Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-97/09/DG
z 23 marca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-97/09/DG
Data
2009.03.23



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne --> Przepisy wstępne --> Stosowanie klasyfikacji


Słowa kluczowe
klasyfikacje
podatek akcyzowy
samochód osobowy
samochód specjalistyczny
wyroby akcyzowe niezharmonizowane


Istota interpretacji
Czy samochód (ambulans) klasyfikowany do kodu CN 8705 podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z brak daty (data wpływu 2 lutego 2009r.), uzupełnionym pismami z dnia 13 lutego 2009r. (data wpływu 13 lutego 2009r.) oraz z dnia 17 marca 2009r. (data wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania samochodu typu ambulans klasyfikowanego do kodu CN 8705 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 stycznia 2009r. do Urzędu Celnego w Katowicach wpłynął wniosek o potwierdzenie czy samochód specjalny – karetka ratunkowa z wyposażeniem podlega podatkowi akcyzowemu.

Pismem z 28 stycznia 2009r. Naczelnik Urzędu Celnego na podstawie art. 170 § 1 w związku z § 2 ust. 1 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r.w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) przesłał do tut. organu przedmiotowy wniosek celem załatwienia zgodnie właściwością.

13 lutego 2009r. do tut. organu wpłynęło uzupełnienie wniosku złożone na formularzu ORN-IN, w którym Wnioskodawca przedstawił stan faktyczny, zawarł swoje stanowisko w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca nabył wewnątrzwpólnotowo w roku 2008 samochód marki Volkswagen T4 2,5 TDI o nr podwozia … – pojazd ratowniczy Ambulans. Ww. samochód to pojazd specjalnym tj. sanitarka-ambulans typu B – karetka ratunkowa wg Polskiej Normy PN-EN 1789. Pojazd spełnia warunki techniczne określone w rozporządzeniu Ministra infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002r.

W nadwoziu typu zamkniętego przedział medyczny spełnia następujące wymogi normy PN-PN 1789:

  • wysokość na noszami przekracza 1100 mm (jest 1200 mm),
  • przedział jest dłuższy niż 2500 mm (jest 2850mm),
  • wysokość przedziału przekracza 1600 mm (jest 1630 mm),
  • odległość od noszy do ściany z kabiną kierowcy jest większa od 500 mm
  • przedział medyczny posiada nosze, fotel dla lekarza zamontowany na szynie oraz dwa straponteny z pasami bezpieczeństwa dla obsługi medycznej, posiada szafki na sprzęt i materiały ambulatoryjne, instalację tlenową wraz ze schowkami na butle, instalację do mierzenia ciśnienia tętniczego z manometrem stałym i zmiennym, wnętrze wykonane jest w technice łatwozmywalnej.

Zgodnie z dokumentem identyfikacyjnym samochód został zaliczony do pojazdów specjalnych o przeznaczeniu – Ambulatorium / Laboratorium Służby Zdrowia. Ww. pojazd Wnioskodawca sprzedał w dniu 18 listopada 2008r. przed pierwszą rejestracją.

W ocenie Wnioskodawcy pojazd jest klasyfikowany do CN 8705.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy samochód (ambulans) klasyfikowany do kodu CN 8705 podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym...

Zdaniem Wnioskodawcy sprowadzony samochód Volkswagen T4 Ambulans – jest samochodem specjalnym klasyfikowanym do kodu CN 8705 i nie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Ustawa z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zm.) reguluje opodatkowanie wyrobów podatkiem akcyzowym oraz określa zasady i tryb wprowadzania do obrotu wyrobów objętych akcyzą i oznaczania niektórych z tych wyrobów znakami akcyzy (art. 1).

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 5 ww. ustawy opodatkowaniu akcyzą podlega nabycie wewnątrzwspólnotowe i dostawa wewnątrzwspólnotowa.

Pod pojęciem nabycia wewnątrzwspólnotowego należy rozumieć przemieszczenie wyrobów akcyzowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju (art. 2 pkt 11 cyt. ustawy).

Zgodnie z art. 2 pkt 1, 2 i 3 ww. ustawy wyrobami akcyzowymi są wyroby podlegające akcyzie określone w załączniku nr 1 do ustawy. Natomiast wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi są paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe określone w załączniku nr 2 do ustawy. Zaś do wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych ustawa zalicza wyroby akcyzowe inne niż wyroby akcyzowe zharmonizowane.

W myśl art. 3 ust. 1 i 2 ww. ustawy do celów poboru akcyzy i obowiązku oznaczania wyrobów znakami akcyzy na terytorium kraju stosuje się klasyfikację wyrobów akcyzowych w układzie odpowiadającym Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Natomiast do celów poboru akcyzy i obowiązku oznaczania znakami akcyzy w imporcie oraz w dostawie i nabyciu wewnątrzwspólnotowym stosuje się klasyfikację wyrobów akcyzowych w układzie odpowiadającym Scalonej Nomenklaturze (CN).

Zgodnie z powołanym wyżej przepisem w celu określenia zakresu wyrobów podlegających opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, jak również regulacjom dotyczącym obrotu tymi wyrobami, ustawodawca odwołuje się do odpowiednich klasyfikacji statystycznych tj. Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w przypadku obrotu wyrobami akcyzowymi na terytorium kraju oraz Scalonej Nomenklatury (CN) w przypadku importu oraz dostaw i nabyć wewnątrzwspólnotowych.

W związku z powyższym w celu określenia, czy dany produkt stanowi wyrób akcyzowy niezbędne jest zaklasyfikowanie do go odpowiedniego grupowania PKWiU lub CN.

W miejscu tym równocześnie podkreślić należy, iż kwestie dotyczące klasyfikacji statystycznych, nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego klasyfikacji statystycznej wyrobów. Z powyższych przepisów wynika zarazem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy w odniesieniu do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego obejmującego również klasyfikację statystyczną wyrobu. Za prawidłową klasyfikację wyrobu odpowiedzialny jest bowiem Wnioskodawca. Zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje produkty (wyroby) wg zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach.

Zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania wyrobów lub usług. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania, należy zwrócić się do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź.

W złożonym wniosku Wnioskodawca wskazał, iż w roku 2008r. nabył wewnątrzwspólnotowo pojazd określany w dokumentacje identyfikacyjnym jako samochód specjalny Ambulans/ Karetka Pogotowia, którego przeznaczenie określił jako Ambulatorium/Laboratorium Służby Zdrowia. Pojazd następnie został sprzedany przed pierwszą rejestracją na terytorium kraju. Zdaniem Wnioskodawcy właściwym dla przedmiotowego samochodu jest kod CN 8705.

W związku z powyższym w niniejszej interpretacji dokonano oceny stanowiska Wnioskodawcy wyłącznie w oparciu o symbol CN 8705 wskazany przez Wnioskodawcę.

W odniesieniu do wyrobu klasyfikowanego do ww. grupowaniu CN stwierdzić należy co następuje: w poz. 59 załącznika nr 1 do ww. ustawy zostały wymienione wyroby zaklasyfikowane do kodu CN 8703 pojazdy samochodowe i inne pojazdy mechaniczne przeznaczone zasadniczo do przewozu osób (inne niż te objęte pozycją 8702), włącznie z samochodami osobowo - towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi.

W świetle powyższego pojazd zakwalifikowany przez Wnioskodawcę do kodu CN 8705 nie jest wyrobem akcyzowym.

W związku powyższym wewnątrzwspólnotowe nabycie przedmiotowego pojazdu o kodzie CN 8705 oraz jego dalsza sprzedaż przed pierwszą rejestracją na terytorium kraju, zgodnie z przepisami o ruchu drogowym nie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Tym samym, jeżeli wskazany przez Wnioskodawcę kod CN dla przedmiotowego samochodu jest właściwy, to stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Dodatkowo zauważyć należy, iż w wyroku z dnia 13 października 2004r. sygn. akt I SA/Po 844/02 Wojewódzki Sąd Administracyjny wskazał kryteria, którymi należy kierować się klasyfikując samochody sanitarne do kodu Taryfy Celnej 8705 a mianowicie z ww. wyroku wynika, iż karetki pogotowia mieszczą się w kategoriach samochodów osobowych zaliczanych do pozycji 8703 CN. Pozycja ta obejmuje również „specjalistyczne pojazdy transportowe, takie jak ambulanse”, które oprócz noszy mogą być też wyposażone w urządzenia podtrzymujące funkcje życiowe i pozwalające na dokonanie wstępnej diagnozy. Odrębną zaś grupę stanowią samochody specjalnego przeznaczenia (specjalistyczne) z pozycji 8705 CN.

Są to pojazdy specjalne skonstruowane lub zbudowane na bazie tzw. wersji podstawowej pojazdu samochodowego i wyposażone w dodatkową aparaturę, urządzenia czy mechanizmy, dzięki którym pojazd może spełnić funkcje inne niż transportowe np. ruchome kliniki medyczne lub stomatologiczne, fabrycznie wyposażone w salę operacyjną, sprzęt anestezjologiczny, sprzęt analityczny, chirurgiczny, umożliwiający wykonywanie operacji czy zabiegów stomatologicznych. Do kodu CN 8705 zaliczane są także ruchome przychodnie rentgenowskie.

Są to mobilne placówki ochrony zdrowia, które jednak nie są przeznaczone do przewozu chorych, jak to ma miejsce w przypadku ambulansów.

Mając powyższe na uwadze zauważyć należy, iż w przypadku zakwalifikowania przez Wnioskodawcę, pojazdu będącego przedmiotem wniosku, do niewłaściwego kodu CN niniejsza interpretacja nie wywołuje skutków prawnych.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj