Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3-443-238/08-4/JK
z 5 marca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3-443-238/08-4/JK
Data
2009.03.05



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
gospodarka ściekami
kanalizacja
podatek od towarów i usług
stawki podatku
usługi


Istota interpretacji
Jaka stawka VAT obowiązuje na usługi w zakresie eksploatacji, obsługi i konserwacji sieci kanalizacyjnej oraz przepompowni ścieków?



Wniosek ORD-IN 426 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 01.12.2008 r. (data wpływu 08.12.2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki eksploatacji, obsługi i konserwacji sieci kanalizacyjnej oraz przepompowni ścieków - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 08.12.2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki eksploatacji, obsługi i konserwacji sieci kanalizacyjnej oraz przepompowni ścieków. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 26.01.2009 r. (data wpływu 02.02.2009 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IPPP3/443-238/08-2/JK z dnia 22.01.2009 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka z o.o. została założona w sierpniu 2008 r. i ma zamiar prowadzić działalność między innymi w zakresie utylizacji odpadów oraz eksploatacji, obsługi i konserwacji sieci rozdzielczej wodno-kanalizacyjnej łącznie z przepompowniami i przyłączami do pierwszej studzienki.

W skład zewnętrznej sieci kanalizacyjnej wchodzą:

  • przewody kanalizacyjne grawitacyjne, tłoczne, podciśnieniowe,
  • studzienki rewizyjne, wpusty uliczne, separatory,
  • zbiorniki retencyjne,
  • przepompownie ścieków z podczyszczeniem mechanicznym lub bez, ze stacją sprężonego powietrza lub bez
  • filtry lub biofiltry.


Do podstawowych obowiązków Spółki będzie należało zapewnienie bezawaryjnego odbioru ścieków od dostawcy i przetransportowanie ich poprzez sprawną sieć kanalizacyjną do oczyszczali ścieków w celu ich utylizacji i zrzutu do kanału, rowu lub rzeki. Pracownicy Spółki będą zobowiązani do usuwania zgromadzonego osadu w przepompowniach, wyjmowania pomp i ich czyszczenia z nagromadzonych skratek, czyszczenia czerpni oraz wywozu i utylizacji odpadów tam powstałych, zapewnienie drożności sieci kanalizacyjnej poprzez usuwanie zgromadzonego osadu (płukanie sieci kanalizacyjnej łącznie z odbiorem i utylizacją powstałych odpadów) oraz likwidacji zapchnięć kanalizacji.

Prace konserwatorskie związane są tylko z okresowym przeglądem pomp, utrzymaniem terenu przepompowni w należytym stanie – nie pogorszonym niż w momencie przekazania do eksploatacji, a wynikającym z jej normalnego zużycia. Wnioskodawca nie będzie dzierżawcą ani jej właścicielem – sieć i przepompownie będą przekazane Spółce na podstawie protokołu na okres jednego lub kilku lat (w zależności od warunków podanych w przetargu).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jaka stawka VAT obowiązuje na usługi w zakresie eksploatacji, obsługi i konserwacji sieci kanalizacyjnej oraz przepompowni ścieków, gdy właścicielami tych sieci i obiektów są Urzędy Gmin, spółki akcyjne lub firmy prywatne, a Wnioskodawca będzie obsługiwał całą sieć kanalizacyjną na podstawie umowy eksploatacyjnej i teren wraz z obiektami zostanie przekazany na czas pełnienia obowiązków na podstawie protokołu przekazania na okres zawartej umowy...

Zdaniem Wnioskodawcy eksploatacja, bieżąca obsługa i konserwacja istniejącej sieci kanalizacyjnej mieści się w grupowaniu PKWiU 90.00.11-00.10 – usługi odprowadzania ścieków przez przewody i sieci kanalizacyjne oraz PKWiU 90.00.11-00.40 – usługi utrzymania i konserwacji sieci kanalizacyjnej i dla tego rodzaju usług obowiązuje 7% stawka VAT, ustalona na podstawie art. 41 ust. 2 załącznik nr 3 poz. 153 – PKWiU 90.0 – usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne - ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54 poz. 535 z późn. zm.). Ustawa o VAT została opracowana przedmiotowo i ściśle określona stawka obowiązuje dla danej czynności. Nie różnicuje czy czynność dana wykonywana jest przez właściciela nieruchomości, dzierżawcę, zarządcę czy eksploatatora.

Spółka na podstawie umowy eksploatacyjnej będzie miała prawo do swobodnego poruszania się na danym terenie, zostaną jej przekazane klucze do przepompowni i DTR zainstalowanych urządzeń. Będzie zobowiązana do dbania o powierzone mienie, przestrzegania czystości oraz porządku. Czynnie będzie uczestniczyła w procesie mechanicznego podczyszczania ścieków, zapewnienia drożności i prawidłowej przepustowości sieci kanalizacyjnej. Będzie zobowiązana do bieżącej obsługi sieci i do wykonywania drobnych prac konserwacyjnych, zapewniających bezawaryjny przepływ ścieków od dostawcy do oczyszczalni. Grupowanie PKWiU 45.21.41-00.00 – roboty ogólnobudowlane związane z budową rozdzielczych rurociągów wodnych i kanalizacyjnych, włączając prace pomocnicze oraz PKWiU 45.21.64-00.10 – roboty ogólnobudowlane związane z budową obiektów do uzdatniania wody i oczyszczania ścieków związane jest z procesem inwestycyjnym, remontami kapitalnymi lub bieżącymi i są wykonywane zgodnie z przepisami ustawy Prawo Budowlane. Eksploatacja sieci kanalizacyjnej rozpoczyna się po otrzymaniu decyzji administracyjnej na użytkowanie sieci.

Zgodnie z orzeczeniem ETS z dnia 03.04.2008 r. C-442/05 dostarczanie wody oraz wykonywanie przełączy do sieci wodociągowej powinny być traktowane jako jednolita czynność objęta jedną stawką VAT, co byłoby równoznaczne że podlega tej samej grupie PKWiU, (budowa przyłączy – podlega Prawu Budowlanemu) Eksploatacja, obsługa i konserwacja sieci kanalizacyjnej wraz z przepompowniami podlega uregulowaniom ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2006 r. Nr 123 poz. 858 z póżn. zm.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm., ostatnia zmiana Dz. U. z 2008r. Nr 209, poz. 1320), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów – stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 cytowanej ustawy – należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast świadczenie usług, to w myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Dla szczegółowego określenia zakresu przedmiotowego stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, w tym stawek podatkowych dla świadczonych usług, ustawodawca posłużył się odesłaniem do klasyfikacji statystycznych, poprzez zapis w art. 8 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Na podstawie § 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293) do celów m. in. opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2009 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264, z późn. zm.).

Podstawowa stawka podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział trzy stawki preferencyjne: 7%, 3% i 0%. Ustawodawca daje także podatnikom możliwości stosowania zwolnień podatkowych.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 ww. ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Pod pozycją 153 ww. załącznika wymienione zostały usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 90.0, tj. „usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne”.

Z opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż Wnioskodawca będzie wykonywał usługi w zakresie eksploatacji, obsługi i konserwacji sieci kanalizacyjnej mieszczące się w grupowaniu PKWiU 90.00.11-00.10 – usługi odprowadzania ścieków przez przewody i sieci kanalizacyjne oraz PKWiU 90.00.11-00.40 – usługi utrzymania i konserwacji sieci kanalizacyjnej, gdzie obowiązuje stawka VAT 7%. Spółka będzie zapewniała bezawaryjny odbiór ścieków od dostawcy i ich transport poprzez sprawną sieć kanalizacyjną do oczyszczali ścieków w celu ich utylizacji i zrzutu do kanału, rowu lub rzeki. Pracownicy Spółki będą zobowiązani do usuwania zgromadzonego osadu w przepompowniach, wyjmowania pomp i ich czyszczenia z nagromadzonych skratek, czyszczenia czerpni oraz wywozu i utylizacji odpadów tam powstałych, zapewnienie drożności sieci kanalizacyjnej poprzez usuwanie zgromadzonego osadu (płukanie sieci kanalizacyjnej łącznie z odbiorem i utylizacją powstałych odpadów) oraz likwidację zapchnięć kanalizacji.

W przedmiotowej sprawie podkreślenia wymaga fakt, że najistotniejszym elementem pozwalającym stwierdzić jaka jest właściwa stawka podatku, jest dokonanie prawidłowej klasyfikacji towaru lub usług wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Organ podatkowy nie jest organem uprawnionym do klasyfikowania danych usług lub towarów do odpowiednich symboli PKWiU.

W świetle zasad metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług – Komunikat Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz.Urz. GUS Nr 1, poz. 11) – zaliczenie danego towaru lub usługi do odpowiedniego grupowania tej klasyfikacji należy do obowiązków zainteresowanego podmiotu (producenta, importera, usługodawcy). W przypadku trudności w ustaleniu przez podmiot właściwego grupowania według PKWiU w odniesieniu do sprzedawanych towarów i świadczonych usług jednostką uprawnioną do wydawania opinii klasyfikacyjnych jest Urząd Statystyczny. Opinie są wydawane na wniosek zainteresowanego podmiotu.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że usługi wykonywane przez Wnioskodawcę mieszczące się w grupowaniu PKWiU 90.0, tj. „usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne”, to stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 w zw. z poz. 153 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, podlegają opodatkowaniu obniżoną do 7% stawką podatku od towarów i usług.

Ponadto, w sprawie będącej przedmiotem wniosku należy zwrócić uwagę, iż umowy cywilnoprawne zawierane przez Wnioskodawcę, winny być oceniane na podstawie przepisów Kodeksu cywilnego. Analiza taka, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), nie mieści się w zakresie uprawnień Ministra Finansów.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj