Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-91/09-2/KG
z 10 marca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-91/09-2/KG
Data
2009.03.10



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Wyłączenie stosowania obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
gmina
odliczenie podatku
podatek od towarów i usług
prawo do odliczenia
projekt
zadania własne


Istota interpretacji
brak możliwości odliczenia podatku VAT wynikającego z realizacji projektu



Wniosek ORD-IN 399 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 03.02.2009r. (data wpływu 04.02.2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia i zwrotu podatku VAT wynikającego z realizacji inwestycji dotyczącej modernizacji i budowy obiektów sportowych -jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 04.02.2009r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia i zwrotu podatku VAT wynikającego z realizacji inwestycji dotyczącej modernizacji i budowy obiektów sportowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest zakładem budżetowym gminy, działa na podstawie stosownej uchwały Rady Gminy. Jest czynnym podatnikiem VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o towarów i usług (Dz. U. z 2004, Nr 54 poz. 535 ze zm.). Zgodnie ze statutem, przedmiotem działania zakładu jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności w zakresie działalności sportowej i rekreacyjnej. Wnioskodawca włada w trwałym zarządzie obiektami sportowymi na terenie gminy.

Wnioskodawca zamierza przeprowadzić inwestycję polegającą na budowie Wielofunkcyjnej Bazy Turystyczno-Rekreacyjnej.

Przychodami Wnioskodawcy jest coroczna dotacja z Urzędu Gminy oraz przychody własne m.in. z najmu innym podmiotom obiektów jakimi włada.

Na realizację inwestycji Wnioskodawca przeznaczy dotację z budżetu Gminy, która wystąpi także o środki z programów Unii Europejskiej, które przekaże dla Wnioskodawcy – jako dotację przedmiotową. Środki pochodzące z UE zostaną w całości wydatkowane przez Wnioskodawcę na wskazaną inwestycję. Zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych, zmawiającym może być podmiot nie posiadający osobowości prawnej. Zatem faktury dokumentujące zakup towarów i usług związanych ze wskazaną inwestycją będą wystawione na MOSiR jako na zamawiającego. Przedmiotowa inwestycja zostanie zaliczona do środków trwałych podlegających amortyzacji, w myśl przepisów o podatku dochodowym i ujęta w rejestrach Wnioskodawcy.

Wydatki na inwestycję będą zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wnioskodawca wskazuje, iż obiekty na których będzie przeprowadzona inwestycja będą wykorzystywane na prowadzenie odpłatnej działalności – usług w zakresie sportu, rekreacji i rozrywki, poprzez najem innym podmiotom. Zatem wskazana inwestycja będzie miała związek ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, wykonywaną przez podatnika. Nadto wskazano, iż otrzymana dotacja nie wpłynie w sposób bezpośredni na cenę świadczonych usług oraz sprzedawanych towarów.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy Wnioskodawca ma prawo odliczyć podatek naliczony zawarty w fakturach dokumentujących koszty inwestycyjne dotyczące modernizacji i budowy obiektów sportowych, finansowanych z uzyskanej od gminy dotacji, na którą składać się będą środki z budżetu Gminy oraz środki pochodzące z funduszy unijnych, których beneficjentem będzie Gmina...

Zdaniem Wnioskodawcy, obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego stosuje się w sytuacji w której u podatnika wystąpią łącznie dwie przesłanki. Pierwsza wynikająca z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług tj. w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, zaś druga kiedy nabycie towarów i usług mogłoby zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym (art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług). Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, natomiast w myśl art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak jest możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego. Zgodnie z art. 88 ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług z ograniczenia zawartego w art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług wyłączono m.in. wydatki związane z nabywaniem towarów i usług o których mowa w art. 87 ust. 3, a mianowicie towarów lub usług, które na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych uznane zostały u podatnika za środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne podlegające amortyzacji. Ograniczenie to nie dotyczy wydatków związanych z nabyciem towarów i usług zaliczanych do środków trwałych podlegających amortyzacji. W ocenie Wnioskodawcy, fakt iż część inwestycji będzie finansowana ze środków unijnych nie będzie miała wpływu na prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Mając na uwadze dyspozycję art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast art. 86 ust. 2 pkt 1 precyzuje, iż kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu
  • z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4;


Powyższe regulacje oznaczają, że podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony jedynie w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych tj. do czynności zwolnionych od podatku VAT i czynności niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przy czym, przez dostawę towarów– zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług – rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, zaś przez świadczenie usług - zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług – rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego przesłanek pozytywnych, m.in. warunku, iż zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

Z treści powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. gdy czynności tej dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, w związku z których nabyciem podatek został odliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Podstawowym warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest zatem związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że otrzymana dotacja przeznaczona będzie w całości na realizację inwestycji polegającej na budowie Wielofunkcyjnej Bazy Turystyczno-Rekreacyjnej. Ponadto obiekty, na których będzie przeprowadzona inwestycja wykorzystywane będą do prowadzenie odpłatnej działalności - usług w zakresie sportu, rekreacji i rozrywki, poprzez najem innym podmiotom, podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Odnosząc przytoczone przepisy do zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku należy uznać, iż zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie czynności realizowanych w ramach przeprowadzonej inwestycji, Wnioskodawca ma prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących koszty inwestycyjne dotyczące realizacji inwestycji polegającej na budowie Wielofunkcyjnej Bazy Turystyczno-Rekreacyjnej. Bez wpływu na rozstrzygnięcie pozostaje fakt, iż środki finansowe przeznaczone na realizację ww. inwestycji pochodzić będą z dotacji budżetu Gminy oraz środków pochodzących z Funduszy Unijnych.

Zaznaczyć ponadto należy, iż powołany przez Wnioskodawcę przepis art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług pozostaje bez wpływu na rozstrzygnięcie sprawy przedstawionej we wniosku. Powyższe dotyczy także powołanego art. 88 ust. 3 pkt 1 oraz art. 87 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 listopada 2008 roku.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 6, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj