20 lipca 1993 r. w sprawie określenia organów właściwych do nakładania niektórych obowiązków i zadań niezbędnych na potrzeby obrony państwa oraz zasad odpłatności za wykonywanie tych zadań i przeprowadzania kontroli ich realizacji (Dz. U. Nr 69, poz. 331 ze zm.) w związku z art. 104 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (j. t. Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 ze zm.) decyzją z dnia 1 października 2008 r. Minister Obrony Narodowej nałożył w 2008 r. na Spółkę zadania obronne w zakresie utrzymania mocy produkcyjnych i remontowych niezbędnych do wytworzenia wyrobów oraz świadczenia określonych usług w warunkach zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny.

Powyższa decyzja weszła w życie z dniem podpisania z mocą obowiązującą od dnia 1 stycznia 2008 r. Na podstawie powyższej decyzji Minister Obrony Narodowej dnia 30 października 2008 r. zawarł ze Spółką umowę, mocą której przyznał jej dotację w zamian za wykonanie zadań obronnych, o których mowa w powyższej decyzji.

Dotacja należna za 2008 r. w pełnej wysokości wpłynęła na wyodrębniony rachunek bankowy Spółki dnia 31 października 2008 r. Rozliczenie przyznanej dotacji odbywa się w trybie i na zasadach określonych w art. 144-146 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.) na podstawie rocznego sprawozdania z wydatkowania dotacji. Decyzją Nr 381/MON z dnia 11 sierpnia 2008 r. wprowadzono do użytku z mocą obowiązującą od dnia 1 stycznia 2008 r. „Metodykę naliczania kosztów utrzymania przez przedsiębiorców mocy produkcyjnych i/lub remontowych niezbędnych do realizacji zadań wynikających z programu mobilizacji gospodarki oraz przyznania i rozliczenia dotacji na ich utrzymanie”. Na podstawie powyższej metodyki pokryciu dotacją podlegają za cały 2008 rok koszty: podatku od nieruchomości i gruntu, opłaty za wieczyste użytkowanie gruntów, amortyzacja środków trwałych, koszty ochrony obiektów, koszty konserwacji i remontów środków trwałych, koszty ogrzewania budynków i ubezpieczeń majątkowych, skorygowane wskaźnikiem wykorzystania mocy produkcyjnych oraz wskaźnikiem sprzedaży specjalnej. Wysokość przyznanej dotacji za 2008 r. równa się wysokości planowanych kosztów podlegających pokryciu dotacją, które przedsiębiorstwo ustala i przekazuje Ministrowi Obrony Narodowej we wniosku o dotację. Dotacja podlega rozliczeniu po zakończeniu roku na który została przyznana; nadwyżka dotacji ponad koszty planowane zakwalifikowana do pokrycia dotacją podlega zwrotowi do Ministra Obrony Narodowej, natomiast jeżeli koszty rzeczywiste są wyższe do przyznanej dotacji różnicę pokrywa przedsiębiorstwo.

Według stanu na dzień 30 czerwca 2008 r. w związku z komercjalizacją zostały zamknięte księgi rachunkowe przedsiębiorstwa państwowego "W." Nr 2, od dnia 1 lipca 2008 r. przedsiębiorstwo funkcjonuje w obrocie gospodarczym jako Spółka Akcyjna.


W związku z powyższym, zadano następujące pytanie.


Jak ustalić zobowiązanie i terminy rozliczania podatku dochodowego z tytułu otrzymanej dotacji...


W związku z powyżej przedstawionym stanem faktycznym z uwagi na fakt, że minister Obrony Narodowej decyzją z dnia 1 października 2008 r. nałożył w 2008 r. na Spółkę zadania obronne, a umowa na mocy której została przyznana dotacja na pokrycie kosztów utrzymania mocy produkcyjnych, remontowych niezbędnych do wytworzenia wyrobów oraz świadczenia określonych usług w warunkach zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny, została zawarta ze Spółką zdaniem Wnioskodawcy, przyznana dotacja winna być rozliczona w Spółce, to jest w II półroczu 2008 r. koszty podlegające pokryciu dotacją, ustalone zgodnie z „Metodyką” nie będą stanowiły kosztu uzyskania przychodu zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58. Natomiast otrzymana dotacja na podstawie art. 12 ust. 1 stanowi przychód Spółki zwolniony od podatku zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 47. Ponieważ decyzja przyznająca dotację zapadła w dniu 1 października 2008 r. umowa o nałożeniu zadań obronnych i przyznaniu dotacji została podpisana 30 października 2008 r., a dotacja wpłynęła na konto Spółki w dniu 31 października 2008 r. W związku z tym w ocenie Spółki rozliczenie powyższej dotacji w zaliczkach miesięcznych z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych winno nastąpić począwszy od m-ca października 2008 r.

Dodatkowo w uzupełnieniu przedmiotowego wniosku Jednostka wskazała, iż przez rozliczenie dotacji w zaliczkach miesięcznych z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych należy rozumieć sytuację, w której nastąpi nadwyżka udzielonej dotacji nad kosztami podlegającymi pokryciu tą dotacją w miesiącu sprawozdawczym. Ponadto wskazano, iż Spółka uznaje przedmiotową dotację za przychód niepodlegający opodatkowaniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47, natomiast poniesione koszty za I i II półrocze 2008 r. podlegające pokryciu dotacją na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 58 uznaje jako koszty nie stanowiące kosztu uzyskania przychodu Spółki. Powyższa dotacja jest mniejsza od wartości kosztów I i II półrocza 2008 r. podlegających pokryciu dotacją.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji (j. t. Dz. U. z 2002 r. Nr 171 poz. 1397 ze zm.) komercjalizacja, w rozumieniu ustawy, polega na przekształceniu przedsiębiorstwa państwowego w spółkę; jeżeli przepisy ustawy nie stanowią inaczej, spółka ta wstępuje we wszystkie stosunki prawne, których podmiotem było przedsiębiorstwo państwowe, bez względu na charakter prawny tych stosunków.


Zgodnie natomiast z art. 93a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku:


  1. przekształcenia innej osoby prawnej,
  2. przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej


  • wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki.


Biorąc powyższe pod uwagę należy wskazać, iż Spółka jest następcą prawnym w rozumieniu przepisów prawa podatkowego przekształcanego na podstawie przepisów ustawy o prywatyzacji i komercjalizacji przedsiębiorstwa państwowego. W konsekwencji dotacja, za okres w którym firma funkcjonowała jako przedsiębiorstwo państwowe, może być rozliczona przez Spółkę.

Stosownie do brzmienia art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j. t. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), wolne od podatku są: dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

W omawianej sprawie Spółka otrzymała środki pieniężne w związku z umową, zawartą na podstawie decyzji Ministra Obrony Narodowej nakładającej na Spółkę zadania obronne w zakresie utrzymania mocy produkcyjnych i remontowych.

Zgodnie natomiast z brzmieniem § 2 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 20 lipca 1993 r. w sprawie określenia organów właściwych do nakładania niektórych obowiązków i zadań niezbędnych na potrzeby obrony państwa oraz zasad odpłatności za wykonywanie tych zadań i przeprowadzania kontroli ich realizacji (Dz. U. Nr 69 poz. 331 ze zm.) przedsiębiorcy, dla których zostały ustalone zadania w zakresie utrzymywania mocy produkcyjnych i remontowych, niezbędnych do wykonywania zadań na okres zagrożenia wojennego na potrzeby obrony państwa jak również przedsiębiorcy realizujący zadania w zakresie przemieszczania mocy produkcyjnych i remontowych, otrzymują dotację zgodnie z zasadami określonymi w § 3, zgodnie z którym podstawą do udzielenia przedsiębiorcy dotacji jest zawarcie z nim przez właściwy organ umowy na utrzymanie mocy produkcyjnych i remontowych, niezbędnych do wytworzenia rzeczy ruchomych na okres zagrożenia wojennego na potrzeby obrony państwa lub realizację zadań w zakresie przemieszczania tych mocy.

Stosownie do postanowień § 2 ust. 2 ww. rozporządzenia dotacja, o której mowa w ust. 1, jest wypłacana z budżetu ministrów wymienionych w § 1 ust. 1, tj. z budżetu Ministra Obrony Narodowej, lub ministra właściwego do spraw gospodarki.

Mając na względzie powyższe należy wskazać, iż dotacja otrzymana przez Spółkę wypełnia dyspozycję art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, czyli podlega zwolnieniu od podatku dochodowego.

Przy czym do kosztów uzyskania przychodów sfinansowanych otrzymaną dotacją należy odnieść art. 16 ust. 1 pkt 58 powołanej ustawy, zgodnie z którym nie uważa się za koszty uzyskania przychodów: wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47 i 48 lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873, z późn. zm.).

Z uwagi na fakt, iż jak wynika ze stanu faktycznego dotacja została otrzymana w dniu 31 października 2008 r. i dotyczyła całego roku 2008, czyli kosztów poniesionych przed otrzymaniem dotacji, koniecznym staje się odpowiednie skorygowanie poniesionych kosztów uzyskania przychodów, które powinno nastąpić w momencie otrzymania dotacji, poprzez statystyczne zmniejszenie kosztów uzyskania przychodów o koszty uzyskania przychodów, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 58 ww. ustawy. Przy czym mając na względzie fakt, iż Spółka jest następcą prawnym przekształconego przedsiębiorstwa państwowego, przedmiotowa korekta powinna objąć również wydatki poniesione przez to przedsiębiorstwo, pokryte dotacją, które zostały zaliczone uprzednio do jego kosztów uzyskania przychodów. Innymi słowy rozliczenie dotacji powinno nastąpić w okresie, którego przedmiotowa dotacja dotyczyła.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej, powoduje iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 ustawy – Ordynacja podatkowa).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu; ul. Św. Jakuba 20; 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj