Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/415-920/12/MK
z 10 stycznia 2013 r.

 

Zmieniona przez interpretację nr DD3/033/322/OBQ/13/RD-4877/14 w trakcie porządkowania

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB2/415-920/12/MK
Data
2013.01.10



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z innych źródeł


Słowa kluczowe
przychody z innych źródeł
refundacja
spółdzielnie mieszkaniowe
stolarka okienna
zwrot wydatków


Istota interpretacji
Opodatkowanie przychodu z tytułu udzielenia bonifikaty w opłatach czynszowych.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 25 września 2012 r. (data wpływu – 2 października 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 stycznia 2013 r. (data wpływu - 8 stycznia 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie powstania przychodu z tytułu udzielenia bonifikaty w opłatach czynszowych jako zwrotu części wydatków na wymianę stolarki okiennej oraz obowiązku wystawienia informacji PIT-8C – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 2 października 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie powstania przychodu z tytułu udzielenia bonifikaty w opłatach czynszowych jako zwrotu części wydatków na wymianę stolarki okiennej oraz obowiązku wystawienia informacji PIT-8C.

Wniosek uzupełniono w dniu 8 stycznia 2013 r.


W przedmiotowym wniosku oraz w piśmie uzupełniającym przedstawiono następujący stan faktyczny.


Spółdzielnia Mieszkaniowa (Wnioskodawczyni) zgodnie ze Statutem ujmuje w planach rzeczowych wydatki z funduszu remontowego na wymianę stolarki okiennej. Podstawą do udzielenia w związku z tym bonifikaty w naliczeniach czynszowych jest zawarte porozumienie pomiędzy Spółdzielnią Mieszkaniową a osobami, które posiadają spółdzielcze lokatorskie i własnościowe prawo do lokalu oraz osobami posiadającymi prawo odrębnej własności lokalu, a także protokół odbioru robót (wymiany stolarki okiennej). Na podstawie § 176 Statutu, po zapoznaniu się z wyceną kosztorysową, lokator dobrowolnie wyraża zgodę na wykonanie robót w zamian za bonifikatę w opłatach za użytkowanie mieszkania, a nadto zobowiązuje się do wykonania robót w terminie 3 miesięcy od daty podpisania porozumienia na swój koszt. Fakt zakończenia i oceny wykonania robót Spółdzielnia potwierdza protokolarnie. Lokator w trakcie odbioru końcowego robót przedstawia oryginał faktury za wymienioną stolarkę (faktura wystawiona na lokatora) lub inny dokument potwierdzający montaż stolarki okiennej. Bonifikata udzielona zostaje po protokolarnym odbiorze robót, pod warunkiem zachowania ww. terminu oraz po udokumentowaniu wymiany stolarki okiennej oraz braku zaległości w opłatach czynszowych wobec Spółdzielni.

Zgodnie z art. 6 ust. 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych spółdzielnia tworzy i rozlicza fundusz remontowy na poszczególne nieruchomości - nie jest on tworzony ani rozliczany oddzielnie dla osób, które mają prawo odrębnej własności lokali. Osoby posiadające prawo odrębnej własności tylko podatek od nieruchomości wnoszą bezpośrednio do Gminy, natomiast pozostałe opłaty, w tym fundusz remontowy wnoszą na takich samych zasadach i w takich samych wysokościach jak osoby, które posiadają spółdzielcze lokatorskie i własnościowe prawo do lokalu. Również bonifikatę z tytułu wymiany stolarki okiennej otrzymują w takich samych wysokościach zarówno osoby posiadające spółdzielcze lokatorskie i własnościowe prawo do lokalu jak i prawo odrębnej własności lokalu.


Wobec powyższego zadano następujące pytania.


  1. U jakich osób, posiadających jaki status lokalu, powstaje przychód z innych źródeł z tytułu udzielenia przez Spółdzielnię z funduszu remontowego bonifikaty w związku z poniesionymi wydatkami na wymianę stolarki okiennej oraz czy Spółdzielnia ma obowiązek sporządzić tym osobom informację PIT -8C...
  2. Czy istotnym jest status prawny lokalu na moment podpisania porozumienia o warunkach udzielenia bonifikaty...
  3. Czy decydujące znaczenie dla obowiązku wystawienia informacji PIT-8C jest fakt uzyskanej bonifikaty z tytułu wymiany stolarki okiennej, czy też stan prawny lokalu w chwili podpisania porozumienia...


Zdaniem Wnioskodawczyni, u żadnej z osób bez względu na posiadany status lokalu nie powstaje przychód z tytułu udzielenia bonifikaty przez Spółdzielnię z funduszu remontowego jako zwrotu części wydatków poniesionych w związku z wymianą stolarki okiennej, kwalifikowany jako przychód z innych źródeł. Wobec czego spółdzielnia nie ma obowiązku sporządzenia tym osobom informacji PIT-8C.

W opinii Wnioskodawczyni, nie jest również istotny fakt posiadanego statusu prawnego do lokalu na moment podpisania porozumienia o warunkach udzielenia bonifikaty.

Zatem, zdaniem Spółdzielni, zwrot kosztów w postaci udzielonej w czynszu bonifikaty z tytułu wymiany okien nie powoduje po stronie lokatorów przysporzenia majątkowego i z tego względu nie mieści się w pojęciu przychodu z innych źródeł i nie skutkuje obowiązkiem wystawienia informacji PIT-8C, więc nie ma najmniejszego znaczenia jaki tytuł prawny posiadał lokal w chwili podpisania porozumienia lub w chwili uzyskania bonifikaty.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Natomiast w myśl art. 11 ust. 1 ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Za przychody należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika.

Dla celów podatkowych przyjmuje się, że nieodpłatne świadczenie obejmuje każde działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności podmiotów, których skutkiem jest przysporzenie majątku innej osoby, mającej konkretny wymiar finansowy.

Jednym z określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych źródeł przychodów są wskazane w art. 10 ust. 1 pkt 9 inne źródła. W myśl zaś art. 20 ust. 1 przytoczonej ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Mając powyższe na uwadze, wskazać należy, iż podstawą uzyskania przychodów z innych źródeł mogą być – co do zasady – takie czynności, w wyniku których po stronie osoby fizycznej następuje przysporzenie majątkowe.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (j.t. Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 ze zm.) członkowie spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali, są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu. Stosownie natomiast do postanowień art. 4 ust. 11 ww. ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych osoby niebędące członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali, są obowiązane uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat na takich samych zasadach, jak członkowie spółdzielni, z zastrzeżeniem art. 5.

Zgodnie z przepisem art. 4 ust. 2 i ust. 4 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych osoby będące właścicielami lokali są obowiązane uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem ich lokali, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnych, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu.

Na podstawie art. 6 ust. 3 powołanej ustawy, spółdzielnia tworzy fundusz na remonty zasobów mieszkaniowych. Odpisy na ten fundusz obciążają koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Obowiązek świadczenia na fundusz dotyczy członków spółdzielni, właścicieli lokali niebędących członkami spółdzielni oraz osób niebędących członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali.

Dodatkowo w myśl art. 27 ust. 1 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych w zakresie nieuregulowanym w ustawie do prawa odrębnej własności lokalu stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (j. t. Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 ze zm.).

Zgodnie z art. 13 ust. 1 ww. ustawy, każdy właściciel lokalu ma obowiązek ponoszenia pełnych kosztów związanych z utrzymaniem jego lokalu (lub lokali) oraz utrzymania swojego lokalu w należytym stanie, a w myśl art. 12 ust. 1 tej ustawy, każdy właściciel lokalu jest zobowiązany do ponoszenia części wydatków i ciężarów związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej nie znajdującej pokrycia w pożytkach i innych przychodach ze wspólnej nieruchomości.

Zatem okolicznością decydującą o tym, czy zwrot kosztów wymiany stolarki okiennej stanowi przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym, jest tytuł prawny do zajmowanego lokalu, tj. czy podatnik posiada spółdzielcze (lokatorskie lub własnościowe) prawo do lokalu mieszkalnego, czy też prawo własności lokalu mieszkalnego w momencie poniesienia wydatków.

W przypadku otrzymania od spółdzielni mieszkaniowej częściowego zwrotu wydatków poniesionych na wymianę stolarki okiennej w lokalach mieszkalnych w postaci bonifikaty w opłatach czynszowych przez osoby, które w momencie ponoszenia ww. wydatków posiadały spółdzielcze prawo do lokalu mieszkalnego, nie powstaje po stronie tych osób przysporzenie majątkowe podlegające opodatkowaniu. Tym samym na Spółdzielni nie ciążył obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C.

Natomiast w sytuacja otrzymania ww. świadczenia przez osoby posiadające odrębną własność lokalu stanowi ono dla tych osób przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W tym przypadku na Spółdzielni ciążył obowiązek sporządzenia dla tych osób informacji PIT-8C w myśl art. 42a ww. ustawy.

Przepis ten stanowi, że osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – tekst jednolity Dz. U. z 2012 r., poz. 270).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj