Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-639/08-4/DS
z 24 grudnia 2008 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB3/423-639/08-4/DS
Data
2008.12.24
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Zwolnienia podmiotowe
Słowa kluczowe
gmina
inwestycje
jednostka samorządu terytorialnego
koszty uzyskania przychodów
opodatkowanie
podatek naliczony
podatek od towarów i usług
prawo do odliczenia
urząd gminy
Istota interpretacji
Czy w związku z opisanym zdarzeniem przyszłym:
1. Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu podatku naliczonego, który będzie zawarty w cenach nabywanych przez gminę towarów i usług związanych z planowaną inwestycją, która będzie realizowana w ramach programu rozwoju obszarów wiejskich, działanie „Odnowa …”? 2. Gmina będąc podatnikiem korzystającym ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych będzie mogła zaliczyć nie odliczony podatek od towarów i usług do kosztów uzyskania przychodów ustalonych dla celów rozliczenia tego podatku? 3. Gmina będzie miała możliwość w wyniku rozliczeń podatkowych do bezpośredniego lub pośredniego odzyskania podatku od towarów i usług z tytułu realizacji planowanej inwestycji? Wniosek ORD-IN 614 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Gmina, będąca podatnikiem podatku od towarów i usług zamierza wybudować na terenie Gminy: tereny rekreacyjno-sportowe, w tym place zabaw i boiska sportowe. Realizacja projektu inwestycyjnego będzie odbywała się w ramach programu rozwoju obszarów wiejskich – działanie: „Odnowa …”. Inwestycja nie będzie miała charakteru komercyjnego. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym zadania własne gminy obejmują sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych. Wybudowane tereny rekreacyjne i sportowe dostępne będą społeczności lokalnej bezpłatnie, a Gmina nie będzie pobierała opłat za korzystanie z nich. Ponieważ realizowany projekt nie będzie służył do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, Gmina nie będzie miała przewidzianego w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków służących realizacji inwestycji. Na mocy art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia w podatku dochodowym w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, a zatem podatek VAT zawarty w cenach nabywanych przez Gminę towarów i usług dotyczący inwestycji nie powiększy kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych. Na wybudowanych terenach rekreacyjnych i urządzeniach sportowych Gmina nie będzie prowadziła działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, realizacji której służyłyby poniesione przez Gminę wydatki na planowaną inwestycję.
Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z opisanym zdarzeniem przyszłym, na gruncie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych Gmina nie będzie miała możliwości odzyskania podatku od towarów i usług poprzez zaliczenie go do kosztów uzyskania przychodów i tym samym obniżenia podstawy wymiaru podatku dochodowego od osób prawnych. Wynika to z faktu, iż Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego jest zwolniona od podatku dochodowego od osób prawnych.
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, (art. 7 ust. 1 pkt 10 cyt. ustawy o samorządzie gminnym). Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Gmina w ramach swoich zadań zamierza realizować projekt pn. „Odnowa …”. Przedmiotem realizowanego projektu jest stworzenie na terenie Gminy terenów rekreacyjno-sportowych, w tym placów zabaw i boisk sportowych. Planowana inwestycja nie będzie miała charakteru komercyjnego. Przedmiotowy projekt będzie służył ogółowi mieszkańców nieodpłatnie i Gmina z tego tytułu nie będzie pobierała opłat za korzystanie z niego. Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) nie uważa się za koszty uzyskania przychodów podatku od towarów i usług, z tym że jest kosztem uzyskania przychodów podatek naliczony:
Tak więc, powyższy przepis pozwala w ściśle określonych przypadkach na zaliczenie podatku od towarów i usług do kosztów uzyskania przychodu, co skutkuje zmniejszeniem zobowiązania podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych. Nie dotyczy on jednak sytuacji opisanej we wniosku. Stosownie do postanowień art. 6 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy, zwalnia się od podatku jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Konsekwencją tego zwolnienia jest to, że Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzystająca ze zwolnienia podmiotowego, nie ustala przychodów oraz kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W związku z powyższym, Gmina nie może zaliczyć nieodliczonego podatku VAT do kosztów uzyskania przychodów i skompensować go w postaci zmniejszenia swoich zobowiązań z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych, gdyż nie jest podatnikiem tego podatku. Biorąc powyższe pod uwagę, oraz brzmienie art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stwierdza się, iż stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe. Jednocześnie dodaje się, że w zakresie przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego dotyczącego podatku od towarów i usług, została wydana odrębna interpretacja w dniu 18 grudnia 2008 r., nr ILPP1/443-936/08-4/AT .
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.