Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-115/09/PK
z 26 marca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-115/09/PK
Data
2009.03.26



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki


Słowa kluczowe
odprzedaż
stawka
usługi kateringowe


Istota interpretacji
opodatkowania właściwą stawką VAT odsprzedawanych usług cateringowych



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 27 stycznia 2009r. (data wpływu 5 lutego 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania właściwą stawką VAT odsprzedawanych usług cateringowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 lutego 2008r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania właściwą stawką VAT odsprzedawanych usług cateringowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest osobą fizyczną, prowadzącą działalność gospodarczą. Przedmiotem działalności, zgodnie z wpisem do ewidencji działalności gospodarczej, jest prowadzenie szkoleń - dział 80 PKWiU - "usługi w zakresie edukacji", a usługi szkolenia klasyfikowane są przez Wnioskodawcę w grupowaniu 80.42. B - kształcenie ustawiczne dorosłych i pozostałe formy kształcenia, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi, wymienione w poz. 7 załącznika nr 4 do ustawy "Wykaz usług zwolnionych od podatku" - usługi w zakresie edukacji symbol PKWiU ex 80, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, korzystają ze zwolnienia od podatku.

W trakcie prowadzonych szkoleń, podczas przerwy, Wnioskodawca zapewnia uczestnikom wyżywienie, wyłączeniem napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, których zawartość alkoholu przekracza 0,5%, kawy i herbaty wraz dodatkami, napojów bezalkoholowych gazowanych, wód mineralnych, a także sprzedaży w stanie nieprzetworzonym innych towarów opodatkowanych stawką 22%.

Wnioskodawca obsługę cateringową zleca podwykonawcom, od których otrzymuje faktury za ww. usługi – PKWiU 55.30.11-00.00, opodatkowane stawką VAT-7%.

Wystawiając fakturę VAT dla podmiotu, na rzecz którego organizowane są szkolenia, Wnioskodawca, zgodnie z wytycznymi tego podmiotu, jest obowiązany rozdzieli pozycję na fakturze VAT – osobno dokumentując świadczenie usług szkoleniowych, korzystające ze zwolnienia od podatku, a osobno wyżywienie dla uczestników szkolenia.

Wnioskodawca nie dokonuje tzw. refakturowania nabytych posiłków, gdyż zbywa je w cenie wyższej niż nabywa, nie dochodzi więc do odsprzedaży w cenie nabycia. Wnioskodawca stosuje do zbywanych posiłków stawkę 22%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy stosowana przez Wnioskodawcę stawka 22% na posiłki, o których mowa powyżej, podawane podczas szkolenia jego uczestnikom jest prawidłowa...

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z faktem, iż w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie świadczy usług cateringowych to zbywając tego rodzaju usługi w kwocie wyższej niż nabywa, nie ma prawa stosować obniżonej stawki podatku 7%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy).

Przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty – art. 2 pkt 6 ww. ustawy.

Natomiast przez świadczenie usług rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W myśl przepisu art. 8 ust. 3 ustawy o VAT usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Podstawowa stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. przy czym ustawodawca dla dostawy niektórych towarów i świadczenia niektórych usług, przewidział stawkę podatku w wysokości 7%.

Zgodnie z § 6 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 212, poz. 1336) stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia. W poz. 20 ww. załącznika wymieniono usługi gastronomiczne, z wyłączeniem:

  • sprzedaży napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,
  • sprzedaży kawy i herbaty (wraz z dodatkami), napojów bezalkoholowych gazowanych, wód mineralnych, a także sprzedaży w stanie nieprzetworzonym innych towarów opodatkowanych stawką 22%.

Jak wynika z przytoczonych przepisów sprzedaż usług gastronomicznych, przy uwzględnieniu ww. wyłączeń, podlega opodatkowaniu 7% stawką VAT. Ponadto należy zauważyć, że przywołane przepisy nie warunkują zastosowania preferencyjnej stawki dla usług gastronomicznych od tego czy podatnik w zakresie swej działalności przewiduje świadczenie przedmiotowych usług czy też nie. Preferencyjna stawka ma charakter przedmiotowy, a nie podmiotowy czyli możliwość zastosowania preferencyjnej stawki powiązano z konkretnym świadczeniem niezależnie od charakteru podmiotu. Również fakt, iż odsprzedaż zakupionych usług jest dokonywana po cenach wyższych niż je zakupiono pozostaje bez znaczenia.

Kwestię odsprzedaży nabytych usług przewiduje art. 28 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.U. UE L 06.347.1 ze zm.), zgodnie z którym w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że podatnik ten sam otrzymał i wyświadczył te usługi. Dotyczy to sytuacji, w której podatnik kupuje usługę, a następnie „w stanie nieprzetworzonym” odsprzedaje ją swojemu kontrahentowi.

Stosownie do art. 30 ust. 3 ustawy o VAT w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, podstawą opodatkowania jest kwota należna z tytułu świadczenia usług, pomniejszona o kwotę podatku.

Tym samym należy stwierdzić, że świadczenie usług gastronomicznych, o których w poz. 20 załącznika nr 1 do ww. rozporządzenia, przez Wnioskodawcę podlega opodatkowaniu 7% stawką VAT.

Należy zauważyć, że niniejsza interpretacja wywołuje jedynie skutek prawny wyłącznie w sytuacji gdy usługa cateringowa będzie świadczona (odsprzedawana) przez Wnioskodawcę jako odrębna usługa obok usługi szkoleniowej i nie będzie stanowiła integralnej części usługi szkoleniowej. Przy czym o tym czy usługa cateringowa jest odrębną usługą nie stanowi sposób fakturowania świadczonych usług, lecz treść umowy zawarta pomiędzy Wnioskodawcą a kontrahentem. Tym samym jedynie w ww. sytuacji przedmiotowa interpretacja będzie odnosiła skutek prawny.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Należy ponadto zauważyć, iż tut. organ podatkowy nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów lub usług do grupowania klasyfikacyjnego. Za prawidłową klasyfikację wyrobu lub usługi jest bowiem odpowiedzialny producent lub dokonujący dostawy towaru bądź świadczący usługę. W przypadku zaistnienia wątpliwości w tym zakresie, należy zwrócić się o wydanie opinii do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych, Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Józefa Ignacego Kraszewskiego 4A, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj