Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-688/08/DG
z 12 grudnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-688/08/DG
Data
2008.12.12



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek akcyzowy --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi --> Procedura zawieszenia poboru akcyzy

Podatek akcyzowy --> Znaki akcyzy --> Obowiązek oznaczania znakami akcyzy


Słowa kluczowe
nabycie wewnątrzwspólnotowe
podatek akcyzowy
skład podatkowy
zawieszenie poboru akcyzy
znaki akcyzy


Istota interpretacji
Czy istnieje możliwość wprowadzenia do składu podatkowego wyrobów nieoznaczonych znakami akcyzy nabytych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy oraz nakładania znaków akcyzy na te wyroby w magazynie tj. poza procesem produkcji?
Czy w przypadku nakładania znaków akcyzy w składzie podatkowym prowadzącemu skład podatkowy przysługuje prawo do pomniejszenia zaliczek na podatek akcyzowy o wartość nałożonych znaków akcyzy?
Czy można dokonać nabycia wewnątrzwspólnotowego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy wyrobów oznaczonych polskimi znakami akcyzy z przeznaczeniem ich do sprzedaży na rynku krajowym?



Wniosek ORD-IN 480 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 września 2008r. (data wpływu 3 października 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie oznaczania znakami akcyzy wyrobów akcyzowych znajdujących się w magazynie składu podatkowego, pomniejszania zaliczek na podatek akcyzowy o wartość nałożonych znaków akcyzy oraz dokonywania nabycia wewnątrzwspolnotowego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy wyrobów oznaczonych polskimi znakami akcyzy – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 października 2008r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie oznaczania znakami akcyzy wyrobów akcyzowych znajdujących się w magazynie składu podatkowego, pomniejszania zaliczek na podatek akcyzowy o wartość nałożonych znaków akcyzy oraz dokonywania nabycia wewnątrzwspolnotowego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy wyrobów oznaczonych polskimi znakami akcyzy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi skład podatkowy, w ramach którego wykonuje działalność polegającą na produkcji, przetwarzaniu i magazynowaniu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych oraz na ich przyjmowaniu i wysyłce.

Wnioskodawca zamierza dokonać nabycia wewnątrzwspólnotowego (np. z Francji) butelkowanych wyrobów spirytusowych (wódka) w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Wyroby te będą sprzedawane na rynku krajowym, przemieszczane do składu podatkowego na terytorium innego państwa członkowskiego (np. na Litwie) w procedurze zawieszenia poboru akcyzy oraz przemieszczane do składu celnego w celu ich dalszego wywozu poza obszar celny Wspólnoty Europejskiej (np. na Ukrainę).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy istnieje możliwość wprowadzenia do składu podatkowego wyrobów nieoznaczonych znakami akcyzy nabytych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy oraz nakładania znaków akcyzy na te wyroby w magazynie tj. poza procesem produkcji...

Czy w przypadku nakładania znaków akcyzy w składzie podatkowym prowadzącemu skład podatkowy przysługuje prawo do pomniejszenia zaliczek na podatek akcyzowy o wartość nałożonych znaków akcyzy...

Czy można dokonać nabycia wewnątrzwspólnotowego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy wyrobów oznaczonych polskimi znakami akcyzy z przeznaczeniem ich do sprzedaży na rynku krajowym...

Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z art. 87 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy nie mogą być przywiezione na terytorium kraju w wyniku nabycia wewnątrzwspólnotowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy bez ich uprzedniego prawidłowego oznaczenia znakami akcyzy. A contario Wnioskodawca może dokonać nabycia wewnątrzwspólnotowego wódki w procedurze zawieszenia poboru akcyzy i wprowadzić ją do składu podatkowego bez oznaczania znakami akcyzy.

Prawidłowe oznaczenie wyrobów znakami akcyzy musi nastąpić przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy (art. 87 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym), co ma miejsce m.in. w momencie wprowadzenia wyrobów do obrotu na rynku krajowym. Wówczas Wnioskodawca będzie zobowiązany do nałożenia znaków akcyzy w skaldzie podatkowym, przy czym oznaczenie to nastąpi w magazynie, a więc poza procesem produkcji.

Procedury zawieszenia poboru akcyzy nie kończy natomiast przemieszczenie wódki ze składu podatkowego Wnioskodawcy do innego skałdu podatkowego na terytorium Wspólnoty Europejskiej. W takiej sytuacji wyroby zostaną dostarczone bez nałożenia znaków akcyzy (art. 87 ust. 1 w związku z art. 26 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym)

Zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy oznacza, że prowadzący skałd podatkowy staje się podatnikiem podatku akcyzowego zobowiązanym do obliczenia i zapłaty akcyzy wstępnie za okresy dzienne (art. 19 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym). Przy czym wpłata dzienna jest pomniejszana o kwotę stanowiącą równowartość znaków akcyzy, w płaconą w celu otrzymania tych znaków (art. 19 ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym).

Zdaniem Wnioskodawcy dopuszczalne jest również nabycie wewnątrzwspolnotowe w procedurze zawieszenia poboru akcyzy wódki oznaczonej znakami akcyzy z przeznaczeniem jej do obrotu w kraju. Art. 27 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym wprowadza bowiem zakaz stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy jedynie w dostawie wewnątrzwspólnotwej i obrocie krajowym takimi wyrobami, nie reguluje kwestii nabycia wewnątrzwspólnotowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe

Zgodnie z art. 26 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 29, poz. 257 ze zm.) pobór akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jest zawieszony, jeżeli wyroby są:

  • produkowane, przetwarzane lub magazynowane w składzie podatkowym;
  • przemieszczane między składami podatkowymi na terytorium kraju;
  • zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub dostarczane nabywcom upoważnionym do nabycia zwolnionego od akcyzy wyrobu;.
  • przemieszczane między składami podatkowymi na terytorium Wspólnoty Europejskiej;
  • eksportowane ze składu podatkowego do odbiorcy na terytorium państwa trzeciego, a przewóz tych wyrobów odbywa się przez terytorium Wspólnoty Europejskiej;
  • dostarczane ze składu podatkowego na terytorium kraju do nabywcy będącego podmiotem upoważnionym przez właściwy organ podatkowy państwa członkowskiego do stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy;
  • nabywane z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy na terytorium kraju przez prowadzącego skład podatkowy.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ww. ustawy obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych podatkowymi znakami akcyzy ciąży na producentach, importerach, podmiotach dokonujących nabycia wewnątrzwspólnotowego, przedstawicielach podatkowych oraz na podmiotach dokonujących pakowania, rozlania lub rozważenia wyrobów w opakowania jednostkowe, a także przepakowania, ponownego rozlania lub rozważenia wyrobów akcyzowych w inne opakowania jednostkowe.

W myśl art. 87 ust. 1 ww. ustawy wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy muszą być prawidłowo oznaczone odpowiednimi znakami akcyzy przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, a w przypadku win gronowych, o których mowa w art. 30 ust. 2, przed ich przekazaniem do magazynu wyrobów gotowych lub dokonaniem ich sprzedaży.

Zgodnie natomiast z ust. 2 ww. art. 87 wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy, bez ich uprzedniego prawidłowego oznaczenia odpowiednimi znakami akcyzy, nie mogą być:

  1. importowane;
  2. przywiezione na terytorium kraju w wyniku nabycia wewnątrzwspólnotowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

Na podstawie art. § ust. 2 i 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 kwietnia 2004r. w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego (Dz.U. Nr 65, poz. 598 ze zm.) oznaczanie wyrobów znakami akcyzy odbywa się w obecności pracownika szczególnego nadzoru podatkowego. Podmiot jest obowiązany przesłać właściwemu naczelnikowi urzędu celnego co najmniej na 3 dni przed zamierzonym oznaczaniem wyrobów, a w przypadku sprawowania stałego nadzoru - komórce tego nadzoru na dzień przed zamierzonym oznaczaniem, pisemne zgłoszenie, podając ilość i rodzaj wyrobów, rodzaj opakowań jednostkowych oraz miejsce przeprowadzenia tych czynności.

Uwzględniając powyższe stwierdzić należy, że przepisy dotyczące podatku akcyzowego zezwalają na dokonywanie nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych (wódki) nieoznaczonych znakami akcyzy w procedurze zawieszenia poboru akcyzy przez skład podatkowy znajdujący się na terytorium kraju. Zezwalają także, z uwzględnieniem przepisów o szczególnym nadzorze podatkowym, na oznaczanie znakami akcyzy nabytych wyrobów na terenie magazynu znajdującego się w tym składzie podatkowym, gdzie wyroby są objęte zawieszoną procedurą poboru akcyzy.

Zgodnie z art. 19 ust. 1-3 ww. ustawy o podatku akcyzowym podatnicy są obowiązani do obliczenia i zapłaty akcyzy za okresy miesięczne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, na rachunek właściwej izby celnej, chyba że z przepisów ustawy wynika inny termin płatności.

W przypadku wyrobów akcyzowych zharmonizowanych podatnicy są również obowiązani do obliczenia i zapłaty akcyzy wstępnie za okresy dzienne.

Wstępnych wpłat akcyzy za okresy dzienne dokonuje się nie później niż 25 dnia po dniu, w którym powstał obowiązek podatkowy. Wpłaty dzienne dokonywane za miesiąc rozliczeniowy są uwzględniane przy rozliczeniu akcyzy, o której mowa w ust. 1, za dany miesiąc rozliczeniowy.

Stosownie do ust. 4 pkt 1 ww. artykułu wpłaty dzienne dokonywane w miesiącu rozliczeniowym są pomniejszane o kwotę stanowiącą wartość podatkowych znaków akcyzy, wpłaconą w celu otrzymania tych znaków.

Z powyższego wynika, że Wnioskodawca w przypadku nakładania znaków akcyzy na wyroby znajdujące się w magazynie składu podatkowego, a przeznaczone do wprowadzenia do obrotu na terenie kraju będzie upoważniony do odliczenia kwot stanowiących wartość podatkowych znaków akcyzy, wpłaconą w celu otrzymania tych znaków.

Zgodnie z art. 27 ust. 6 ww. ustawy o podatku akcyzowym procedura zawieszenia poboru akcyzy nie ma zastosowania wobec wyrobów akcyzowych zharmonizowanych oznaczonych znakami akcyzy w dostawie wewnątrzwspólnotowej i obrocie na terytorium kraju, z wyjątkiem przemieszczania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych między skaldami podatkowymi tego samego podatnika.

W sytuacji, gdy Wnioskodawca dokonując nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych oznaczonych znakami akcyzy wprowadza je do swojego składu podatkowego powyższy przepis nie ma zastosowania. Zatem prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że dopuszczalne jest w omawianej sytuacji nabycie wewnatrzwspólnotowe z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych zharmonizowanych (wódki) oznaczonych znakami akcyzy z przeznaczeniem ich do obrotu w kraju.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy dotycząca przemieszczenia wyprodukowanych wyrobów akcyzowych do składu celnego zawarta została w odrębnym rozstrzygnięciu.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Józefa Ignacego Kraszewskiego 4A, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj