Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-836/08-5/HS
z 6 marca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB3/423-836/08-5/HS
Data
2009.03.06



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wartość początkowa środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych

Ordynacja podatkowa --> Zobowiązania podatkowe --> Prawa i obowiązki następców prawnych oraz podmiotów przekształconych


Słowa kluczowe
gmina
mienie
następstwo prawne
obowiązek
osobowość prawna
osoby prawne
przedsiębiorstwa komunalne
przekształcanie
przekształcanie podmiotów
samorząd terytorialny
spółka kapitałowa
spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
środek trwały
wartość
wartość początkowa
wartość początkowa środków trwałych
zakład budżetowy


Istota interpretacji
1. W jaki sposób należy określić wartość początkową wnoszonych do spółki z o.o. środków trwałych, które uprzednio widniały w księgach rachunkowych likwidowanego i przekształcanego Zakładu Wodociągów i Kanalizacji?
2. W jaki sposób należy określić wartość początkową wnoszonych do spółki z o.o. środków trwałych, które uprzednio ujęte były w ewidencji prowadzonej przez Urząd Miejski?



Wniosek ORD-IN 370 kB


INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku (brak daty wypełnienia, data wpływu 15.12.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia środków trwałych stanowiących mienie przekształconego zakładu budżetowego oraz środków trwałych wniesionych aportem do spółki z o.o. – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 15 grudnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia środków trwałych stanowiących mienie przekształconego zakładu budżetowego oraz środków trwałych wniesionych aportem do spółki z o.o.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Na terenie Gminy działają 3 zakłady budżetowe: Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej, Zakład Wodociągów i Kanalizacji oraz Ośrodek Sportu i Rekreacji.

Do zadań statutowych Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej należą m. in. zadania własne Gminy w zakresie: gromadzenia i wywozu odpadów komunalnych stałych i płynnych, utrzymania wysypisk, administrowania zasobami lokalowymi na terenie miasta i gminy oraz utrzymania dróg miejskich.

Do zadań statutowych Zakładu Wodociągów i Kanalizacji należą natomiast zadania z zakresu: dostarczania wody i odprowadzania ścieków, zapewnienia stałej sprawności technicznej i technologicznej urządzeń, oczyszczania ścieków bytowo – gospodarczych i przemysłowych oraz unieszkodliwiania odpadów wytwarzanych w procesie oczyszczania ścieków.

W związku z planowanymi zmianami w zakresie form organizacyjno – prawnych, w jakich Gmina wykonuje wymienione wyżej zadania, Rada Miejska podjęła w dniu 30.07.2008 r. uchwałę nr (...) w sprawie restrukturyzacji i likwidacji Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej. w uchwale tej Rada podjęła decyzję o uprzednim wyodrębnieniu z zadań statutowych tego Zakładu działalności w zakresie wywozu odpadów komunalnych stałych i płynnych i ich przekazanie Zakładowi Wodociągów i Kanalizacji wraz z majątkiem oraz pracownikami służącymi realizacji tego zadania.

Dnia 28 czerwca 2007 r. Rada Miejska podjęła uchwałę nr (...) w sprawie likwidacji i przekształcenia Zakładu Wodociągów i Kanalizacji w jednoosobową spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Zgodnie z treścią uchwały, powstała w wyniku przekształcenia spółka wstępuje we wszystkie prawa i obowiązki likwidowanego Zakładu. Spółka przejmuje przy tym wszystkie składniki mienia likwidowanego Zakładu, a pracownicy Zakładu stają się pracownikami nowopowstałej spółki. Zaznaczyć przy tym należy, iż likwidacja Zakładu przeprowadzona zostanie dopiero po uprzednim przyjęciu środków niezbędnych do realizacji zadań z zakresu wywozu odpadów komunalnych stałych i płynnych.

W skład majątku trwałego nowo utworzonej jednoosobowej spółki Gminy wejdą zarówno składniki majątkowe wniesione w wyniku przekształcenia Zakładu Wodociągów i Kanalizacji stanowiące uprzednio wyposażenie Zakładu Budżetowego (przede wszystkim pojazdy i urządzenia), jak i składniki, które uprzednio widniały w ewidencji prowadzonej przez Urząd Miejski, które Gmina wniesie do kapitału zakładowego spółki w formie aportu.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. W jaki sposób należy określić wartość początkową wnoszonych do spółki z o.o. środków trwałych, które uprzednio widniały w księgach rachunkowych likwidowanego i przekształcanego Zakładu Wodociągów i Kanalizacji...
  2. W jaki sposób należy określić wartość początkową wnoszonych do spółki z o.o. środków trwałych, które uprzednio ujęte były w ewidencji prowadzonej przez Urząd Miejski...


Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z treścią art. 93a w zw. z art. 93b Ordynacji podatkowej, osoba prawna zawiązana w wyniku przekształcenia komunalnego zakładu budżetowego wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki.

Uregulowaniem lex specialis w stosunku do niniejszej normy Ordynacji podatkowej jest art. 16g ust. 9 w związku z art. 1 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z jego brzmieniem: w razie przekształcenia formy prawnej, a także połączenia albo podziału podmiotów, dokonywanych na podstawie odrębnych przepisów – wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych ustala się w wysokości wartości początkowej określonej w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podmiotu przekształconego, połączonego albo podzielonego. Zatem, w opinii Wnioskodawcy, wartość początkowa środków trwałych wniesionych do spółki w wyniku przekształcenia Zakładu Wodociągów i Kanalizacji powinna być ustalona według wartości początkowej ujętej w księgach rachunkowych przekształcanego Zakładu. Za stanowiskiem tym przemawia także treść zdania pierwszego art. 16g ust. 10 wspomnianej ustawy, zgodnie z którym przepis wskazanego wcześniej ust. 9 stosuje się odpowiednio w razie nabycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części w drodze wkładu niepieniężnego.

Inny sposób określenia początkowej wartości środków trwałych przewiduje art. 16g ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z jego brzmieniem w razie nabycia w postaci wkładu niepieniężnego (aportu) wniesionego do spółki kapitałowej za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych uważa się ustaloną przez podatnika na dzień wniesienia wkładu lub udziału wartość poszczególnych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, nie wyższą jednak od ich wartości rynkowej. w opinii Wnioskodawcy, przepis ten będzie miał zastosowanie przy ustalaniu wartości początkowej środków trwałych wniesionych do spółki przez Gminę, które to środki nie były uprzednio ujęte w księgach rachunkowych likwidowanego Zakładu Wodociągów i Kanalizacji. Gmina będzie mogła więc ustalić wartość początkową środków trwałych w wysokości odpowiadającej ich wartości rynkowej.

Wnioskodawca stoi zatem na stanowisku, zgodnie z którym przy ustaleniu wartości początkowej środków trwałych wniesionych do spółki w wyniku likwidacji i przekształcenia zakładu budżetowego zastosowanie mieć będzie art. 16g ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, natomiast w przypadku środków trwałych wniesionych przez Gminę, ujętych uprzednio w prowadzonych przez Urząd Miejski księgach rachunkowych, zastosowanie będzie mieć art. 16g ust. 1 pkt 4 wspomnianej ustawy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Odpowiedź w zakresie pytania nr 1.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. u. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Stosownie natomiast do art. 15 ust. 6 ww. ustawy, kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z przepisami art. 16a - 16m, z uwzględnieniem art. 16.

Na podstawie art. 16g ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w razie przekształcenia formy prawnej, a także połączenia albo podziału podmiotów, z zastrzeżeniem ust. 19, dokonywanych na podstawie odrębnych przepisów - wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych ustala się w wysokości wartości początkowej określonej w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, o której mowa w art. 9 ust. 1, podmiotu przekształconego, połączonego albo podzielonego. Przepis ust. 9 ma zastosowanie, jeżeli z odrębnych przepisów wynika, że podmiot powstały z przekształcenia, podziału albo połączenia lub podmiot istniejący, do którego przeniesiono w wyniku wydzielenia część majątku podmiotu dzielonego, wstępuje we wszelkie prawa i obowiązki podmiotu przekształconego, połączonego albo podzielonego.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Rada Miejska podjęła uchwałę w sprawie likwidacji i przekształcenia zakładu budżetowego (Zakładu Wodociągów i Kanalizacji) w jednoosobową spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. w wyniku tego przekształcenia, nowo powstała spółka przejmie wszystkie składniki mienia likwidowanego Zakładu.

Zakład budżetowy jest formą organizacyjną prowadzenia przez jednostkę samorządu terytorialnego gospodarki komunalnej (art. 2 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej – Dz. u. z 1997 r. Nr 9, poz. 43 ze zm.). Ponadto zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy, w szczególności zadania te obejmują sprawy, których celem jest bieżące i nieprzerwane zaspakajanie zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych, np. w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 w związku z art. 9 ust. 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym – t. j. Dz. u. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.).

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o gospodarce komunalnej, organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego mogą powoływać, likwidować lub przekształcać komunalne zakłady budżetowe zgodnie z przepisami ustawy oraz przepisami ustawy - Prawo budżetowe.

Kwestię tzw. sukcesji prawnej, tj. sytuacji, w której dany podmiot (podatnik) korzysta z praw nabytych przez inny podmiot (innego podatnika) regulują przepisy działu III rozdziału 14 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.). Zatem należy sprawdzić, czy każde prawo, które przysługiwałoby danemu podmiotowi (podatnikowi) przysługuje – na podstawie przepisów o sukcesji prawnej – innemu podmiotowi (podatnikowi), będącemu tzw. „następcą prawnym” tego pierwszego podmiotu (podatnika).

W przypadku przekształcenia komunalnego zakładu budżetowego zastosowanie znajdzie art. 93b ustawy – Ordynacja podatkowa, który stanowi, iż przepisy art. 93 i art. 93a stosuje się odpowiednio do łączenia się i przekształceń komunalnych zakładów budżetowych. w myśl tej regulacji, spółka powstała w wyniku przekształcenia komunalnego zakładu budżetowego (Zakładu Wodociągów i Kanalizacji) wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanego zakładu.

W związku z powyższym, nowo utworzona spółka z o.o., na dzień uzyskania osobowości prawnej, powinna – w myśl art. 16g ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - ustalić wartość początkową środków trwałych przejętych w wyniku przekształcenia zakładu budżetowego na podstawie wartości początkowej określonej w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych przekształcanego podmiotu.

Reasumując powyższe wyjaśnienia, stwierdza się, iż w spółce będącej następcą prawnym przekształcanego zakładu budżetowego, wartość początkową przejętych środków trwałych stanowić będzie wartość początkowa określona w stosownej ewidencji przekształconego Zakładu Wodociągów i Kanalizacji.


Odpowiedź w zakresie pytania nr 2.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Stosownie natomiast do art. 15 ust. 6 ww. ustawy, kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z przepisami art. 16a - 16m, z uwzględnieniem art. 16.

Na podstawie art. 16g ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2 - 14, uważa się - w razie nabycia w postaci wkładu niepieniężnego (aportu) wniesionego do spółki kapitałowej, a także udziału w spółdzielni - ustaloną przez podatnika na dzień wniesienia wkładu lub udziału wartość poszczególnych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, nie wyższą jednak od ich wartości rynkowej.

Powyższa regulacja normuje sytuację nabycia w drodze wkładu niepieniężnego (aportu) majątku niestanowiącego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części. z treści tego przepisu wynika, że ustalona przez podatnika na dzień wniesienia wkładu, wartość poszczególnych składników majątku nie może być wyższa od ich wartości rynkowej.

Ponadto należy wskazać, iż zgodnie z art. 16g ust. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych postanowiono, że ustalona przez podatnika wartość początkowa składników majątku stanowiących aport podlega ocenie z punktu widzenia kryteriów określonych w art. 14 tej ustawy.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Rada Miejska podjęła uchwałę w sprawie likwidacji i przekształcenia zakładu budżetowego (Zakładu Wodociągów i Kanalizacji) w jednoosobową spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Do nowo utworzonej spółki Gmina wniesie tytułem aportu środki trwałe, które widnieją w ewidencji prowadzonej przez Gminę.

Reasumując, wartość początkową środków trwałych, które zostaną wniesione przez Gminę w postaci aportu do spółki, stanowić będzie – stosownie do art. 16g ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – ich wartość określona na dzień wniesienia wkładu, nie wyższa jednak od wartości rynkowej.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj