Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-1078/12-2/PR
z 18 stycznia 2013 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 09.10.2012 r. (data wpływu 30.10.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania obniżonej stawki w wysokości 8% do usług zakwalifikowanych jako usługi pogrzebowe (PKWiU 96.03) – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 30.10.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania obniżonej stawki w wysokości 8% do usług zakwalifikowanych jako usługi pogrzebowe (PKWiU 96.03).
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca jest bezpośrednim importerem oraz producentem nagrobków granitowych i lastrico oraz kwater betonowych (wykonywanych z bloczków betonowych lub na życzenie klienta z żelbetonowych elementów, które stanowią podziemną część grobowca, w którym bezpośrednio zostaje umieszczona trumna ze zwłokami). Kwatery są pojedyncze jak i podwójne (na konkretne zamówienie przygotowywane są kwatery rodzinne - 3 i 4 osobowe). Jako że import i produkcja nagrobków są przeważającym rodzajem działalności Przedsiębiorca oprócz budowy kwater wykonuje montaż zakupionych u niego nagrobków i kwater na cmentarzach, zarówno za życia kupujących (którzy przygotowują sobie grób), jak również po śmierci na zlecenie rodzin. W ramach działalności gospodarczej i wykonując zlecenie wykonywane są także usługi kopania grobów ziemnych wraz z wykonaniem katakumby. Sporadycznie wykonywane są renowacje nagrobków (poprzez ich rozebranie, naprawienie uszkodzonych elementów a następnie złożenie w tym samym miejscu).
Wszystkie wymienione czynności kwalifikują się do PKWiU 96.03. Wszystkie usługi na rzecz zamawiających wykonywane są z własnych materiałów (gotowe, importowane nagrobki jak i wykonywane z zakupionego przez Wnioskodawcę kamienia stosownie do zlecenia klienta - klient otrzymuje gotowy produkt).
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
Czy Wnioskodawca może zastosować obniżoną stawkę VAT, obecnie 8%, w przypadku gdy usługa dotyczy:
- wykonania kompleksowej usługi, tj. wykopanie grobu ziemnego, następnie wykonanie katakumby oraz zamontowanie nagrobka w związku z pochówkiem na zlecenie osoby bliskiej,
- wykonania nagrobka zamawianego w związku z pochówkiem na podstawie aktu zgonu (w sytuacji kiedy katakumba już istnieje),
- wykonania nagrobka zamawianego przez osobę żyjącą, a która ma np. powyżej 75 lat,
- wykonania nagrobka zamawianego przez osobę żyjąc bez względu na wiek,
- montażu lub sprzedaży gotowej kwatery - czynność związana z pochówkiem,
- wykonanie grobu ziemnego w związku z pochówkiem,
- wykonanie grobu ziemnego wraz z wykonaniem katakumby na zlecenie rodziny z uwagi na zgon osoby bliskiej,
- renowacji istniejącego nagrobka?
Zdaniem Wnioskodawcy, wszystkie wymienione powyżej usługi, które wykonuje w ramach działalności gospodarczej mieszczą się w określeniu usług pogrzebowych i pokrewnych sklasyfikowanych w załączniku nr 3 do ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług Dz. U. z 2011 r. Nr 54, poz. 352, poz. 180 zakwalifikowanych do PKWiU 96.03 i winny być opodatkowane obniżoną stawką 8% od 01.01.2011 r. do 31.12.2013 r. (od 01.01.2014r. stawka 7%).
Stosownie do zapisów art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r, o podatku od towarów i usług (tekst jednolity Dz. U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:
- odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
- eksport towarów;
- import towarów;
- wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
- wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Zaś w myśl art. 5a cyt. ustawy o VAT, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.
Zgodnie art. 7 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 8 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Określenie towaru odnajdujemy w art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, który stanowi, że są nimi rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.
Jak wynika z powyższego, aby prawidłowo określić wysokość stawki podatku od towarów i usług od czynności, których przedmiotem są poszczególne towary łub usługi, ustawodawca odsyła do klasyfikacji statystycznych wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, powołując w przepisach dotyczących obniżonych stawek podatku oraz w załącznikach do ustawy symbole PKWiU.
Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku VAT, jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.), którą dla celów podatku od towarów i usług stosuje się od dnia 1 stycznia 2011r.
Podstawowa stawka podatku od towarów i usług dla dostawy towarów i świadczenia usług, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.
Mając na uwadze treść art. 146a ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f:
- stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
- stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;
- stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;
- stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.
Zdaniem 1 stycznia 2011 r., przez art. 1 pkt 17 ustawy z dnia 29 października 2010r.o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476), dokonano zmiany załącznika nr 3 do ustawy o VAT. W objaśnieniach do ww. załącznika wskazano, iż wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i świadczenia usług zwolnionych od podatku VAT lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik, tj. stawką 0% i 3%.
W poz. 180 załącznika nr 3 do ustawy o VAT wymieniono pod symbolem PKWiU 96.03 - usługi pogrzebowe i pokrewne, wraz z dostawą trumien, urn i utensyliów pogrzebowych dostarczanych wraz z trumną lub urną.
Niestety nigdzie nie zdefiniowano usług pogrzebowych co oznacza, że pojęcie to można traktować bardzo szeroko. Jednakże Wnioskodawca zawęził pojęcie tylko do wykonywanych przez siebie usług i produktów. Jasno wskazał, iż wykonywane przez niego produkty i usługi mieszczą się w kategorii usług pogrzebowych co oznacza, iż winien z wolą ustawodawcy stosować obniżoną stawkę podatku do wykonywanych usług.
Wnioskodawca uważa, iż przedstawiony stan faktyczny jak i obowiązujące przepisy pozwalają na zakwalifikowanie wykonywanych czynności stosownie do załącznika nr 3 do ustawy. Na poparcie swojego twierdzenia wnioskodawca pragnie zwrócić uwagę na Interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 7 października 2011 r. (sygn. IPTPP2/443-287/ 11-4/AW) w której odniesiono się właśnie do możliwości zastosowania preferencyjnej stawki VAT do usług pogrzebowych.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jednolity Dz. U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 5a cyt. ustawy o VAT, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne. Zgodnie art. 7 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Towarami, w świetle art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).
Zatem dla prawidłowego określenia wysokości stawki podatku od towarów i usług od czynności, których przedmiotem są poszczególne towary lub usługi, ustawodawca odsyła do klasyfikacji statystycznych wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, powołując w przepisach dotyczących obniżonych stawek podatku oraz w załącznikach do ustawy symbole PKWiU.
Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku VAT, jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.), którą dla celów podatku od towarów i usług stosuje się od dnia 1 stycznia 2011r.
Podstawowa stawka podatku od towarów i usług dla dostawy towarów i świadczenia usług, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Stosownie do art. 41 ust 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.
Zgodnie z art. 146a ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:
- stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
- stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;
- stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;
- stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.
Z dniem 1 stycznia 2011r., przez art. 1 pkt 17 ustawy z dnia 29 października 2010r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476), dokonano zmiany załącznika nr 3 do ustawy o VAT.
W objaśnieniach do ww. załącznika wskazano, iż wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i świadczenia usług zwolnionych od podatku VAT lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik, tj. stawką 0% i 3%.
W poz. 180 załącznika nr 3 do ustawy o VAT wymieniono pod symbolem PKWiU 96.03 - usługi pogrzebowe i pokrewne, wraz z dostawą trumien, urn i utensyliów pogrzebowych dostarczanych wraz z trumną lub urną.
Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest importerem oraz producentem nagrobków granitowych i lastrico oraz kwater betonowych. Przedsiębiorca oprócz budowy kwater wykonuje montaż zakupionych u niego nagrobków i kwater na cmentarzach oraz usługi kopania grobów ziemnych wraz z wykonaniem katakumby. Sporadycznie wykonywane są także renowacje nagrobków. Zdaniem Zainteresowanego wszystkie te usługi wchodzą w skład usług pogrzebowych i pokrewnych sklasyfikowanych w załączniku nr 3 do ustawy z 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług zakwalifikowanych do PKWiU 96.03 i winny być opodatkowane obniżoną stawką 8% od 01.01.2011r.
Mając na uwadze przestawiony stan faktyczny należy stwierdzić, że wykonywane przez Wnioskodawcę usługi polegające na:
- wykonaniu kompleksowej usługi, tj. wykopanie grobu ziemnego, następnie wykonanie katakumby oraz zamontowanie nagrobka w związku z pochówkiem na zlecenie osoby bliskiej,
- wykonaniu nagrobka zamawianego w związku z pochówkiem na podstawie aktu zgonu (w sytuacji kiedy katakumba już istnieje),
- wykonaniu nagrobka zamawianego przez osobę żyjącą, która ma np. powyżej 75 lat,
- wykonaniu nagrobka zamawianego przez osobę żyjącą, bez względu na wiek,
- montażu lub sprzedaży gotowej kwatery - czynność związana z pochówkiem,
- wykonaniu grobu ziemnego w związku z pochówkiem,
- wykonaniu grobu ziemnego wraz z wykonaniem katakumby na zlecenie rodziny z uwagi na zgon osoby bliskiej,
- renowacji istniejącego nagrobka
- które zostały zaklasyfikowane do grupowania PKWiU 96.03 i są związane z konkretną usługą pogrzebową, podlegają one opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 8% na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o VAT w związku z poz. 180 załącznika Nr 3 do ustawy o VAT.
Podkreślić należy, że analiza prawidłowości klasyfikacji towarów i usług do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy O.p., zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego.
Niniejsza interpretacja wydana została w oparciu o grupowanie PKWiU wskazane przez Zainteresowanego. Stosownie bowiem do pkt 1 komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11). zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Wynika to z faktu, że właśnie m.in. usługodawca posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia towaru lub usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania PKWiU zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Łodzi.
Tak więc to Wnioskodawcę obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania ww. usług według PKWiU, a w razie zmian któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego interpretacja traci swoją ważność, w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji PKWiU.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – tekst jednolity Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.