Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-1002/08/CzP
z 29 stycznia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-1002/08/CzP
Data
2009.01.29



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
pomoc publiczna
specjalna strefa ekonomiczna
status
średni przedsiębiorca


Istota interpretacji
„Czy zmiana statusu Wnioskodawcy - w okresie obowiązywania zezwolenia - ze średniego na dużego przedsiębiorcę, ma wpływ na wskaźnik maksymalnej intensywności dopuszczalnej pomocy publicznej z tytułu działania na terenie SSE?
Jeżeli tak, to czy nowy wskaźnik maksymalnej intensywności dotyczy całego okresu obowiązywania zezwolenia, czy też dotyczy on wyłącznie zdyskontowanych kosztów inwestycji poniesionych po 01 stycznia 2009 r.?”



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 30 października 2008r. (data wpływu do tut. BKIP 04 listopada 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m. in. w zakresie ustalenia wskaźnika maksymalnej intensywności dopuszczalnej pomocy publicznej z tytułu działania na terenie SSE wobec utraty statusu średniego przedsiębiorcy (pytanie oznaczone we wniosku nr 1)- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 04 listopada 2008r. wpłynął do tut. BKIP wniosek Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m. in. w zakresie ustalenia wskaźnika maksymalnej intensywności dopuszczalnej pomocy publicznej z tytułu działania na terenie SSE wobec utraty statusu średniego przedsiębiorcy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest spółką z o. o. z udziałem kapitału zagranicznego. Od 2007 r. należy do grupy kapitałowej. Spółki grupy zatrudniają ogółem 2.085 pracowników. Wnioskodawca ma siedzibę na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej – określanej dalej skrótem „SSE”, gdzie prowadzi działalność polegającą na przetwarzaniu prętów i rur stalowych (oraz z metali nieżelaznych), jak też - obróbki mechanicznej odlewów aluminiowych i żeliwnych.

Działalność Wnioskodawcy objęta jest zezwoleniem na działalność na terenie SSE z 28 października 2004 r. W momencie udzielenia zezwolenia Wnioskodawcy przysługiwał status średniego przedsiębiorstwa. Przysługiwał mu zatem - w oparciu o § 4 ust. 2 rozporządzenia o SSE z 2004r. zwiększony o 15% pułap maksymalnej intensywności pomocy publicznej. Pułap ten wynosił więc na dzień udzielenia zezwolenia 65%.

Wejście do grupy odbyło się poprzez transakcję nabycia udziałów udziałowca Wnioskodawcy przez jedną ze spółek grupy. W wyniku tej transakcji przekroczono wskaźniki uznawania Wnioskodawcy za średniego przedsiębiorcę. Obecnie wskazują one (z uwagi na obroty oraz ilość zatrudnionych w spółkach sprawujących kontrolę nad Wnioskodawcą), że jest on dużym przedsiębiorcą. Ze skonsolidowanego bilansu grupy wynika bowiem, że roczny obrót grupy za rok 2007 przekracza (a za rok 2008 przekroczy) 50 milionów Euro. Całkowity bilans roczny przekroczy 43 miliony Euro. Nadto grupa zatrudnia w 2007 - 2008 więcej niż 250 pracowników. Zatem Wnioskodawca w 2007 r. przekroczył (i w 2008 przekroczenie to również nastąpi) wskaźniki wskazujące na fakt, że ma status dużego przedsiębiorstwa.

Wnioskodawca dopuszcza możliwość zakupu używanych środków trwałych z różnych źródeł.

W ramach inwestycji Wnioskodawca planuje zakup od podmiotu powiązanego (spółki-matki lub spółki-siostry) środków trwałych.

Nadto Wnioskodawca być może zmieni w przyszłości strukturę właścicielską, względnie obniżeniu mogą ulec relewantne dla jego statusu wskaźniki, co może skutkować utratą statusu dużego przedsiębiorstwa.

W związku z powyższym zadano m. in. następujące pytanie:

Czy zmiana statusu Wnioskodawcy - w okresie obowiązywania zezwolenia - ze średniego na dużego przedsiębiorcę, ma wpływ na wskaźnik maksymalnej intensywności dopuszczalnej pomocy publicznej z tytułu działania na terenie SSE... Jeżeli tak, to czy nowy wskaźnik maksymalnej intensywności dotyczy całego okresu obowiązywania zezwolenia, czy też dotyczy on wyłącznie zdyskontowanych kosztów inwestycji poniesionych po 01 stycznia 2009 r.... (pytanie oznaczone we wniosku nr 1)

Zdaniem Wnioskodawcy sprawę rozpatrzeć należy na gruncie rozporządzenia „strefowego” obowiązującego w dniu wydania zezwolenia SSE, tj. rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 września 2004 r. w sprawie k. strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 222, poz. 2251 ze zm.). Ponadto należy wziąć pod uwagę rozporządzenie Komisji Europejskiej nr 364/2004 z dnia 25 lutego 2004 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 70/2001. Ze skonsolidowanego bilansu grupy wynika, ż jej roczny skonsolidowany obrót przekracza w latach 2007-2008 kwotę 50 milionów Euro a jednocześnie całkowity bilans roczny przekracza kwotę 43 milionów Euro. Grupa zatrudnia więcej niż 250 pracowników. Wszystko to oznacza, że zgodnie z ww. rozporządzeniem Komisji Europejskiej, począwszy od 01 stycznia 1999 r. Wnioskodawca uzyska status dużego przedsiębiorstwa.

Zgodnie z rozporządzeniem Komisji Europejskiej nr 364/2004 z dnia 25 lutego 2004 r. zmieniającym rozporządzenie (WE) nr 70/2001: w przypadku, gdy na ostatni dzień bilansu dane przedsiębiorstwo przekracza lub spada poniżej progu zatrudnienia lub pułapu finansowego określonego w art. 2, uzyskanie lub utrata statusu średniego, małego lub mikroprzedsiebiorstwa następuje tylko wówczas, gdy zjawisko to powtórzy się w ciągu dwóch kolejnych lat. Oznacza to, że skoro zmiana właścicielska w Spółce miała miejsce w roku 2007, a tym samym przekroczenie progów nastąpiło po raz pierwszy w bilansie za 2007 r., to zmiana statusu nastąpi począwszy od 01 stycznia 2009 r., gdyż – należy się spodziewać, że bilans za 2008 r. również wykaże przekroczenie progów wyznaczonych dla MSP.

Dla dużych przedsiębiorstw, wskaźnik maksymalnej intensywności pomocy publicznej na terenie SSE (dla podmiotów działających na podstawie rozporządzenia z 2004 r.) jest o 15% niższy. Zdaniem Wnioskodawcy zmiana wskaźnika pomocy obowiązuje od momentu zmiany statusu z MSP na duże przedsiębiorstwo, czyli od momentu upływu roku następującego po roku, w którym zmienił się udziałowiec. W związku z tym od 01 stycznia 2009 r. obniżeniu podlegać będzie maksymalna intensywność pomocy – czyli o 15% „w dół”, tj. do 50%.

Nadto, zdaniem Wnioskodawcy, zmiana wskaźnika maksymalnej intensywności pomocy publicznej dotyczy wyłącznie tej części inwestycji, która jest dokonywana po dniu utraty statusu MSP. Prawo do uzyskania pomocy publicznej według wskaźnika 65% nabyte przed datą zmiany statusu (tj. przed 01 stycznia 2009 r.) jest nabyte definitywnie i późniejsza zmiana statusu nie ma wpływu na kwotę zdyskontowanej pomocy do wykorzystania. Oznacza to, że cała zdyskontowana wartość pomocy publicznej, do której prawo nabył Wnioskodawca przed zmianą statusu pozostaje nadal do wykorzystania. Zmiana progu maksymalnej intensywności pomocy publicznej dotyczy wyłącznie równowartości inwestycji dokonywanej po dacie zmiany statusu) podlega rozliczeniu wg wskaźnika właściwego dla dużego podmiotu, tj. 50%. W opinii Wnioskodawcy nieuzasadnione byłoby twierdzenie, że trzeba korygować pomoc publiczną od samego początku (taki tok rozumowania prowadziłby do absurdalnego wniosku o konieczności korekty całej pomocy nawet, jeżeli zmiana udziałowca miała miejsce w ostatnim miesiącu korzystania z pomocy publicznej, co byłoby oczywiście nie do przyjęcia).

Zatem w związku z uzyskaniem przez Wnioskodawcę, począwszy od 01 stycznia 2009 r. statusu dużego przedsiębiorcy, należy zdyskontowaną kwotę uzyskanej przed 01 stycznia 2009 r. (a niewykorzystanej do tego dnia pomocy publicznej) rozliczyć według wskaźnika 65%, a kwotę pomocy, do której prawo Wnioskodawca uzyskał po 01 stycznia 2009 r. rozliczyć wg wskaźnika 50%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Do wniosku Spółka dołączyła kserokopie dokumentów obrazujących przedstawiony we wniosku stan faktyczny. Należy zauważyć, że wydając interpretację w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do oceny tych materiałów; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj