Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-914/08-4/EWW
z 29 grudnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-914/08-4/EWW
Data
2008.12.29



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy dostawie towarów --> Miejsce dostawy towarów

Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług transportowych

Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług


Słowa kluczowe
miejsce świadczenia
pośrednictwo
stawki podatku
usługi


Istota interpretacji
Świadczoną przez Wnioskodawcę usługę uznać należy za usługę pośrednictwa związaną bezpośrednio z dostawą towarów, o której mowa w art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c ustawy. Miejscem jej świadczenia jest miejsce dokonania dostawy towarów, a więc kraj, w którym znajdują się one w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy. Przedmiotowe usługi nie podlegają zatem opodatkowaniu na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej podatkiem od towarów i usług, w wyniku czego faktura wystawiana przez Spółkę na rzecz kontrahenta niemieckiego nie będzie zawierała podatku od towarów i usług. Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe



Wniosek ORD-IN 527 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Cywilnej, przedstawione we wniosku z dnia 26 września 2008 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Poznaniu 6 października 2008 r., do Biura KIP w Lesznie 7 października 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 24 listopada 2008 r. (data wpływu 27 listopada 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatkujest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 6 października 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 24 listopada 2008 r. (data wpływu 27 listopada 2008 r.) o informacje doprecyzowujące stan faktyczny.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca działa na terenie Polski, w imieniu i na rzecz spółki niemieckiej. Uczestniczy w organizowanych wyjazdach do Niemiec na targi lub szkolenia. Mają one na celu poszerzenie wiedzy o systemach zleceniodawcy bądź nawiązaniu wstępnych kontaktów z polskimi firmami.


Zakres działań Zainteresowanego polega na:

  • akwirowaniu klientów,
  • prowadzeniu negocjacji handlowych,
  • doprowadzaniu do zawierania umów między spółką niemiecką i klientami polskimi,
  • sprawowaniu opieki nad klientami (doradztwo techniczne, monitorowanie dostaw itp.),
  • doradztwie i prezentacji systemu wśród architektów i firm deweloperskich,
  • zbieraniu informacji na temat konkurencji.

Pośrednictwo Spółki odnosi się do sprzedaży systemów aluminiowych będących własnością jej zleceniodawcy, wyłącznie do podmiotów polskich, które następnie montują z nich fasady oraz wykonują okna i drzwi. Dodatkowo prowadzi ona również doradztwo w zakresie doboru profili aluminiowych z zakresu oferty zleceniodawcy.

Wnioskodawca otrzymał informację od kierownika działu podatku VAT w urzędzie skarbowym, że w przypadku wystawiania faktur dla spółki niemieckiej, właściwą jest stawka podatku w wysokości 22%. Zakres świadczonych usług nie mieści się zarówno w zakresie usług wymienionych w art. 27 ust. 3 i 4 ustawy o podatku od towarów i usług oraz nie odpowiada usługom zdefiniowanym w art. 28 ust. 5 pkt 2. Dla usług pośrednictwa w imieniu i na rzecz osób trzecich, można zastosować NP, z uwzględnieniem art. 28 ust. 6, jedynie w sytuacji, jeżeli taka usługa jest bezpośrednio związana z dostawą towarów.


W czasie prowadzenia czynności sprawdzających przez urząd skarbowy, Spółka została poinformowana, że właściwą stawką w zakresie usług pośrednictwa, które świadczy na rzecz firmy niemieckiej jest NP.


Dla celów transakcji podmiot niemiecki nie podaje Zainteresowanemu numeru, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego, innego niż Polska.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jaka jest właściwa stawka podatku dla usług pośrednictwa świadczonych przez Wnioskodawcę na rzecz spółki niemieckiej, która posiada numer, pod którym jest zidentyfikowana na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego, innym niż terytorium państwa, na którym jest świadczona usługa...

Zdaniem Wnioskodawcy, w zakresie świadczonych usług pośrednictwa na rzecz spółki niemieckiej, która jest zarejestrowana dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych, właściwym do rozliczenia podatku VAT jest usługobiorca. W związku z tym, Zainteresowany powinien wystawić faktury na rzecz spółki niemieckiej bez podatku VAT (stawka NP).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca dokonuje szeregu czynności, mających w konsekwencji doprowadzić do sprzedaży systemów aluminiowych oferowanych przez kontrahenta z Niemiec podmiotom polskim. Zakres jego działań obejmuje m.in. akwirowanie klientów, prowadzenie negocjacji handlowych, doprowadzanie do zawierania umów, doradztwo techniczne, monitorowanie dostaw, zbieranie informacji na temat konkurencji itp.

W przypadku świadczenia usług bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy dane świadczenie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Ogólna reguła wyrażona w art. 27 ust. 1 ustawy stanowi, iż w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi – miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności – miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

Od powyższej zasady wprowadzono szereg wyjątków, określających inne niż wynikające z zasady ogólnej, miejsce świadczenia usług, z uwagi na ich charakter – np. przy świadczeniu usług pośrednictwa.

Zgodnie z art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c ustawy, w przypadku usług wykonywanych przez pośredników, działających w imieniu i na rzecz osób trzecich, związanych bezpośrednio z dostawą towarów – miejscem świadczenia tych usług jest miejsce dokonania dostawy towarów, z zastrzeżeniem ust. 6.


Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują usług pośrednictwa, jak również nie precyzują, jak należy rozumieć pojęcie „w imieniu i na rzecz”.

Przez usługi pośrednictwa, o których mowa w powyższym przepisie, należy rozumieć zespół czynności, które mogą być zarówno czynnościami natury faktycznej, jak i prawnej, jeżeli w ich wyniku dojdzie do nawiązania stosunku prawnego (umownego) pomiędzy dostawcą towarów, a ich odbiorcą, w konsekwencji czego nastąpi dostawa towarów. Przepis ten wymaga jednak, aby działania pośrednika miały bezpośredni związek z dokonaną dostawą towarów. Z jego brzmienia wynika, iż wskazany w nim wymóg działania w imieniu i na rzecz osób trzecich odnosił się do świadczenia usług pośrednictwa, w rezultacie których dojdzie ostatecznie do zrealizowania dostawy i które muszą mieć bezpośredni związek z tą dostawą.

Użyty w tym przepisie wymóg, „działania w imieniu osób trzecich” (w tym przypadku dostawcy towarów) należy odnieść do wszelkich czynności faktycznych i prawnych składających się na usługę pośrednictwa.

W kontekście powyższego należy zatem uznać, że Spółka świadcząc opisane w stanie faktycznym usługi występuje w roli pośrednika. Przedstawia bowiem w imieniu i na rzecz swojego kontrahenta zagranicznego (spółka niemiecka) ofertę sprzedaży systemów aluminiowych potencjalnym nabywcom, przeprowadza negocjacje handlowe, doprowadza do zawierania umów pomiędzy swoim zleceniodawcą a klientami polskimi itd.

Działania podejmowane przez Wnioskodawcę w ramach świadczonych usług pośrednictwa, zmierzają bezpośrednio do zawarcia umowy sprzedaży pomiędzy kontrahentem zagranicznym a nabywcami, są więc bezpośrednio związane z dostawą towarów dokonywaną przez zleceniodawcę na rzecz ostatecznych nabywców, podmiotów z terytorium Polski.

W myśl ust. 6 ww. przepisu, w przypadku gdy nabywca usługi podał dla tej czynności świadczącemu usługę numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym zgodnie z ust. 5 ma miejsce świadczenia usługa, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, iż dla przedmiotowych transakcji podmiot niemiecki nie podał mu numeru, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium innego państwa członkowskiego w związku z powyższym w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania art. 28 ust. 6 ustawy.

Z treści przepisu art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy wynika, iż miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią – miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.

Biorąc pod uwagę treść powołanych przepisów, wskazać należy, iż miejscem świadczenia wykonywanych przez Zainteresowanego usług, związanych bezpośrednio z dostawą towarów, jest miejsce dostawy towaru, czyli terytorium kraju, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu.

Zatem należy uznać, że Spółka prawidłowo przyjęła, iż świadczone przez nią usługi, tj. usługi pośrednictwa wykonywane w imieniu i na rzecz kontrahentów spoza terytorium kraju zgodnie z opisanym stanem faktycznym nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski.


Reasumując, świadczoną przez Wnioskodawcę usługę uznać należy za usługę pośrednictwa związaną bezpośrednio z dostawą towarów, o której mowa w art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c ustawy.

Miejscem jej świadczenia jest miejsce dokonania dostawy towarów, a więc kraj, w którym znajdują się one w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy. Przedmiotowe usługi nie podlegają zatem opodatkowaniu na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej podatkiem od towarów i usług, w wyniku czego faktura wystawiana przez Spółkę na rzecz kontrahenta niemieckiego nie będzie zawierała podatku od towarów i usług. Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

O sposobie rozliczania podatku od wartości dodanej i jego wysokości oraz o podmiocie zobowiązanym do jego rozliczenia przesądzają w takim przypadku przepisy kraju, w którym znajduje się miejsce świadczenia usługi.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj