Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415W-11/09/TK
z 8 kwietnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/1/415W-11/09/TK
Data
2009.04.08



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z innych źródeł


Słowa kluczowe
fundusz remontowy
spółdzielnie mieszkaniowe
stolarka okienna
zwrot nakładów
zwrot wydatków


Istota interpretacji
Czy Spółdzielnia jest zobowiązana do sporządzania informacji PIT-8C z tytułu częściowego zwrotu poniesionych nakładów na wymianę stolarki okiennej?



Wniosek ORD-IN 868 kB

W odpowiedzi na wezwanie Spółdzielni Mieszkaniowej z dnia 04 marca 2009 r. (data wpływu do tut. Biura 10 marca 2009r.) do usunięcia naruszenia prawa poprzez zmianę indywidualnej pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 17 lutego 2009r. Znak: IBPB II/1/415-99/08/TK, złożone na podstawie art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów wyjaśnia, co następuje.

W wyniku ponownej analizy sprawy, z uwzględnieniem zarzutów przytoczonych w wezwaniu do usunięcia naruszenia prawa, znaleziono podstawy do zmiany ww. indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego.

Treść zarzutów zawartych w wezwaniu do usunięcia naruszenia prawa.

Wnioskodawca w wezwaniu do usunięcia naruszenia prawa nie zgadzając się ze stanowiskiem zawartym w ww. interpretacji indywidualnej zarzuca, iż narusza ona przepisy art. 9 ust. 1, art. 10 ust. 1 pkt 9 i art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) i wnosi o zmianę interpretacji w tej sprawie na zgodną z prawem, i tym samym przyjęcie, że stanowisko Spółdzielni wyrażone we wniosku z dnia 26 listopada 2008r. jest prawidłowe.

Zdaniem wzywającego, zwrot lokatorom części nakładów z funduszu remontowego, a więc funduszu w całości przez nich finansowanego, nie stanowi przysporzenia i z tego względu stanowi zdarzenie obojętne pod względem prawnopodatkowym. Jeżeli bowiem ta sama spółdzielnia, z tego samego funduszu remontowego, sama przeprowadziłaby wymianę stolarki okiennej, do czego zgodnie z powołanymi wyżej przepisami jest zobowiązana, to świadczenie takie byłoby zdarzeniem obojętnym podatkowo dla lokatorów. Tym samym przeprowadzenie tej wymiany nie bezpośrednio przez spółdzielnię, lecz przez jej lokatorów i finansowanie jej na tych samych zasadach i z tego samego funduszu oraz późniejsza wypłata, stanowiąca częściowy zwrot poniesionych nakładów, nie stanowi przychodu z innych źródeł określonego w art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Odpowiedź na zarzuty.

We wniosku z dnia 26 listopada 2008r. (data wpływu do tut. Biura – 01 grudnia 2008r.) o wydanie interpretacji indywidualnej został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Członkowie Spółdzielni Mieszkaniowej (wnioskodawcy) oraz osoby niebędące jej członkami po uzyskaniu zgody Spółdzielni, na własny koszt wymieniają stolarkę okienną (okna i montaż). Następnie zgłaszają fakt tej wymiany do Spółdzielni, która po dokonaniu komisyjnego odbioru montażu, oblicza jego wartość (według zasad obowiązujących w przepisach wewnętrznych Spółdzielni na dany rok). Wyliczona kwota zostaje zwrócona w formie gotówki (wypłacanej w kasie lub na wskazane konto bankowe), jednocześnie ewidencyjnie obciąża fundusz remontowy.

Spółdzielnia zwróciła się z prośbą do naczelnika urzędu skarbowego o udzielenie wyjaśnienia, czy dokonywany przez Spółdzielnię Mieszkaniową z funduszu remontowego częściowy zwrot (75% refundacja) uprzednio poniesionych nakładów na wymianę stolarki okiennej przez członków oraz osoby niebędące członkami spółdzielni, powoduje po stronie tych osób przysporzenie majątkowe, będące tzw. przychodem z innych źródeł, w rozumieniu przepisów art. 10 ust. 1 pkt 9 i art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a na Spółdzielnię nakłada obowiązek sporządzania dla nich informacji PIT-8C.

W następstwie powyższego Spółdzielnia otrzymała pisemną odpowiedź, że zwrot kosztów wymiany stolarki okiennej dokonywany z funduszu remontowego nie stanowi dla członków i osób niebędących członkami spółdzielni przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, bowiem fundusz remontowy tworzony jest z wpłat tychże osób, a ustawowym obowiązkiem Spółdzielni jest dokonywanie prac remontowych w zarządzanych przez nią lokalach. W związku z powyższym na Spółdzielni nie ciąży również obowiązek sporządzania informacji o przychodach z innych źródeł oraz niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych - PIT-8C.

Jednak Dyrektor Izby Skarbowej decyzją z urzędu zmienił „jako wydane z rażącym naruszeniem prawa” postanowienie naczelnika urzędu skarbowego. W uzasadnieniu stwierdzono, że zgodnie z zapisem art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji zaniechano poboru podatku. Katalog zwolnień przedmiotowych, określony w art. 21 nie zawiera w swej treści zwolnienia od podatku kwot refundacji wypłaconych przez Spółdzielnię swoim członkom z tytułu poniesienia przez nich uprzednio wydatków na remont i modernizację lokalu mieszkalnego. Oznacza to, iż kwota refundacji wypłaconych przez Spółdzielnię z tego tytułu jest źródłem przychodu, z którego dochód podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Zatem na Spółdzielni, która dokonała zwrotu wydatków ciąży obowiązek przekazania podatnikowi i właściwemu urzędowi skarbowemu informacji PIT-8C o wysokości uzyskanego przychodu w terminie i na zasadach określonych w art. 42a ustawy.

W związku z licznymi zapytaniami i wątpliwościami członków co do zasadności wystawiania przez Spółdzielnię informacji PIT-8C, wyżej przywołane interpretacje Spółdzielnia opublikowała w spółdzielczej gazecie ”Wspólne sprawy”. Po przeczytaniu artykułu jeden z członków Spółdzielni przesłał kserokopię wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z dnia 13 marca 2008r. sygn. akt I SA/Gl 914/07 uchylającego decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w przedmiotowej sprawie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy mając na uwadze wyżej wymieniony wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, Spółdzielnia nadal jest zobowiązana do sporządzania informacji PIT-8C z tytułu częściowego zwrotu poniesionych nakładów na wymianę stolarki okiennej...

Zdaniem wnioskodawcy, kwoty wypłacane przez Spółdzielnię Mieszkaniową z tytułu częściowego zwrotu poniesionych uprzednio nakładów na wymianę stolarki okiennej w lokalach mieszkalnych nie powodują po stronie tych osób przysporzenia majątkowego, zatem Spółdzielnia nie powinna sporządzać przedmiotowych informacji. Jednakże wykonując decyzję Dyrektora Izby Skarbowej Spółdzielnia nadal sporządza informacje PIT-8C.

Po ponownym zbadaniu sprawy, mając na względzie treść podniesionych w wezwaniu do usunięcia naruszenia prawa zarzutów, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów zmienia swoje stanowisko zawarte w indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 17 lutego 2009r. IBPB II/1/415-99/08/TK i stwierdza, co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 powołanej wyżej ustawy do źródeł przychodów zalicza się między innymi "inne źródła".

Z kolei, zgodnie z postanowieniami art. 20 ust. 1 cytowanej ustawy podatkowej za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami opodatkowaniem podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlega uzyskany w roku podatkowym dochód stanowiący dla osób fizycznych (podatników) przysporzenie majątkowe.

W świetle przedstawionego we wniosku z dnia 26 listopada 2008r. stanu faktycznego oraz zarzutów przedstawionych w wezwaniu do usunięcia naruszenia prawa za trafne w całej rozciągłości należy uznać stanowisko wnioskodawcy, że kwoty wypłacone przez Spółdzielnię Mieszkaniową lokatorom (członkom oraz osobom niebędących członkami Spółdzielni), będące w istocie częściowym zwrotem poniesionych przez nich uprzednio nakładów związanych z wymianą stolarki okiennej w lokalach mieszkalnych nie powodują po stronie tych osób przysporzenia majątkowego.

Podkreślenia również wymaga, że zgodnie z ustawą z dnia 15 grudnia 2000r. o spółdzielniach mieszkaniowych (t. j. Dz. U. z 2003r. Nr 119, poz. 1116 ze zm.) członkowie spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali, są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu (art. 4 ust. 1). Osoby niebędące członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali, są obowiązane uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat na takich samych zasadach, jak członkowie spółdzielni, z zastrzeżeniem art. 5 (art. 4 ust. 11 ww. ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych).

Spółdzielnia tworzy fundusz na remonty zasobów mieszkaniowych. Odpisy na ten fundusz obciążają koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Obowiązek świadczenia na fundusz dotyczy członków spółdzielni, właścicieli lokali niebędących członkami spółdzielni oraz osób niebędących członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali (art. 6 ust. 3 powołanej ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych).

Zatem otrzymany przez lokatorów od Spółdzielni z funduszu remontowego, finansowanego w całości ze składek tych osób, zwrot kosztów poniesionych przez nich uprzednio na wymianę stolarki okiennej (na podstawie uchwalonego wcześniej regulaminu) nie stanowi przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i nie podlega opodatkowaniu tym podatkiem.

Zwrot lokatorom części nakładów z funduszu remontowego, a więc funduszu w całości przez nich finansowanego, nie stanowi przysporzenia i z tego względu stanowi zdarzenie obojętne pod względem prawnopodatkowym. Jeżeli bowiem ta sama Spółdzielnia, z tego samego funduszu remontowego, sama przeprowadziłaby wymianę stolarki okiennej (do czego, zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, jest zobowiązana), to świadczenie takie byłoby zdarzeniem obojętnym podatkowo dla lokatorów. Tym samym przeprowadzenie tej wymiany nie bezpośrednio przez Spółdzielnię, lecz przez lokatorów i finansowanie jej na tych samych zasadach i z tego samego funduszu oraz późniejsza wypłata, stanowiąca częściowy zwrot poniesionych nakładów, nie stanowi przychodu z innych źródeł określonego w art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 powołanej wyżej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Tym samym nie ma podstaw prawnych i faktycznych do kwalifikowania otrzymanego przez podatników zwrotu części nakładów z funduszu remontowego jako przychodu z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ze względu na to, że nie ma on cech przychodu.

W świetle zapisu art. 42a ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust.1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu karbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Na Spółdzielni, która dokonała częściowego zwrotu (refundacji) poniesionych wydatków remontowych nie ciąży zatem obowiązek sporządzenia i przekazania podatnikowi oraz właściwemu organowi podatkowemu informacji PIT-8C o wysokości uzyskanego przychodu, w terminie i na zasadach określonych w art. 42a ustawy, bowiem jak wykazano powyżej zwrot częściowych kosztów wymiany stolarki okiennej lokatorom (członkom oraz osobom niebędących członkami Spółdzielni), nie stanowi dla nich przychodu podlegającego opodatkowaniu.

W związku z powyższym, podniesione w wezwaniu do usunięcia naruszenia prawa zarzuty są uzasadnione.

Na zmienioną niniejszym aktem, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie z dnia 17 lutego 2009r. Znak: IBPB II/1/415-99/08/TK, stronie przysługuje prawo wniesienia skargi z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia niniejszej odpowiedzi (art. 53 § 2 ww. ustawy) za pośrednictwem organu, który wydał interpretację (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj