Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-1034/08-2/AG
z 3 marca 2009 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB1/415-1034/08-2/AG
Data
2009.03.03
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zryczałtowany podatek dochodowy --> Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych
Słowa kluczowe
kierowca
podmiot
ryczałt ewidencjonowany
Istota interpretacji
Czy Wnioskodawca będzie mógł w 2009 roku opodatkować swoje przychody z tytułu świadczenia usług kierowania pojazdami mechanicznymi w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 8,5%, zgodnie z ustawą z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Wniosek ORD-IN 349 kB
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, na podstawie stosownego porozumienia o współpracy, Wnioskodawca świadczy usługi polegające na kierowaniu pojazdem mechanicznym. Usługi te wykonuje przy użyciu powierzonego samochodu bez ponoszenia kosztów związanych z eksploatacją samochodu, tj. zakup paliwa, koszty ubezpieczenia samochodu. Wnioskodawca jako wykonawca usługi ponosi odpowiedzialność za utratę, ubytek lub uszkodzenie przesyłek, pozostawienie bez dozoru pojazdu i przesyłek, powstałe od przejęcia aż do jej wydania oraz za opóźnienia w przewozie przesyłek względem osób trzecich. Większość tych usług Wnioskodawca świadczy na rzecz jednego podmiotu, ale pod koniec roku zdarzają się również mniejsze zlecenia od innych podmiotów. W 2008 roku podatek dochodowy od odchodów z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca opłacał według skali podatkowej (art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Na dzień 1 stycznia 2008 r. do dnia złożenia wniosku wpis do ewidencji działalności gospodarczej (wg PKD 2004) zawiera m.in. pozycję 74.50.B, tj. działalność jednoosobowych podmiotów gospodarczych prowadzących działalność gospodarczą wyłącznie na rzecz jednego podmiotu, co przy wyborze metody opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej podejmowanej na początku 2008 r. wykluczyło Wnioskodawcę z możliwości opodatkowania ich w formie ryczałtu. Zastrzeżenie takie znajduje się w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Wnioskodawca zamierza do końca 2008 roku dokonać aktualizacji rodzajów prowadzonej działalności we wpisie ewidencji działalności gospodarczej. Według nowej klasyfikacji PKD 2007 pozycja 74.50.B staje się nieaktualna (nieaktywna) i zgodnie z zaleceniami jakie pojawiły się przy tej pozycji, jednoosobowe podmioty gospodarcze należy klasyfikować w odpowiednich podklasach, zgodnie z wykonywaną przez nich działalnością gospodarczą. Z informacji, jakie Wnioskodawca uzyskał w Urzędzie Miasta i Gminy - w Jego przypadku – aktualizacja tej pozycji będzie polegała na wpisaniu rodzaju działalności wg PKD 2007 49.41.Z – transport drogowy towarów. Wnioskodawca wie, że w zaktualizowanym wpisie do ewidencji działalności gospodarczej będą widoczne zapisy rodzajów działalności wg klasyfikacji starej (PKD 2004) i nowej (PKD 2007). Podobnie jak w roku 2008, Wnioskodawca zamierza świadczyć usługi prowadzenia pojazdów mechanicznych na rzecz jednego podmiotu, a w chwilach wolnych mocy przerobowych – również na rzecz innych podmiotów. W związku z powyższym zadano następujące pytanie. Czy Wnioskodawca będzie mógł w 2009 roku opodatkować swoje przychody z tytułu świadczenia usług kierowania pojazdami mechanicznymi w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 8,5%, zgodnie z ustawą z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne... Zdaniem Wnioskodawcy nie ma przeszkód aby w 2009 roku mógł opodatkować swoje przychody z działalności gospodarczej polegającej na świadczeniu usług kierowania pojazdami w formie ryczałtu wg stawki 8,5%, zgodnie z artykułem 12 ust. 1 pkt 3 lit. b) ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Wnioskodawca uzasadniając własne stanowisko podał, że w 2009 roku będzie świadczyć usługi kierowania pojazdami mechanicznymi kilku podmiotom. Nie będzie miał zastosowania art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, który prowadzi do załącznika Nr 1, gdzie w poz. 18 wyklucza się z ryczałtu usługi rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu oraz usługi świadczone przez jednoosobowe podmioty gospodarcze prowadzące działalność gospodarczą wyłącznie na rzecz jednego podmiotu. Wnioskodawca wyklucza możliwość opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej polegającej na świadczeniu usług kierowania pojazdami stawką 17% - art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. i) ww. ustawy. Zainteresowany stoi na stanowisku, że czynności kierowania pojazdem nie mieszczą się w grupowaniu 74.50.23-00.20 obejmującym pracowników handlowych lub przemysłowych, a z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca będzie świadczył usługi w zakresie kierowania pojazdami kilku podmiotom, czego nie zabrania podpisana umowa o współpracy z wiodącym partnerem. Wnioskodawca podał, że nie znajduje podstaw do opodatkowania świadczonych przez siebie usług stawką 17%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. i) cyt. ustawy. Reasumując, Wnioskodawca stwierdza, iż w 2009 roku może opodatkować przychody z tytułu świadczonych usług w zakresie pojazdami mechanicznymi ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 8,5%. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe. Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy. Jednocześnie tut. Organ zauważa, że ww. ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w załączniku Nr 1 zawiera „Wykaz wyrobów rękodzieła ludowego i artystycznego (atestowanych przez komisje artystyczne i etnograficzne”), nie zaś „Wykaz usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych według polskiej klasyfikacji wyrobów i usług” – jak to wskazał Wnioskodawca, wykaz ten znajduje się w załączniku Nr 2. Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.