Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-7/09-2/SAP
z 24 lutego 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-7/09-2/SAP
Data
2009.02.24



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów


Słowa kluczowe
drogi publiczne
opodatkowanie
podatek od towarów i usług
przekazanie
przeniesienie prawa własności


Istota interpretacji
Czy w związku ze zdarzeniem przyszłym, polegającym na umownym przekazaniu jednostce samorządu terytorialnego – gminie – nieruchomości gruntowych, które po przekazaniu będą miały być wykorzystywane pod drogę publiczną (gminną), podmioty czynności takiego przekazania – a więc zarówno przekazujący tj. osoby fizyczne, jak i przyjmujący tj. gmina – będą obciążone podatkiem od towarów i usług (VAT) oraz obowiązkiem złożenia w zw. z tym przekazaniem, zgłoszeń i/lub deklaracji do organów podatkowych?



Wniosek ORD-IN 360 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 28 grudnia 2008 r. (data wpływu 02.01.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności nieodpłatnego przeniesienia własności nieruchomości na rzecz Gminy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 02 stycznia 2009 r. został złożony w/w wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności nieodpłatnego przeniesienia własności nieruchomości na rzecz Gminy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W 2009 r. Wnioskodawca nabędzie nieodpłatnie - tj. w drodze umowy darowizny - od swojej matki udziały we własności dwóch działek gruntu (dwóch równolegle położonych obok siebie nieruchomości gruntowych), które łącznie stanowią prywatną wewnętrzną drogę dojazdową. Droga ta służy zapewnieniu dostępu przylegających do niej działek do drogi publicznej. W 2009 r. nabędzie również nieodpłatnie od swojej matki - na mocy umowy darowizny - wyłączną własność jednej z nieruchomości gruntowych przylegających do w/w drogi wewnętrznej oraz udział we własności innej nieruchomości gruntowej przylegającej do w/w drogi wewnętrznej. Po wspomnianych darowiznach współwłaścicielami działek gruntu tworzących drogę wewnętrzną będą osoby fizyczne: Wnioskodawca, jego brat, jego matka, jego ciotka (siostra matki) oraz inna osoba, będąca aktualnie współwłaścicielem działek drogowych, a zarazem w stosunku do Wnioskodawcy będąca osobą obcą (III grupa podatkowa wg ustawy o podatku od spadków i darowizn). Wszystkie działki przylegające do działek drogowych stanowić będą własność (bądź niektóre z nich współwłasność) osób będących za razem współwłaścicielami działek drogowych. Zamiarem wszystkich współwłaścicieli działek drogowych będzie ustanowienie na tych działkach nieodpłatnych służebności gruntowych, które będą miały polegać na nieograniczonym w czasie prawie swobodnego przejazdu i przechodu przez te działki drogowe (na całej ich powierzchni) oraz nieograniczonym w czasie prawie wybudowania (przeprowadzenia przez te działki) pod powierzchnią tych działek wszelkich urządzeń i instalacji służących do ciągłego, nieograniczonego w czasie doprowadzania i odprowadzania wszelkich mediów (zasilania we wszelkie media – jak wodociąg, gazociąg, kanalizacja, przewody elektryczne, energetyczne, telefoniczne, teletechniczne, nośniki informatyczne, światłowodowe, itp.), a także dokonywania wszelkich czynności związanych z ich eksploatacją, konserwacją i naprawą. Wymienione powyżej nieodpłatne służebności gruntowe będą miały być ustanowione na rzecz każdoczesnych właścicieli nieruchomości (działek) przylegających do działek drogowych (obciążonych). Przedmiotowe działki drogowe (nieruchomości służebne) miałyby być następnie w 2009 r. przekazane przez ich współwłaścicieli na rzecz jednostki samorządu terytorialnego – gminy na obszarze, której są one położone, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r., Nr 16, poz. 93 ze zm.) normującymi przekazanie nieruchomości (art. 902¹ KC). Działki te miałyby być następnie przeznaczone (wykorzystane) przez gminę pod drogę publiczną (gminną).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku ze zdarzeniem przyszłym, polegającym na umownym przekazaniu jednostce samorządu terytorialnego – gminie – nieruchomości gruntowych, które po przekazaniu będą miały być wykorzystywane pod drogę publiczną (gminną), podmioty czynności takiego przekazania – a więc zarówno przekazujący tj. osoby fizyczne, jak i przyjmujący tj. gmina – będą obciążone podatkiem od towarów i usług (VAT) oraz obowiązkiem złożenia w zw. z tym przekazaniem, zgłoszeń i/lub deklaracji do organów podatkowych...

Zdaniem Wnioskodawcy gmina, jako podmiot będący osobą prawną, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (VAT) jest podatnikiem podatku VAT. Jednakże w związku z tą czynnością obowiązek podatkowy z tytułu podatku od towarów i usług (VAT) nie wystąpi, gdyż czynność ta nie mieści się w ustawowym zakresie czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem, w związku z czym ani po stronie Wnioskodawcy, ani po stronie gminy nie pojawi się obowiązek składania zgłoszeń lub deklaracji do organów podatkowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r., Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 w/w ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Zauważyć jednakże należy, iż przeniesienie własności nieruchomości nastąpi na podstawie art. 902¹ ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks Cywilny (Dz. U. z 1964 r., Nr 16, poz. 93 ze zm.), , zgodnie z którym przez umowę przekazania nieruchomości jej właściciel zobowiązuje się nieodpłatnie przenieść na gminę albo na Skarb Państwa własność nieruchomości. Tym samym przepis art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług nie będzie miał w przedmiotowej sprawie zastosowania.

Na mocy art. 7 ust. 2 w/w ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia;
  2. wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny
  • jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca ma zamiar nieodpłatnie przekazać udział we współwłasności działek otrzymanych w drodze darowizny. Przedmiotowy udział stanowi składnik majątku prywatnego Wnioskodawcy. Przedmiotowe działki nie były wykorzystywane w działalności gospodarczej (w tym rolniczej), gdyż stanowią one prywatną, wewnętrzną drogę dojazdową. Tym samym również przepis art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług nie będzie miał w przedmiotowej sprawie zastosowania.

W związku z powyższym należy uznać za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy, iż przedmiotowa czynność nie będzie mieściła się w ustawowym zakresie czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, w związku z czym ani po stronie Wnioskodawcy, ani po stronie gminy nie pojawi się obowiązek składania zgłoszeń lub deklaracji, dotyczących podatku od towarów i usług.

Odpowiedź na zapytania Wnioskodawcy, dotyczące podatku od spadków i darowizn oraz podatku od czynności cywilnoprawnych, udzielone zostaną w odrębnej interpretacji.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 w/w ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 w/w ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 w/w ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj