Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1-443-1552/08-4/JF
z 21 listopada 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1-443-1552/08-4/JF
Data
2008.11.21



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
podatek od towarów i usług
usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej
usługi zwolnione
zabieg


Istota interpretacji
usługi sklasyfikowane przez Stronę do grupowania PKWiU ex 85 jako usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej, nie będące usługami weterynaryjnymi o symbolu PKWiU 85.2 zostały wymienione pod poz. 9 załącznika nr 4 do ustawy. Zatem, korzystają one ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy.



Wniosek ORD-IN 331 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 15.07.2008 r. (data wpływu 18.08.2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 10.11.2008 r. (data wpływu 17.11.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku usług prowadzonych w ramach gabinetu pielęgnacji ciała i masażu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18.08.2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku usług prowadzonych w ramach gabinetu pielęgnacji ciała i masażu uzupełniony pismem z dnia 10.11.2008 r. (data wpływu 17.11.2008 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie IPPP1-443-1552/08-2/JF z dnia 31.10.2008 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni wykonuje działalność gospodarczą wpisaną do ewidencji działalności gospodarczej. W ramach tej działalności prowadzi gabinet pielęgnacji ciała i masażu świadcząc między innymi następujące usługi:

  1. masaże leczniczo-rehabilitacyjne,
  2. leczniczy pedicure nóg (zdrowe nogi),
  3. zabieg leczniczy ciała i twarzy,
  4. fizjoterapia obejmująca zabiegi lecznicze światłem, kineza i masaż leczniczy kręgosłupa.


Wnioskodawca zatrudnia wykwalifikowany personel, który zajmuje się wykonywaniem wymienionych usług, w tym fizjoterapeutów. W ewidencji działalności gospodarczej jako przedmiot działalności gospodarczej Wnioskodawcy zostały wpisane następujące czynności wraz z numerami, pod którym zostały sklasyfikowane w PKWiU:

  • 85.14.13-00.10 usługi świadczone przez fizjoterapeutów,
  • 85.14.13-00.30 usługi świadczone przez personel paramedyczny, włączając usługi homeopatyczne i podobne,
  • 85.14.18-00.00 usługi w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego, pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane,
  • 52.63.10-00.90 usługi w zakresie pozostałego handlu detalicznego prowadzonego poza siecią sklepową, gdzie indziej niesklasyfikowane,
  • 93.02.21 usługi fryzjerskie damskie,
  • 93.02.22 usługi fryzjerskie męskie,
  • 93.02.23x usługi kosmetyczne,
  • 93.04.10 usługi związane z poprawą kondycji fizycznej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy usługi wykonywane przez Wnioskodawcę, tj.:

  1. masaże leczniczo-rehabilitacyjne,
  2. leczniczy pedicure nóg (zdrowe nogi),
  3. zabieg leczniczy ciała i twarzy,
  4. fizjoterapia obejmująca zabiegi światłem, kineza i masaż leczniczy kręgosłupa
  • są zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt i ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (DZ. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.) jako wskazane w załączniku nr 4 w poz. nr 9 usługi w zakresie ochrony zdrowia sklasyfikowane w dziale 85 PKWiU...


Zdaniem Wnioskodawcy usługi te są zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. od podatku od towarów i usług, ponieważ należą one od usług polegających na ochronie zdrowia wskazanych w pozycji nr 9 załącznika nr 4 do tej ustawy. Wnioskodawca skwalifikował przedmiotowe usługi według PKWiU w dziale 85 jako usługi w zakresie ochrony zdrowia, w następujący sposób: leczniczy pedicure nóg (zdrowe nogi) oraz zabieg leczniczy ciała i twarzy sklasyfikowany jest w pozycjach:

  • 85.14.13-00.30 usługi świadczone przez personel paramedyczny, włączając usługi homeopatyczne i podobne,
  • 85.14.18-00.00 usługi w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Natomiast masaże leczniczo-rehabilitacyjne i fizjoterapia obejmująca zabiegi lecznicze światłem, kineza i masaż leczniczy kręgosłupa, ujęte zostały w pozycjach:

  • 85.14.13-00.10 jako usługi świadczone przez fizjoterapeutów i personel paramedyczny,
  • 85.14.18-00.00 usługi świadczone przez fizjoterapeutów, jako usługi w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane,
  • 85.14.13-00.30 usługi świadczone przez personel paramedyczny, włączając usługi homeopatyczne i podobne.

Strona podkreślenia, że powyższe usługi wykonywane są przez wykwalifikowane osoby, zatrudnione przez Wnioskodawcę.

Zdaniem Wnioskodawcy przedmiotowe usługi mieszczą się w pojęciu usług w zakresie ochrony zdrowia sklasyfikowanych w dziale 85 PKWiU, które zostały wymienione w pozycji nr 9 załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług. W związku z tym są zwolnione od tego podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Stosownie do art. 8 ust. 3 ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119. Zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji statystycznych – na podstawie Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania, w tym także dla usług według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź w celu uzyskania informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.

Z uwagi na przywołane uregulowania, tylko w przypadku prawidłowego zaklasyfikowania danej czynności do właściwego grupowania PKWiU możliwe jest rozstrzygnięcie odnośnie opodatkowania danej usługi podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Natomiast zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 tej ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku Nr 4 do ustawy.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca prowadząc gabinet pielęgnacji ciała i masażu świadczy usługi sklasyfikowane zgodnie z PKWiU jako:

  • 85.14.13-00.10 usługi świadczone przez fizjoterapeutów,
  • 85.14.13-00.30 usługi świadczone przez personel paramedyczny, włączając usługi homeopatyczne i podobne,
  • 85.14.18-00.00 usługi w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego, pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Wymienione tam zostały usługi z grupowania PKWiU ex 85 – „Usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej, z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU 85.2)”. Oznaczenie w załączniku danej grupy „ex” oznacza, że stawka podatku odnosi się tylko do danej usługi z danego grupowania.

Jak wskazuje analiza tej części klasyfikacji, zakres przedmiotowy usług w zakresie ochrony zdrowia jest szeroki i obejmuje: usługi świadczone przez szpitale, usługi medyczne świadczone przez przychodnie i praktyki lekarskie, usługi stomatologiczne oraz usługi w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego, pozostałe (w tym usługi położnych, pielęgniarek, fizykoterapeutów i innych osób zajmujących się usługami paramedycznymi, usługi pogotowia ratunkowego, usługi świadczone przez laboratoria medyczne oraz usługi w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane).

W świetle powyższego, w oparciu o przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący stan prawny stwierdzić należy, iż usługi sklasyfikowane przez Stronę do grupowania PKWiU ex 85 jako usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej, nie będące usługami weterynaryjnymi o symbolu PKWiU 85.2 zostały wymienione pod poz. 9 załącznika nr 4 do ustawy. Zatem, korzystają one ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Mając na uwadze powyższe stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe.

Podkreślić jednak należy, że analiza prawidłowości dokonanej przez Wnioskodawcę we wniosku klasyfikacji usługi do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego. A zatem, Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska, przedstawionego przez Wnioskodawcę w zakresie klasyfikacji statystycznej usługi będącej przedmiotem wniosku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj