Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB1/415-698/08/HD
z 13 lutego 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB1/415-698/08/HD
Data
2009.02.13



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie i wysokość kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
delegacja
doradztwo
dotacja
koszty pośrednie
koszty uzyskania przychodów
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości
środki pomocowe
usługi doradcze
wniosek
wydatki inwestycyjne


Istota interpretacji
1. Czy stanowią bezpośrednio koszt uzyskania przychodów wydatki firmy na koszty promesy, usługi doradcze, delegacje pracowników – poniesione w związku z inwestycją w ramach Programu Operacyjnego 4.4?
2. W przypadku negatywnej odpowiedzi, czy powyższe wydatki można potraktować jako związane z zakupem środka trwałego i czy odpisy amortyzacyjne w części niesfinansowanej dotacją będą stanowiły koszty podatkowe?
3. Czy w przypadku, gdy firma nie uzyska dotacji, to nie będą istniały podstawy do wyłączenia ww. wydatków z kosztów?



Wniosek ORD-IN 841 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 19 listopada 2008 r. (data wpływu 21 listopada 2008 r.), uzupełnionym w dniu 13 lutego 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 21 listopada 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Pana firma bierze udział w Programie Operacyjnym Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości „Innowacyjna Gospodarka” – Działanie 4.4. W 2008 r. poniesiono wydatki na koszty promesy, usługi doradcze, delegacje pracowników. Projekt będzie realizowany w 2009 r. W ramach projektu zostanie zakupiona linia do produkcji wyrobów z tworzyw sztucznych (wtryskarka, robot, forma wtryskowa, automat do pakowania). Decyzja o zakupie ww. linii nie jest uzależniona od faktu otrzymania dotacji i inwestycja będzie zrealizowana nawet mimo braku dotacji. Koszty, o których mowa powyżej, nie są kosztami kwalifikowanymi w myśl projektu, czyli nie będą zwrócone firmie, w przypadku otrzymania dotacji. Koszty te byłyby poniesione przez firmę także w przypadku nie ubiegania się o dotację (np. promesa bankowa na kredyt lub usługa doradcza w postaci analizy rynku zbytu).

Na etapie ponoszenia ww. kosztów jest Pan przekonany, że firma w przyszłości uzyska z tego tytułu korzyści ekonomiczne w postaci rozwoju firmy i uzyskania dodatkowych przychodów.

Zdarzenia gospodarcze ewidencjonowane są w księgach rachunkowych.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy stanowią bezpośrednio koszt uzyskania przychodów wydatki firmy na koszty promesy, usługi doradcze, delegacje pracowników – poniesione w związku z inwestycją w ramach Programu Operacyjnego 4.4...
  2. W przypadku negatywnej odpowiedzi, czy powyższe wydatki można potraktować jako związane z zakupem środka trwałego i czy odpisy amortyzacyjne w części niesfinansowanej dotacją będą stanowiły koszty podatkowe...
  3. Czy w przypadku, gdy firma nie uzyska dotacji, to nie będą istniały podstawy do wyłączenia ww. wydatków z kosztów...


Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki firmy poniesione na koszty promesy, usługi doradcze, delegacje pracowników – poniesione w związku z inwestycją w ramach Programu Operacyjnego 4.4 (PARP) – stanowią bezpośrednio koszty uzyskania przychodów.

Podobne stanowisko zajął Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wysokiem Mazowieckim z dnia 15 lipca 2004 r. Nr US DFI/415/4/MG/2004 w zakresie wynagrodzenia wypłaconego firmie consultingowej w związku z pozyskaniem dotacji z Unii Europejskiej.

W przypadku, gdyby odpowiedź na pierwsze pytanie była przecząca, uważa Pan, że ww. koszty stanowić będą składnik ceny nabycia środków trwałych w rozumieniu art. 22g ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i należy je uznać za koszty inwestycji, które będą stanowiły koszty uzyskania przychodów w postaci odpisów amortyzacyjnych, w części nie sfinansowanej dotacją.

W przypadku natomiast, gdy firma nie uzyska dotacji, to brak jest podstaw do wyłączenia ww. wydatków z kosztów (wyrok WSA w Warszawie z dnia 22 marca 2007 r., sygnatura III S.A./WA3807/06).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie pytania pierwszego i trzeciego – uznaje się za prawidłowe.

W związku z powyższym, pytanie drugie uznaje się za bezprzedmiotowe.


Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera wykazu wydatków, który przesądzałby o ich zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów, zatem przyjmuje się, że kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalnie uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów. W takim ujęciu kosztami tymi będą zarówno koszty pozostające w bezpośrednim związku z uzyskanymi przychodami, jak i pozostające w związku pośrednim, jeżeli zostanie wykazane, że zostały w sposób racjonalny poniesione w celu uzyskania przychodów (w tym dla zagwarantowania funkcjonowania źródła przychodów), nawet wówczas gdyby z obiektywnych powodów przychód nie został osiągnięty.

Należy podkreślić, że o tym co jest celowe i potrzebne w prowadzonej działalności, decyduje podmiot prowadzący działalność gospodarczą, a nie organ podatkowy. Na podatniku spoczywa zatem obowiązek wykazania związku poniesionych kosztów z działalnością gospodarczą, w tym okoliczności, iż ich poniesienie ma wpływ na wysokość osiągniętych przychodów, zwłaszcza w sytuacji wystąpienia sporu w tej kwestii.


Aby wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodu winien, w myśl powołanego przepisu, spełniać łącznie następujące warunki:


  • pozostawać w związku przyczynowym z przychodem lub źródłem przychodu i być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu,
  • nie znajdować się na liście wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, wymienionych w art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
  • być właściwie udokumentowany.


Ponadto, koszty podatkowe ponoszone przez podmiot gospodarczy podlegają podziałowi na koszty bezpośrednie i pośrednie. Koszty bezpośrednie obejmują wydatki, które są ściśle (bezpośrednio) związane z danymi przychodami jakie osiąga podmiot gospodarczy. Natomiast do kosztów pośrednich zalicza się wydatki, które nie mają bezpośredniego odzwierciedlenia w osiąganych przychodach, jednakże warunkują ich uzyskanie. Podział kosztów na bezpośrednie i pośrednie każdorazowo wymaga dokonania indywidualnej oceny w warunkach konkretnego stanu faktycznego.

Ponieważ przedmiotem zapytania są m.in. koszty delegacji pracowników (podróży służbowych), wskazać należy, że zgodnie z art. 775 § 1 Kodeksu pracy (t.j. Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 ze zm.), pracownikowi wykonującemu na polecenie pracodawcy zadanie służbowe poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy, lub poza stałym miejscem pracy przysługują należności na pokrycie kosztów związanych z podróżą służbową.

Należy podkreślić, że pojęcie „podróży służbowej pracownika” należy do zakresu prawa pracy, a w konsekwencji rozstrzygnięcie kwestii dotyczącej obowiązku czy zasadności wypłacania diet i innych należności przysługujących pracownikowi z tytułu odbywania podróży służbowych nie leży w kompetencji organów podatkowych.

W katalogu przepisu art. 23 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawarto zakazu, ani jakiegokolwiek ograniczenia, co do możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych przez pracodawcę na diety bądź inne należności w związku z odbywaniem podroży służbowych pracowników. Jedyne ograniczenie co do momentu zaliczenia tego rodzaju wypłat wynika z art. 23 ust. 1 pkt 55 – w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2009 r., zgodnie z którym nie uważa się za koszty uzyskania przychodów niewypłaconych, niedokonanych lub niepostawionych do dyspozycji wypłat, świadczeń oraz innych należności z tytułów określonych w art. 12 ust. 1 i 6, art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz w art. 18, a także zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakład pracy.

Zgodnie z art. 22 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, u podatników prowadzących księgi rachunkowe koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy oraz w roku podatkowym, są potrącalne w tym roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody, z zastrzeżeniem ust. 5a i 5b. Koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, stosownie do art. 22 ust. 5c tej ustawy, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.

Za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów, zgodnie z art. 22 ust. 5d ww. ustawy, uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji, gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż w 2008 r. poniósł Pan wydatki na koszty promesy, usługi doradcze, delegacje pracowników w związku z wzięciem udziału w Programie Operacyjnym Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości „Innowacyjna Gospodarka” – Działanie 4.4. Koszty te nie są kosztami kwalifikowanymi w myśl projektu, czyli nie będą zwrócone firmie, w przypadku otrzymania dotacji. Ponadto koszty te byłyby poniesione przez firmę także w przypadku nie ubiegania się o dotację (np. promesa bankowa na kredyt lub usługa doradcza w postaci analizy rynku zbytu). Decyzja o zakupie ww. linii nie jest uzależniona od faktu otrzymania dotacji, a inwestycja będzie zrealizowana nawet mimo braku dotacji. W ramach realizowanego w 2009 r. projektu zostanie zakupiona linia do produkcji wyrobów z tworzyw sztucznych (wtryskarka, robot, forma wtryskowa, automat do pakowania).

Powyższe okoliczności wskazują, iż wydatki poniesione na koszty promesy, usługi doradcze, delegacje pracowników, poniesione w związku z inwestycją w ramach Programu Operacyjnego 4.4. – zostały poniesione w związku z prowadzoną działalnością i w celu zwiększenia uzyskiwanych przez Pana firmę przychodów. W takiej też sytuacji można przyjąć, iż wydatki te pozostają w związku ze źródłem przychodów i mogą tym samym podlegać zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów z tego źródła, nawet w sytuacji, gdy Pańska firma nie uzyska dotacji. Ponadto przedmiotowe koszty należy kwalifikować do kosztów pośrednich związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą, które są potrącane w dacie poniesienia kosztu.

Przy czym jeszcze raz należy podkreślić, iż ciężar prawidłowego udokumentowania, a także wykazania celowości wydatku oraz związku pomiędzy poniesieniem kosztu a źródłem przychodu, zgodnie z dyspozycją powołanego wyżej art. 22 ust. 1 ww. ustawy, spoczywa na Wnioskodawcy.

Niniejsza interpretacja, zgodnie ze złożonym wnioskiem, nie rozstrzyga czy dotacja, o której przyznanie Pan wystąpił, będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W odniesieniu do powołanego przez Pana postanowienia i wyroku należy stwierdzić, iż zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej – powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj