Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-56/09-2/SM
z 2 kwietnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-56/09-2/SM
Data
2009.04.02



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne --> Obowiązek podatkowy i podstawa opodatkowania --> Obniżanie stawek

Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne --> Zwolnienia --> Inne przypadki zwolnień z podatku akcyzowego

Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne --> Podatnicy akcyzy. Właściwość organów podatkowych --> Podatnicy akcyzy

Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne --> Zwolnienia --> Zwolnienie od akcyzy paliw silnikowych


Słowa kluczowe
czynności podlegające opodatkowaniu
energia elektryczna
obowiązek podatkowy
podatnik


Istota interpretacji
zasady opodatkowania energii elektrycznej



Wniosek ORD-IN 621 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 20.01.2009 r. (data wpływu 22.01.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zasad opodatkowania dostaw energii elektrycznej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22.01.2009 r. złożono osobiście ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zasad opodatkowania dostaw energii elektrycznej.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące 2 zdarzenia przyszłe.

Spółka z o.o. (zwana dalej również: Spółką) prowadzi działalność gospodarczą polegającą przede wszystkim na dostarczaniu energii elektrycznej odbiorcom oraz świadczeniu usług dystrybucji energii elektrycznej. Począwszy od 1 marca 2009 r. Spółka stanie się podatnikiem podatku akcyzowego, zgodnie z art. 13 ustawy o podatku akcyzowym. Spółka dostarcza energię elektryczną odbiorcom końcowym, o których mowa w art. 2 pkt 19 ustawy o podatku akcyzowym. W umowach został określony miesięczny okres rozliczeniowy, przy czym w części umów okres rozliczeniowy został określony jako miesiąc kalendarzowy, a w części jako miesiąc. W przypadku, gdy w umowie okres rozliczeniowy został określony jako miesiąc, zdarzają się sytuacje, że okres ten trwa np. od 27 do 27 następnego miesiąca.

Faktury VAT są wystawiane po dokonaniu odczytu licznika, dlatego też faktyczna długość okresu rozliczeniowego nie wynosi dokładnie miesiąc (30 dni), ale różni się od miesiąca o kilka dni. W zdecydowanej większości przypadków odczyty liczników dla odbiorców mających miesięczny okres rozliczeniowy dokonywane są w ostatnich dniach miesiąca. Zdarzają się również sytuacje losowe, które powodują, że odczyt licznika w ostatnich dniach miesięcznego okresu rozliczeniowego nie jest możliwy.

Przykładowo Spółka dokona odczytu licznika klienta A rozliczanego w miesięcznych okresach rozliczeniowych w dniu 27 kwietnia 2009 roku. W dniu 2 maja wystawi dla tego klienta fakturę VAT za energię dostarczoną klientowi w okresie od 30.03.2009 r. do 27.04.2009 r., termin płatności określony w fakturze przypadnie na maj 2009 roku. Ilość energii wykazana na fakturze wyniesie 20,000 MWh.

Spółka dokona odczytu licznika klienta A rozliczanego w miesięcznych okresach rozliczeniowych w dniu 28 maja 2009 roku. W dniu 2 czerwca wystawi dla tego klienta fakturę VAT za energię dostarczoną klientowi w okresie od 27.04.2009 r. do 28.05.2009 r., termin płatności określony w fakturze przypadnie na czerwiec 2009 roku. Ilość energii wykazana na fakturze wyniesie 30,000 MWh.

Przykładowo Spółka dokona odczytu licznika klienta B rozliczanego w miesięcznych okresach rozliczeniowych w dniu 27 kwietnia 2009 roku. W dniu 2 maja wystawi dla tego klienta fakturę VAT za energię dostarczoną klientowi w okresie od 30.03.2009 r. do 27.04.2009 r., termin płatności określony w fakturze przypadnie na maj 2009 roku. Ilość energii wykazana na fakturze wyniesie 10,000 MWh.

Spółka dokona odczytu licznika klienta B rozliczanego w miesięcznych okresach rozliczeniowych w dniu 2 czerwca 2009 roku. W dniu 4 czerwca wystawi dla tego klienta fakturę VAT za energię dostarczoną klientowi w okresie od 27.04.2009 r. do 02.06.2009 r., termin płatności określony w fakturze przypadnie na czerwiec 2009 roku. Ilość energii wykazana na fakturze wyniesie 25,000 MWh.

Liczniki, które są zamontowane u klientów A i B nie pozwalają w przypadku dokonania odczytu w dniu 2 czerwca 2009 roku na określenie ilości energii pobranej przez klienta do dnia 31.05.2009 roku. Odczyt licznika u klienta B będzie miał miejsce w miesiącu czerwcu 2009 r. ze względu na brak możliwości dokonania odczytu licznika w miesiącu maju (licznik energii elektrycznej znajduje się na posesji prywatnej, brak właściciela posesji w dniu przybycia inkasenta).

Spółka ma kilkadziesiąt tysięcy klientów. Fizycznie brak jest możliwości dokonania odczytów kilkudziesięciu tysięcy liczników ostatniego dnia miesiąca o godzinie 24.00.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy Spółka będzie zobowiązana do zapłaty podatku akcyzowego zgodnie z art. 24 ustawy o podatku akcyzowym:
    1. w terminie do 25 czerwca 2009 roku od ilości energii elektrycznej wykazanej w fakturze wystawionej dla klienta A w dniu 2.05.2009 r. oraz od ilości energii elektrycznej wykazanej w fakturze wystawionej dla klienta B w dniu 2.05.2009 r.;
    2. w terminie do 25 lipca 2009 roku od ilości energii elektrycznej wykazanej w fakturze wystawionej dla klienta A w dniu 2.06.2009r oraz od ilości energii elektrycznej wykazanej w fakturze wystawionej dla klienta B w dniu 4.06.2009 r....
  2. Czy Spółka w sytuacji opisanej we wniosku będzie musiała dokonywać wpłat miesięcznych, o których mowa w art. 25 ustawy o podatku akcyzowym, a jeżeli tak to w stosunku do ilości energii dostarczonej któremu z odbiorców...


Zdaniem Wnioskodawcy:

Stanowisko do pytania nr 1

Zgodnie z art. 9 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym w przypadku energii elektrycznej przedmiotem opodatkowania akcyzą jest sprzedaż energii elektrycznej, w tym przez podmiot nieposiadajacy koncesji na przesyłanie, dystrybucję lub obrót tą energią w rozumieniu ustawy z dnia 10 kwietnia 1997r. - Prawo energetyczne, który wyprodukował tę energię, nabywcy końcowemu na terytorium kraju. Zgodnie z art. 11 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym w przypadku energii elektrycznej obowiązek podatkowy powstaje z dniem wydania energii nabywcy końcowemu, w przypadku sprzedaży energii elektrycznej na terytorium kraju. Należy stwierdzić, że dostarczając energię elektryczną nabywcom końcowym Spółka będzie dokonywać czynności opodatkowanej podatkiem akcyzowym. Nie ulega również wątpliwości, że w stosunku do energii elektrycznej, która będzie dostarczona w kwietniu 2009 roku obowiązek podatkowy powstanie zgodnie z art. 11 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym w miesiącu kwietniu 2009 roku.

Nie ulega również wątpliwości, że w stosunku do energii elektrycznej, która będzie dostarczona w kwietniu i maju 2009 roku obowiązek podatkowy powstanie zgodnie z art. 11 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym w miesiącu kwietniu i maju 2009 roku.

Artykuł 24 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym stanowi, że w przypadku energii elektrycznej podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu celnego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru oraz obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwej izby celnej, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym upłynął termin płatności określony w umowie właściwej dla rozliczeń z tytułu dostaw energii elektrycznej albo, jeżeli termin ten nie został określony w umowie - upłynął termin płatności wynikający z faktury, a jeżeli termin płatności nie został określony w umowie ani w fakturze - po miesiącu, w którym wystawiono fakturę - w przypadku sprzedaży energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju.

Aby podatnik był zobowiązany do zapłaty podatku akcyzowego z tytułu sprzedaży energii elektrycznej musi powstać obowiązek podatkowy i musi zostać określony, zgodnie z art. 24 ustawy o podatku akcyzowym, miesiąc, po upływie którego należy dokonać złożenia deklaracji i zapłaty podatku akcyzowego. Z art. 25 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym wynika bowiem, że podatnik ma obowiązek złożyć deklarację i zapłacić podatek do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, na który przypada termin płatności określony w umowie lub w razie braku określenia w umowie terminu płatności, termin płatności określony w fakturze (jeżeli terminu płatności brak jest zarówno w umowie, jak i w fakturze decyduje data wystawienia faktury).

W przykładach zawartych w zdarzeniu przyszłym opisanym we wniosku wskazano, że energia elektryczna dostarczona klientowi A w okresie od 30.03.2009 r. do 27.04.2009 r. będzie wykazana w fakturze VAT wystawionej w dniu 2 maja 2009 roku z terminem płatności przypadającym na maj 2009 roku. Ilość energii elektrycznej wykazana na fakturze VAT wyniesie 20,000 MWh. Ponieważ w stosunku do energii elektrycznej wykazanej w fakturze powstał obowiązek podatkowy (zgodnie z art. 11 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym), a jednocześnie na miesiąc maj 2009 roku przypada określony w fakturze termin płatności, Spółka będzie miała obowiązek, zgodnie z art. 24 ustawy o podatku akcyzowym, złożyć w terminie do 25 czerwca 2009 roku deklaracje podatkową i wpłacić należną akcyzę od energii elektrycznej w ilości 20,000 MWh.

W tym samym terminie Spółka będzie musiała zapłacić podatek akcyzowy od ilości energii elektrycznej dostarczonej klientowi B, wynikającej z faktury VAT wystawionej w dniu 2 maja 2009 roku z terminem płatności przypadającym na maj 2009 roku za energię elektryczną dostarczoną w okresie 30.03-27.04.2009 r., tzn. 10,000 MWh. Ponieważ w stosunku do energii elektrycznej wykazanej w tej fakturze za energię dostarczoną w okresie 30.03-27.04.2009 r. powstał obowiązek podatkowy (zgodnie z art. 11 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym), a jednocześnie na miesiąc maj 2009 roku przypada określony w fakturze termin płatności, Spółka będzie miała obowiązek, zgodnie z art. 24 ustawy o podatku akcyzowym złożyć w terminie do 25 czerwca 2009 roku deklaracje podatkową i wpłacić należną akcyzę od energii elektrycznej w ilości 10,000 MWh.

Zatem w terminie do 25 czerwca 2009 roku Spółka będzie miała obowiązek zapłacić podatek akcyzowy od 30,000 MWh.

W przykładach zawartych w zdarzeniu przyszłym opisanym we wniosku wskazano, że energia elektryczna dostarczona klientowi A w okresie od 27.04.2009 r. do 28.05.2009 r. będzie wykazana w fakturze VAT wystawionej w dniu 2 czerwca 2009 roku z terminem płatności przypadającym na czerwiec 2009 roku. Ilość energii elektrycznej wykazana na fakturze VAT wyniesie 30,000 MWh.

Ponieważ w stosunku do energii elektrycznej wykazanej w fakturze powstał obowiązek podatkowy (zgodnie z art. 11 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym), a jednocześnie na miesiąc czerwiec 2009 roku przypada określony w fakturze termin płatności, Spółka będzie miała obowiązek, zgodnie z art. 24 ustawy o podatku akcyzowym złożyć w terminie do 25 lipca 2009 roku deklarację podatkową i wpłacić należną akcyzę od energii elektrycznej w ilości 30,000 MWh.

W tym samym terminie Spółka będzie musiała zapłacić podatek akcyzowy od ilości energii elektrycznej dostarczonej klientowi B wynikającej z faktury VAT wystawionej 4 czerwca 2009 roku za energię elektryczną dostarczoną w okresie od 27.04.2009 r. do 02.06.2009 r. z terminem płatności przypadającym na czerwiec 2009 roku. Ilość energii elektrycznej wykazana na fakturze VAT wyniesie 25,000 MWh.

Ponieważ w stosunku do energii elektrycznej wykazanej w fakturze powstał obowiązek podatkowy (zgodnie z art. 11 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym), a jednocześnie na miesiąc czerwiec 2009 roku przypada określony w fakturze termin płatności, Spółka będzie miała obowiązek, zgodnie z art. 24 ustawy o podatku akcyzowym złożyć w terminie do 25 lipca 2009 roku deklarację podatkową i wpłacić należną akcyzę od energii elektrycznej w ilości 25,000 MWh.

Zatem w terminie do 25 lipca 2009 roku Spółka będzie miała obowiązek zapłacić podatek akcyzowy od 55,000 MWh (30,000 MWh+25,000 MWh).

Stanowisko własne Spółki dotyczące pytania nr 2

Zgodnie z art. 25 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym w przypadku składania deklaracji podatkowej i wpłaty akcyzy, o której mowa w art. 24 pkt 1 lub 2, za okres dłuższy niż dwa miesiące, podatnik posiadający koncesję na wytwarzanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne oraz podmiot reprezentujący są obowiązani, bez wezwania organu podatkowego, do obliczenia i zapłaty akcyzy wstępnie za okresy miesięczne, na rachunek właściwej izby celnej, na podstawie szacunków dokonanych w oparciu o ewidencję, o której mowa w art. 91.

Hipotezą normy prawnej wprowadzonej art. 25 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym objęte są przypadki, gdy podatnik składa deklarację podatkową za okres dłuższy niż dwa miesiące oraz dokonuje zapłaty podatku za okres dłuższy niż dwa miesiące. Sytuacje opisane w zdarzeniu przyszłym opisanym we wniosku nie mieszczą się w hipotezie tej normy prawnej, a zatem nie będzie miała do nich zastosowania dyspozycja tej normy prawnej, zgodnie z którą podatnik ma obowiązek dokonywania wpłat miesięcznych.

Należy podkreślić, że w żadnym z opisanych przypadków okres rozliczeniowy zarówno energii elektrycznej, jak i podatku akcyzowego nie przekroczy dwóch miesięcy.

Jak zostało to przedstawione w stanowisku Spółki przedstawionym do pytania nr 1 na Spółce będzie ciążył obowiązek złożenia deklaracji podatkowej i zapłaty akcyzy za miesiąc maj 2009 roku w terminie do 25 czerwca 2009 roku oraz złożenia deklaracji podatkowej i zapłaty podatku akcyzowego za miesiąc czerwiec 2009 roku w terminie do 25 lipca 2009 roku.

Należy zatem stwierdzić, że Spółka nie będzie miała obowiązku dokonywania wpłat miesięcznych za miesiąc kwiecień i maj 2009 roku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj